אוריינות מדיה: כיצד להבין את המסרים באמצעי התקשורת

ילדכם נמצא בקשר מתמיד עם המדיה הדיגיטלית מדי יום ביומו. חלק מהמסרים שהוא מקבל מאמצעי התקשורת השונים מגלים לו דברים חדשים, חלקם מבדרים אותו ואחרים מנסים למכור לו משהו. זה יכול להיות מתיש מאוד עבורו - וגם עבורכם! אוריינות מדיה נועדה לעזור לילדכם ללמוד כיצד להבין מסרים במדיה הדיגיטלית, וכיצד לחשוב עליהם באופן ביקורתי.

אוריינות מדיה: עקרונות הבסיס

אוריינות מדיה מתייחסת למיומנויות לגשת, להבין, לחשוב בצורה ביקורתית, לערוך ניתוח ביקורתי, להעריך וליצור מדיה, כגון תכנים בטלוויזיה, בדי.וי.די, ביישומונים (אפליקציות), בתמונות, בדפוס ובאינטרנט.

ילדים ובני נוער בעלי אוריינות מדיה מודעים יותר לאופן שבו התוכן נוצר, מאין הוא מגיע ומה מטרתו. הם מביעים את דעותיהם בנוגע למדיה בביטחון רב יותר, משתמשים באינטרנט בבטיחות גדולה יותר ופחות מושפעים מהמניפולציות הנפוצות באמצעי התקשורת.

אוריינות מדיה בסיסית משמעה להבין ולחשוב בצורה ביקורתית על הדברים הבאים:

  • תוכן – תוכן גלוי, וכן תוכן חבוי או מוטמע, למשל יישומונים ומשחקי וידיאו שכוללים בתוכם הזמנה להימורים, או כל תוכן שמוביל לתחושת אי נוחות והטרדה
  • פרסומות וצורות שיווק אחרות
  • העדפה או דעה קדומה
  • צורות מדיה שונות והאופן שבו הן נוצרות
  • השפעות בעלי המדיה הדיגיטלית על אופן הצגת המידע
  • בטיחות באינטרנט
  • צנזורה
  • הבנה של קביעת סדר יום תקשורתי – ובעצם הכוונה “על אלו נושאים לחשוב\לדבר”
  • ההבנה שההעדפות והבחירות שלהם ברשת הם מידע חיוני שנסחר

ילדים ובני נוער זקוקים גם למיומנויות אוריינות מדיה נוספות כדי להשתמש באמצעי התקשורת המקוונים.

אוריינות טכנית

אוריינות טכנית משמעה להבין ולהשתמש במחשבים, באינטרנט, בדפדפני אינטרנט, בתוכנות, ביישומונים ובשפה טכנית. לדוגמה, חשוב להבין שהאינטרנט הוא גלובלי, וכשמעלים טקסט, תמונה או סרטון וידיאו, אין כל ערובה לכך שאי פעם יהיה אפשר להסיר את התוכן שהועלה.

ילדכם צריך לדעת כיצד לבדוק את הגדרות הפרטיות שלו ברשת ולשנות אותן, לדווח על תוכן בלתי הולם או מטריד, ולחסום תוכן שאינו מעוניין בו.

אוריינות תוכן

אוריינות תוכן משמעה להבין כיצד מנוע חיפוש כמו גוגל מדרג את תוצאות החיפוש, ולהצליח להבין מי יצר את האתר שעלה בחיפוש – למשל, מה ההבדל בין הסיומות של כתובות האתרים .co.il, .gov ו-.org. חשוב להבין אם המידע מבוסס על דעת מומחים או דעת חובבנים, לבדוק אם זהו מקור מידע מהימן או לא, וכן לזהות ניסיונות שיווק, פרסום והונאות.

אוריינות תקשורת

אוריינות תקשורת משמעה להבין את ההבדל בין סוגי תקשורת שונים באינטרנט, כולל רשתות חברתיות, צ’טים, קבוצות פייסבוק וגם קבוצות ווטסאפ. לכל אחד מאלה יש כללים רשמיים ובלתי רשמיים.

