עיכוב שפתי

ילדים מפתחים כישורי שפה בקצב שונה. עם זאת, אם נראה שהם לא משיגים את אבני הדרך בהתפתחות השפה בטווח זמן ניכר מהזמן המומלץ והממוצע, הם נחשבים כבעלי עיכוב שפתי.

מהו עיכוב שפתי?

עיכוב שפתי בא לידי ביטוי בגילאים שונים באופנים שונים, ועשוי לבוא לידי ביטוי בקושי של הילד:

  • להגיד את המילים הראשונות או ללמוד מילים חדשות
  • לחבר מילים ביחד וליצור משפט
  • לבנות אוצר מילים מגוון
  • להבין מילים או משפטים.

ישנם עיכובים שפתיים המתקשרים למצבים כגון אוטיזם, תסמונת דאון או לקויות שמיעה. אחרים עומדים בפני עצמם.

עיכוב שפתי, לקות שפה או הפרעת דיבור?

דיבור הוא החלק ה”טכני” של השפה, והוא כולל את היכולת להפיק צלילים, ובהמשך גם לדבר באופן שוטף. שפה- היא ההפיכה של צלילים אלו לבעלי משמעות, על ידי צירוף צלילים לבניית מילים, חיבור משפטים, הבנה של שימוש נכון במלים ועוד. התפתחות שפה תקינה כוללת בתוכה גם את יכולת ההבנה של השפה, וגם את יכולת ההבעה של השפה.

הפרעת דיבור כוללת בתוכה את  הקושי להגות נכון  את הצלילים בכל מילה, או הקושי לשמור על שטף דיבור בשל גמגום לדוגמא, אלו מקשים על הבנת הדיבור. מיומנויות השפה של ילדים עם הפרעת דיבור עשויות להיות טובות. כלומר, הם יכולים להבין היטב מילים ומשפטים, ויודעים ליצור משפטים בצורה נכונה, אך האופן שבו הם מבטאים את המילים משובש, או שהשטף נפגע. ילדים עם הפרעות דיבור עשויים לחוות גם עיכוב שפתי, אך לא בהכרח.

אם אתם מודאגים מהאופן שבו ילדכם הוגה מילים (למשל, אומר “תֶּלֶב” במקום “כלב”), קראו את המאמר הפרעות דיבור והגייה.

עיכוב שפתי הוא איחור בהשגת אבני הדרך ההתפתחותיות בזמן. ילד עם עיכוב שפתי לרוב ישיג את אבני הדרך לפי הסדר, אך באיחור. אם ילד חווה עיכוב שפתי שאינו עובר ואינו משתפר, או שיש פערים גדולים בין יכולות שפתיות שונות, ייתכן שמדובר בסימן ללקות שפה. לקות שפה מתאפיינת בעיכובים משמעותיים בלמידה כיצד לדבר ולהבין שפה.

מתי לקבל עזרה

ילדים מפתחים כישורי שפה בקצב שונה. לכן, השוואת ילדכם לילדים אחרים באותו גיל לא בהכרח תעזור לכם לזהות אם לילדכם יש עיכוב שפתי. כדאי לפנות לעזרת מומחה אם ילדכם מפגין אחד או יותר מהסימנים הבאים בגילאים השונים:

עד גיל 12 חודשים

ילדכם אינו מנסה לתקשר איתכם (באמצעות קולות, מחוות ו/או מילים), בעיקר כשהוא זקוק לעזרה או רוצה משהו.

עד גיל שנתיים
ילדכם:

  • אינו אומר כ-50 מילים שונות
  • אינו מחבר שתי מילים או יותר – למשל, “עוד מיץ”, “אמא קומי”
  • אינו מפיק מילים באופן ספונטני – כלומר, רק מחקה מילים או ביטויים ששמע מאחרים
  • אינו מבין הוראות או שאלות פשוטות – למשל, “תביא את הנעליים”, “רוצה לשתות?”, “איפה אבא?”

שימו לב: בגיל שנתיים, אחד מתוך חמישה ילדים מראה סימנים של עיכוב שפתי. רבים מהילדים ידביקו את הפער כשיגדלו, וחלקם ימשיכו להתקשות ברכישת השפה.

בסביבות גיל שלוש
ילדכם:

  • אינו מחבר מילים ויוצר ביטויים או משפטים ארוכים יותר – לדוגמה, “אמא תעזרי לי”, “אני רוצה עוד מיץ”
  • אינו מבין הוראות או שאלות מורכבות יותר – למשל, “תביא את הנעליים שלך ושים אותן בקופסה”, “מה אתה רוצה לאכול לארוחת הצהריים היום?”
  • אינו מתעניין כמעט או בכלל בספרים
  • אינו שואל שאלות.
  •  דיבורו אינו מובן לזרים.

