אוריינות בגיל הרך: פעילויות לעידוד האוריינות אצל ילדים

במסע לרכישת האוריינות, כל ילד לומד לדבר, להקשיב, לקרוא, להבין, להתבונן, לצייר ולכתוב. הבסיס לבניית כל המיומנויות הללו מתחיל כבר ברגע הלידה. הנה כמה רעיונות לפעילויות שיעודדו את פיתוח האוריינות של ילדכם.

פעילויות לעידוד האוריינות

דיבור, שירה, משחקי מילים וצלילים, כתיבה וציור עם ילדכם – כל אלה הן דרכים נהדרות לביסוס מיומנויות אוריינות טובות. פעילויות יומיומיות, כגון הליכה לחנות או לספרייה המקומית, וכן אירועים מיוחדים – טיול למוזיאון או לגן החיות – מספקים הזדמנויות בשפע להתפתחות האוריינות. בהמשך תמצאו פעילויות לעידוד האוריינות. פעילויות רבות המיועדות לילדים צעירים יותר מתאימות גם לילדים גדולים, אך ייתכן שתצטרכו להגביר את רמת הקושי.

הורים רבים מרגישים שהם אינם מקדישים מספיק זמן לפעילויות לעידוד האוריינות. אין צורך בזמן רב; לעיתים קרובות, גם חמש דקות כמה פעמים ביום הן די והותר. המפתח הוא לנצל בהזדמנויות שונות כדי לעזור לילדכם ללמוד, בין אם מדובר ביציאה לסופרמרקט, בבישול יחד, או בהקראת סיפור לפני השינה.

דיבור ושירה

דיבור ושירה הן פעילויות המלמדות את הילדים על צלילים והאופן שבו הם מתחברים זה לזה כדי ליצור שפה. כשאתם מלמדים את ילדכם באמצעות משחקי שפה ושירים, אתם עוזרים לו לפתח מיומנויות הקשבה ודיבור. כמו כן, חשוב להקשיב לו כדי לדעת מהם הסיפורים והשירים שמהם הוא נהנה במיוחד.

פעילויות לילדים צעירים (בני פחות משש)

  • חרזו חרוזים בכל הזדמנות. השתמשו במשפטים כגון “סבלנות, סבלנות, לא קונים בשום חנות”, או המציאו חרוזי נונסנס (איגיון) על מה שאתם עושים, למשל, “הכנסתי דג מדוגדג לתיק הממוזג”, שחקו משחקים כמו “פעם עכביש נפל בכביש”. ילדים גדולים יותר יכולים לחבר חרוזים משלהם וללמוד שירים ופזמונים, שיעזרו להם להבין את משמעות המילים ואת האופן שבו מילים נוצרות.
  • שירו שירי משחק כשאתם בבית, במכונית או מסתובבים בחוץ. ילדים אוהבים לשיר, ושירי המשחק מלמדים אותם על שפה, חריזה, חזרתיות ומקצב. שירו שירים כגון “חנה’לה אופה קטנה”, “השפן הקטן” או שיר האלפבית.
  • חזרו על הקולות שילדכם משמיע, או המציאו קולות משלכם ובדקו אם ילדכם יכול לחקות אותם.
  • שחקו עם ילדכם “אני רואה” והתמקדו בצבעים. לדוגמה, “אני רואה משהו שמתחיל בצבע… ירוק! על איזה דבר ירוק אני מסתכל?”
  • דברו על הקולות שמפיקים בעלי החיים ובקשו מילדכם לחקות אותם. לדוגמה, “הפרה גועה מוווו. אתה יכול להגיד מוווו?”
  • בזמן הארוחה, דברו על האוכל שאתם מכינים, מה אתם עושים איתו, מה טעמו וכיצד הוא נראה.
  • דברו על חפצים שנמצאים מחוץ לבית, או על הדברים המקיפים אתכם כשאתם בחוץ – לדוגמה, רשרוש העלים, ציוץ הציפורים או צופרי המכוניות. בקשו מילדכם לחקות קולות של רוח, גשם, מים, מטוסים, רכבות ומכוניות.
  • ספרו לו סיפורים על ילדותכם או על חיי המשפחה בעבר. תוכלו להציג חלק מהסיפורים יחד עם הילד, או לספר אותם באמצעות ריקוד.

