השפעת המדיה הדיגיטלית על מתבגרים

השפעות המדיה הדיגיטלית משחקות תפקיד חשוב בעיצוב ההתנהגות של בני נוער. ילד שמודע לאופן שבו אמצעי התקשורת משפיעים עליו יצליח להתמודד טוב יותר עם לחץ המדיה.

חששות מהשפעת המדיה על מתבגרים

אך טבעי שתחששו מהשפעות המדיה על ילדכם. ההשפעות יכולות להיות מכוונות – לדוגמה, פרסומות גלויות המיועדות לעתים קרובות לילדים ולבני נוער, המופיעות בכל פלטפורמה ומדיה אפשרית. יחד עם זאת, המפרסמים משתמשים לרוב גם בפרסומות סמויות, כגון סלבריטאים המעלים תמונות של עצמם צורכים מוצר מסוים, או יוזמים תחרות ברשת. מנגנוני הביקורת שלנו לפעמים ערים פחות לסוג זה של פרסומת.

משמעות הדבר היא שילדים ובני נוער ערים יותר ויותר למותגים ולדימויים. דעו- אם הילד שלכם מנדנד לכם לקנות את הטרנד החדש, אתם לא לבד!

ישנן השפעות עקיפות יותר. דוגמה לכך היא המיניות הגדלה והולכת של התוכן המופיע בפרסומות במגזינים, בסדרות טלוויזיה ובסרטוני מוזיקה. מוצרי המדיה האלה מראים לעתים קרובות נשים “סקסיות” עם מבני גוף לא מציאותיים. סוגי מדיה אחרים משתמשים בדימויים אלימים ובשפה גסה – למשל, משחקי וידיאו ומילות שירים מסוימים. בגלל ההשפעות העקיפות האלה של המדיה הדיגיטלית, מתבגרים עלולים לחשוב שטבעי להיראות ולהתנהג כך.

עם זאת, החשיפה להשפעות, לדימויים ולמסרים שמתקבלים מהמדיה הדיגיטלית אינם מעמידים את ילדכם בסכנה אוטומטית. בני נוער אינם נוטים להתעמק בכל מה שנאמר להם – באמצעי התקשורת השונים או בכלל. הם יכולים להיות צרכנים נלהבים של המסרים מהמדיה הדיגיטלית, אך זהו אינו מקור המידע היחיד שלהם – או האופן היחיד שבו הם מקבלים מסרים ודימויים. הם מושפעים גם ממשפחותיהם, מחבריהם, מדמויות מפתח בקהילה ומדמויות משפיעות אחרות. תפקידכם בתהליך חשוב מאוד: לעזור לילדכם לפתח אוריינות מדיה ולקבל החלטות נבונות בנוגע לשימוש במדיה.

השפעות המדיה על התנהגות מסוכנת אצל בני נוער

ישנם כמה קשרים בין התוכן שנצרך במדיה לבין התנהגות שלילית של בני נוער.

דימוי גוף

דימוי הגוף של ילדכם מושפע מגורמים רבים, ובהם הסביבה המשפחתית, מסוגלות או מוגבלות, הגישה של החברים לכיתה, תעשיית האופנה והרקע התרבותי – וגם תקשורת ההמונים, הרשתות החברתיות ועולם הפרסום. כשבני נוער נחשפים לעתים קרובות מאוד למבני גוף “רזים” או “שריריים” בצורה לא מציאותית, דימוי הגוף והדיאטה שלהם מושפעים. הדבר נכון בעיקר כשאיש אינו מפריך את הטענה הנפוצה ש”רזה זה יפה”.

אידיאלים של דימויי גוף לא מציאותיים במדיה מגבירים את רצונם של בני נוער רבים בניתוחים פלסטיים וביצוע שינויים קוסמטיים שונים. לדוגמה- ניתוחים להגדלת חזה, ניתוחי אף, הסרות שיער בלייזר ואיפור קבוע.

אלימות

צפייה בתוכן אלים במדיה הדיגיטלית לעתים קרובות  עלולה לגרום לירידה בסף הרגישות לאלימות, ולהעלות את הסבירות לכך שמתבגר  יתנהג באופן אגרסיבי או אלים או לא יבין את הצרכים והרגשות של אחרים. לחילופין צפיה מוגברת בתכנים אלימים עלולה לגרום לפחד וחששות של המתבגר  מהסביבה שבה הוא חי.

תכנים כאלה אינם מראים בדרך כלל – ואפילו לא לעתים קרובות – מה קורה כאשר אנשים מתנהגים באלימות בעולם האמיתי, וגורמים לכך שבני נוער אינם מבינים באמת מה קורה במציאות כשמתנהגים באלימות.

התנהגות בלתי בריאה אחרת

המדיה הדיגיטלית עלולה לעודד גם התנהגויות מסוכנות או בלתי בריאות אחרות, כמו עישון, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים. עם זאת, כדאי לזכור שאמצעי התקשורת מהווים רק אחת מכמה דרכי השפעה על סוג ההתנהגות הזה, וגם למשפחה ולחברים יש השפעה רבת עוצמה.

השפעות המדיה על התנהגות חיובית אצל בני נוער

הנה החדשות הטובות: המדיה יכולה להשפיע על בני נוער גם בצורה חיובית. לדוגמה, בני נוער שנחשפים לחדשות ומתעניינים בהן נוטים יותר להתעניין בנושאים חברתיים ופוליטיים חשובים. במקרה זה, אמצעי התקשורת מחנכים אותם ומעודדים אותם להיות אזרחים מעורבים יותר בקהילה.

