התפתחות ילדי גן בגיל ארבע-חמש

ילדים בגיל הגן מגיעים בשלל צורות וגדלים, אך הם מתפתחים באופן דומה למדי בגיל ארבע עד חמש. מה ילדכם צפוי לעשות, כיצד תוכלו לעזור, ומתי יש לגשת לרופא הילדים?

כיצד מתפתחים ילדים בגיל ארבע-חמש

רגשות והתנהגות

בגיל זה, ילדכם חוקר את העולם שסביבו ולומד להביע את רגשותיו. הוא עושה זאת בדרכים רבות – למשל, מדבר, משתמש במחוות וברעשים שונים, מצייר ויוצר. ייתכן שילדכם יחבב את השהות בקרב אנשים אחרים, יבקש לרַצות אותם ולהידמות לחברי הגן. החברים הדמיוניים שלו חשובים לו מאוד. כחלק מהניסיון להסתדר עם אחרים, הוא יגיד “סליחה”, יסכים לכללים שונים וישמח כשדברים טובים קורים לאנשים אחרים.

ילדכם ישתף פעולה מעט יותר, אך עדיין יהיה תובעני לעיתים. עד גיל חמש, סביר להניח שיצליח לשלוט טוב יותר על התנהגותו ולחוות פחות התקפי זעם. הוא עשוי לחוש חרדה מפני הכניסה לבית הספר. כדי להפיג את חששותיו, כדאי לדבר איתו על כך ואפילו לבקר בבית הספר ביחד.

בשנה זו עשוי ילדכם להסתיר מכם את האמת לפעמים, ואפילו יתחיל לשקר. לדוגמה, הוא יכול להגיד “לא עשיתי את זה”, למרות שעשה. זהו חלק טבעי בהתפתחות של ילדים.

משחק ולמידה

המשחק חשוב מאוד עבור ילדכם, כיוון שזהו עדיין האופן שבו הוא לומד וחוקר את רגשותיו. ילדכם אוהב לשיר, לרקוד ולהציג הצגות, אוהב משחקי דמיון והעמדת פנים ולומד מהו ההבדל בין דמיון למציאות. הוא מודע יותר למגדר שלו ועשוי לרצות לשחק במשחקים מבוססי מגדר – למשל, בנים ירצו לשחק ב”אבא”, או בנות שירצו לשחק ב”אימא”. כמו כן, הוא עשוי לנסות תפקידים והתנהגויות שונים, כמו לשחק ברופא או להתחתן.

ילדכם עשוי להיות סקרן מאוד בכל הנוגע לגוף האדם – גופו שלו וגופם של אחרים. למשל, יכול להיות שתמצאו אותו מתבונן באיברי המין שלו ושל ילדים אחרים. שילוב של סקרנות טבעית ומשחק תפקידים הוא בדרך כלל חלק טבעי ונורמלי בהתנהגות המינית בילדות. אף שמשחקי מין הם נורמליים בגיל זה, אם אתם מודאגים בגלל התנהגותו המינית של הילד, כדאי לדבר עם רופא הילדים או עם איש מקצוע אחר.

חשיבה

ילדכם יבין יותר מהם הפכים – למשל, גבוה / נמוך, יכיר את שמות האותיות והמספרים ללא קשר לסדר שבו הם מופיעים ויידע לספור עד עשר.

דיבור

השפה של ילדכם תתפתח השנה מאוד, ותשימו לב שהוא אוהב לספר סיפורים ולנהל שיחות. הוא יתחיל לספר לכם איך הוא מרגיש, לדבר על הרעיונות שלו ולחרוז מילים. הוא ישאל המון שאלות וירצה לדעת מה משמעותן של מילים שונות. כל אלה הם חלק מהאופן שבו הוא לומד על העולם סביבו.

בגיל ארבע, ילדכם יכיר מאות מילים וישתמש במשפטים בני חמש-שש מילים. תוכלו להבין את מה שהוא אומר כל הזמן.

בגיל חמש הוא ידבר בבירור ויידע, יבין וישתמש במילים רבות אף יותר, לעיתים קרובות במשפטים מורכבים של שש מילים או יותר.

