לתקשר עם ילד בגיל הגן

בשנים שילדכם מבלה בגן, הוא לומד ומתפתח כל הזמן, ובונה את הביטחון וההערכה העצמית שלו. כדי לתקשר טוב יותר עם ילדכם בשנים אלה, חשוב להבין כיצד הוא מתפתח מבחינה רגשית וחברתית.

הבנת ילדים בגיל הגן: עקרונות הבסיס

השנים שבהן ילדכם מבלה בגן נמנות עם התקופות החשובות ביותר בהתפתחותו הרגשית. ילדכם בונה כעת את הביטחון וההערכה העצמית שהחל לפתח מינקותו. האופן שבו ילדים מרגישים בנוגע ליכולותיהם המתפתחות במהירות ומתמודדים עם רגשות מורכבים יותר, משפיע מאוד על יכולתם להתמודד עם לחצים במהלך החיים.

תפקידכם בשנים אלה הוא לעזור לילדכם לפתח הערכה עצמית, מיומנויות התמודדות, מיומנויות פתרון בעיות ומיומנויות חברתיות. מיומנויות אלה יעזרו לו להתמודד עם השינויים הרגשיים שיחווה, להמשיך הלאה למרות התסכול, לפתח תקווה, לשלוט על דחפים רגשיים קיצוניים ולחוש חמלה ואמפתיה. כל אלה הם מרכיבים חשובים להצלחה ולרווחה בחיים.

רוב תהליכי ההתפתחות והלמידה של ילדכם מתרחשים באמצעות משחק – בבית, כחלק ממשחק עם עצמו או איתכם, וגם בגן, כחלק ממשחק עם הצוות ועם ילדים אחרים.

לטפח את ההערכה העצמית של ילדכם

הערכה עצמית טובה משמעה להסתכל על עצמכם ועל יכולותיכם באופן חיובי. ילדים בעלי הערכה עצמית טובה מרגישים שהם מוערכים ויכולים להתמודד עם העולם. הערכה עצמית טובה עוזרת לנו להתמודד עם האכזבות והבעיות בחיים. היא מאפשרת לנו להבין ולקבל את העובדה שדברים אינם תמיד עובדים כמו שרצינו, ולהגיב לכך באופן חיובי – לדוגמה, “איך אפשר לתקן את הדבר הרע הזה שקרה לי?”, או “דברים רעים קורים לכולם. אני יכול להתגבר על זה”.

כך תוכלו לעזור לילדכם לפתח את ההערכה העצמית:

טפחו את התפיסה העצמית של ילדכם

ההערכה העצמית של ילדכם נובעת מהידיעה שהוא קשור לאחרים, אהוב ומוערך בגלל מי שהוא. הנה כמה רעיונות לטיפוח הרגשות הללו:

  • למדו את ילדכם מי הוא: הכירו לו את בני המשפחה המורחבת, ספרו לו כיצד הם קשורים זה לזה ומה עשיתם כשאתם עצמכם הייתם ילדים.
  • הכינו אלבומי תמונות משפחתיים ובקשו מילדכם לאסוף אוצרות משפחתיים כגון מזכרות מאירועים.
  • שמרו והציגו לראווה את הציורים, המכתבים והתמונות של ילדכם. כך גם יוכל לראות עד כמה השתנה וגדל עם השנים.

עזרו לילדכם לפתח ביטחון ביכולותיו

  • עודדו את ילדכם לפתור בעיות ולקבל החלטות בעצמו. עם זאת, ודאו שהוא יודע שאתם נמצאים בסביבה אם יזדקק לעזרה.
  • כשילדכם לומד ומתמקצע במיומנות חדשה, עודדו אותו לתרגל אותה לפני שהוא מתחיל משהו קשה יותר. החזרתיות תעזור לו לבנות את הביטחון העצמי ולהבין שהפעולות נהיות קלות יותר כשמתרגלים אותן.