בכל גיל
ילדכם:

  • אובחן עם אובדן שמיעה, עיכוב התפתחותי או תסמונת שעשויה לפגוע בהתפתחות השפה – לדוגמה, אוטיזם או תסמונת דאון, או תסמונות נפוצות פחות כגון תסמונת איקס שביר, תסמונת לנדאו-קלפנר ותסמונת קליינפלטר.
  • מפסיק לעשות דברים שעשה בעבר – למשל, לדבר.

ילדים החווים קשיים בשפה זקוקים לעזרה מוקדם ככל האפשר. אתם נמצאים בעמדה הטובה ביותר להערכת התפתחות השפה של ילדכם. אם אתם מודאגים, בטחו באינסטינקטים שלכם ובקשו עזרה מאיש מקצוע. אם איש המקצוע אינו חושש אך אתם עדיין מודאגים, תוכלו לבקש גם חוות דעת נוספת.

היכן לקבל עזרה

אם אתם חושבים שילדכם מתקשה עם השפה, דברו עם מומחה, למשל:

  • צוות הגן, בית הספר או המסגרת החינוכית
  • קלינאי תקשורת
  • רופא הילדים
  • אחות טיפת חלב

קלינאית תקשורת

קלינאית תקשורת תעריך את מידת ההבנה של ילדכם ואת האופן שבו הוא משתמש בשפה. הקלינאית תערוך לילדכם מבדקי שפה שאמורים לגרום לו להשתמש במילים, או תבחן כיצד הוא מגיב לבקשות, פקודות או שאלות.

ייתכן שתישאלו כיצד ילדכם משתמש בשפה בבית ומה מידת ההבנה שלו. כמו כן, תתבקשו לתת רקע – למשל, מתי החל ילדכם להפיק מילים, מתי החל ללכת, האם נולד פג, והאם יש עיכוב שפתי או בעיות שפה במשפחתכם. אם קלינאית התקשורת חושדת כי קיים עיכוב שפתי, היא תציע לכם להגיע למפגשי טיפול, בפגישות אישיות או בקבוצה שבה ישתתף ילדכם בפעילויות שפתיות לצד ילדים אחרים.

קלינאיות תקשורת עובדות עם ילדים צעירים דרך המכונים והיחידות להתפתחות הילד, במפוזרות בכל רחבי הארץ. תוכלו לקבוע גם עם קלינאיות תקשורת העובדות באופן פרטי, ואם יש להן הסדרים עם קופת החולים, תוכלו לעיתים לקבל החזר. הפניה ראשונית לקלינאית תקשורת תתקבל דרך רופא הילדים שלכם, שיפנה אתכם למכון להתפתחות הילד. במכון להתפתחות הילד יבחנו את המידע שתשלחו אליהם באמצעות מילוי שאלונים, ויחליטו האם אכן יש מקום להערכה והתערבות במסגרת המכון. במידה וכן, תוזמנו עם הילד לאבחון, ובעקבותיו תופנו לקבלת טיפול.

אם ברצונכם לבצע אבחון או לקבל טיפול באופן פרטי תוכלו לחפש קלינאית תקשורת באגודה הישראלית של קלינאי התקשורת בישראל.

בדיקות שמיעה

אם אתם חושבים שילדכם סובל מלקות שמיעה, כדאי לבדוק את שמיעתו במכון אודיולוגי. הפניה לבדיקת שמיעה תינתן לכם על ידי רופא הילדים. אם ילדכם אכן סובל מאובדן שמיעה, קלינאית התקשורת תוכל להגיד לכם באיזה אופן משפיעה שמיעתו של הילד על התפתחות השפה והתקשורת שלו.

הגורמים לעיכוב שפתי

ברוב המקרים איננו יודעים מה הגורמים לעיכוב שפתי, אולם אנו יודעים שקרוב לוודאי מדובר במרכיב גנטי או ביולוגי. עיכוב שפתי נפוץ יותר אצל:

  • בנים
  • ילדים שלאחד מבני משפחתם הקרובה יש היסטוריה של עיכוב שפתי או הפרעת תקשורת
  • ילדים שיש להם הפרעה התפתחותית או תסמונת שמתאפיינת בין השאר בעיכוב שפתי, כמו תסמונת דאון
  • ילדים שסובלים מבעיות שמיעה מתמשכות ומזיהומים באוזניים.

לעיתים, עיכובים במיומנויות התקשורת עשויים להיות סימנים להפרעות התפתחות חמורות יותר, כולל לקות שמיעה, עיכוב התפתחותי, מוגבלות שכלית התפתחותית והפרעה על הרצף האוטיסטי.  אתם מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר. אם אתם מודאגים, דברו עם רופא הילדים או מומחה אחר לבריאות הילד.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.