פעילויות לילדים גדולים יותר (בגיל בית הספר)

  • שחקו משחקי מילים שמעודדים את הילדים ללמוד על צלילים. לדוגמה, “אני רואה משהו שמתחיל ב-בָּ. מה לדעתך אני רואה שמתחיל בצליל הזה?”
  • שאלו את ילדכם אם הוא מכיר מילים שמתחרזות זו לזו. לדוגמה, “אילו מילים מסתיימות באותו צליל כמו אור?”
  • בקשו מילדכם ליצור צליל או צירוף צלילים, ואז חשבו על מילים שמכילות את הצליל או הצלילים. לדוגמה, “איזה צליל נשמע לך מצחיק? מוֹֹ? אילו מילים אפשר ליצור עם מו?” (מורה, חמור, פמוט וכדומה).
  • דברו על תוכניות הטלוויזיה שבהן צופה ילדכם, ובקשו ממנו לספר לכם מה קרה בהן. מומלץ לקרוא את המאמר זמן מסך לילדים.
  • דברו על העבר. בקשו מילדכם לספר לכם משהו שהוא נהנה לעשות השבוע בבית הספר. למידע נוסף על האופן שבו אפשר לדובב את ילדכם, קראו את המאמר לדבר עם ילדכם על בית הספר.
  • דברו על העתיד. ספרו לילדכם מה אתם עומדים לעשות מחר או בסוף השבוע, או בקשו ממנו לספר לכם מה הוא צריך לעשות לפני שהוא הולך לישון.

קריאה ויצירת ספרים

הקריאה עוזרת לילדכם לפתח את אוצר המילים שלו, את היכולת להאזין ולהבין, ואת היכולת להבין את מטרת המילים הכתובות. הקריאה עם ילדכם עוזרת לו לפתח גישה חיובית כלפי קריאה לשארית חייו.

פעילויות לילדים צעירים (בני פחות משש)

  • קראו לתינוק שלכם – לעולם לא מוקדם מדי להתחיל! בזמן הקריאה, ודאו שהוא יכול לראות את הספר שאתם מקריאים ואולי גם את פניכם. שימו לב במה בדיוק התינוק מתבונן בספר, וקראו לדברים בשמם. שימו לב לא להיצמד לסטיגמות כשאתם קוראים סיפור בקולות, וגוונו את הקולות באופן מכבד תרבותית.
  • ילדים צעירים אוהבים חריזה, מקצב וחזרתיות, וכן ספרי אותיות וספרים בעלי דפוסים גרפיים שונים. אם אתם מתבוננים בספרים כאלה, עודדו את ילדכם להפוך את הדפים ודברו על מה שהוא רואה. כשאתם קוראים, החליקו את האצבע מימין לשמאל לאורך הדף כדי להראות לילדכם כיצד יש לקרוא בספר, וציינו מילים או ביטויים מסוימים. שאלו אותו שאלות על האיורים, ובקשו ממנו להצביע על דברים שונים.
  • ילדים אוהבים לקרוא את אותו ספר שוב ושוב. תוכלו להפיק מכך את המרב אם תבקשו מילדכם לכוון את הקריאה. לדוגמה, “איפה אנחנו מתחילים לקרוא?” לעיתים קרובות מאוד הפסיקו לקרוא ושאלו את ילדכם מה לדעתו יקרה בהמשך.
  • ערכו קישור בין מה שמתרחש בספרים לבין חוויות אמיתיות מהחיים. אם קראתם ספר על משחק בפארק, תוכלו לקחת את ילדכם לפארק המקומי ולהצביע על נדנדות דומות לאלה שבספר.
  • בקרו עם ילדכם בספרייה המקומית, ועודדו אותו לבחור ספרים לקחת הביתה. אפשר לבקר בשעת סיפור שמתקיימת בספרייה.
  • כשאתם מסתובבים עם ילדכם בחוץ, קחו איתכם ספר וצעצוע.
  • קראו ספרים עם חרוזים שיעזרו לילדכם לפתח מודעות לצלילים ולמילים. הספרים של דוקטור סוס, למשל, או רינת הופר, הם להיט בקרב ילדים – קראו את חתול תעלול או איילת מטיילת.
  • למדו את ילדכם להפריד בין הצלילים שמרכיבים את שמו. לדוגמה, “בשם ‘יובל’ יש לפחות שני צלילים: יו-בל”.
  • הכינו ספרי מגע לתינוקות ולפעוטות עם חפצים שהם אוהבים להתבונן ולגעת בהם – בדים רכים, צמר, נייר אלומיניום או נייר מרשרש. לאחר מכן, הביטו בספר יחד ודברו על כל עמוד, כיצד הוא נראה וכיצד התינוק מרגיש כשהוא נוגע בו.

אל תדאגו אם דעתו של התינוק תוסח כשאתם קוראים, או אם אינכם מצליחים לסיים את כל הספר. לכו בעקבות הילד – עודדו אותו, אך אל תדחפו אותו. התנסו בסוגי ספרים שונים כדי לראות מה הוא אוהב. תיהנו עם הספרים!

