לתמוך בחברויות של ילדכם בגיל בית הספר

חשיבותם של החברים והחברויות של ילדכם הולכת וגדלה כל הזמן. כדי לעזור לו להכיר חברים ולתמוך בניצני החברות החדשים, כדאי להכיר את הילדים שילדכם מבלה איתם.

חברויות של ילדים בגיל בית הספר

עולמו של ילדכם גדל ומתמלא כשהוא נכנס לבית הספר, ומערכות היחסים עם אנשים אחרים – למשל ילדים בכיתה – נעשות חשובות יותר. חברויות עוזרות להערכה העצמית של ילדכם, וחברים טובים נותנים לו תחושת שייכות. יש לו עם מי לבלות ולחלוק את תחומי העניין שלו. חבריו דואגים לו, וגורמים לו להרגיש טוב בנוגע לעצמו.

המשחק הוא חלק ניכר באופן שבו ילדים מתחברים זה לזה ומכירים חברים בבית הספר, והוא מאפשר לילדכם להכיר את חבריו לכיתה ולהסתגל לבית הספר בקלות רבה יותר. הוא ילמד להמתין לתורו, לחלוק ולשתף פעולה עם חברים חדשים. כשילדים מכירים חברים, הם מפתחים מיומנויות חשובות לחיים: הם לומדים להסתדר עם אנשים אחרים, איך להיות עצמאים וכיצד לפתור סכסוכים ובעיות. ילדים שמסתדרים עם אחרים נתקלים בפחות קשיים חברתיים ורגשיים בהמשך.

מדוע ילדכם צריך חברים בבית הספר – וגם אתכם

ילדים צעירים נהנים לשחק עם חברים, אך עדיין זקוקים להוריהם. למעשה, בשנים הראשונות בבית הספר, מערכות היחסים במשפחה עדיין משפיעות מאוד על התפתחותו של ילדכם. מערכות יחסים טובות בתוך המשפחה הן בדיוק מה שילדכם צריך כדי ללמוד ולגדול, והן משמשות כבסיס ביתי יציב ובטוח במהלך העליות והמורדות שחוות החברויות החדשות – ואובדנן. האהבה והדאגה שאתם נותנים לילדכם בבית עוזרות לו להתמודד עם מערכות יחסים אחרות:

גם אם ילדכם מוטרד מכך שנשאר מאחור או רב עם חבר, הוא יודע שאתם תמיד שם בשבילו. כדי לעזור לו, דברו על מה שקרה וכיצד הרגיש. לדוגמה, “איך הרגשת כשניצן לא נתנה לך לשחק?”. כך ילמד ילדכם לזהות את רגשותיו ולהתמודד איתם. ולפעמים, כל מה שצריך הוא להקשיב ולתת חיבוק גדול.

מדוע כדאי להכיר את החברים של ילדכם

ההיכרות עם חבריו של ילדכם מאפשרת לכם לגלות:

  • מי הם האנשים החשובים בחייו
  • על מי הוא מדבר ואילו מן ילדים הם
  • איזו השפעה יש לחברים על ילדכם
  • כיצד הוא מסתדר עם חבריו
  • את מי להזמין למפגשי משחק ולמסיבות יום הולדת
  • משפחות אחרות של ילדים באותו גיל.

אם אינכם בטוחים מי הם החברים של ילדכם, פשוט שאלו אותו, או בדקו עם מי הוא יוצא לשחק בחצר בבית הספר. אפשר גם לקבוע פגישה עם המורה, או להשתתף באירועים של בית הספר, במשחקי ספורט או בכיתה, כדי לראות עם מי ילדכם מסתדר היטב.

כיצד לתמוך בחברויות של ילד בגיל בית הספר

ילדים שמכירים חברים בקלות

אם ילדכם מכיר חברים בקלות ומסתדר איתם היטב, תוכלו לדבר עם ההורים האחרים, לקבוע מפגשי משחק ומסיבות פיג’מות. אם קשה לו להתמודד עם מפגשי משחק או שהוא וחברו אינם מסתדרים היטב, נסו לקבוע מפגשים קצרים למדי, בני שעה-שעתיים, למשל. אפשר לעזור לילדים לבחור פעילות ששניהם ייהנו ממנה.

