בטיחות באינטרנט: ילדים עד גיל 11

האינטרנט יכול להיות כלי למידה עוצמתי מאוד אך גם מסוכן מאוד, שיכול להפגיש את ילדכם עם חומרים או אנשים מזיקים. כמה אמצעי זהירות מעשיים לשימוש באינטרנט יעזרו לילדכם ליהנות מיתרונותיו של האינטרנט ולצמצם את הסיכונים.

מדוע חשוב לשמור על בטיחות באינטרנט

החיבור לאינטרנט מכניס את העולם כולו למחשב, לטלפון הסלולרי, לטאבלט, לטלוויזיה ולחיי המשפחה שלכם – על הצדדים הטובים והרעים שבו. נקיטת כמה אמצעי זהירות מעשיים לבטיחות באינטרנט תגן על ילדכם מפני תוכן ופעילויות מסוכנים ובלתי הולמים, ותאפשר לו להפיק את המיטב מהחוויה המקוונת, שמציעה פוטנציאל ללמידה, חקירה, יצירתיות ויצירת קשר עם אחרים.

כדי לעזור לילדיכם להשתמש באינטרנט בבטחה, השגיחו עליהם, הגנו עליהם ולמדו אותם. אם אינכם מכירים את האינטרנט ומרגישים איתו בנוח, מומלץ ללמוד את הנושא בעצמכם. כיצד ללמד את ילדיכם להשתמש באינטרנט בבטחה? בדיוק כפי שאתם מלמדים אותם לחצות את הכביש: באמצעות זמן, תרגול והדרכה זהירה מצדכם ומאנשים נוספים שאתם סומכים עליהם, כגון המורים בבית הספר.

השגיחו על הפעילות המקוונת של ילדכם

אפשר להשגיח על השימוש שילדכם עושה באינטרנט בכמה דרכים:

  • דברו עם כל בני המשפחה על הגישה לאינטרנט. דברו עם ילדכם באופן רגוע וישיר על פעילויותיו באינטרנט, כדי שתוכלו להשגיח עליו באופן הטוב ביותר.
  • שימו את המחשב בחלל המשותף בבית, או ודאו שהוא משתמש בטאבלט, בטלפון הסלולרי או בכל מכשיר אחר במקום שבו תוכלו לראות אותו. אם אפשר, מנעו פעילות מקוונת בחדר העבודה או בחדר השינה. כך תוכלו להשגיח על הזמן שילדכם מבלה בפעילות מקוונת, וכן על האתרים שבהם הוא גולש.
  • סגרו את הגישה לאינטרנט במהלך הלילה, כולל לטלפונים סלולריים, והחזיקו את המכשירים הניידים בחלל המשפחתי המשותף.
  • שבו עם ילדכם וקבעו כמה כללים פשוטים והוגנים הנוגעים לשימוש באינטרנט. לדוגמה, הציבו מגבלה סבירה לזמן המסך של ילדכם. דברו איתו כיצד הכללים חלים מחוץ לבית – למשל, בספרייה המקומית. כשילדכם פועל לפי הכללים, תנו לו משוב חיובי.
  • הסבירו לו שאתרי רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, פינטרסט, סנאפצ’ט ואינסטגרם אינם מרשים לילדים בני פחות מ-13 לפתוח חשבון. כוונו את ילדכם לאתרים שמתאימים יותר לגילו כמו מיקמק.
  • בדקו את האתרים שבהם גלש ילדכם באמצעות לשונית ההיסטוריה בדפדפן.

דברו עם ילדכם וכתבו יחד הסכם לשימוש באינטרנט, שיכלול למשל את זמן השימוש המקוון מדי יום, והיכן מותר לו להשתמש במכשיר. כמו כן, הכניסו כלל שמאפשר לכם לדעת את הסיסמה לחשבונותיו של ילדכם, ולבדוק את היסטוריית הגלישה שלו מדי פעם. כדאי להכניס גם את התוצאות של הפרת ההסכם. דוגמאות לקווים מנחים לשימוש בטוח ניתן למצוא באתר איגוד האינטרנט הישראלי.