כמו כן, בני הנוער יכולים לקבל מהמדיה מסרים חשובים לעידוד הבריאות – למשל, למניעת דיכאון והתאבדויות אצל צעירים, לעידוד אכילה בריאה וסגנון חיים בריא, ולעידוד מערכות יחסים חיוביות ומכבדות.

כיצד משפיעים המפורסמים על בני הנוער

לעתים קרובות, מפורסמים (סלבס) מגיעים לכותרות בגלל התנהגות רעה או פרובוקטיבית. אולם הדוגמה האישית שלהם אינה תמיד משפיעה לרעה.

לאמצעי התקשורת יכול להיות כוח רב כאשר אחד המפורסמים, למשל, טוען שסגנון חיים מסוים, מוצר או התנהגות הם טובים. יש מפורסמים רבים שסגנון החיים, הערכים וההתנהגות שלהם מספקים דוגמה טובה. העבודה הקשה שהם משקיעים וההצלחה שלהם יכולים להוות השראה לבני נוער רבים.

עם זאת, ילדים ובני נוער צריכים להיות מודעים לכך שחלק מהמפורסמים מקבלים תשלום על פרסום המוצרים שהם משתמשים בהם או אפילו רק על ‘ייצור’ תשומת הלב התקשורתית.

לעזור לילדים להתמודד עם השפעות המדיה

החשיפה למסרים באמצעי התקשורת היא חלק מהחיים המודרניים, אך תוכלו לעזור לילדכם להבין למה שווה לשים לב ולמה לא.

בתור התחלה, בדקו את הדברים שילדכם אוהב – המוזיקה, סדרות הטלוויזיה, הסרטים, משחקי הווידיאו והאנשים המפורסמים. הידיעה במה הוא מתעניין – למשל, באילו משחקי וידיאו, ספרות חובבים (פאנפיקים) או אתרים חברתיים – תעזור לכם לזהות את הדימויים והמסרים שהוא מושפע מהם.

לא תמיד תדעו במה הוא צופה או למה הוא מאזין, כיוון שבני נוער נוהגים לצרוך תוכן מאתרים כמו יוטיוב בטלפון הנייד שלהם. אך אפשר להשגיח על מה שהוא צופה בו ולראות במה הוא צופה בטלוויזיה או בקולנוע, ולדון ביחד בכללים ובמגבלות שיחולו על הצפייה.

הדרך הטובה ביותר לעזור לילדכם לנווט בין כל השפעות המדיה השונות היא לדבר על המסרים באמצעי התקשורת. לדוגמה, אם בתכם אוהבת לצפות בסדרה “בנות”, דברו איתה על חברויות בין בנות, על מיניות, הערכה עצמית ובחירות שונות בחיים.

אם בנכם אוהב משחקי מחשב כמו GTA, דברו איתו על האלימות במשחק, הפיצוצים והפעילות הפלילית. אפשר לדבר על האופן שבו מתמודדים עם מצבים כאלה בחיים האמיתיים.

עם זאת, השגחה על הבחירות של ילדכם במדיה אינה אומרת שעליכם לאסור עליו לצפות או לשחק בדברים שונים. זהו רק אמצעי לעזור לו לפתח מודעות למסרים שאליהם הוא נחשף. כדאי לדבר על המסרים האלה באופן קבוע, ולא רק פעם אחת. כמו כן, מומלץ להגביל את כמות הזמן שילדכם צופה במסכים או משחק במחשב.

מצד שני, מותר לכם כהורים לאסור עליו לשחק במשחקים מסוימים, להשתמש ביישומונים או לצפות בסדרות שונות. אם אתם עושים זאת, תצטרכו להסביר לו מדוע. ואם זה מתאים, יכול להיות שתצטרכו לנהל על כך משא ומתן.

עודדו את ילדכם לבקר את המדיה שהוא צורך והציעו לו לשאול כמה שאלות. בחרו מגזין או צפו בפרסומת בטלוויזיה ושאלו את ילדכם: מי עומד מאחורי זה? מה מניע אותם? מה הם רוצים ממך? איזה קול חסר כאן? איך הפרסומת הזאת גורמת לך להרגיש? האם כך הם רוצים שתרגיש? למה?

אפשר לעשות אותו דבר כשמדברים על אנשים מפורסמים. עודדו את ילדכם לשאול את עצמו: למה אני אוהב את האנשים האלה? האם מציגים אותם בצורה מציאותית? האם כך הם מתנהגים בחיים האמיתיים? אילו ערכים הם מתארים? איך הם גורמים לי להרגיש כלפי עצמי?

לעזור לבני נוער לאזן את השפעות המדיה

ילדים זקוקים למגוון רחב של פעילויות כדי להתפתח, כגון פעילויות גופניות ויצירתיות וכל דבר שקשור למערכות יחסים ואינטראקציות עם אנשים אמיתיים. הכירו לילדכם דוגמאות לחיקוי חיוביות מהחיים האמיתיים, בקהילה, במועדוני ספורט או בתנועות הנוער.

אתם עדיין משמשים דוגמה אישית לילדכם. היו צרכנים מודעים וחקרניים, כדי להראות לילדכם כיצד להתמודד עם ההשפעות החזקות של המדיה הדיגיטלית. לעתים, תצטרכו להתעלם מפרסומות שמדברות על הגאדג’ט החדש והעדכני ביותר, או לדבר יחד כמשפחה על האופן שבו המדיה הדיגיטלית עובדת. שימו לב לשימוש שלכם בנייד, ותשמשו כדוגמה כאשר אתם מניחים אותו בצד, לטובת זמנים משפחתיים, או פעילויות פנאי אחרות.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר  Raising Children Network