בניית הערכה עצמית אצל ילדים בני 1-8

הערכה עצמית משמעה להרגיש טוב עם עצמכם. הערכה עצמית טובה מאפשרת לילדים לנסות דברים חדשים, להסתכן מעט ולפתור בעיות, ומספקת להם בסיס מוצק לתהליכי הלמידה וההתפתחות. הדרך שבה ילדים תופסים את עצמם משתנה לאורך השנים, אולם בכל גיל הם זקוקים לסוגי תמיכה שונים כדי לבנות הערכה עצמית בריאה.

הערכה עצמית: עקרונות הבסיס

הערכה עצמית משמעותה לחבב את עצמכם ואת מי שאתם. לא מדובר בביטחון יתר – רק בכך שאתם מאמינים בעצמכם ויודעים מה אתם שווים ומהן נקודות החוזק שלכם. ההערכה העצמית של ילדים נובעת מהידיעה שהם אהובים ושייכים למשפחה שמעריכה אותם. כמו כן, היא נובעת מקבלת שבחים וחיזוקים על הדברים שחשובים להם, ומתחושת ביטחון בנוגע לעתיד.

לטפח את ההערכה העצמית של ילדכם

אמרו לילדכם שאתם אוהבים אותו. אמרו זאת לעיתים קרובות ובלי שום סיבה, מלבד להראות לו כמה אתם מעריכים אותו. הנה כמה טיפים נוספים שיעזרו לכם לטפח את ההערכה העצמית של ילדכם.

מערכות יחסים

  • תנו לילדכם להרגיש חלק מהמשפחה, מהתרבות ומהקהילה. עזרו לו להכיר את קרובי המשפחה, המשפחה הקרובה, ההיסטוריה המשפחתית וכן אמונות ומסורות נפוצות בתרבות.
  • עודדו את ילדכם להעריך את העובדה שהוא חלק מהמשפחה שלכם. אחת הדרכים לעשות זאת היא לשלב את הילדים במטלות הבית. כשכל אחד תורם לניהול משק הבית, כולם מרגישים חשובים ומוערכים.
  • קבלו בברכה את החברים של ילדכם ולמדו להכיר אותם. עודדו את ילדכם להזמין חברים הביתה, ואפשרו לו ללכת לבקר בבתיהם.

זמן ופעילויות

  • בססו טקסים משפחתיים, כמו קריאת סיפור לפני השינה, נשיקה מיוחדת כשאתם נפרדים או דברים אחרים שמייחדים את משפחתכם.
  • עזרו לילדכם להתנסות בתחביבים שהוא מתעניין בהם, אך אל תדחפו אותו לעשות משהו שהוא אינו מתלהב לגביו, או לא טוב בו.
  • תנו לו לעזור לכם במשהו, כדי שירגיש מועיל. לדוגמה, ילד בגיל בית הספר יכול לעזור לערוך את השולחן לפני ארוחת הערב.

הישגים ואתגרים

  • עודדו את ילדכם לחשוב על פתרון בעיות. כך תתנו לו את הכלים שלהם הוא זקוק כדי להתמודד עם אתגרי החיים.
  • ציינו את ההישגים וההצלחות שלו, בין אם הם גדולים או קטנים. עודדו את ילדיכם לזהות את ההצלחות של אחיהם, וספרו עליהן לאנשים אחרים (בלי לשעמם אותם יתר על המידה…).
  • תעדו את ההצלחות וההתקדמות של ילדכם. תוכלו לעיין בתיעוד ביחד, ולדבר על הזיכרונות המיוחדים מהאירוע ועל הדברים שהצליח להשיג.

בלו זמן איכות עם ילדכם. הקשיבו לו ועזרו לו ללמוד דברים חדשים ולהשיג את מטרותיו. כשילדכם עדיין צעיר, משמעות הדבר היא לשבח ולחזק אותו כשהוא לומד משהו חדש, כמו לרכב על אופניים או לכתוב את שמו. אם ילדכם גדול יותר, אפשר לקחת אותו לאירוע ספורט בסוף השבוע, לעזור לו לתרגל במהלך השבוע ולהתעניין בדברים שהוא מעריך.

תינוקות

תינוקות רכים וקטנים אינם תופסים את עצמם כאדם נפרד. כלומר, אין להם תחושה אמיתית של הערכה עצמית. עם זאת, תוכלו להניח את היסודות להערכה עצמית בריאה באמצעות טיפול עדין בתינוקכם, במתן תגובה לבכיו, ובהמון חיבוקים וחיוכים. כל זה משדר לתינוק שלכם שהוא אהוב.