תנו לו  תשומת לב חיובית

  • כשילדכם עושה מה שהתבקש, או עושה עבורכם משהו נחמד, אמרו לו דברים כמו “תודה רבה”, “עזרת לי מאוד”, או “אתה עושה את זה ממש יפה”.
  • חלקו שבחים בנדיבות, אך היו אמיתיים – הוא יידע אם אתם מזייפים. אם אתם משבחים אותו יותר מדי, הוא ילמד שלא להעריך את המחמאה.
  • תנו את השבחים בצורה מכבדת ואמיתית, ולא כלאחר יד, רדו לגובה העיניים, הסתכלו עליו, ושלבו מגע יחד עם השבח, כך הוא יתקבל באופן אמיתי יותר.
  • השתדלו להיות מדויקים בשבח, ולא לתת סתם שבח כללי, במקום “איזה ילד טוב אתה” אמרו “האופן שבו חלקת היום את המשחקים שלך עם אחותך היה ממש יפה, אני גאה בך”
  • חבקו את ילדכם, הקשיבו לו, פנו לו זמן גם אם אתם עסוקים, תנו לו לעזור לכם, הציגו את ציוריו, והשתתפו באירועים של הגן ככל האפשר.
  • לעולם אל תגידו דברים שמשפילים את ילדכם, כמו “אתה מעייף אותי”, “בחיים לא ייצא ממך שום דבר” או “אתה כזה ילד רע”.

להשלים עם טעויות

  • היו מציאותיים, אך אפשרו לילדכם לקחת כמה סיכונים, ולעיתים גם לטעות. נסו שלא להגן על ילדכם יותר מדי.
  • אמרו לו שכולם עושים טעויות, והטעויות הן אלה שעוזרות לנו ללמוד. חשוב שילדים יבינו שגם אם עשו טעות בתחום מסוים, אין זה אומר שהם גרועים בכל דבר שיעשו.
  • עודדו את ילדכם לחשוב ולהגיד דברים חיוביים כגון “זה בסדר שהקבוצה שלי לא ניצחה היום”, “אוכל לפתור את הבעיה אם רק אמשיך לנסות”, ו”אני מרגיש טוב כשאני עוזר למישהו, גם אם הוא לא מודה לי”.

אם תגנו על ילדכם מכל כישלון, תתערבו תמיד ותתקנו את הטעויות, אתם עלולים למנוע ממנו ללמוד שלא הכל בחיים עובד כפי שהיינו רוצים. ייתכן שילדכם לא ילמד להתמודד עם אכזבות וכישלונות, ותמיד יזדקק לכם שתשפרו את מצב הדברים. מלבד זאת, הוא עלול לחשוב שלדעתכם, הוא אינו מסוגל להתמודד עם שום דבר בעצמו.

לפתח את מיומנויות ההתמודדות של ילדכם

מיומנויות התמודדות טובות עוזרות לנו להתמודד עם בעיות, תסכולים, איומים ואתגרים. האופן שבו ילדכם מתמודד עם הדברים הללו כתינוק וכפעוט – בכי והתקפי זעם – לא יתקבל בעין יפה כשיגדל! ההבנה כיצד ילדכם מרגיש במצבים שונים, ובעיקר במצבים קשים, היא הצעד הראשון לפיתוח מיומנויות התמודדות.

ילדים בגיל הגן נוטים להתמודד עם מצבים מאיימים באמצעות משחק דרמטי (או משחק סימבולי) – הם יוצרים מצבים מדומיינים שבהם הם מצליחים להביס את מה שמפחיד אותם. השליטה על המצב המפחיד בזמן המשחק עוזרת להם להרגיש טוב יותר. ילדים גדולים יותר יעדיפו לשמוע מה מתרחש באותו מצב מפחיד.

טיפים לחיזוק מיומנויות התמודדות טובות

  • למדו את ילדכם להיות מודע לרגשותיו ולהבין אותם. אפשר להשתמש במשחקי ילדים ובסיפורים כדי לדבר על האופן שבו ילדכם עשוי להרגיש במצבים שונים.
  • עזרו לו להבחין ברגשות השליליים ולהתמודד איתם – לדוגמה, עצבות, תסכול ומבוכה – כשהם מתרחשים בפעם הראשונה, לפני שהם מתחזקים וקשה להתמודד איתם.
  • למדו את ילדכם שאף שכולם אוהבים לנצח, הדבר החשוב ביותר הוא לעשות ככל יכולתו. שמשו דוגמה והראו לו כיצד אתם מתנהלים.
  • עזרו לו לחשוב אם דברים מסוימים הם הוגנים או לא הוגנים – למשל, להמתין לתורו במקום להידחף לפני ילד אחר.
  • הסבירו לילדכם שלפעמים דברים משתבשים גם אם הוא עושה את הדבר הנכון – למשל, “לא כולם חולקים את הצעצועים שלהם, אפילו אם אתה מבקש יפה”.
  • הדגימו לו חשיבה חיובית במצבים קשים – לדוגמה, “זה קצת מפחיד לבקש מרותם לשחק כיוון שאולי היא תגיד לא. אבל יכול להיות שהיא תגיד כן, ואז תוכל להצטרף אליה ויהיה לכם כיף ביחד”.

