לחלוק וללמוד לשתף

לילדים קטנים קשה ללמוד לחלוק, אך זוהי מיומנות חיונית למשחק וללמידה במהלך שנות הילדות.

מדוע חשוב לחלוק

היכולת לחלוק ולשתף היא מיומנות חיונית לחיים, וילדים ופעוטות זקוקים לה כדי להכיר חברים חדשים, להמשיך חברויות ולשחק ביחד. ברגע שילדכם מתחיל להזמין חברים, מוזמן לשחק אצל חברים או ללכת למסגרת חינוכית ולגן, הוא יצטרך לדעת כיצד לחלוק.

לעזור לילד ללמוד לחלוק

לעיתים קרובות, ילדים לומדים מהתנהגותם של הוריהם. כשאתם מדגימים להם כיצד אתם חולקים בעצמכם, או משתתפים בתורות כחלק מחיי המשפחה, אתם משמשים להם דוגמה מצוינת.

כמו כן, הילדים זקוקים להזדמנויות שבהן יוכלו ללמוד ולתרגל כיצד לחלוק. כך תוכלו לעודד את הילדים לחלוק ולשתף בחיי היומיום:

  • ציינו כשאתם רואים ילדים אחרים שחולקים היטב. לדוגמה, תוכלו להגיד, “חברה שלך חלקה את הצעצועים בצורה נהדרת. זה היה יפה מאוד מצדה”. כמו כן, תוכלו להצביע על דוגמאות לשיתוף בספרים, סרטים או תוכניות טלוויזיה שילדכם נהנה מהם. לדוגמה, אפשר לומר, “תראה איך דורה ובוטס חולקים ומשחקים ביחד. הם כל כך נהנים!”
  • כשאתם רואים שילדכם מנסה לחלוק או להשתתף בתורות, תנו לו שבחים רבים ותשומת לב. לדוגמה, “שמחתי לראות איך שנתת לעדי לשחק ברכבת שלך. כל הכבוד שחלקת!”
  • שחקו עם ילדכם במשחקים שכוללים שיתוף ונטילת תורות. דברו איתו על הצעדים, ואמרו דברים כגון, “עכשיו תורי לבנות את המגדל, ואז תורך. אתה יכול לחלוק איתי את הקוביות האדומות, ואני אחלוק איתך את הקוביות הירוקות”.
  • דברו עם ילדכם לפני שאתם מגיעים למפגש משחק עם ילדים אחרים. תוכלו למשל להגיד, “כשיערה מגיעה לבקר, תצטרכי לחלוק איתה חלק מהצעצועים שלך. אולי תשאלי אותה במה היא רוצה לשחק?” אפשר לדבר על שיתוף לפני שאתם יוצאים למסגרת החינוכית או לגן.
  • כשילדים אחרים באים לבקר בביתכם, שימו בצד את הצעצועים המיוחדים. כך תוכלו למנוע מראש את בעיות השיתוף.

היכולת לחלוק מלמדת את הילדים להתפשר. הם לומדים שכאשר אנו נותנים מעט לאחרים, אנו גם מקבלים חלק מסוים ממה שאנחנו רוצים. ילדים שחולקים לומדים כיצד להשתתף בתורות ולעשות משא ומתן, וכן כיצד להתמודד עם אכזבות.

מה לעשות כשילדכם אינו מוכן לחלוק

רוב הילדים מתקשים לחלוק, בעיקר בהתחלה. לעיתים קרובות הם זקוקים לתרגול ולתמיכה כדי לפתח את המיומנות הזו. אם ילדכם אינו חולק היטב, נסו לתרגל יחד בבית ולדבר על מה שאתם עושים. לדוגמה: “בוא נחלוק את הבננה הזו. אתה יכול לאכול חתיכה, ואני אוכל חתיכה”. שיטה נוספת היא להישאר בקרבת מקום כשילדכם משחק עם ילדים אחרים, ולעודד אותו כדי שלא ישכח לחלוק.

