הקראת סיפורים לילדכם היא דרך נהדרת לבלות יחד. הקריאה והסיפור עוזרים לעודד את התפתחות השפה, האוריינות (התפתחות כישורי הקריאה והכתיבה) והמוח.
מדוע קריאה חשובה לתינוקות ולילדים צעירים
הסיפורים, הדיבור והשירים שאתם חולקים מדי יום עוזרים להתפתחות ילדכם. כך הוא לומד להכיר צלילים, מילים, שפה ואת חשיבותם של הספרים. כל אלה בונים את מיומנויות האוריינות (התפתחות כישורי הקריאה והכתיבה) שלו, ועוזרים לו לקרוא בהצלחה בשלב מאוחר יותר.
קריאת סיפורים מציתה את דמיונו של ילדכם, מגרה את הסקרנות ועוזרת להתפתחות המוח. איורים מעניינים וחזרות של מילים – בדיוק כמו חרוזים – יכולים לעזור לילדכם לדבר על מה שהוא רואה וחושב, ולהבין את דפוסי השפה השונים. כמו כן, גילוי הסיפורים עוזר לו ללמוד את ההבדל בין “באמת” ל”כאילו”, ולפתח רעיונות משלו.
קריאה או סיפור סיפורים הן דרכים בטוחות לחוות רגשות חזקים – מה שיכול לעזור לילדכם להבין ולהתמודד עם שינויים, וכן להתמודד עם אירועים חדשים או מפחידים. ספרים שמדברים על הליכה לרופא השיניים או לבית החולים, גן חדש או היכרות עם חברים חדשים יעזרו לו ללמוד על העולם שסביבו.
אינכם חייבים לקרוא לילדכם סיפורים. אפשר פשוט להתבונן בספר עם הילד, להמציא סיפורים נפלאים ולהדגים לו את השימוש בשפה ובספרים. ילדכם ילמד מההתבוננות בכם מחזיקים בספר בדרך הנכונה, כיצד אתם הופכים את העמודים ומתקדמים לאט בספר.
קריאת הספרים טובה לילדים ולמבוגרים גם יחד. הזמן המיוחד הזה שאתם חולקים יחד מעודד את ההתקשרות ביניכם ועוזר לבנות את מערכת היחסים שלכם, ומניח את היסודות למיומנויות החברתיות, התקשורתיות והבין-אישיות שילדכם יצטרך בגיל מאוחר יותר.
תוכלו להתחיל להקריא לילדכם כמה מוקדם שתרצו – וכמה שיותר מוקדם, יותר טוב. התינוק שלכם ייהנה מכך שאתם מחזיקים אותו, מהאזנה לקולכם, מהחרוזים והמקצב ומההתבוננות בתמונות.
סיפור סיפורים ושירים
קריאה אינה הדרך היחידה ליצירת אווירה ביתית עשירה בהתנסויות שפתיות וקריאה. סיפורים ושירים עוזרים גם הם לילדכם לפתח מיומנויות אוריינות מוקדמות וליהנות בעת ובעונה אחת. אתם יכולים להמציא סיפורים משלכם, או לספר סיפורים משפחתיים. השירים, הסיפורים והשיחות שתחוו יחד יגרמו לילדכם ללמוד מילים חדשות ולפתח את מיומנויות השפה שלו. כדאי במיוחד לחזור על שירים וחרוזים ביחד, בעיקר אם ילדכם נהנה מכך יותר מאשר מהאזנה לסיפורים.
קריאה לילדים בשפות אחרות
אתם יכולים לקרוא, לשיר ולספר לילדכם סיפורים בכל שפה שבה נוח לכם לדבר. השימוש בשפה שנוחה לכם עוזר לכם לתקשר בקלות רבה יותר והופך את הקריאה, השירה וסיפור הסיפורים לכיף גדול לילדכם ולכם גם יחד. ילדכם עדיין ילמד שמילים מורכבות מאותיות, הברות וצלילים שונים, ושהמילים קשורות בדרך כלל לתמונות באותו עמוד. אל תדאגו אם אתם מדברים בבית בשפה שונה מזו שהילד ייחשף אליה בגן . ילד שרוכש מיומנויות שפה טובות בשפה אחת, ילמד בקלות שפה נוספת, ויתרגל עד מהרה בגן לשפה המדוברת. . למעשה, ידיעת שפות נוספות תסייע לו בעתיד,
ישנם ספרי ילדים שמפורסמים בשתי שפות. אם אתם מדברים בשפה שאינה עברית בבית, הקריאה בספרים דו-לשוניים יכולה לעזור לכם ולילדכם להכיר מילים רבות יותר ואת משמעותן. אפשרות נוספת היא לקרוא לילדכם ספרים בשפה אחת ולשוחח איתו עליהם בשפה הנוחה לשניכם.