חיי היומיום

כעת, ילדכם מתלבש בעצמו בקלות רבה למדי. הוא יודע להשתמש במזלג, כף ולעיתים גם בסכין – למשל, כדי למרוח חמאה על לחם. עדיין תצטרכו להשגיח עליו, אך הוא יודע ללכת לבד לשירותים, להתרחץ ולצחצח שיניים לבדו.

תנועה

ילדכם אוהב לנוע ולהיות פעיל. הוא משתפר בירידה במדרגות (לעיתים בעזרת המעקה) רגל-רגל, בזריקה, תפיסה ובעיטת כדור, ריצה, טיפוס, קפיצה, ניתור ואיזון על רגל אחת.

הוא מתחיל לפתח מיומנויות חדשות בתחום המוטוריקה הגסה – למשל, דילוג, קפיצה לאחור או קפיצה תוך כדי ריצה.

גם מיומנויות המוטוריקה העדינה של ילדכם משתפרות. הוא יכול להצמיד אטב משרדי לנייר, לחתוך במספרים המיועדים לילדים, לכתוב את שמו הפרטי ועוד כמה אותיות, ולצייר משולש או אדם המכיל  שמונה עד עשרה פרטים שונים בציור (עיניים, רגליים, אוזניים וכו’…).

כמו כן, בגיל זה הוא עשוי:

  • להגיד את שמו, כתובתו ומספר הטלפון בבית
  • להבדיל בין ימין לשמאל
  • להסביר כיצד פועלים חפצים מסוימים – למשל, כיצד לסגור את מכסה הצנצנת
  • להבין איזה חפץ כבד יותר
  • לקרוא בשמם של ארבעה צבעים לפחות
  • לדבר על אירועים בעבר, בהווה ובעתיד – לדוגמה, לדעת מה ההבדל בין דברים שכבר עשה, עושה כעת ויעשה בעתיד.

כיצד מתפתחים ילדים בגיל ארבע-חמש

הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו להתפתחות ילדכם:

  • תנו לילדכם המון זמן לשחק: המשחק עוזר לילדים בגיל בגן להביע רגשות כמו שמחה, התרגשות, כעס או פחד. ילדכם ייהנה לשחק בצורה מבולגנת – בחול, בבוץ או עם צבעי ידיים – לשחק עם בובות או צעצועים, או לשחק מחוץ לבית, לרוץ, ליפול ולהתגלגל.
  • פנו זמן למשחק יצירתי ואמנותי כגון צביעה, ציור ומשחקי תחפושות. אפשר לשחק בליווי מוזיקלי – למשל, לרקוד, לקפוץ או לנגן בכלי נגינה פשוטים.
  • קראו לילדכם: כדי לעודד את התפתחות הדיבור, החשיבה והדמיון, קראו לו ספרים, ספרו סיפורים, שירים או שירי משחק.
  • בשלו ביחד עם ילדכם: כך תעזרו לו להתעניין במזון טוב ובריא, ללמוד מילים חדשות ולהבין מושגים מתמטיים כמו “חצי”, “כפית אחת” או “30 דקות”. אפשר לתת לו לעשות דברים פשוטים, כמו לערבב את הסלט או להניח שתי פרוסות זו על זו ולהכין כריך.
  • שחקו עם ילדכם במשחקים שכוללים שיתוף ונטילת תורות. כשאתם משחקים, אמרו דברים כמו, “עכשיו תורי לבנות את המגדל, ואז יהיה תורך”, או “אתה יכול לחלוק איתי את הקוביות האדומות, ואני אחלוק איתך את הקוביות הירוקות”. לילדים בגיל זה עדיין קשה לחלוק, ולכן, כשילדכם מצליח, שבחו אותו.

להיות הורים

מדי יום, אתם וילדכם מכירים זה את זה מעט יותר. ככל שהוא גדל ומתפתח, כך תכירו יותר ויותר את צרכיו ואת הדרך שבה תוכלו למלא אותם. למעשה, בתור הורים, אנחנו לומדים ללא הרף. כל הורה עושה טעויות ולומד מניסיון. זה בסדר להיות בטוחים במה שאתם יודעים. זה גם בסדר להודות שאינכם יודעים ולשאול שאלות – לעיתים קרובות, השאלות האידיוטיות הן הטובות ביותר!

