להיפגש עם אנשי המקצוע לטיפול בצרכים מיוחדים

בין אם אתם מכירים לראשונה את איש המקצוע שעמו תיפגשו, או שכבר בחרתם אותו ואתם משתוקקים להתחיל לעבוד - כך תתכוננו לפגישה הראשונה

הפגישה הראשונה עם אנשי המקצוע לטיפול בצרכים מיוחדים

בפגישתכם הראשונה עם איש מקצוע המטפל בילדכם, תרצו בוודאי לוודא שהשירות שהוא מציע מתאים לכם ולילדכם. לעיתים תכלול הפגישה אבחון מפורט של מצבו. ייתכן שתצטרכו להביא איתכם דיווחים מהרופא וממומחים אחרים שנפגשתם איתם, וכן מידע מפורט על ילדכם ועל המשפחה.

אם אתם מטופלים על ידי כמה אנשי מקצוע או כמה שירותים שונים, יכול להיות שתרגישו שאתם עונים על אותן שאלות ומוסרים אותו מידע שוב ושוב. למרבה הצער, אין ברירה גם אם זה מעיק, כל איש מקצוע צריך לקבל את התמונה המלאה והמדויקת שלכם ושל ילדכם, ומי טוב יותר במסירת המידע הזה מלבדכם?

להתכונן לפגישה

מומלץ להתכונן מעט מראש כדי להפיק את המיטב מהפגישה הראשונה עם אנשי המקצוע שמטפלים בילדכם. הנה כמה דברים שאפשר לעשות:

  • כשאתם מתקשרים לקבוע פגישה, נסו להבין בדיוק מה תכלול הפגישה. האם תדברו באופן כללי על מה שהשירות מציע, או שתדברו על נושאים ספציפיים יותר? שאלו מה עושה איש המקצוע.
  • בדקו מה עליכם להביא. אספו מסמכים, דו”חות ותיעוד רלוונטי אחר על ההיסטוריה הרפואית, ההתפתחות, הרגלי ההאכלה, השינה או ההתנהגות של ילדכם.  ארגנו את הדו”חות הרלוונטים בתיקיה עם חוצצים באופן שיקל עליכם למצוא את המסמכים המתאימים בזמן.
  • הכינו רשימת שאלות ונושאים שתרצו לדבר עליהם בפגישה, כדי שלא תשכחו דבר.
  • קחו איתכם מחברת ורשמו נקודות חשובות – לדוגמה, הצעות של איש המקצוע, ודברים שעליכם לעשות אחרי הפגישה.
  • צאו מהבית מוקדם, כדי שלא תגיעו בלחץ או תאחרו לתחילת הפגישה.

להביא את הילד לפגישה

כדאי לשאול אם עליכם להביא את ילדכם לפגישה הראשונה.

רוב אנשי המקצוע ירצו שתביאו אותו עמכם. אחרים יבקשו לדבר איתכם קודם, ולפגוש את הילד בפגישה השנייה. אם אתם חושבים שאחת משתי האפשרויות תהיה קשה יותר, הודיעו לאיש המקצוע מראש.

אם אתם חושבים שבמהלך הפגישה תרצו לדבר על נושאים שאינכם מעוניינים שהילד ישמע, בדקו אם תוכלו לפגוש את איש המקצוע לבד לפני כן, או לדאוג למלווה שיוכל להישאר עם הילד מחוץ לפגישה בזמן שאתם משוחחים בפרטיות.

למה לצפות בפגישה הראשונה

בפגישה הראשונה עם אנשי המקצוע, תוכלו לצפות מהם:

  • להציג את עצמם, ואת המקצוע שלהם
  • להגיד לכם מה יהיה אורך הפגישה, ולדבר על הסיבה לפגישתכם. לתת לכם זמן לדבר, להקשיב בתשומת לב לחששותיכם ולהפגין עניין במידע ובנקודות המבט שלכם
  • להיות רגישים לצורכיכם ולהפגין אמפתיה
  • להיות מנומסים ותומכים ולכבד את הערכים והאמונות שלכם
  • להתחיל ליצור איתכם שותפות אמיתית, שבה לשניכם יש תפקיד ותרומה חשובים
  • לדון בנושאים שונים בפתיחות, ולהסביר את הדברים כך שתוכלו להבין.

