מדוע משחק הוא חשוב

משחק הוא הרבה יותר מאשר הנאה בלבד עבור ילדים ותינוקות. כשילדים משחקים הם לומדים, מבינים מי הם, כיצד פועל העולם סביבם וכיצד הם משתלבים בו.

חשיבותו של המשחק

בשנים הראשונות, ילדכם לומד ומתפתח בעיקר באמצעות משחק. ילדכם לא רק נהנה מהמשחק, אלא מקבל הזדמנות לחקור, להתבונן, להתנסות, לפתור בעיות וללמוד מטעויות. כדי לעשות זאת, הוא יזדקק לתמיכה ולעידוד מצידכם. עם זאת, חשוב למצוא איזון בין  הרצון לעזור לו לבין הצורך לתת לו לטעות לבד, כיוון שחלק חשוב מהלמידה הוא גם בלמידה מטעויות, כך ילדכם מבין  בעצמו כיצד עובד העולם סביבו.

בילוי זמן משותף במשחק, בשיחה, בהאזנה וביצירת אינטראקציות משותפות יאפשר לילדכם ללמוד את המיומנויות הדרושות לו לחיים, כגון תקשורת, חשיבה, פתרון בעיות, תנועתיות ושהייה עם אנשים וילדים אחרים. זאת ועוד: משחק הוא כלי לבניית מערכות יחסים. בילוי זמן במשחק עם ילדכם שולח לו מסר פשוט: אתה חשוב לי. מסר זה עוזר לו ללמוד מי הוא ומה מקומו בעולם.

למעשה, משחק הוא אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות עם ילדכם. הזמן שתבלו במשחק משותף מקנה לילדכם מגוון דרכים והזדמנויות ללמוד.

כמו כן, המשחק עוזר לילדכם:

  • לבנות ביטחון עצמי
  • להרגיש אהוב, שמח ובטוח
  • לפתח מיומנויות חברתיות, לשוניות ותקשורתיות
  • ללמוד על אכפתיות כלפי אחרים וכלפי הסביבה
  • לפתח מיומנויות ויכולות  פיזיות
  • לפתח חשיבה ומיומנויות לפתרון בעיות

ילדכם יאהב לשחק איתכם, אולם לעיתים יעדיף לשחק עם עצמו, ולא יצטרך שתכוונו עבורו את המשחק. ייתכן שרק ירצה לבקש מכם רעיונות, ולקבל מכם משוב על המשחקים שלו ועל האופן שבו הוא משחק. נסו לאזן בין מעקב אחר הקצב שמכתיב ילדכם לבין ההבניה של המשחק שלו על ידכם.

סוגי משחק שונים

משחק חופשי ובלתי מכוון הוא סוג המשחק הטוב ביותר עבור ילדים צעירים. זהו משחק שפשוט מתרחש, בהתאם למה שמעניין את ילדכם באותו זמן. משחק חופשי אינו מתוכנן, והוא מאפשר לילדכם להשתמש בדמיון ולנוע בקצב שלו.

הנה כמה דוגמאות למשחק חופשי:

  • משחק יצירתי לבד או עם אחרים, כולל משחקים אמנותיים ומשחקים מוזיקליים.
  • משחקי דמיון – לדוגמה, לבנות “בתים” מקופסאות ומשמיכות, להתחפש ולשחק ב”נדמה לי”.
  • חקירת חללי משחק חדשים ואהובים כגון ארונות, חצר אחורית, פארקים, מגרשי משחקים וכדומה.

תוכלו להשתתף במשחק הבלתי מכוון של ילדכם – או לא להשתתף. לפעמים, כל מה שתצטרכו לעשות הוא לכוון אותו למקום הנכון – לעבר ערימת התחפושות והצעצועים בחדרו, או לשולחן שעליו מונחים צבעים ודפי נייר. לפעמים תצטרכו להיות קצת יותר פעילים. לדוגמה, “מה דעתך שנשחק בלהתחפש? מה תרצה להיות היום?”.

משחק מכוון הוא שונה. הוא מאורגן יותר, ומתרחש בזמן קבוע או בחלל מסודר, ולעיתים קרובות, הוא מונחה על ידי מבוגר.

דוגמאות למשחק מכוון:

  • שיעורי היכרות עם מים לפעוטות, או שיעורי שחייה לילדים גדולים יותר – בעיניכם, השיעורים הללו חשובים לילדכם, ובעיניו הם פשוט כיפיים.
  • שעת סיפור לפעוטות ולילדי גן בספרייה המקומית.
  • שיעורי ריקוד, מוזיקה או דרמה לילדים בכל הגילאים.
  • משחקי לוח או משחקי קלפים לכל המשפחה.
  • משחקי ספורט מותאמים לילדים בוגרים מעט יותר, כגון קטרגל, חוגי ג’ודו ואומנויות לחימה, התעמלות אתגרית לילדים, חוגי אתלטיקה וחוג טניס.

משחק מכוון ומשחק חופשי יכולים להתרחש בתוך הבית או בחוץ. משחק בחוץ נותן לילדכם הזדמנות לחקור, להיות פעיל, לבחון את גבולותיו הגופניים – ולהתלכלך!

כיצד המשחק מתפתח יחד עם ילדכם

כשילדכם גדל, האופן שבו הוא משחק משתנה – הוא יהפוך ליצירתי יותר ויתנסה בצעצועים, במשחקים וברעיונות חדשים. ייתכן שהוא יזדקק ליותר מרחב וזמן משחק.

כמו כן, ילדים מתקדמים לסוגי משחק שונים ככל שהם מתבגרים: למשל, משחק לבד, משחק לצד ילדים אחרים ומשחק אינטראקטיבי עם ילדים אחרים.