גם אם ילדכם מתקשה לחלוק, אין שום סיבה להימנע ממפגשי משחק. במקום זאת, השתמשו בהן כהזדמנות לתרגל. כשהוא מנסה לחלוק, אמרו לו בדיוק מה עשה היטב וספרו לו כמה אתם גאים בו.

מהן תוצאות הסירוב לחלוק?

כדאי להכין מראש תוצאות למקרה שבו ילדיכם אינם רוצים לחלוק. לדוגמה, אם האחים רבים על צעצוע ואינם חולקים זה עם זה, אחת התוצאות האפשריות תהיה לקחת את הצעצוע לפרק זמן קצר.

כשאתם משתמשים בתוצאות על סירוב לחלוק, חשוב שהן יהיו קשורות לחפץ שאותו הם חולקים – או מסרבים לחלוק. כשהתוצאות – כמו למשל, לקחת את הצעצוע – קשורות להתנהגות המסוימת שהפגינו, הן הוגנות וגורמות לילדים לחשוב על הנושא. לאחר זמן קצר, תנו לילדים הזדמנות נוספת לחלוק והחזירו להם את הצעצוע.

היכולת לחלוק בגילאים שונים

פעוטות

סביר להניח שהפעוט שלכם עדיין אינו מבין מה זה לחלוק. באופן כללי, פעוטות מאמינים שהם מרכז העולם, ושהכל שייך להם. בגיל שלוש, רוב הילדים מתחילים להבין את המושג “תורות”. עם זאת, ייתכן שהם יחוו התקף זעם אם ילד אחר לוקח צעצוע שהם רוצים. כשילד אחר רוצה משהו שילדכם רוצה מאוד, סביר להניח שילדכם יתקשה מאוד לחכות לתורו. ייתכן שאפילו ינסה להשיג את הצעצוע בכל דרך שיוכל. במקרה כזה נסו להסיח את דעתו באמצעות משחק אחר, או פעילות אחרת.

ילדים בגיל הגן

בגיל הגן, רוב הילדים כבר מבינים באופן בסיסי כיצד לחלוק. עם זאת, ייתכן שילדכם עדיין לא יתלהב יותר מדי לחלוק בפועל, ועלול להיות חסר סבלנות כשהוא ממתין לתורו. כדי לפתח את מיומנויות השיתוף שלו, הדגימו לו כיצד להשתתף בתורות ועודדו אותו להיות הוגן. אם יש בעיה, כדאי להזכיר לו שהוא עצמו ירגיש רע מאוד אם מישהו ייקח ממנו את הצעצוע, או לא ייתן לו להשתתף בתורו. דברו איתו על רגשותיהם של אחרים כדי לעזור לו להבין את החיים מנקודת המבט של מישהו אחר – מיומנות חשובה ונהדרת, אך זכרו שבזמן כעס וסערת רגשות, הוא לא יהיה מסוגל לשמוע שיחת מוסר ארוכה. נסו לדבר על זה בנינוחות בזמנים רגועים יותר.

חשוב להיות מציאותיים ולזכור שיכולתו לחלוק עדיין אינה מפותחת לגמרי. בגיל זה רוב הילדים עדיין מרוכזים מאוד בעצמם, ומבינים אך מעט את הרגשות והתחושות של אנשים אחרים.

ילדים בגיל בית הספר

כשרוב הילדים נכנסים לבית הספר, הם מתחילים להבין שרגשותיהם של אנשים אחרים נפרדים מרגשותיהם שלהם. הם מבינים כיצד לחלוק ולהשתתף בתורות. עם זאת, רובם עדיין זקוקים לתזכורת ולתמיכה, בעיקר אם הם מתבקשים לחלוק צעצוע או משחק אהובים מאוד.

בגיל זה, ילדכם כבר הרבה יותר סבלני וסובלני מבעבר, ורוצה יותר לעשות את הדבר הנכון. הוא יכול ליצור מערכות יחסים מורכבות יותר, שעוזרות מאוד בהבנת רעיון השיתוף, ויקבל הרבה הזדמנויות לכך בבית הספר.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.