זיהוי ילדים מחוננים ומוכשרים

אם נראה שלילדכם יש יכולות מתקדמות לגילו, שהתפתחותו מתקדמת בהשוואה לילדים אחרים, או שהישגיו גבוהים מאוד, ייתכן שהוא יזוהה כמחונן או מוכשר. לאחר הזיהוי, תוכלו לעודד את התפתחותו באופן הטוב ביותר.

מדוע חשוב לזהות מחוננות וכישרון

הלמידה חשובה לרווחתם של ילדים מחוננים. הזיהוי כמחונן, מוכשר או מצטיין יעזור לכם להבין את צורכי הלמידה של ילדכם, ומהי הדרך הטובה ביותר לספק אותם. תמיכה בצורכי הלמידה של ילדכם משמעה תמיכה ברווחתו ובהתפתחותו הכללית.

לדוגמה, לחלק מהילדים המחוננים עדיף להיכנס לבית הספר בגיל צעיר יותר, בעוד שאחרים נכנסים בגיל הממוצע. ילד מחונן באורח בינוני יוכל להצליח יותר בכיתה של ילדים בגילו אם יקבל משימות מאתגרות יותר מהמורה. עם זאת, ילדים מחוננים ברמה גבוהה מאוד יזדקקו להזדמנויות למידה מתקדמות בשנה או שנתיים מכיתת בני גילם.

אם ילדכם המחונן מזוהה בשלב מוקדם, הוא יוכל להתחיל ליהנות מהזדמנויות הלמידה מהר יותר. זיהוי מוקדם יעזור לילדכם:

  • לקבל את הזדמנויות הלמידה המתאימות במסגרת החינוכית שלו
  • להתחיל לפתח את כישרונו הטבעי בתחומים השונים
  • להתרחק מחלק מהאתגרים העומדים בפני ילדים מחוננים, כגון שעמום בבית, בגן או בבית הספר.

איתור  ילדים מחוננים ומצטיינים

משרד החינוך עורך, באמצעות גופים חיצוניים (כגון מכון סאלד), מבחנים לאיתור מחוננים ומצטיינים בכיתות ב’ או ג’. המבחנים נערכים בכל מסגרות החינוך הממלכתי והממלכתי דתי, במגזר היהודי והערבי, וכן במערכת החינוך המוכר שאינו רשמי, המחויב בלימודי הליבה ומבקש להשתתף בתכניות למחוננים ומצטיינים.

לאיתור שני שלבים: בשלב הראשון נערכת בחינה במסגרת בית הספר, שמטרתה סינון, ובשלב השני נערכים מבחנים במכוני ההערכה, לצורך איתור מדויק.

תוצאות המבחנים אינן נמסרות לצוות החינוכי או להורים, ומתקבל רק אישור אודות זכאות או אי זכאות להשתתפות בתוכניות ההעשרה למחוננים או מצטיינים.

כיצד לדבר עם ילדכם על מחוננות וכישרון

אתם מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר, ולכן, סביר להניח שתדעו מה ומתי לספר לו על יכולותיו. הדבר החשוב ביותר הוא להראות לו שאתם מקבלים ואוהבים אותו בגלל מי שהוא. חלק מההורים מספרים לילדיהם על יכולותיהם כחלק מהפעילות היומיומית – לדוגמה, “כן, ענת, את קוראת מצוין”. אחרים עונים על השאלות שילדיהם מציגים להם, ולא עושים מהן סיפור גדול.

בין אם תבחרו בגישה זו או אחרת, עליכם להסביר לילדכם כך שיבין מה אתם אומרים. לדוגמה, אם ילדכם בגיל הגן, אפשר לומר לו, “זכית ביכולות טובות, ולכן למדת מהר יותר מחבריך לגן לקרוא”. כך הוא יידע שלא כולם דומים זה לזה. אף שיש הבדל בין מה שילדכם יכול לעשות לבין מה שאחרים יכולים לעשות, גם לילדים אחרים יש יכולות מפותחות משלהם. תוכלו לציין שהאחות הגדולה של ילדכם חברותית מאוד ומכירה חברים במהירות, ושבן הדוד שלו מבשל נהדר.

היכרות עם ההבדלים האלה יכולה להקל על ילדכם להסתדר עם אחרים ולהעריך אותם – למשל, לעזור לו להבין מדוע ילדים אחרים מתקשים במתמטיקה כשהוא פותר את התרגילים בקלות.

מה מרגישים הורים לילדים שמזוהים כמחוננים

אם ילדכם זוהה כמחונן או מוכשר, אתם עשויים להרגיש:

  • מופתעים או נלהבים בנוגע לעתידו
  • אחראים למילוי צורכי הלימוד שלו, ואפילו חרדים מכך
  • תחושת הקלה, כיוון שאתם יודעים סף סוף מדוע ילדכם שונה מאחרים.

רגשותיכם עשויים להיות מושפעים מהאופן שבו ילדכם אובחן כמחונן. אם חשבתם שהוא מחונן מאז שהיה תינוק או פעוט, היה לכם זמן להתרגל לרעיון. אם הופתעתם, ייתכן שייקח לכם זמן להתרגל. מומלץ לדבר על רגשותיכם עם מישהו שאתם סומכים עליו.

אך טבעי שתרגישו שונים מהורים לילדים באותו גיל. כמו כן, הורים רבים אינם מדברים על היכולות של ילדיהם עם הורים אחרים, כיוון שהם חוששים שיחשבו שהם מתרברבים.

חשוב לזכור: ילד מחונן הוא ילד. ובדומה לכל הילדים, הדבר שהוא זקוק לו יותר מכל כדי לגדול ולהתפתח לאדם שמח ובריא הוא אהבה ותמיכה מצד בני המשפחה.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.