תינוקות

הצעצוע הטוב ביותר עבור תינוקות הוא אתם. התינוק החדש שלכם “משחק” כשהוא מתבונן בפניכם ושומע את קולכם, בעיקר אם אתם מחייכים.

כשאתם משחקים עם הקטנטן שלכם, תוכלו לנסות את הדברים הבאים:

  • מוזיקה, שירים, פעמונים או מיכלים מלאים בחפצים שונים: עוזרים לפתח את השמיעה והתנועתיות.
  • חפצים בגדלים, בצורות ובצבעים שונים: מעודדים ניסיון להגיע אליהם ולתפוס אותם.
  • רהיטים מוצקים, כדורים, צעצועים או קופסאות: מסייעים לילדכם לזחול, לעמוד וללכת.
  • הוסיפו אלמנטים של משחק גם בזמן האוכל: דמו מטוס עם הכפית, למשל.
  • עד גיל שלושה חודשים, התינוק שלכם אינו רואה למרחק. לכן, המשחק איתו יכול להיות גם אינטראקציה פנים מו פנים. הוא נמשך להבעות השונות שלכם ולקולות שאתם משמיעים, וכך למעשה מתחיל המשחק איתו.

שכיבה על הבטן ומשחק על הרצפה חשובים להתפתחות התינוק. שכיבה על הבטן עוזרת לתינוק לפתח שליטה על התנועתיות שלו באמצעות חיזוק שרירי הראש, הצוואר והגוף. היא גם מאפשרת לתינוק לראות ולחוות את העולם מנקודת מבט אחרת.

פעוטות

הפעוט שלכם יוכל ליהנות מהדברים הבאים:

  • מגוון חפצים גדולים וקלים כגון קופסאות קרטון, דליים או כדורים מתנפחים: מעודדים תנועות ריצה, בנייה, דחיפה וגרירה.
  • חבל, מוזיקה או מיכלים: מעודדים קפיצה, בעיטה, רקיעה ברגליים, פסיעה וריצה.
  • חישוקים, קופסאות, אבנים גדולות או כריות: יכולים לשמש לטיפוס, איזון, פיתול, נדנוד או גלגול.
  • שיפועים, מנהרות או פינות: מעודדים פעילויות גופניות כגון זחילה וחקירה.

אם תשימו מוזיקה אהובה בזמן שהפעוט שלכם משחק, הוא יוכל להתנסות גם בצלילים ובמקצבים שונים.

ילדים בגיל הגן

הנה כמה רעיונות שיעניינו את ילד הגן שלכם, מבחינה מחשבתית וגופנית:

  • קרטוני חלב ישנים, כפות עץ, עציצים ריקים, מקלות, כדורי נייר, דליי פלסטיק, סירים ובגדים ישנים: ילדכם יכול להשתמש בכל אלה למשחק חופשי ומלא דמיון.
  • פאזלים פשוטים.
  • מוזיקה אהובה או סירים ומחבתות: ילדכם יכול להשתמש בחפצים אלו להופעת ריקוד או ליצירת מוזיקה.
  • כדורים וצלחת מעופפת: מעודדים תרגול בבעיטה, מסירה או גלגול.

כשאתם מעודדים את ילדכם לבעוט או לזרוק, נסו להוביל אותו להשתמש בצד אחד של גופו, ואז בצד השני.

ילדים בגיל בית הספר

ילדכם יכול ליהנות מהדברים הבאים:

  • רהיטים, מצעים, סלי כביסה, אוהלים וקופסאות יכולים לשמש לבנייה.
  • משחקי דמיון ו”נדמה לי”,  למשל, כשהוא מעמיד פנים שהוא גיבור העל האהוב עליו.
  • מסלולי מכשולים ביתיים, שיגרמו לו לנוע בדרכים, במהירויות ובכיוונים שונים.
  • משחקי מילים, כגון חרוזים או משחקים כמו “אני רואה משהו שמתחיל ב…”

אם ילדכם מתעניין בהתעמלות, תוכלו לרשום אותו לכמה פעילויות או קבוצות ספורט לילדים בגיל בית הספר. כמו כן, אפשר לרשום את ילדכם לפעילויות אומנות אחרי בית הספר ובחגים.

אין צורך להוציא הרבה כסף על צעצועים, משחקים וספרים לילדיםצעצועים תוצרת בית ופעילויות חינמיות הם לרוב יצירתיים יותר, ומאפשרים לכם ולילדכם ליהנות יחד.

אם ילדכם אינו רוצה לשחק

יהיו זמנים שילדכם לא ירצה לשחק – לדוגמה, כאשר הוא עייף או משועמם מאותה פעילות לאורך זמן. זה נורמלי, ובדרך כלל אין מה לדאוג. אולם לעיתים, היעדר משחק – או היעדר עניין במשחק – הם סימן לבעיית התפתחות רצינית יותר.

שוחחו עם איש מקצוע רפואי אם:

  • התינוק שלכם אינו מתעניין במשחק אינטראקטיבי (כמו “קוקו”).
  • הפעוט שלכם מתעניין במגוון קטן בלבד של צעצועים, או אינו משתמש בצעצועים בדרך מתאימה – לדוגמה, מתעניין רק בסיבוב גלגלי מכונית הצעצוע, במקום להסיע אותה בחדר כפי שעושים ילדים אחרים באותו גיל.
  • ילד הגן שלכם אינו מתעניין במשחק עם ילדים אחרים, או אינו מתעניין במשחקי “נדמה לי”.

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.