למידה והתפתחות יצירתית אצל ילדים בגיל בית הספר: למה לצפות

משחק יצירתי ופעילויות יצירה מלאות דמיון חשובים מאוד ללמידה ולהתפתחות של ילדים בגיל בית הספר. הם עוזרים לטפח את הדמיון, ומפתחים מיומנויות פתרון בעיות, מיומנויות חשיבה ומיומנויות מוטוריות.

מדוע משחק יצירתי חשוב להתפתחות וללמידה של ילדים בגיל בית הספר

ילדים בגיל זה מתחילים לפתח התעניינות נלהבת ביצירה ובפעילויות יצירתיות. פעילויות יצירתיות ומשחק יצירתי:

  • מחזקים את היצירתיות ויכולת ההבעה החזותית
  • עוזרים לילדכם להביע רגשות, מחשבות ורעיונות בדרכים מילוליות ובלתי מילוליות
  • גורמים לו לחשוב על בעיות שאין להן תשובות קבועות או “נכונות”
  • עוזרות לו לחשוב על נושאים שונים מנקודות מבט רבות.

בחודשים שלפני העלייה לכיתה אל”ף, אתם עשויים להבחין שילדכם שואל שאלות רבות יותר על אופן פעולתם של דברים – וכמובן, הרבה שאלות “למה?”. כשהוא מגיע לבית הספר, הוא כבר מוכן לחקור ולהתנסות ברעיונות, מיומנויות ונתונים חדשים.

ילדים בגיל בית הספר נוטים להיות בטוחים יותר בעצמם ובסביבת אחרים מאשר בשנים הקודמות – וכשמדובר בפעילויות יצירתיות, זהו יתרון. במאמר למידה והתפתחות יצירתית אצל ילדים בגיל בית הספר: רעיונות ופעילויות תוכלו למצוא כמה פעילויות מהנות ויצירתיות לעשות עם ילדכם.

למידה והתפתחות באמצעות דרמה

ילדים בגיל זה נוטים להמציא דברים על הדרך. לעיתים קרובות הם משתמשים במשחק תפקידים ובסיפור סיפורים כדי לפתור בעיות. לדוגמה, כשילדכם היה צעיר יותר, הוא ציפה לשמוע סופים מסוימים לסיפורים האהובים עליו. כעת הוא יכול להתחיל לשנות דברים, ולהמציא סופים חדשים משלו.

ילדים בגיל בית הספר משחקים לרוב עם אביזרים פשוטים כמו כובעים, נעליים, כלי בישול, מקלות ועוד, ממציאים בעזרתם סיפורים ומציגים אותם. כמו כן, ילדכם עשוי להציג את המילים לשירים שהוא אוהב בזמן שהוא שר או מאזין לשיר בדיסק.

כשילדכם מעמיד פנים ורואה את העולם מנקודת המבט של מישהו אחר, הוא יכול להבין את העולם, לבנות מיומנויות תקשורת ולהביע רגשות.

למידה והתפתחות באמצעות אמנות חזותית

בגיל זה, ילדים משתמשים בצבעים ובצורות כדי להעביר את הרגשות, הרעיונות והמסרים שלהם – לדוגמה, שימוש רב בצבע שחור כדי לצייר סצנה חשוכה או להעביר רגשות מפחידים. כמו כן, הם עשויים להשתמש בסמלים כדי להראות את ההבדל בין דברים שונים.

אם צופים בו בזמן שהוא יוצר, קל למדי להבין במה הוא מתעניין. לדוגמה, הוא יכול לצייר תמונות של דינוזאורים, פיות או סירות שוב ושוב.

הרישומים והציורים שלו מפורטים יותר כעת. לדוגמה, הוא מצייר אנשים עם חמש אצבעות וחמש בהונות בכל יד ורגל. אם בעבר נהג לצייר שרבוטים וקשקושים ולהגיד שאלה עצים ופרחים, כעת אפשר ממש לראות את העלים, הענפים, הגזעים ועלי הכותרת.

ילדים בגיל בית הספר מוכנים להעריך את האמנות שלפניהם – בין אם מדובר במוזיקה, פיסול או ציור. תוכלו לדבר על אמנות, אמנים, יצירות אהובות והסיבות לכך שאתם אוהבים דברים מסוימים. ואפשר גם לבקר בגלריית האמנות המקומית או בתערוכה במוזיאון, ולדבר על מה שראיתם.

למידה והתפתחות באמצעות מוזיקה

ילדים בגיל בית הספר משתמשים לעיתים בכלי נגינה כדי לחקור ולבטא את רגשותיהם. לעיתים קרובות הם יכולים להגיד כיצד המוזיקה גורמת להם להרגיש. ייתכן שילדכם אוהב להשתמש במוזיקה כדי לספר סיפורים – הוא עשוי ליהנות מאוד, למשל, מהיצירה הקלאסית “פטר והזאב”, שבה צליל האבוב מייצג את הברווז, חליל הצד מייצג את הציפור וכן הלאה. באופן דומה, ילדכם עשוי ליהנות להשתמש בצלילים כדי לייצג דמויות ואירועים בסיפורים אחרים.

והוא בוודאי ייהנה מאוד להכין כלי נגינה מחפצים רגילים בבית, לנגן בהם שירים ולהמציא מוזיקה משלו. כמו כן, יכול להיות שהוא כבר מוכן להשתמש בתווים ובסימנים מוזיקליים כדי לזכור כיצד לנגן יצירה.

למידה והתפתחות באמצעות ריקוד

בגיל זה, ילדים נהנים בדרך כלל מתנועה יצירתית בתגובה למילות השירים שהם שרים. האופן שבו הם נעים בתגובה למוזיקה נהיה אקספרסיבי יותר. סביר להניח שהקצב והתזמון של ילדכם ישתפרו, והוא יוכל להגיב לניגודים במוזיקה שהוא שומע. אל תהיו מופתעים אם הוא וחבריו יתחילו להמציא צעדי ריקוד לשירים פופולריים!

ארבעת שלבי היצירה

כשילדים משחקים באופן יצירתי, הם עוברים תהליך מחשבתי בן ארבעה שלבים בסיסיים:

  1. הכנה: הילדים אוספים מידע על נושא או רעיון, וחושבים מה הם רוצים לעשות איתו. לדוגמה, ילדכם מחליט להכין לכם כרטיס ברכה. הוא מתבונן בכרטיסים אחרים, ומסתכל על החומרים שבהם הוא יכול להשתמש.
  2. דגירה: הילדים מהרהרים בבעיה, באופן בלתי מודע או בחשיבה מכוונת – לדוגמה, ילדכם חושב מה יוכל לעשות עם הכרטיס.
  3. הארה: רגע ה”אה-הא!”, שבו הילדים מבינים מה עליהם לעשות, וכל התהליכים היצירתיים משתלבים זה בזה. למשל, ילדכם מחליט לבחור פרחים ועלים מהגינה ולהדביק אותם על הכרטיס, ומצייר ציור שלכם.
  4. אימות: אחרי שההתרגשות הראשונית חולפת, הילדים חושבים על מה שהכינו. לדוגמה, ילדכם מחביא מכם את הכרטיס הגמור כדי שלא תמצאו אותו עד שיבחר לתת לכם. עם זאת, הוא עשוי להתגנב מדי פעם ולחטוף הצצה בכרטיס.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.