הגנו על ילדכם באינטרנט

כך תוכלו להגן על ילדכם באופן אקטיבי כשהוא משתמש באינטרנט:

  • השתמשו בספק אינטרנט ידידותי למשפחה, שמציע שירותים וכלים המיועדים להגן על חוויית השימוש באינטרנט לילדים, או בתכנות פיקוח על גלישה.
  • עזרו לילדכם לזהות חומרים שאינם מתאימים לו, ואמרו לו מה עליו לחפש. לדוגמה, “אם אתה נכנס לאתר שיש בו תמונות מפחידות או גסות, קללות או מילים כועסות, תגיד לי. זה לא אתר טוב בשבילך”.
  • כשילדכם מוריד יישומון (אפליקציה) חדש, מצטרף לאתר חדש, פותח חשבון, נרשם לקבלת ניוזלטר וכדומה, בדקו מהר ככל האפשר את הגדרות הפרטיות וסדרו אותן בהתאם להעדפתכם. בחרו את הגדרות הפרטיות המחמירות ביותר, כבו את האפשרות לשתף את המיקום וכן הלאה.
  • אמרו לילדכם לא לשתף ברשת פרטים אישיים כמו שם משפחה, כתובת, מספר טלפון, תאריך לידה ובית הספר.
  • בקשו מילדכם לספר לכם אם מישהו שהוא אינו מכיר יוצר איתו קשר באמצעות הודעת דוא”ל, הודעת צ’ט, מסר ברשת החברתית ועוד. חסמו את אותו אדם מהחשבון של ילדכם.

ודאו שילדכם מבין שעליו לנהוג בזהירות רבה כשהוא פוגש ומשוחח עם אנשים ברשת. אנשים אלה עשויים להעמיד פנים שהם מישהו אחר, ולזכות באמונו של ילדכם. ישנם אנשים שאפילו מעמידים פנים שהם ילד אחר, כדי שיוכלו להתחבר לילדים ולנצל אותם.

למדו את ילדכם התנהגות מקוונת בטוחה ואחראית

עזרו לילדכם ללמוד כיצד להשתמש באינטרנט בבטחה, באחריות ובהנאה:

  • כשאתם מדריכים את ילדכם, התמקדו בהיבטים החיוביים של האינטרנט. הציגו בפניו אתרים מהנים, מעניינים או חינוכיים (ואז צרו להם סימנייה לשימוש עתידי). לדוגמה, תוכלו לעזור לילדכם למצוא מידע שהוא זקוק לו לשיעורי הבית.
  • הסבירו לו שישנם אתרים באינטרנט שפונים למבוגרים בלבד ואינם מיועדים לילדים.
  • הסבירו לו שלא כל המידע שהוא מוצא באינטרנט הוא טוב, אמיתי או מועיל. עודדו אותו להטיל ספק בדברים שהוא מוצא באינטרנט. כשהוא מוצא אתר חדש, הנחו אותו לשאול שאלות שונות: “מי אחראי על האתר הזה?”, “האם מצאתי מידע אמיתי או שזו רק דעה של מישהו?” ו”האם האתר הזה מנסה להשפיע עליי או למכור לי משהו?”
  • דברו עם ילדכם כיצד להיות אזרח דיגיטלי טוב ובטוח, על האופן שבו עליו להתנהג כלפי אחרים ברשת ועל הדברים שהוא חולק על עצמו – ובעיקר תמונות. באופן כללי, אם ילדכם לא היה אומר או עושה משהו נגד אדם מסוים פנים אל פנים, לא כדאי להגיד או לעשות אותו גם ברשת.

שימוש ממושך או תדיר במחשב עלול להשפיע על בריאותו וכושרו הגופני של הילד. עודדו את ילדכם לעשות פעילויות אחרות שיגרמו לו לזוז או לגרות את החשיבה והיצירתיות שלו. למידע ורעיונות נוספות, קראו את המאמרים פעילות גופנית לילדים צעירים.

למדו על האינטרנט בעצמכם

אם אינם מכירים את האינטרנט, התחילו ללמוד עליו בעצמכם:

  • כל מה שצריך כדי להשגיח ולכוון את ילדכם באינטרנט הוא הבנה בסיסית. אפשר לבדוק משאבים קהילתיים בספרייה המקומית או בתוכניות להורים מטעם משרד החינוך, או ליצור קשר עם איגוד האינטרנט הישראלי. ברבים מהם אפשר למצוא מידע נוסף ואפילו כיתות לימוד.
  • אינכם היחידים שילדם יודע כיצד להשתמש באינטרנט טוב מהם, אז למה שלא תבקשו מילדכם ללמד אתכם? שניכם תוכלו ליהנות מכך, והשיעור יעזור לכם להבין יותר מה וכמה ילדכם באמת יודע.
  • פתחו חשבון משלכם ברשת חברתית. תוכלו להתנסות עם הגדרות הפרטיות בחשבון שלכם וללמוד כיצד להגן על ילדכם באופן הטוב ביותר.