בריאותכם הגופנית והנפשית היא חלק חשוב מאוד מתפקידכם כהורים. כשכל תשומת הלב מתרכזת בטיפול בילד, הורים רבים שוכחים לדאוג לעצמם, או שפשוט אין להם זמן לכך. תפקידכם כהורים דורש מכם הבנה, סבלנות, דמיון ואנרגיה – ותעשו זאת בצורה הטובה ביותר אם תטפלו בעצמכם.

לפעמים אתם עשויים לחוש תסכול או חוסר אונים. אם אתם מרגישים מוצפים בקשו ממישהו לשמור על ילדכם או השאירו אותו אצל חבר/שכן וצאו לפסק זמן כדי להירגע. צאו לפסק זמן עד שתירגעו. נסו לעבור לחדר אחר כדי לקחת כמה נשימות עמוקות, או להתקשר לבן משפחה או חבר כדי שיעזור לכם להירגע.

לעולם אל תטלטלו או תכו את ילדכם. הטלטול עלול לגרום לדימום בתוך המוח, ולעיתים קרובות לנזק מוחי קבוע. מותר לבקש עזרה!

התפתחות ילדים: מתי להתחיל לדאוג

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל ארבע, ילדכם מפגין אחד או כמה מהדברים הבאים.

ראייה, שמיעה ותקשורת

ילדכם:

  • מתקשה לראות או לשמוע
  • אינו משתמש במשפטים בני יותר משלוש מילים.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • אינו יכול להבין הוראות בנות שני חלקים כגון “תניח את הבובה ותרים את הכדור”
  • אינו מעמיד פנים בזמן משחק – לדוגמה, משחק שהוא אבא או אימא
  • מתנהג בצורה מאתגרת מאוד – למשל, חווה התקפי זעם גדולים בגלל דברים פעוטים, או עדיין נצמד אליכם ובוכה כשאתם הולכים
  • נראה מבוהל, אומלל או עצוב רוב הזמן.

תנועה ומיומנויות מוטוריות

ילדכם:

  • מגושם – לדוגמה, מועד הרבה כשהוא הולך או רץ
  • מתקשה להתמודד עם חפצים קטנים – למשל, עיפרון או צבע
  • מתקשה לצייר צורות כמו עיגול או ריבוע
  • מתקשה לאכול לבד, להתלבש או להשתמש בשירותים.

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל חמש, ילדכם מפגין אחד או כמה מהדברים הבאים.

ראייה, שמיעה ותקשורת

ילדכם:

  • מתקשה לראות או לשמוע
  • אינו מפתח מיומנויות ניהול שיחה – לדוגמה, אינו מבין כיצד לדבר, להקשיב ולהגיב.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • אינו מבין הוראות בנות שלושה חלקים כגון “תניח את הבובה, קח את הכדור מתחת לכיסא ושים אותו בקופסה”
  • אינו משחק עם ילדים אחרים או מתנהג בדרך אגרסיבית מאוד
  • נראה מבוהל, אומלל או עצוב רוב הזמן
  • דעתו מוסחת בקלות והוא אינו יכול להתרכז בפעילות אחת למשך יותר מכמה דקות
  • אינו מעמיד פנים בזמן משחק – לדוגמה, אינו משחק ברופא ואחות, בונה בחול או מבשל.

תנועה ומיומנויות מוטוריות

ילדכם:

  • מגושם – לדוגמה, מועד הרבה כשהוא הולך או רץ
  • מתקשה להתמודד עם חפצים קטנים – למשל, עיפרון או צבע
  • מתקשה לצייר צורות כמו עיגול או ריבוע
  • מתקשה לאכול לבד, להתלבש או להשתמש בשירותים.
  • עדיין לא נגמל כראוי במשך היום וממשיך להרטיב או ללכלך את מכנסיו בתדירות גבוהה

עליכם לפנות לרופא ילדים בכל גיל, אם ילדכם מאבד מיומנויות שכבר רכש באופן מובהק ועקבי.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם תוהים האם קצב ההתפתחות של ילדכם “נורמלי”, כדאי לזכור ש”הנורמה” היא טווח רחב. אם אתם עדיין מרגישים שמשהו לא בסדר, קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.