התפתחות השפה בגיל ארבע עד חמש

לילדכם יש כעת כל כך הרבה דברים לספר לכם, בכל כך הרבה מילים! התפתחות השפה אצל ילדים בני ארבע עד חמש כוללת התרחבות בלתי פוסקת של אוצר המילים. ילדכם יפגין הבנה טובה למדי של חוקי התחביר הבסיסיים של השפה, וסביר להניח שתבינו את רוב דבריו.

אוצר מילים

באופן כללי, ילדים בגיל הגן מבינים מילים רבות יותר ממה שהם אומרים. בגיל זה יתחיל ילדכם ללמוד ולהשתמש יותר במילים הבאות:

  • מילות קישור – לדוגמה, “כש”, “אבל”
  • מילים שמסבירות רגשות מורכבים – למשל, “מבולבל”, מוטרד”, “מאושר”
  • מילים שמסבירות דברים שקורים במוחו – לדוגמה, “לא יודע”, “זוכר”
  • מילים שמסבירות היכן דברים שונים נמצאים – למשל, “בין”, “מעל”, “מתחת”, “בקצה”.
  • כמו כן, ילדכם לומד יותר ויותר שמות תואר שמאפשרים לו להסביר טוב יותר – לדוגמה, “ריק”, “מצחיק”.

משפטים ודקדוק

כחלק מהתפתחות השפה בגיל זה, ילדכם ידבר במשפטים מורכבים יותר ויותר ויחבר משפטים קטנים זה לזה. כמו כן, הוא ישתמש במשפטים בדרכים שונות. בגיל חמש יתחיל ילדכם להשתמש בסוגי משפטים רבים. לדוגמה, הוא יוכל להגיד גם “הכלב רדף אחרי החתול” וגם “החתול נרדף על ידי הכלב” כדי להתכוון לאותו דבר. בסביבות גיל זה, הוא יוכל להשתמש במשפטים בני עד תשע מילים.

עד גיל חמש יכיר ילדכם את כל הסיומות השונות של מילים. למשל, הוא יתחיל להוסיף “-ים” לריבוי שמות עצם בזכר, או “-ות” לריבוי שמות עצם בנקבה. עם זאת, הוא עדיין יטעה מפעם לפעם, ויגיד למשל ביצות במקום ביצים, או מזלגים במקום מזלגות.

ילדכם יפתח את היכולת לדבר על דברים שהתרחשו בעבר או יתרחשו בעתיד, ולא רק על דברים שמתרחשים כעת. הוא ישתפר בבחירת הזמן הנכון, בשימוש בריבוי שמות עצם יוצאי דופן – כמו לבבות – ובכינויי גוף ושייכות כגון “הוא”, “שלו”, “שלה”.

הבנה

עד גיל חמש יבין ילדכם וישתמש במילים שמסבירות מתי דברים מתרחשים, כמו “לפני”, “אחרי” ו”בשבוע הבא”. הוא עדיין יתקשה להבין רעיונות מורכבים כמו “בו זמנית”. ייתכן שיתחיל לשאול שאלות אם אינו מבין הוראה מסוימת שקיבל.

ילדכם יתחיל להבין דימויים כמו “עובד עליי בעיניים” ו”איזה נחש”, ולמלא הוראות בנות יותר משני צעדים – גם אם מעולם לא נתקל במצב דומה. לדוגמה, “תן את הכרטיס לאיש שעומד שם, הוא יקרע אותו ואז נוכל להיכנס לקולנוע”. עם זאת, שימו לב שהוא עשוי להקשיב למה ששמע בהתחלה ולהתעלם מהמילים שאומרות לו באיזה סדר עליו לבצע את הדברים. למשל, הוא עשוי להתעלם מהמילה “לפני” במשפט כמו “לפני שנכנסים לקולנוע, תן את הכרטיס שלך לאיש שעומד שם”.

הגייה

בסביבות גיל ארבע וחצי, גם זרים יוכלו להבין כמעט כל מילה שילדכם אומר. הוא עדיין יתקשה להשתמש בצלילים מסוימים, למשל יגיד “לימון” במקום “רימון”, “גיידה” במקום “גלידה” וכדומה. כמו כן, לפעמים הוא ישכח צלילים מסוימים במילים מורכבות, כמו למשל “אבולנס” במקום “אמבולנס”.

לפתח מיומנויות ניהול שיחה וסיפור

ילדכם ימשיך לשפר את יכולת סיפור הסיפורים שלו, אף שעדיין עשוי לתת לכם יותר מדי מידע – או פחות מדי. ייתכן שיתקשה לספר את הדברים לפי הסדר, ולהבהיר על מי הוא מדבר. סופי הסיפורים שלו עשויים להגיע במפתיע או לא להיות הגיוניים.

עם זאת, ילדכם יעריך יותר את נקודת המבט של אנשים אחרים, ולכן יוכל להוסיף נתוני רקע מועילים לשיחה. לדוגמה, “הלכתי לבית של עומר ואכלנו עוגה ועומר הוא מהגן שלי”.

ילדכם ישתפר בנטילת תורות בשיחה עם קבוצת אנשים, ויתחיל להשתמש בווליום הנכון לכל מצב. הוא יבקש בקשות בנימוס, וישתמש במילים כמו “אפשר”, “מותר” ו”אני יכול?” הבקשות שלו נהיות פחות ישירות וברורות מאליהן. לדוגמה, הוא עשוי להגיד “זה מריח טוב!” כיוון שהוא רוצה משהו, והוא מתחיל להשתמש בשפה כדי להקניט ולספר בדיחות.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. במאמר זה ניתן מידע בקווים כלליים בלבד. אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות השפה של ילדכם, דברו עם רופא הילדים, אחות טיפת חלב או איש מקצוע אחר. אם איש המקצוע אינו מודאג אך אתם עדיין דואגים, זה בסדר גמור לבקש דעה נוספת.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.