פעילויות לילדים גדולים יותר (בגיל בית הספר)

  • קראו סיפורים ואז דברו עליהם. שאלו את ילדכם, “מה היה מסופר בסיפור?”, או “אהבת את הדמויות? למה?”
  • קראו בתורות. אתם יכולים לקרוא את המחצית הראשונה של הספר, וילדכם – את המחצית השנייה. כמו כן, בקשו מילדכם לקרוא מילים בודדות פה ושם, אך בהתחלה בחרו רק במילים שאפשר לקרוא בקלות, כגון מילים בנות שתיים או שלוש אותיות (בן, חם, גור).
  • גם ילדים גדולים יותר אוהבים ספרי אותיות. בקשו מילדכם להגיד לכם מילים שמתחילות באותו צליל שמסמנת האות שאתם מתבוננים בה.
  • בקשו מילדכם להכין ולאייר ספר משלו. הוא יכול לעשות זאת במחשב או עם נייר ועטים. עזרו לו לכתוב את המילים, או לפחות כמה מהאותיות בסיפור.
  • כשאתם מסתובבים בחוץ, בקשו מילדכם לזהות או להשמיע את האותיות או המילים המופיעות על שלטי חוצות ומעל חנויות.
  • למדו את ילדכם מה משמעות המילים בשלטי רחובות ותמרורים כגון “כניסה” ו”תן זכות קדימה”.
  • השמיעו לילדכם את הצלילים שמהן בנויות מילים. שאלו אותו באילו צלילים המילה מתחילה ונגמרת. (או מהו הצליל הפותח ומהו הצליל הסוגר)
  • עודדו את ילדכם לקרוא את שמות הפריטים בסופרמרקט.

ציור וכתיבה

כבר מגיל צעיר מאוד, ילדים אוהבים “לכתוב” כמו אחיהם הגדולים או כמו הוריהם. הכתיבה (שרבוט) והציור עוזרים לילדכם לפתח את מיומנויות המוטוריקה העדינה שיזדקק להן כדי לכתוב מאוחר יותר עם עפרונות ועטים. כמו כן, הם עוזרים לו לזהות ולזכור את צורת האותיות.

פעילויות לילדים צעירים (בני פחות משש)

  • עודדו את ילדכם לצייר ולכתוב בעזרת עטים, עפרונות, צבעים וטושים. הוא בוודאי ישמח להוסיף שרבוט או ציור צבעוני ושמח לכרטיס ברכה ליום הולדת או למכתב.
  • עודדו את ילדכם לנסות לכתוב כמה אותיות או את שמו על כל יצירה שהוא מכין.
  • עזרו לו להשתמש בבצק כדי ליצור את אותיות האלפבית או מספרים.
  • הציעו לו את אותיות האלפבית במגוון צורות – קוביות, מגנטים להצמדה על המקרר או חתיכות של פאזל.
  • גזרו או ציירו תמונות של פריטים ביתיים פשוטים – כיסא, שולחן, טלוויזיה, קיר, דלת וכדומה – ואז כתבו את שמות הפריטים הללו על פיסות נייר נפרדות. בקשו מילדכם להתאים את שם הפריט לתמונה.

פעילויות לילדים גדולים יותר (בגיל בית הספר)

  • בחרו כמה אותיות והחליפו את מקומן כדי ליצור צלילים שונים – חול, לוח, חלו, ולח – ואז בדקו אם הצלילים האלה יוצרים מילים אמיתיות. התאמנו בהגיית המילים אות-אות, ואז אמרו את המילה – לדוגמה, “ח-ו-ל יוצר את המילה חול!”. השתמשו באותיות בדפוס (ולא בכתב) בתור התחלה, כדי שלא לבלבל את ילדכם עם שתי צורות שונות של אותיות לכל צליל.
  • עודדו את ילדכם לכתוב את שמו ואת שמות בני המשפחה האחרים בכרטיסי ברכה או על הציורים. כשילדכם יידע להשתמש בכל האותיות היטב, אפשר להציג בפניו את אותיות הכתב.
  • עודדו את ילדכם לכתוב את רשימת הקניות, את מתכון העוגיות או תפריט של מסעדה דמיונית כשהוא משחק “בכאילו”.
  • כשאתם מסתובבים בחוץ, הצביעו על סוגי אותיות שונים, כגון האותיות שמופיעות בשלטי חנויות או באולם הקולנוע. הסבירו לו שאפשר להשתמש באותיות מודפסות כדי לקרוא בשמם של מקומות או דברים שונים.
  • בקשו מילדכם להכין לכם ספר שבעמוד הימני שלו תופיע מילה, ובעמוד השמאלי יופיע ציור של אותה מילה.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.