שיתוף הפעולה עם אנשי המקצוע לטיפול בצרכים מיוחדים

אם אתם הורים לילד עם צרכים מיוחדים, סביר להניח שתפגשו אנשי מקצוע רבים שיטפלו בו. מערכת יחסים טובה עם אנשי המקצוע והמטפלים השונים תבטיח שילדכם יקבל את התמיכה הטובה ביותר שאפשר.

שיתופי פעולה עם אנשי המקצוע

אתם המומחים לילד המיוחד שלכם, ואלה שמכירים אותו הכי טוב. בסופו של דבר, יש לכם קשר חזק איתו ועתידו חשוב לכם מאין כמוהו. סביר להניח שאתם גם יודעים יותר ממה שחשבתם על הצרכים המיוחדים שלו, כיוון שאתם מכירים אותו כ”אדם שלם”.

כשמשלבים את ההיכרות והידע המעמיקים שלכם עם ילדכם ביחד עם המומחיות של איש המקצוע בתחומו, הסיכויים להשגת תוצאות חיוביות גדלים יותר ויותר. באופן אידיאלי, מערכת היחסים שלכם עם איש המקצוע דומה לכל שותפות אישית או מקצועית, ואמורה להתבסס על:

  • יעדים משותפים
  • אמון
  • כוח ואחריות משותפים
  • הערכה למה שהשותף השני מביא עימו למערכת היחסים
  • כבוד.

בשותפות, ההחלטות מתקבלות ביחד. שותפויות אינן תמיד נוצרות מיד; הן דורשות זמן רב והרבה תקשורת פתוחה ודו-כיוונית, ומתחילות כבר בפגישה הראשונה.

המפתח לשותפות מוצלחת: תקשורת

הטיפים הבאים יעזרו לכם להפיק את המיטב מהעבודה עם אנשי המקצוע.

ודאו שהכל ברור

  • שאלו כל מה שאתם רוצים, גם אם נראה שהרופא או המומחה ממהרים. אם אתם צריכים לדעת, אתם צריכים לדעת. מומלץ לרשום את השאלות מראש כדי שתזכרו לשאול אותן.
  • כשאתם מקבלים מידע בעל פה, כדאי לחזור עליו בקול רם כדי שאיש המקצוע יוודא שאתם מבינים.
  • אינכם צריכים ללמוד את כל השפה  המקצועית המורכבת. בקשו מאיש המקצוע לדבר בשפה ובמונחים שנוחים ומובנים לכם.
  • אל תסכימו בלחץ לדברים שאינכם בטוחים לגביהם. מותר להגיד שאתם זקוקים לזמן מה כדי לחשוב על כך לעומק לפני שאתם מגיבים.

שמרו מידע

  • שמרו תיעוד של הפגישות עם אנשי המקצוע, כדי שיהיה לכם ולבני המשפחה האחרים מידע מדויק שניתן יהיה לחלוק עם אנשי מקצוע נוספים, בעת הצורך.
  • תייקו את כל המידע הרלוונטי בתיקיה מסודרת עם חוצצים, לפי נושאים. זה יקל עליכם למצוא את המידע הרלוונטי בזמן.
  • אם אתם מקבלים החלטות או מידע חשובים, בקשו אותם בכתב.

חלקו מידע

  • היו כנים וספרו על כל חשש שעולה בדעתכם.
  • חלקו מידע שאולי יוכל לעזור לאיש המקצוע לעבוד עם ילדכם ואיתכם בצורה יעילה יותר, כולל מידע על המשפחה.
  • תנו לו משוב על מערכת היחסים ביניכם – תגובות חיוביות וביקורת בונה הן חשובות ומועילות.
  • דונו בצרכים שלכם עם איש המקצוע, כדי שיוכל להביא אותם בחשבון כשהוא מחליט מה יהיה הטיפול הטוב ביותר לילדכם.

היו חיוביים

  • נסו לראות את המצב גם מנקודת מבטו של איש המקצוע.
  • אם אינכם מסכימים איתו, הביעו את דעתכם, ברגישות מתאימה.

לעבוד עם אנשי מקצוע שונים

אם אתם עובדים עם אנשי מקצוע שונים מארגונים שונים, חשוב לשמור על סדר וארגון. שמרו את כל הטפסים, הדיווחים והמסמכים בתיקייה מסודרת, והחזיקו מחברת לתיעוד שיחות טלפון או פגישות.

הביאו איתכם את התיקייה לכל פגישה כדי שכל המידע יהיה איתכם, למקרה שתצטרכו לעדכן את אחד מאנשי המקצוע בנוגע לדרך הטיפול של מטפל אחר. כך תוכלו לוודא שכל אנשי המקצוע השונים מבינים את ילדכם וקובעים עבורו את אותם יעדים.

קייס מנג’ר – מתאם טיפול

יש ארגונים שמציעים המון שירותים שונים שמסופקים על ידי אנשי מקצוע שונים. באופן אידיאלי ממונה לכל משפחה קייס מנג’ר, או- מתאם טיפול, שיסייע לכם לראות את התמונה הכללית, מעבר לפרטים שרואה כל איש מקצוע בנפרד.  מתאם טיפול יכול להיות רופא ילדים, עובד סוציאלי, או אחד מאנשי הצוות במסגרת החינוכית.

מה קורה אם איש המקצוע עוזב?

תמיד קשה להיפרד מאיש מקצוע שאיתו יצרתם מערכת יחסים חמה וטובה. רוב נותני השירותים יוודאו שהמטפל החדש יקבל את כל חומר הרקע על ילדכם ועליכם. עם זאת, סביר להניח שתצטרכו לספר את סיפורכם מחדש. חשבו על כך כהזדמנות ללמד את העובד החדש על ההיסטוריה של ילדכם ועל המצב המשפחתי שלכם, וכשהזדמנות לחשוב שוב מה חשוב עבורכם.

ייתכן שתתאבלו על אובדן מערכת היחסים הקודמת, אבל לפעמים, איש מקצוע חדש מביא איתו גישה רעננה ורעיונות חדשים לעבודה עם ילדכם.

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.