פעוטות

פעוטות מתחילים לפתח הבנה טובה יותר של עצמם, של הדברים שהם יכולים לעשות ושל התכונות שהופכות אותם למי שהם. הפעוט שלכם רוצה לקבל החלטות רבות יותר  ואכן כדאי לתת לו לנסות לבחור בין אפשרויות בטוחות וידידותיות לגילו (כגון באיזה צעצוע לשחק, או איזה כובע לחבוש). כשהפעוטות לומדים, הם מבינים שיש להם כוח לגרום לדברים לקרות, מה שמוסיף להתפתחות ההערכה העצמית שלהם.

פעוטות לומדים על עצמם בכך שהם מגלים כיצד הם נראים (מראות יכולות לספק שעות של הנאה), מה הם יכולים לעשות (“אני לבד!” הוא אחד הביטויים החביבים עליהם), ולאן הם שייכים (הם מחפשים את יקיריהם).

עם זאת, ילדים בגיל זה עדיין רואים את עצמם דרך עיניכם, כך שיש לכם תפקיד חשוב בבניית ההערכה העצמית של הפעוט:

  • תנו לילדכם לדעת שאתם תופסים אותו כאדם נבון, מיוחד ומוערך, וספרו לו שהוא עושה דברים היטב.
  • תנו לילדכם לקבל החלטות הגיוניות – לדוגמה, לבחור בין טחינה לגבינה למריחה על הטוסט. ההחלטה נותנת לפעוט תחושה של שליטה, שעוזרת לו לפתח ביטחון ותחושת עצמיות.
  • אפשרו לילדכם להגיד “לא”. פעוטות צריכים לעמוד על שלהם. לדוגמה, אם ילדכם מסרב ללבוש את המעיל, תנו לו. הוא עלול להצטנן מעט, אך זה לא יזיק לו. ילדכם לומד לקבל החלטות ולעיתים קרובות הוא מתאמן עליהן באמירת “לא”, גם אם הוא למעשה מעוניין במה שאתם מציעים.
  • הדריכו את ילדכם בסיטואציות חברתיות מבלבלות. פעוטות עשויים להתקשות לחלוק ולשחק בתורים, כיוון שהם לומדים מי הם ומה שייך להם. תוכלו לומר, “עכשיו תורי לשחק בקובייה האדומה”, או “כל הכבוד שחלקת – יפה מאוד!”

ילדים בגיל הגן

בסביבות גיל שלוש, ילדכם מבין שגופו ודעתו שייכים לו. רוב הילדים יכולים להתמודד עם פרק זמן מסוים הרחק מכם, כיוון שהם חשים בטוחים ואהובים. בגיל זה הם אוהבים בדרך כלל להשוות את עצמם לאחרים, וישאלו אתכם אם הם הכי גדולים, הכי מהירים או הכי טובים במה שהם עושים. כדאי לתת להם משוב מאוזן. אפשר לומר, למשל:

  • “אני חושב שאתה הצייר בן הארבע הטוב ביותר שאני מכיר!”
  • “אייל רץ מהר יותר ממך, אבל אתה תופס את הכדור טוב ממנו.”

תשובות כאלה מאפשרות לילדים לחוש גאווה בעצמם, אך שולחות את המסר שגם אנשים אחרים חשובים ויכולים לעשות דברים היטב.

ילדים בגיל בית הספר היסודי

ילדים בבית הספר עשויים להשוות את עצמם לחבריהם הטובים ולבני כיתתם. השוואה כזו עלולה להותיר חותם בהערכה העצמית שלהם. לראשונה בחייהם, הם עלולים להרגיש שהם כשירים פחות מאחרים. אצל ילדים בבית הספר היסודי, ההערכה העצמית נוטה להתקשר לדברים רבים – למשל, האם הם לומדים היטב, כיצד הם נראים, איך הם מסתדרים בספורט ובאיזו קלות הם מכירים חברים חדשים. למידת הכללים החדשים והסביבה השונה עשויה להיות מאתגרת לחלק מהילדים. הנה כמה דרכים שבהן תוכלו לעזור:

