דיבור והיכולת להפיק צלילים הוא מיומנות המתפתחת עם הגיל, ולכן בגילאים הצעירים, שיבושי הגייה שונים הם עדיין תקינים התפתחותית. אולם, אם שיבושים וקשיים אלו אינם משתפרים עם הגיל, יתכן ויש לילדכם הפרעות דיבור או הגייה.
דיבור והתפתחות הדיבור
דיבור הוא היכולת להשתמש בשפתיים, בלשון ובחלקים אחרים של הפה כדי להפיק צלילים. כדי לדבר, ילדים צריכים להבין את הצלילים השונים, וכן את החוקים שלפיהם יש לצרף את הצלילים יחד בשפת האם שלהם. מרבית הילדים יהגו באופן תקים את הצלילים הבאים בגילאים הבאים:
עד גיל שלוש שנים פ (p), ב (b), מ (m), נ (n). וכן את התנועות (אותיות הניקוד)- a,e,i,o,u..
עד גיל 4 שנים-: ט/ת (t), ד (d), פ (f), ו (v), ח (ch), ר(r), ל (lׁׂׂ), ג (g)
עד גיל שש שנים – הגאים השורקים: ש(sh), צ (ts) ס (s), ז (z) .
רוב הילדים עושים טעויות הגייה בשנים הראשונות שבהן הדיבור מתפתח, אולם עד גיל שלוש בערך, הם מגיעים לרמת דיבור שמובנת למשפחה, למטפלים, לאחים ולחברים שלהם.
כיצד לזהות הפרעות דיבור
אם אתם מודאגים שלילדכם יש הפרעת דיבור, נסו לחשוב באיזו תדירות אנשים שאינם מכירים היטב את ילדכם מתקשים להבין אותו. בגיל שנתיים, אדם לא מוכר אמור להבין כמחצית עד שלושה רבעים מדבריו של הילד. בגיל שלוש או מאוחר יותר, אדם לא מוכר אמור להבין את הילד רוב הפעמים, אף שהילד עדיין צפוי להגיד כמה צלילים ומילים באופן שונה ממבוגרים.
חלק מהפרעות הדיבור עשויות להתרחש כיוון שלילד יש בעיה פיזית (כגון חך שסוע, היפוטוניה-חולשה של שרירים, כולל שרירי הדיבור), שמקשה עליו להפיק צלילים מסוימים. לאחרים יש בעיה הנובעת מלקות שמיעה. עם זאת, הפרעות הדיבור של רוב הילדים אינן נובעות מסיבה מסוימת.
מתי לקבל עזרה
ילדים מפתחים כישורי שפה בקצב שונה. אתם מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר. אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות הדיבור של ילדכם, פנו לעזרה. אם לילדכם יש הפרעת דיבור, סביר להניח שתזדקקו לעזרת מומחה. פנו לקבלת עזרה אם ילדכם:
- הוגה צלילים בעיכוב של שישה חודשים או יותר מטווח הצלילים המומלץ לגילו
- משתמש בדפוסי דיבור מעוכבים לגילו, או בצלילי דיבור שאינם מפותחים לעומת ילדים אחרים בגילו
- משבש מספר גדול של צלילים
- אינו מובן בגיל שלוש שנים לסובבים אותו, כולל אנשים זרים
- משבש מילים באופן לא עקבי, ומילים שהוא הצליח לבטא בעבר, הוא ממשיך לשבש באופן שונה.
- מתוסכל בגלל אופן הדיבור שלו – למשל, מוטרד כאשר לא מבינים אותו, נדרש לחזור על צלילים או מגמגם.
- חווה אובדן שמיעה.
היכן לקבל עזרה
קלינאית תקשורת
אם אתם חושבים שלילדכם יש הפרעת דיבור, התייעצו עם קלינאית תקשורת. בקשו הפניה מרופא הילדים למכון להתפתחות הילד , או ישירות לקלינאית תקשורת. אפשר לבקר אצל קלינאית תקשורת גם באופן פרטי, באמצעות חיפוש באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת בישראל.
אם לילדכם יש הפרעת דיבור, קלינאית התקשורת תציע לכם להגיע למפגשי טיפול, בפגישות אישיות או בקבוצה עם ילדים אחרים. כמו כן, היא תיתן לכם תרגילים לעשות בבית שיעזרו לילדכם בהגייה. קלינאית התקשורת תוכל לענות על כל שאלותיכם בנוגע להתפתחות הדיבור והשפה.
