אם ילדכם מתמודד עם לקות שמיעה, סביר להניח שייתקל בכמה אתגרים בחייו. עם זאת, בעזרת שיקום מוקדם וטכנולוגיה מודרנית, ילדים עם לקות שמיעה גדלים להיות מבוגרים בריאים ושמחים, ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.
מהי לקות שמיעה?
לקות שמיעה היא מצב שבו האוזניים של ילדכם אינן יכולות לעשות כמו שצריך את הדבר שאליו נועדו- לשמוע. ילדכם עשוי לשמוע בצורה עמומה, או לא לשמוע קולות שמגיעים מכיוונים מסוימים, או להתקשות לשמוע תדרי קול שונים.
סוגי אובדן שמיעה
ישנם שני סוגים עיקריים של לקות שמיעה – הולכתית ותחושתית-עצבית.
לקות שמיעה הולכתית היא מה שקורה כאשר הצלילים שמגיעים מחוץ לאוזן מתקשים להגיע או לעבור בחלקים השונים שבתוך האוזן. לקות שמיעה הולכתית עשויה להיגרם מסיבות שונות: לדוגמא: דלקות אוזניים ,הצטברות נוזלים באוזניים, הצטברות פקק שעווה או נקב בעור התוף. הלקות לרוב הינה זמנית.
לקות שמיעה תחושתית-עצבית היא מה שקורה כאשר העצבים שאחראים על קבלת צלילים והבנתם אינם עובדים כראוי. היא יכולה להיות קלה, בינונית, חמורה או מוחלטת. לקות שמיעה זו נוטה להימשך לאורך כל החיים, ואף יכולה להחמיר עם הזמן.
לחלק מהילדים יש לקות שמיעה הולכתית בלבד, ולאחרים יש גם לקות שמיעה תחושתית-עצבית. מצב זה נקרא אובדן שמיעה מעורב.
אבחון לקות שמיעה: בדיקות סינון שמיעה אוניברסלי לילודים
בדיקות סינון שמיעה לילודים הן חלק חיוני באבחון לקויות שמיעה אצל ילדים. על פי נוהל של משרד הבריאות, שנכנס לתוקף בשנת 2010, מבוצעות בדיקות שמיעה לכל התינוקות לאחר הלידה במטרה :
- לבדוק את שמיעתם של כל התינוקות עד גיל חודש
- להפנות תינוקות עם לקות שמיעה אפשרית לבדיקה מאבחנת אצל אודיולוג (מאבחן שמיעה)
- להתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר לתינוקות עם אובדן שמיעה.
מהי בדיקת סינון שמיעה (TEOAE)?
בדיקת סינון שמיעה לילודים היא בדיקת חובה, ומתקיימת בכל בתי החולים בארץ. במהלך הבדיקה נעשה שימוש בציוד מיוחד, שמשמיע צלילים מסוימים לתוך אוזני התינוק ומתעד את תגובותיו.
התינוק יעבור את הבדיקה בבית החולים כבר ביממה השנייה לחייו. פגים ותינוקות בסיכון גבוה עוברים בדיקה נוספת בשם AABR, שבודקת גם את תקינות האוזן הפנימית וגם את עצב השמיעה. תינוק שתוצאותיו היו לא תקינות פעמיים רצופות בבדיקות הסינון מופנה לבדיקת מעקב במכון שמיעה לאחר השחרור מבית החולים..
אם הבדיקה לא גילתה בעיות שמיעה בעת הלידה, או שילדכם לא עבר בדיקה מסיבה מסוימת אך אתם מודאגים מהשמיעה, התפתחות הדיבור או השפה שלו, בקשו מרופא הילדים להפנות אתכם לבדיקת שמיעה.
אבחנה מוקדמת תעזור לילדכם לקבל טיפול ותמיכה מוקדם ככל האפשר, שיכולים לעזור מאוד להתפתחות השפה שלו. ילד שאינו מאובחן עם לקות שמיעה בגיל צעיר עלול לפספס חלק נרחב מהזדמנויות הלמידה וההתפתחות. למידע נוסף, היכנסו לאתר.
סימנים לאובדן שמיעה
תינוקות וילדים צעירים עם התפתחות תקינה מגיעים לאותן אבני דרך בהתפתחות. כל התינוקות מתפתחים בקצב שונה, אך אמורים להגיע לאבני הדרך האלה בערך באותו סדר.