שאלות שאנשי המקצוע עשויים לשאול

אנשי המקצוע צפויים לשאול שאלות, שתלויות בסוג הטיפול שבו הם עוזרים לכם, וכמה מידע כבר יש להם על ילדכם.

הם עשויים לשאול על הנושאים הבאים:

  • התפתחות ילדכם – לדוגמה, אילו אבני דרך בהתפתחות כבר השיג
  • כיצד אתם ובני משפחתכם מתמודדים
  • המשפחה וחיי המשפחה שלכם באופן כללי, כדי לראות אם ישנם תחומים  בהם ניתן לעזור לכם.
  • שירותים נוספים שילדכם נעזר בהם.

האם נקבל מידע כתוב?

שירותים ואנשי מקצוע רבים מחזיקים עלונים שמסבירים מה הם עושים וכיצד הם פועלים. חלקם יתנו לכם עלונים על שירותים אחרים, דפי מידע בנוגע לצרכים המיוחדים של ילדכם, או טיפולים אפשריים שתוכלו לנסות בבית. לדוגמה, קלינאי תקשורת עשוי לתת לכם דף מידע בנוגע לתרגילים שתנסו בבית, בין המפגשים.

הורים רבים מעדיפים לקבל מידע בעל פה המגובה במידע בכתב.

כיצד לשאול על ההכשרה והניסיון

אנשי מקצוע שעובדים עם ילדים עם צרכים מיוחדים חייבים להיות בעלי מיומנויות ויכולות המבוססים על הכשרה פורמלית. מותר לשאול על הרקע, הניסיון והתעודות של האנשים שאיתם תעבדו. השתדלו לפנות לאנשי מקצוע מומלצים על ידי המכון או היחידה להתפתחות הילד, והימנעו מלגשת למטפלים בתחומים שאינם מוכרים דיים בארץ ואינם בעלי רישיון ממשרד הבריאות.

במידה ואתם פונים לאיש מקצוע באופן פרטי, הנה כמה שאלות שאפשר לשאול:

  • מה ההכשרה המקצועית שלך?
  • האם עברת קורסים נוספים מאז שקיבלת את ההכשרה המקצועית?
  • האם הינך בעל רשיון מוכר של משרד הבריאות?
  • האם את/ה חבר/ה באיגודים מקצועיים?
  • כמה שנות ניסיון יש לך בתחום הרלוונטי?
  • עם כמה ילדים עבדת עד כה, שהתמודדו עם אותם צרכים מיוחדים או דומים להם?

בסוף הפגישה הראשונה

כשאתם יוצאים מהפגישה הראשונה, חשוב מאוד:

  • שתבינו בדיוק על מה דיברתם עם איש המקצוע
  • שתבינו את כל המידע שניתן לכם
  • שתדעו מהם השלבים הבאים ומתי מתקיימת הפגישה הבאה.

שאלו שאלות בישירות ובקשו מאיש המקצוע לחזור על דברים כדי לוודא שהבנתם הכל כהלכה. הרגישו חופשי לבקש הסברים נוספים במילים מובנות יותר.

ודאו שאיש המקצוע מביא בחשבון את הצרכים שלכם ושל בני המשפחה. אם אתם חוששים שמא תיראו שתלטנים, זכרו שאתם מדברים ומקשיבים במקום הילד שלכם – ועם הניסיון והוותק בטיפולים, המצב ישתפר. אל תסכימו לשום דבר שלא נוח לכם או שאינכם מבינים. כמו כן, ודאו שיש לכם הזדמנות להגיד בפגישה את מה שאתם רוצים, ולשאול את השאלות שמטרידות אתכם.

לאחר הפגישה הראשונה

זמן קצר לאחר הפגישה הראשונה, מומלץ לנקוט את הצעדים הבאים:

  • לקבוע פגישת המשך מיד לאחר מכן, כדי שתוכלו להבהיר את המידע שניתן לכם ולשאול שאלות נוספות.
  • לכתוב את השאלות שמטרידות אתכם לקראת הפגישה הבאה.
  • אם קיבלתם אבחון חדש מאיש המקצוע, חשבו ביחד כיצד לספר עליו לילדכם.
  • בקשו מידע בכתב על האבחון.

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.