שמיעה
קלינאית תקשורת מומחית בשמיעה תוכל לעזור להפרעת הדיבור אם לילדכם יש בעיית שמיעה. היא תבדוק את שמיעתו של הילד, ואם היא לקויה, תשוחח איתכם על האופן שבו זה משפיע על דרכי התקשורת שלו.
תוכלו לפנות לאנשי מקצוע אחרים, ובהם המטפלת, הגננת או המורה או רופא הילדים.
כיצד לעזור להתפתחות הדיבור של ילדכם
אך טבעי שילדים קטנים הוגים מילים באופן שונה ממבוגרים. אין צורך לתקן אותם כל פעם שהם טועים, כיוון שזה עלול לתסכל את כולם. אם ברצונכם לעודד את ילדכם, תוכלו להזכיר לו בעדינות כיצד להגות מילים בדרך הנכונה. לדוגמה, אם ילדכם אומר “ראיתי את התֶּלֶב”, תוכלו לענות לו, “איפה הכלב? מה הכלב עשה?” חזרו על הצלילים השגויים בהדגשה קלה.
אם הדיבור של ילדכם קשה מאוד להבנה, הנה כמה רעיונות שיעזרו לו לתקשר:
- בקשו מילדכם להראות לכם על מה הוא מדבר – למשל, בקשו ממנו להצביע על מה שהוא רוצה.
- שאלו שאלות פשוטות כדי לקבל מידע נוסף – למשל, “אתה מדבר על משהו שקרה היום? זה קרה בגן?” לאחר מכן, תנו לו להמשיך לספר את הסיפור.
- עודדו את ילדכם לדבר לאט (הדיבור עלול להיות קשה יותר להבנה כאשר הילדים ממהרים לספר משהו). הראו לילדכם שאתם מקשיבים, ושיש לו כל הזמן שבעולם לספר לכם את מה שהוא רוצה.
אל תשתמשו באמצעים הבאים:
- אל תחקו את השיבושים של הילד, חזרו על המשפט שלו, תוך כדי שאתם מתקנים את המילה המשובשת. אם הוא אומר : “ראיתי תתבת” תוכלו להגיד: “ראית רכבת? איזה יופי!”.
- אל תצחקו על השיבושים שלו, ואל תקניטו אותו עליהם.
- אל תלחצו על ילדכם לתקן את המילה, לחזור על מה שאמר או להתאמץ יותר כדי להיות מובן.
דברים שאינם אמורים להדאיג אתכם בנוגע להתפתחות הדיבור
אף שהילדים עשויים להצליח להפיק את הצלילים הנכונים, ייתכן שלא יידעו להשתמש בהם כראוי בשנים הראשונות. כמו כן, כשהם לומדים לדבר, הם נוטים לפשט את הדיבור של המבוגרים כדי להקל על הדיבור.
סביר להניח שאין צורך לדאוג אם ילדכם, בגילאי טרום גן ושנות הגן הראשונות:
- מחליף צלילים באופן קבוע בתוך מילים (“אגל” במקום “רגל”)
- משמיט צלילים בסוף מילים (“בלו” במקום “בלון”)
- מפשט צירופי צלילים קשים (“ביוויט” במקום “ביסקוויט”)
- שומט הברות (“רדת” במקום “לרדת”)
זה בסדר גמור אם בן השלוש שלכם עדיין עושה את כל הדברים הללו, כל עוד אתם מבינים מה הוא אומר. אולם אם ילדכם עושה טעויות רבות ואינם מבינים מה הוא אומר, כדאי לגשת לקלינאית תקשורת.
הפרעת דיבור או עיכוב שפתי?
הפרעות דיבור שונות מעיכוב שפתי:
- ילדים עם הפרעות דיבור עשויים להיות בעלי מיומנויות שפה טובות – כלומר, הם משתמשים במילים ומבינים אותן היטב. עם זאת, הם מתקשים להגות את הצלילים בכל מילה, מה שמקשה על הבנת הדיבור שלהם.
- ילדים בעלי עיכוב שפתי עשויים להשתמש במילים מועטות בלבד יחסית לגילם, ולעיתים אינם מבינים מה אתם אומרים.
הפרעת דיבור אין משמעותה בהכרח עיכוב שפתי, אך ילדים עם הפרעת דיבור עשויים לחוות גם עיכוב שפתי, או לקות תקשורת אחרת.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.