תינוק עם לקות שמיעה אינו שומע אנשים מדברים, ולכן, ייתכן שלא יגיב לקולכם ולקולות אחרים כפי שאתם מצפים. כשיגדל, ייתכן שתשימו לב לכך שילדכם הפסיק להשמיע קולות לאחר שעשה זאת קודם לכן, או הדיבור והשפה שלו לא מתפתחים בדומה לילדים אחרים.
בקווים כלליים, אלה הדברים שעליכם לצפות להם אצל תינוקות עם התפתחות תקינה. אם ילדכם אינו עושה את הדברים הללו, כדאי לפנות לאחות טיפת חלב או לרופא הילדים.
- בגיל 0-4 חודשים, התינוק אמור להיבהל מרעשים חזקים, להפנות את ראשו או לחפש בעיניו את מקור הרעש. אם הוא מוטרד או בוכה, הוא אמור להירגע כשהוא שומע את קולכם.
- בגיל 4-8 חודשים, התינוק אמור להבחין בצלילים שסביבו, לחייך כשמדברים אליו, לקשקש ולהשמיע קולות וצלילים, ולהפנות את מבטו ולהשמיע קולות בתגובה לדיבור.
- בגיל 8-14 חודשים, התינוק אמור להגיב לשמו, להגיד מילים פשוטות כמו “אבא”, לחקות צלילים פשוטים ולהשתמש בקולו כדי לקבל תשומת לב מהאנשים שסביבו.
- בגיל 14-24 חודשים, ילדכם יתחיל לפתח אוצר מילים, להבין ולמלא הוראות פשוטות, ולחבר שתי מילים יחד.
גם אם הכל נראה בסדר ואתם עדיין מודאגים, פנו לרופא או לאחות טיפת חלב. בסופו של דבר, אתם אלה שמכירים אותו הכי טוב.
לחלק מהילדים שמתמודדים עם לקות שמיעה יש צרכים מיוחדים נוספים. ישנם שירותי טיפול מיוחדים לפעוטות ולילדי גן עם לקויות שמיעה ומוגבלויות אחרות. ילדים אלה ובני משפחותיהם יזדקקו לתמיכה מצוות של אנשי מקצוע, ולא רק ממומחים באובדן שמיעה.
לבנות מיומנויות שפה ותקשורת
ילד עם לקות שמיעה יכול להשתמש בשפה דבורה, בשפת סימנים או בשילוב של השניים כדי להביע את עצמו. כל אלה הן צורות תקשורת שונות.
גם בעזרת הטכנולוגיה הטובה ביותר, לילדים עם אובדן שמיעה חמור או מוחלט קשה מאוד ללמוד כיצד לתקשר באמצעות שפה מדוברת, והלימוד עלול לקחת שנים עם תוצאות שעשויות לעיתים להיות מלאות לחלוטין ולעיתים חלקיות בלבד. אין ספק כי הדבר החשוב ביותר להתפתחותו של ילדכם ולמערכת היחסים שלכם איתו הוא היכולת לתקשר. אל תחכו שילמד לשמוע ולדבר היטב, יזמו ואפשרו לו תקשורת בכל ערוץ שיבחר ללמוד.
יש ילדים שמתקשים ללמוד שפה דבורה, ולכן האפשרות הטובה ביותר עבורם היא שפה מסומנת או שפת סימנים. עם זאת, לא רק ילדים שמתקשים ללמוד שפה דבורה צריכים ללמוד את שפת הסימנים.
למעשה, חלק מהמשפחות בוחרות ללמד את ילדיהן לסמן ולדבר בו בזמן, ללא קשר ליכולתו של הילד להשתמש בשפה דבורה. אם זו הדרך שבה תבחר משפחתכם, גם אתם ושאר בני המשפחה תצטרכו ללמוד לסמן. הדרך הטובה ביותר לתמוך בהתפתחות השפה היא לשמור על רמה גבוהה של אינטראקציה בין הורה לילד – שיכולה להתרחש רק אם שניכם מדברים באותה שפה.
למידע נוסף על לימודי שפת הסימנים, פנו לאנשי המקצוע שמטפלים בכם ובילדכם.
מכשירי שמיעה
אם לילדכם יש לקות שמיעה קלה עד בינונית, הוא יוכל להיעזר במכשירים מיוחדים שיקלו עליו לשמוע את השפה הדבורה, וכך גם להתחיל ללמוד להשתמש בשפה בעצמו.