  • תנו לילדכם הרבה יותר חיבוקים ואהבה בסוף יום הלימודים.
  • תמכו בלימודיו ובחיי בית הספר. התעניינו במעשיו ושאלו אותו מה עשה במהלך היום, אילו שיעורי בית קיבל ואם הוא זקוק לעזרה.
  • היו מעורבים בחיי בית הספר: היפגשו עם המורה, עזרו בכיתה או התנדבו בטיולים, אם אפשר.
  • התמקדו בחוזקות של ילדכם ובמאמצים שהוא משקיע. שבחו את ילדכם על הדברים שהוא טוב בהם, וספרו לו כמה אתם גאים בו על כך שהוא מתנסה גם בדברים קשים.
  • דברו עם המורה כדי לדעת איך ילדכם מסתדר בכיתה. מערכת יחסים טובה בין הבית לבית הספר תוביל לתוצאות הטובות ביותר עבור ילדכם.
  • למדו את ילדכם מהו משחק הוגן. הוא צריך לקבל הזדמנויות לנצח ולהפסיד.
  • הדריכו את ילדכם בסיטואציות חברתיות מבלבלות – לדוגמה, “כשאתה רוצה להצטרף למשחק, נסה לדבר בנעימות ולחייך כשאתה מבקש להצטרף”.
  • אפשרו לילדכם לנסות פעילויות חדשות וללמוד דברים חדשים.
  • שימו לב לסימנים של בריונות, בעיות למידה או קשיים חברתיים אחרים שיכולים להשפיע על ההערכה העצמית של ילדכם.

מה עלול לפגוע בהערכה העצמית של ילדים

מסרים כגון “אתה איטי, רע, בריון, פחדן…” אומרים משהו רע על הילדים כבני אדם. אם הילד עושה משהו שאינכם אוהבים, עדיף להגיד לו מה הוא יכול לעשות במקום זאת. לדוגמה, “לא הכנת את שיעורי הבית. אתה צריך לשבת ולסיים את השאלות במתמטיקה”.

לעולם אל תאיימו לעזוב את הילדים אם לא יעשו מה שאתם רוצים, ואל תעבירו להם מסרים שמרמזים על כך שעדיף לכם בלעדיהם, כיוון שאתם עלולים לפגוע בהערכה העצמית שלהם. לדוגמה, אל תגידו “אם לא היו לנו ילדים, היינו יכולים לקנות רכב חדש”.

אם אתם מתעלמים מהילדים, מתייחסים אליהם כאל מטרד או לא מתעניינים בהם, או שולחים להם מסר כלשהו שאתם לא מחבבים אותם – אתם עלולים לפגוע בהערכה העצמית שלהם. דוגמה למסר כזה היא “נמאס לי ממך לגמרי”. אם אתם מזעיפים פנים או נאנחים בכל פעם שילדכם רוצה לדבר איתכם או מבקש מכם משהו, אתם מעבירים את אותו מסר. כל ההורים עושים זאת מדי פעם, אך אם אתם עושים זאת כל הזמן, הילדים מקבלים מסר שהם מטרד.

השוואות שליליות לילדים אחרים, בעיקר לאחים או לאחיות, אינן עוזרות גם הן. כל ילד במשפחה הוא שונה, ויש לו חוזקות וחולשות משלו. עדיף לזהות את ההצלחות וההישגים של כל ילד.

מעבר דירה, גירושים או הגירה למקום אחר – כל אלה הם שינויים שעשויים גם הם להשפיע על ההערכה העצמית של ילדכם. תוכלו לשמור על הקשר של ילדכם לשורשיו באמצעות יומן ובו תמונות של המקומות שהיה בהם.

לטפל בהערכה העצמית שלכם

כשמדובר ברווחה האישית שלכם, זכרו שילדים לומדים המון על הערכה עצמית מצפייה בהוריהם. הנה כמה טיפים שיעזרו לשפר את ההערכה העצמית שלכם – ובו בזמן, להדגים לילדכם מהי הערכה עצמית טובה:

  • התגאו בהישגים שלכם, ודברו על הדברים שאתם טובים בהם. לדוגמה, “הערב בישלתי אורז מעולה”.
  • השתמשו בדיבור פנימי חיובי. הימנעו מלבקר את עצמכם מול ילדיכם. תוכלו לומר, לדוגמה, “אני לא אוהב להתעמל כל כך, אבל זה טוב לגוף שלי, אז קדימה – אני יוצא להליכה!”.
  • טפלו בעצמכם. עשו דברים כיפיים. לדוגמה, למדו משהו חדש, היכנסו לאמבטיה מרגיעה, צאו לעשות ספורט, קראו ספר, לכו לטייל או האזינו למוזיקה.
  • בלו זמן עם חברים חיוביים שתומכים בכם.
  • פנו זמן קבוע לבלות יחד עם הקרובים אליכם.
  • אם ישנה בעיה בריאותית שמשפיעה על ההערכה העצמית שלכם, כדאי לדבר עם רופא המשפחה.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.