בני נוער ויצירת תוכן דיגיטלי

יצירת תוכן דיגיטלי מאפשרת לילדים ולבני נוער לתקשר, ליצור קשרים ולבטא את היצירתיות שלהם. עודדו את ילדכם לפתח תוכן דיגיטלי בדרך בטוחה ויצירתית.

יצירת תוכן דיגיטלי: עקרונות הבסיס

ילדים ובני נוער רבים אוהבים ליצור ולשתף תוכן דיגיטלי באינטרנט, כגון טקסטים, תמונות, סרטוני וידיאו, אנימציות ובלוגים. הם יוצרים את התוכן במכשירים דיגיטליים כגון מחשבים, לפטופים, טלפונים ניידים וטאבלטים, ומשתפים אותו באתרי רשתות חברתיות ובערוצים אחרים כגון פייסבוק, פליקר, וורדפרס, טוויטר, סנאפצ’ט, אינסטגרם, טאמבלר, בלוגים, פורומים, וואטסאפ ויוטיוב.

חלק מהילדים אוהבים ליצור משחקים או סיפורים באתרים שמלמדים אותם את עקרונות הבסיס של תכנות מחשבים, כמו סקראץ’ (Scratch), טינקר (Tynker) וקוד מנקי (CodeMonkey).

כדי לתמוך בפעילויות היצירתיות של ילדכם באינטרנט:

  • תנו לו להתנסות בדרכים שונות לביטוי רעיון או להבעת היצירתיות שלו.
  • ·עודדו אותו להתנסות ביצירת תוכן וללמוד מניסוי וטעייה.
  • עודדו אותו להראות לכם מה הוא ואחרים יצרו – לדוגמה, תוכן שנראה לו מצחיק או שנון.
  • תנו לו הצעות לשיפור רק אם הוא שואל לדעתכם.
  • צפו ותיהנו ביחד מהיצירתיות של ילדכם באינטרנט; זו דרך נהדרת לשמור איתו על קשר.
  • הזכירו לו שמה שעולה לרשת נשאר ברשת לעולם.
  • הדריכו אותו שיש להימנע מלהפוך לבריון רשת ולהיזהר מהשפלתם והבכתם של אחרים.

מה מקבלים בני הנוער מיצירת תוכן דיגיטלי

בני נוער שיוצרים תוכן באינטרנט מפתחים את היצירתיות שלהם. יצירת תוכן – בין אם מדובר בעריכת חומרים של מישהו אחר או ליצור משהו מאפס – משפרת את תחושת היצירתיות של ילדכם ואת ההישגיות האישית שלו. פרסום העבודה באינטרנט היא צורה של הבעה עצמית, שיכולה להגביר את הביטחון העצמי שלו ולעזור לו ללמוד ולהכיר את חוזקותיו. קבלת פידבק מחבריו וממשתמשים זרים יכולה להסב הנאה רבה, אך יכולה גם להיות נעימה פחות.

יצירת והעלאת תוכן – והשתתפות בקהילה מקוונת – היא דרך נוספת ליצור קשר. רוב בני הנוער מפרסמים את עבודתם במקום שבו אחרים יוכלו לראות אותה, ונהנים לדבר על עבודתם. שיתוף תוכן יצירתי יכול להשפיע בצורה חיובית על תחושת הקהילתיות של אנשים צעירים, על הזהות, השייכות והחיבור שלהם.

פעילויות יצירתיות באינטרנט יכולות לשפר גם את האוריינות הדיגיטלית של ילדכם ולעזור לו ללמוד כיצד להשתמש במגוון רחב של תוכנות, פלטפורמות אינטרנטיות ויישומים. גם המורים מתחילים להשתמש באוריינות הדיגיטלית ובמיומנויות של בני הנוער בבית הספר.

יצירתיות באינטרנט עוזרת לבני נוער להביע את עצמם, לפתח ביטחון עצמי ולבנות מיומנויות, ולכן גם טובה לרווחתם ולבריאותם הנפשית.

דרכים בטוחות ליצור תוכן באינטרנט

כל תוכן שמעלים לאינטרנט נשאר שם באופן קבוע. כל אחד שמחזיק בטכנולוגיה ובמיומנויות הנכונות יכול לגשת אליו ולצפות בו, וגם להוריד אותו, לערוך ולהעלות מחדש בדרך אחרת במקום שונה באינטרנט. משמעות הדבר היא שעליכם להיות זהירים ולחשוב היטב על מה שאתם מעלים לרשת.

כדי לעזור לילדכם ליצור תוכן באינטרנט בצורה בטוחה, כדאי לעבור איתו על הדברים הבאים.

איזה תוכן ראוי להעלות ולהוריד

קבעו כמה כללי יסוד בנוגע לתוכן שראוי להעלות ולשתף. דברו על הדברים הבאים:

  • כיצד להגן על הפרטיות
  • לא ליצור או לשתף תוכן מיני
  • לקבל רשות מהאנשים שמצולמים בתמונה או בסרטון הווידיאו לפני הפרסום ברשת
  • לכבד אנשים אחרים.