סוג המכשיר שיתאים לו תלוי בלקות השמיעה שלו ובמידת חומרתה. מכשירים אלה כוללים:
- מכשיר שמיעה – אלו מכשירי עזר להגברת הקול שמותאמים באופן אישי לכל ילד על פי הלקות הספציפית שלו. .
- שתל שבלול (קוכליארי) – עזר שמיעה הכולל חלק המושתל בניתוח באוזן הפנימית ומערכת חיצונית. שתל השבלול מתאים לילדים עם לקות שמיעה חמורה עד עמוקה, כאשר התועלת ממכשירי השמיעה אינה מספקת.
- personal frequency modulation (FM) systems מערכת FM- עזר שנועד לשיפור יכולת השמיעה במערכות חינוך. ישנה מערכת אישית או כיתתית. מטרתה לשפר הבנת דיבור בתנאים של רעש רקע, מרחק מהדובר והדהוד. ניתן לחבר את המערכת גם למכשירי שמיעה או לשתל. המערכת כוללת מיקרופון המיועד לדובר (גננת מורה וכו’) ומשדר קולות באמצעות תדרי רדיו אל מקלט המחובר לילד.
ילדכם יוכל להשתמש במכשיר אחד, או בשילוב מכשירים שהזכרנו קודם. כל מכשיר עושה עבודה שונה מעט מהאחר, ולכן שילוב שלהם יוכל לתת לילדכם הזדמנויות טובות יותר לשמוע את הצלילים שסביבו. השימוש במכשירים יכול להצטרף לשפה הדבורה ולשפת סימנים.
טיפול מוקדם
ככל שתקדימו לאבחן את לקות השמיעה של ילדכם, כך יוכל להתחיל מוקדם יותר בטיפול ולפתח שפה שיוכל לתקשר בה. מומלץ שגם אתם ובני המשפחה תקבלו ייעוץ ותמיכה מוקדם ככל האפשר, כדי שילדכם יקבל נקודת פתיחה טובה לחיים.
כשמגלים שלילד יש לקות שמיעה, קשה לדעת מה לעשות. שירותי הטיפול המוקדמים יאפשרו לכם לעבוד בצמוד לאנשי מקצוע שיעזרו לכם ללמוד כיצד לבלות עם ילדכם ולעודד את התפתחותו. הצוות יכול לכלול קלינאי תקשורת המומחים באודיולוגיה ובהתפתחות שפה ודיבור ומורים או גננות לחינוך מיוחד.
כדאי ללמוד ככל האפשר מאנשי המקצוע שמטפלים בכם, ובעיקר מקלינאי התקשורת. אל תחששו לשאול שאלות רבות. מומלץ ליצור מערכת יחסים טובה עם אנשי המקצוע, כדי שתוכלו להמשיך ולעבוד איתם עד שילדכם יגדל ויהיה עצמאי יותר.
אם אתם זקוקים למידע נוסף על מכשירי שמיעה, אפשר לפנות לאתרים כמו: אתר נגישות ישראל או עמותות כגון:
- מיח”א
- שמעיה
- שמע קולנו
ילדים לומדים הכי הרבה מהאנשים שמטפלים בהם ושאיתם הם מבלים זמן רב. לכן, כדאי ללמוד כיצד לשחק, להתחבר ולתקשר עם ילדכם במהלך היום, כדי לעודד את השמיעה וההתפתחות שלו.
תמיכה כלכלית
ישנם שירותים וטיפולים רבים שיעזרו לילדכם להגיע למלוא הפוטנציאל שלו, אך לעיתים קשה להתמצא בנבכי הבירוקרטיה. אפשר לפנות לאתר כל זכות המרכז מידע על הנושא.
ילדים עם לקויות שמיעה זכאים לגמלת ילד נכה בהתאם ללקות. למידע נוסף, פנו לאתר ביטוח לאומי.
לטפל בעצמכם
אף שקל לשקוע בטיפול בילדכם, חשוב מאוד שתטפלו גם בעצמכם ובבריאותכם. כשאתם בריאים מבחינה גופנית ונפשית, אתם יכולים לטפל טוב יותר בילדכם. כמו כן, תוכלו לדבר עם הורים אחרים.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.