בתחילת המפגש בביתכם, הסבירו לילדים היכן מותר לשחק, הראו להם את השירותים והציעו להם חטיף או משקה. הישארו זמינים במקרה שאחד הילדים זקוק לעזרה, אך תנו לילדכם ולחברו זמן ומרחב כדי ללמוד כיצד להסתדר זה עם זה.

ילדים שמתקשים להכיר חברים

אם ילדכם מתקשה להכיר חברים, אפשר לעזור לו באופן אקטיבי יותר. חפשו, למשל, פעילויות אחרי הלימודים – ענפי ספורט, ריקוד או שיעורי אמנות – כדי לתת לילדכם הזדמנויות לפגוש ילדים שחולקים איתו תחומי עניין. לפעמים פשוט צריך להזכיר לו מה לעשות. לדוגמה, עודדו את ילדכם להציג את עצמו בפני ילדים חדשים: “היי, קוראים לי נועם. איך קוראים לך?”

לפעמים תצטרכו לקבוע מפגשי משחק עבור ילדכם. למשל, בדרך הביתה מאחת הפעילויות, שאלו אותו אם הוא רוצה להזמין חבר הביתה. בשיעור הבא, עזרו לו להזמין את אותו חבר. רעיון נוסף הוא לשאול אותו אם הוא מתעניין באחד המשחקים שהילדים האחרים משחקים בבית הספר. יכול להיות שהוא רוצה מאוד לשחק כדורגל, אבל לא בטוח מה הם הכללים. אם הוא לא אוהב את המשחקים ששאר הילדים משחקים, הציעו לו להתחיל במשחק שהוא אוהב, ולבקש מכמה מהילדים בכיתה להצטרף אליו.

רעיונות נוספים לתמיכה בחברויות

בחלק מבתי הספר יש תוכנית חונכות, שבה תלמידים צעירים מקבלים חונך בוגר במהלך השנה. אם ילדכם זקוק לעזרה כדי למצוא חברים או אינו בטוח במה לשחק, הוא יכול לבקש עזרה מהחונך. בתי ספר רבים מציעים דרכים נוספות למצוא חברים למשחק, ולכן, אם נראה לכם שילדכם צריך עזרה כדי להכיר חברים, כדאי לשאול את המורה.

ילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים למעט עזרה נוספת. אפשר לנסות להכיר הורים אחרים ולהיפגש אחר הצהריים במגרש המשחקים. ספרו להורים ולילדים האחרים כיצד יוכלו לשלב את ילדכם במשחק. למשל, “תום אוהב להסתכל על ילדים משחקים כדורגל. הוא יכול להחזיר את הכדור פנימה כשהוא מתגלגל מחוץ למגרש, ולרשום את הנקודות”.

בעיות בחברות

אם אתם רואים שילדכם אינו מאושר בבית הספר, אינו אוכל ארוחת צהריים או נראה שהוא סובל מחרדה חברתית, יכול להיות שיש לו בעיה להכיר חברים ולתחזק את החברויות. דברו עם ילדכם, שאלו אותו איך הולך בבית הספר והקשיבו לדבריו. חלק מהילדים ישמחו לספר לכם מה קורה, אבל אחרים יתקשו לעשות זאת. כדי לעודד את ילדכם, ספרו לו על בעיה בחברות שאתם נתקלתם בה כילדים, או קראו סיפור על בעיות בחברות (בקשו המלצה מהספרייה המקומית או מהספרייה בבית הספר). אם ילדכם אינו מוכן לדבר, הזכירו לו שתמיד יוכל לבוא לדבר איתכם, כשירצה.

כדאי לדבר עם המורים, שאולי הבחינו בשינויים בכיתה או בהפסקה. אם אתם חושדים שילדכם סובל מבריונות או שילדכם נוהג בבריונות בילדים אחרים, עליכם להתערב ולעזור.

אם אתם מודאגים בנוגע לחברויות של ילדכם – למשל, ילדכם וחבריו משחקים בדברים שאינם בטוחים – הצעד הראשון הוא לדבר איתו. לדוגמה, “נראה לך שזה רעיון טוב לקפוץ מראש המגלשה? אתה עלול להיפצע”. כך יוכל ילדכם ללמוד לקבל החלטות, במקום לעשות מה שחבריו עושים.

חברים מבתי ספר אחרים – למשל, חברים משיעור אמנות, מהשכונה או ילדים של חברי המשפחה – יכולים לשפר את הביטחון העצמי של ילדכם, בעיקר אם הוא מתקשה ליצור חברויות בבית הספר.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.