אוריינות יצירתית וחזותית

זוהי היכולת ליצור ולהעלות תוכן לאינטרנט, להבין כיצד תוכן ויזואלי באינטרנט נערך ונבנה במיוחד, ולהבין מתי חלים חוקי זכויות יוצרים. חשוב לזכור שהרשת לא שוכחת, ושתוכן שהועלה ושותף – ישאר לנצח במרחב האינטרנטי, ועשןי להיות גלוי בפני אנשים בהמשך חייהם.

מיומנויות של אוריינות מדיה מועילות יותר לשמירה על בטיחותו של ילדכם ברשת מאשר תוכנות סינון באינטרנט. דרך נוספת לשמור על בטיחותו היא לדבר בצורה חיובית על הפעילויות שלו באינטרנט. למידע נוסף על שמירת בטיחות ילדכם באינטרנט, קראו את המאמר בנושא בטיחות באינטרנט.

כיצד לעזור לילדכם לפתח אוריינות מדיה ואוריינות דיגיטלית

לפתח אוריינות מדיה בעצמכם

כדי לעזור לילדכם כדאי, בתור התחלה, לפתח אוריינות מדיה בעצמכם. אם אתם יודעים שילדכם מיומן יותר מכם באוריינות מדיה ובאוריינות דיגיטלית, בקשו ממנו להראות לכם דברים כגון הגדרות פרטיות ולחצני דיווח על תוכן פוגעני. כך תעבירו לו את המסר שאתם מתעניינים במה שהוא עושה באינטרנט ודואגים לבטיחותו.

כמו כן, מומלץ להיות מעודכנים ברשתות החברתיות החמות, כיוון שהן מתחדשות ללא הרף וילדים ובני נוער נמנים בדרך כלל עם המאמצים הראשונים (early adopters) בתחום. כמה דוגמאות לרשתות חברתיות הן טאמבלר, סנאפצ’ט ואינסטגרם.

לתת דוגמה אישית לאוריינות מדיה

הדגימו בפני ילדכם את אוריינות המדיה שלכם ודברו איתו על הבחירות שאתם עושים ברשת – למשל, מדוע בחרתם לצפות בתוכנית טלוויזיה או באתר מסוימים, או כיצד אתם מגיבים לפרסומות. הסברים אלה מאפשרים לכם לחזק את הערכים והאמונות החשובים במשפחתכם, וללמד את ילדכם להטיל ספק במה שהוא שומע ורואה במדיה.

עודדו חשיבה ביקורתית

חשיבה ביקורתית תעזור לילדכם להפריד בין עובדות לדעות, לזהות פרסום ופרסום סמוי, להבין העדפה או דעה קדומה, להיות מודע לשימוש לא ראוי בסטטיסטיקות, לשפוט את האיכות ולזהות הונאות ברשת.

עודדו אותו לשאול שאלות בנוגע לתכנים במדיה. לדוגמה:

  • האם הכתבה שאתה קורא בעיתון היא דיווח או טור דעה?
  • מי שילם למגזין עבור כתבה על המוצר החדש הזה?
  • באילו מקורות מידע השתמש המחבר לכתיבת הכתבה?
  • מהי כוונת המחבר?
  • האם יש נקודות מבט אחרות שהושמטו?

עודדו מודעות לאופן הפעולה של המדיה

חשוב שילדכם יהיה מודע לכך שהמדיה וחלק גדול מהתוכן באינטרנט שייכים למישהו, ושהאדם או הארגון שבבעלותם נמצא התוכן משפיעים עליו ועל נקודות המבט שמתפרסמות בו.

באותו אופן, כל התוכן במדיה נערך ונבנה במיוחד. במילים אחרות, דברים מסוימים נכללו בתוכן שאליו הוא נחשף, ואחרים הושמטו. אפילו החדשות (שאנו עשויים לחשוב עליהן כעל “עובדות”) משקפות את האופן שבו העורכים, המנהלים, המפיקים ובעלי המדיה רואים את העולם – בסופו של דבר, יש דברים שמגיעים לחדשות וכאלה שלא.

