לתמוך בלמידה של ילדים עם צרכים מיוחדים

הציעו לילדכם תחומי עניין שונים כדי להצית בו את המוטיבציה ללמוד ואת ההנאה שבלמידה. משחק ותקשורת יומיומיים יעזרו לו לחקור את העולם, ללמוד דברים חדשים ולהעצים את ביטחונו העצמי ויכולותיו.

למצוא את תחומי העניין הנכונים

המקום הטוב ביותר להתחיל לתמוך בלמידה של ילדכם היא למצוא את תחומי העניין היומיומיים שלו. כשהוא עושה משהו שמעניין אותו, סביר יותר להניח שירגיש מוטיבציה ורצון ללמוד.

השתמשו בתחומי העניין שלו כבסיס לדברים הבאים:

  • לבנות את השפה
  • לפתח את המיומנויות החברתיות- תקשורתיות
  • להעצים את הביטחון להשתמש במיומנויות הללו בסביבות אחרות
  • לפתח את היכולת למלא אחר הוראות ולהשתתף בקבוצות
  • ללמוד כיצד לפתור בעיות
  • ללמוד כיצד לחכות לתורו, לשחק וליהנות עם אנשים אחרים.

כיצד לזהות את תחומי העניין

כדי להבין מה מעניין את ילדכם, הקדישו זמן להתבונן בו ולשחק איתו. מה גורם לו לחייך או לצחוק? מה הוא אוהב לעשות באופן טבעי? לדוגמה, האם הוא בוחר בפעילויות של בנייה, לגו, תחפושות, מכוניות, רכבות, משחק מחוץ לבית, בעלי חיים, משחק עם מים, חרקים, חומרי יצירה או ציור?

אם יש לו תוכנית טלוויזיה מועדפת, אפשר להשתמש בה לצורכי למידה. למשל, אם הוא אוהב את תומס הקטר, הציעו לו משחק יצירה או פעילות שכוללים את תומס.

אם לילדכם יש מיומנויות שפה או משחק מוגבלוֹת, על מה הוא מצביע? על מה הוא מתבונן? מה לוכד את תשומת לבו? מה מרגש אותו או מרגיע אותו?

אם נראה שאין לו תחומי עניין ספציפיים, נסו פעילויות משחקיות שונות, צעצועים וחוויות כגון האזנה למוזיקה או התבוננות בבועות סבון. כך תוכלו לראות מה תופס אותו.

להשתמש בתחומי העניין כדי להצית למידה

הצעד הבא לאחר שתבינו מה ילדכם אוהב, הוא להקדיש זמן למשחק ולבילוי זמן מהנה ביחד.

הציבו לעצמכם מטרה, למשל, לשחק איתו מדי יום. אפשר להתחיל בחמש דקות, פעמיים ביום, כשאתם יכולים לתת לו את מלוא תשומת הלב. מומלץ לרדת לגובה שלו ולהצטרף למשחק שבו הוא משחק.

השתמשו בזמנים ובפעילויות המהנים האלה כדי לעבוד על פיתוח השפה והמיומנויות המוטוריות של ילדכם. לדוגמה, אפשר:

  • להחזיק צעצוע שהוא אוהב ולבקש ממנו להגיד את שמו ולבקש את הצעצוע
  • להשתמש בעניין שהוא מפגין בבובה או בדמות מהטלוויזיה ולהציג מצבים חברתיים שעשויים להתרחש בגינה
  • להשתמש בעניין שהוא מפגין בבניית דברים כדי לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה ומיומנויות מוטוריקה גסה באמצעות משחק בלגו ובקוביות.

להשתמש בשגרות כדי ללמוד

אירועים ושגרות שמתרחשים מדי יום יכולים לשמש הזדמנויות למידה מצוינות, שיאפשרו לילדכם לפתח תחומי עניין וללמוד דברים חדשים.

לדוגמה, אם אתם ממיינים את הכביסה, בקשו ממנו לעזור לכם ולאסוף את כל הגרביים. הוא יכול גם לקרוא לכל בגד בשמו. תוכלו לדבר על הצבעים ולספור את הבגדים.

לפני הארוחה, בקשו ממנו לערוך את השולחן – אפשר להניח מצעית (פלייסמט) שמראה לו בדיוק היכן לשים את הסכו”ם, הכוסות והצלחת. כשאתם אוכלים, תרגלו את השמות השונים של כל המאכלים, או ספרו בדיחות וסיפורים לפי תורות.

אפשר ליצור הזדמנויות מעניינות ללמידה ולהכניס את הפעילויות שילדכם אוהב לתוך חיי היומיום. לדוגמה, אם הוא אוהב בעלי חיים, עצרו בחנות החיות המקומית כשאתם מטיילים בחוץ ודברו על החיות – מה הצבע שלהן, האם הן רכות או דוקרות – או סִפרו כמה כלבים אתם רואים בדרך לבית הספר.

לשלב אנשים אחרים בלמידה של ילדכם

מומלץ לשלב אנשים נוספים בלמידה של ילדכם – למשל, הסבים והסבתות, נשות הצוות בגן ובני המשפחה המורחבת. כך תוכלו ליצור למידה עקבית כשהוא לומד מיומנויות חדשות.

אפשר, למשל, לומר לסבא ולסבתא שילדכם לומד עכשיו את שמות המאכלים בזמן הארוחה, וכשיבקר בביתם יוכלו לעשות זאת איתו גם הם, או לספר לגן שהוא משתפר מאוד בספירת הצעצועים הרכים.

בקשו מהמורים והגננות בגן בבית הספר שיטות מועילות, כדי שתוכלו להשתמש בהן בבית ולפתח עוד יותר את הביטחון העצמי והמיומנויות של ילדכם.

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.