לטפח את מיומנויות פתרון הבעיות של ילדכם

מיומנויות פתרון בעיות חשובות לקבלת החלטות ולפתרון עימותים ובעיות. עימות אינו תמיד דבר רע, כיוון שהוא מאפשר לילדים ללמוד שאנשים חווים מחשבות ורגשות שונים. כמו כן, כך הילדים לומדים מהו ההבדל בין נכון ולא נכון, וכיצד התנהגותם משפיעה על אנשים אחרים.

טיפים לפיתוח מיומנויות פתרון בעיות

  • אם ילדכם מתווכח עם ילדים אחרים, עזרו לו למצוא פתרון לבעיה.
  • כשהילדים רבים, הימנעו מהאשמות. כשכולם רגועים מספיק בשביל לדבר בהיגיון, עודדו את הילדים לחשוב על דרכי פתרון שונות והסכימו על פתרון אחד שמתאים לכולם.
  • ודאו שהפתרון יוצא לפועל, ספרו לכולם שהבעיה נפתרה ושבחו את כולם על שעזרו לפתור אותה.

לפתח את המיומנויות החברתיות של ילדכם

חשוב מאוד לשמור על מערכות יחסים טובות עם מגוון אנשים למען הבריאות הנפשית. כדי לפתח מערכת יחסים כאלה, הילדים חייבים ללמוד מיומנויות חברתיות כגון:

  • מיומנויות תקשורת – שימוש במילים הנכונות למצב, חיוך, יצירת קשר עין והקשבה
  • מיומנויות כניסה לקבוצה – לדעת מתי הרגע הנכון להצטרף לקבוצה
  • מיומנויות שיתוף, השתתפות בתורות, עמידה בכללים, שיתוף פעולה, התמודדות עם עימותים ומתן עזרה לאחרים
  • מיומנויות של חברות טובה – לחשוב כיצד האחרים עשויים להרגיש, להיות אדיב, להראות חיבה ולעזור.

כיצד ילדים לומדים מיומנויות חברתיות

להורים יש ההשפעה הגדולה ביותר על פיתוח המיומנויות החברתיות של הילדים, אך הילד לומד גם מבני המשפחה האחרים, מחברים ומילדים במסגרת החינוכית. אין מערך שיעור מסודר שמסביר כיצד ללמד מיומנויות חברתיות – לרוב צריך להתבונן ולראות מה עובד עם ילדכם.

כשילדי גן לומדים מיומנויות חברתיות, הם עשויים להתקשות לשחק בתורות, לערוך משא ומתן במצבים קשים ולפתור עימותים. כדאי שתהיו מוכנים לכך. פיתוח מיומנויות חברתיות דומה לפיתוח כל מיומנות אחרת. הילדים צריכים לדעת כיצד נראות המיומנויות הללו, ולתרגל אותן. התרגול עוזר להם להשתפר ביצירת חברויות ושמירתן.

טיפים לפיתוח מיומנויות חברתיות

  • הראו לילדכם כיצד נראות מיומנויות חברתיות טובות – למשל, הקשיבו כשאנשים מדברים איתכם, היו נחמדים לאנשים ועשו דברים נחמדים עבור חבריכם. ילדכם ילמד מהאופן שבו אתם מתנהגים.
  • עודדו ילדי גן להיות מודעים לרגשותיהם של אחרים. לדוגמה, “יוני מחכה כבר כמה זמן לתורו. מעניין איך אתה היית מרגיש אם היית צריך לחכות כל כך הרבה זמן. מה חבר טוב היה עושה, לדעתך?”
  • תנו לילדכם המון הזדמנויות לשחק במשחקי דמיון, בתחפושות או בחנות, להציג סיפורים וחרוזים, לשחק עם ילדים אחרים, לבנות מגדלי קוביות, לגזור ולהדביק, לשחק בבצק ולעזור במטלות פשוטות ברחבי הבית. אלה הזדמנויות מהנות להראות לילדכם כיצד להיות נחמדים וידידותיים.
  • כשילדכם נכנס לבית הספר, עזרו לו לפתח את המיומנויות החברתיות באמצעות משחקים הכוללים ניצחון והפסד כמו “סולמות וחבלים” או “טאקי”, יציאה לטיולים משפחתיים והשתתפות בקבוצות ספורט או בפעילויות קבוצתיות.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.