חששות בנוגע לשימוש באינטרנט

1. חשיפה לתוכן לא הולם

כשהילדים גולשים באינטרנט, הם נמצאים במרחק קליק אחד או שניים מחומרים אלימים, פורנוגרפיים או פוגעניים (גם אם במקרה), ובעיקר אם לא הותקנו תוכנות סינון על המחשב. ישנם אתרים שמכילים פרסומות לאלכוהול, סיגריות או הימורים. לעיתים קשה לחסום את הפרסומות הללו, כיוון שלרוב מדובר בתמונות ללא טקסט. כמו כן, ישנם פורומים שמעודדים התנהגות בלתי הולמת או מזיקה כמו דיאטות רצח, מין בגיל צעיר או שימוש בסמים.

אפשר להשתמש בתוכנות סינון או במסנן כדי לחסום את הכניסה לאתרים מסוימים. רכשו והתקינו תוכנות שיחסמו הודעות דוא”ל או עמודי אינטרנט המכילים מילות מפתח לא הולמות. ספקי אינטרנט רבים מציעים מסנני אינטרנט כחלק מהשירות.

אם ילדכם נתקל בתוכן בלתי הולם, דברו על כך ברוגע. אמרו לו כמה אתם מרוצים מכך שסיפר לכם, ובקשו ממנו שאם ייתקל בחומרים נוספים שמפחידים אותו או גורמים לו לחוש אי נוחות, שיספר לכם או למורה.

תוכנות סינון אינן יעילות ב-100% ואינן מחליפות את הצורך בהשגחה מצדכם. הן אינן יכולות לסנן הכל, ולעיתים, הילדים מוצאים דרכים לעקוף אותן. כמו כן, ביצועי המסנן תלויים באופן שבו אתם מגדירים אותו. בדקו את מאפייני תוכנת הסינון בזהירות רבה.

2. יצירת קשר עם זרים

קבוצות ווטס אפ, פורומים ומסרים פנימיים במשחקים הם דרכים מהנות ונהדרות להחליף רעיונות, אך הם גם עלולים להיות מסוכנים. הם מאפשרים לאנשים לתקשר באופן אנונימי, ואי אפשר להחיל עליהם מגבלות גיל. כמו כן, הילדים עשויים לקבל הזמנה להיפגש בעולם האמיתי עם אנשים שהכירו ברשת – מה שעלול להוביל למצבים מסוכנים מאוד.

כדי להימנע מסיכוני מעקב, הטרדה והתעללות בילדים ברשת, אמרו לילדכם לעולם לא לתת מידע אישי או לתקשר עם אנשים שאינם מכירים.

3. דליפות והפרת פרטיות

הפרת פרטיות עלולה לקרות כשנותנים פרטים אישיים באתרים שאינם מאובטחים, כשחולקים מידע אישי עם זרים שמכירים ברשת, או כשלא מעדכנים את הגדרות הפרטיות בחשבונות ברשת החברתית.

אמרו לילדכם שכל דבר שהוא כותב באתר אינטרנט או בחשבון מקוון – בהודעת דוא”ל או מסרון, פוסטים על הקיר בפייסבוק וכדומה – יכול להפוך לרכוש ציבורי. חשוב מאוד שילדכם יבדוק איתכם או עם מורה לפני שהוא נותן פרטים אישיים.

4. זמן מקוון ממושך מדי

ייתכן שאם מודאגים שילדכם מבלה יותר מדי זמן באינטרנט. אם ילדכם ביישן באופן טבעי ואינו מרגיש בנוח במצבים חברתיים, הוא עלול לבלות זמן רב מדי באינטרנט, ולסגת מהמשפחה והחברים. אם כל או רוב האינטראקציה שיוצר ילדכם עם חברים נעשית דרך המחשב – הודעות מיידיות, דוא”ל, פורומים – התפתחות המיומנויות החברתיות שלו עלולה להיפגע.

סגנון חיים משפחתי בריא כולל מגבלות על זמן המסך היומי. מומלץ שילדים בני פחות משנתיים לא ייחשפו למסכים בכלל. מומלץ להגביל את זמן המסך לילדים בני שנתיים עד חמש לשעה ביום. ילדים בני חמש עד 18 יכולים לצפות במסך לא יותר משעתיים ביום.

5. הפרת הכללים המשפחתיים שנוגעים לאינטרנט

אם הסכמתם על כללים לשימוש באינטרנט וילדכם מפר אותם, חסמו את גישתו לאינטרנט לזמן מוגבל. אפשר להזכיר לו שהסכמתם על הכללים והתוצאות להפרתם.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.