תוכלו להתבונן יחד בתוכניות אקטואליה שונות בטלוויזיה, ולבדוק מהם ההבדלים באופן הדיווח על דברים שונים. אפשר גם לשאול את ילדכם מדוע הוא חושב שתכני מדיה שונים – בטלוויזיה או באינטרנט, במגזינים או בעיתונים וכדומה – משתמשים בתמונות, מוזיקה ומילים מסוימות, ואילו מסרים הן מעבירות.

כמו כן, דברו איתו על נקודות מבט אחרות שאינן מוצגות בתוכנית הטלוויזיה או בכתבה בעיתון שהוא צופה או קורא כעת. הסרט כיפה אדומה: הסיפור האמיתי משנת 2005 יכול לעזור לכם להסביר זאת, כיוון שהוא מציג את הסיפור מנקודות המבט השונות של כל דמות.

כל אחד מאיתנו מייחס משמעות אחרת למסרים מהמדיה, בהתאם לרקע, לתחומי העניין ולערכים שלנו. לדוגמה, אדם אחד עשוי לחשוב שמשהו מצחיק, ואחר יראה זאת בדרך אחרת.

דברו על פרסום

הסבירו לילדכם מהו פרסום ומה מטרתו, כדי שילמד מהו ההבדל בין מסרים פרסומיים לבין מסרים אחרים במדיה שנועדו לבדר, ליידע, לחנך או להביע דעה או נקודת מבט.

אפשר, לדוגמה, לבחור פרסומת במגזין או בטלוויזיה, ולבקש מילדכם לחשוב מי עומד מאחוריה, ומה הם רוצים שתחשבו על המותג או על המוצר. אפשר לצפות בסרט ביחד ולשחק “מצא את הפרסום הסמוי”. כמו כן, תוכלו לדבר על תוכן חדשותי שהוא למעשה תוכן שיווקי.

דברו על תוכן באינטרנט

האינטרנט יכול להכניס לביתנו את המידע הטוב ביותר, וגם את המידע הגרוע ביותר. ילדים יכולים כיום להיכנס לאינטרנט בקלות רבה בסמארטפון, בטאבלט או במחשב, ולכן אתם וילדכם תצטרכו לדעת כיצד להבחין בין המידע הטוב למידע הרע. הרעיונות הבאים יכולים לעזור:

  • חפשו דברים באינטרנט ביחד. תוכלו להשתמש במנועי חיפוש שונים, לנסות מילות חיפוש שונות ולחשוב אילו אתרים מכילים את המידע הטוב והמועיל ביותר, ומדוע. עודדו את ילדכם לא להסתפק בכניסה לקישור הראשון בתוצאות החיפוש.
  • הזכירו לילדכם להיזהר ולא להקליק על כל דבר. אתרים רבים כוללים פרסומות קופצות (“פופ-אפ”) או מונפשות שמשדלות אותנו “ללחוץ כאן” כדי לקבל מוצרים חינם או כסף. בדרך כלל מדובר בהונאות רשת, שעשויות להכיל וירוסים מזיקים למחשב.
  • דברו על סוגי האתרים השונים, ומדוע חלקם מגבילים את הכניסה מגיל מסוים. הסבירו שיש גם תוכן מטריד באינטרנט. אם ילדכם צעיר, אפשר להשתמש בדוגמה מהניסיון שלו, למשל, שהוא עלול להיבהל אם נראה שיצור מפחיד יוצא מהמסך. חשוב שיידע שאם הוא רואה משהו שמעציב או מטריד אותו, הוא יכול לדבר איתכם.

ילדים עלולים להיתקל בתוכן למבוגרים בלבד באינטרנט, ולהראות אותו לילדים אחרים. הדרך הטובה ביותר לעזור לילדכם לפתח חוסן נפשי ולספק לו נקודת מבט שונה על כך היא לדבר איתו על פורנוגרפיה.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network