כמו כן, כדאי לזכור שחלק מהטלפונים והמצלמות מוסיפים מידע לתמונות שמאפשר לאחרים לזהות היכן צולמו. בדקו אם שירותי המיקום מופעלים בטלפון הנייד של ילדכם, וכבו את אלה שאינו צריך.

תוכן אישי

איזה מידע ותמונות אישיים רוצה ילדכם לשתף בציבור, כך שיהיו חשופים לעולם וזמינים לעריכה מחדש?

אווטארים

אווטארים הם דימויים, תמונות או דמויות בדיוניות שמייצגות אותנו במשחקי וידיאו, בפרופילים של הרשתות החברתיות, בקהילות מקוונות ובפלטפורמות אחרות. אם ילדכם משתמש באווטארים, עליו לחשוב על הקשר בינו לבינם. אם הקשר קרוב מדי, הוא עלול לחשוף מידע רב מדי על עצמו.

תוכן שנוצר על ידי אחרים וילדכם מופיע בו

איזה סוג של תוכן ישמח ילדכם שאנשים אחרים יפרסמו? דברו על התרחישים שעשויים להעציב או לפגוע בילדכם, וכיצד אפשר להתמודד איתם. לדוגמה, יכול להיות שיהיה מוטרד אם חבר מעלה תמונה שהוא לא אוהב או סרטון שמביך אותו.

זכויות יוצרים

חלק ניכר מהתוכן באינטרנט מוגן בזכויות יוצרים, כלומר, שייך למישהו אחר ואסור להעתיק אותו או להשתמש בו. אם ילדכם רוצה להעתיק או לשנות תוכן שמצא באינטרנט, עדיף שישתמש ב”תוכן חופשי” – תוכן שמותר להעתיק, להשתמש, לערוך מחדש ולשתף.

גיבוי התוכן

ילדכם עלול להיות עצוב מאוד אם יאבד את כל היצירות שלו. ניתן בדרך כלל להוריד שוב תוכן שהועלה לאינטרנט, אך אפשר לחסוך זמן ואנרגיה באמצעות גיבוי כל העבודה של ילדכם על המחשב בבית.

לקבלת טיפים נוספים לשמירה על בטיחות ברשת, קראו את המאמרים אודות סקסטינג, רשתות חברתיות ובריונות ברשת.

איזה תוכן יוצרים בני הנוער?

בגדול, כל סוג של תוכן שקיים ברשת. הנה כמה מסוגי התוכן שרבים מבני הנוער אוהבים ליצור.

תמונות וסרטוני וידיאו

בני נוער רבים מעלים לרשת תמונות וסרטוני וידיאו. לעתים הם עורכים אותם לפני ההעלאה, ומעלים אותם לאתרים כגון יוטיוב או וואטסאפ. יש אתרים ויישומונים לטלפון נייד שיכולים לפרסם את התוכן באתרים בו זמנית באינסטגרם, בפייסבוק או בטוויטר. משמעות הדבר היא שהתמונה, הסרטון או התגובה שפורסמו באתר אחד מופיעים גם באתרים אחרים באותו זמן.

פרופילים ברשתות החברתיות

הפרופילים ברשתות החברתיות כמו אינסטגרם או פייסבוק יכולים לכלול תמונות, מידע אישי ותיאורים שונים, כגון פרטים על דברים שהמשתמש מחבב.

בלוגים

בלוגים הם יומנים רגילים או רשימות על חייהם של אנשים או על נושאים שמעניינים אותם. בלוגים יכולים לכלול טקסטים, תמונות או סרטוני וידיאו (ואז הם נקראים ולוג). זוהי דרך פופולרית שמאפשרת לבני הנוער לשתף רעיונות או היבטים מחייהם.

הודעות מיידיות

הודעות מיידיות מאפשרות לשלוח ולקבל הודעות מרגע לרגע – טקסטים, תמונות או וידיאו – באמצעות הטלפונים הניידים והמחשבים שלהם. בני הנוער משתמשים ביישומונים כגון וואטסאפ, טלגרם, פייסבוק, טוויטר, סנאפצ’ט ואינסטגרם.

רמיקס ומאש-אפ

רמיקס ומאש-אפ הם שמות לעריכה של תוכן קיים כמו טקסטים, תמונות וקובצי קול – למשל, יצירת צלצול חדש לטלפון באמצעות ערבוב בין שני קובצי MP3. דוגמה נוספת היא הורדת ועריכת תמונות או גרפיקה מהאינטרנט, ואז העלאתם מחדש כדי לקשט פרופיל אישי, בלוג או עמוד באינטרנט.

ספרות חובבים (פאנפיק) וכתיבה משותפת

זוהי כתיבה יצירתית מחדש או התנסות בז’אנרים, עלילות ודמויות קיימים מסרטים ומספרים פופולריים.

מודים (שינויים) במשחקי מחשב

יצירת שינויים או תוספים למשחקי מחשב מקוונים – לדוגמה, יצירת עולמות חלופיים או כלים חדשים שבהם אפשר להשתמש במשחק רב משתתפים מקוון.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network