מתי לקרוא, לשיר ולספר סיפורים לילדכם
לפני השינה, בזמן האמבטיה, על הסיר, ברכבת, באוטובוס, במכונית, בפארק, בנסיעה בעגלה, בעריסה, בחדר ההמתנה של המרפאה… כל זמן הוא זמן טוב לסיפור! אפשר להפוך את הספרים לחלק מהשגרה היומית – קחו אותם איתכם, כדי שתוכלו לקרוא וליהנות מהם בכל מקום.
עם זאת, חשוב לדעת מתי להפסיק את הפעילות, בדיוק כפי שחשוב לדעת מתי הזמן לקרוא סיפור. שימו לב לתגובתו של ילדכם לסיפור, ועצרו אם הוא אינו נהנה. תמיד אפשר לנסות לקרוא ספר, לשיר או לספר סיפור בזמן אחר.
אם אין לכם ספר, ואינכם יכולים להמציא סיפור על המקום, אל תדאגו. אפשר לחלוק רשמים על אותיות, מילים וציורים עם ילדכם בדרכים רבות ואחרות. כך, למשל, תוכלו להסתכל על:
- אריזות בבית או בסופרמרקט, בעיקר אריזות של מזון
- בגדים – מה כתוב על החולצה? באיזה צבע היא?
- אותיות ופתקים – מה אומרות האותיות? מי שלח את הפתקים?
- שלטים או פוסטרים בחנויות, על אוטובוסים או ברכבת – הצביעו על השלטים שכוללים את אותן אותיות הנמצאות בשמו של ילדכם
- תפריטים – ילדים גדולים יותר ייהנו להתבונן בתפריטים ולהבין מה הם רוצים לאכול.
טיפים לקריאת סיפורים לתינוקות ולילדים צעירים
- נסו לפתח הרגל ולספר לפחות סיפור אחד ביום. תוכלו לשבת יחד על כיסא קריאה מיוחד שנוח לשניכם.
- כבו את הטלוויזיה או הרדיו, ומצאו מקום שקט לקרוא בו כדי שילדכם יוכל לשמוע את קולכם.
- כשאתם קוראים, החזיקו את ילדכם קרוב אליכם או הושיבו אותו על הברך, כדי שיוכל לראות את פניכם ואת הספר גם יחד.
- השמיעו קולות ורעשים מצחיקים – אפשר לשחק וליהנות!
- עודדו את ילדכם לדבר על התמונות ולחזור על מילים ועל ביטויים מוכרים, כדי שיוכל להשתתף בקריאה.
- בקרו בספרייה המקומית – אפשר לעשות מינוי ולשאול ספרים בחינם.
- כשהפעוט שלכם גדל ומתחיל לבקש לבחור את הספר, תנו לו.
- התכוננו לקרוא את אותם ספרים אהובים שוב ושוב!
אם יש לכם ילדים גדולים יותר, הם יכולים לקרוא לאחיהם הקטנים, ואתם יכולים לקרוא לכולם יחד. דיבור בתורות, שאילת שאלות והאזנה לתשובות – כל אלה הן מיומנויות חשובות שיעזרו לילדכם כשיתחיל ללמוד לקרוא. לא חייבים לקרוא את כל הספר בפעם אחת. ילדכם ירוויח מאוד גם אם תקראו כמה דקות ביום בלבד. כשהילדים גדלים, הם בדרך כלל מסוגלים לשבת ולהאזין לסיפור זמן רב יותר.
אילו ספרים לקרוא לילדכם
ישנם ספרים רבים כל כך שקשה לדעת היכן להתחיל. כלל האצבע הוא שילדים קטנים נהנים בדרך כלל מספרים, שירים וסיפורים שכוללים חריזה, מקצב וחזרתיות טובים. למעשה, אחת הדרכים שבהן ילדים לומדים היא חזרתיות וחריזה. בדקו אם אורך הספרים מתאים לילדכם ואם הם משקפים את תחומי העניין שלו, כדי שימשיך להתעניין בספר.
כדי לדעת מה מתאים לילדכם, תוכלו לקרוא את המאמרים הבאים:
אפשר בהחלט לגוון את הספרים שאתם קוראים. קראו לילדכם כל מה שמעניין אותו: ספרי תמונות, מגזינים, ספרי הוראות, מוספי טלוויזיה ואותיות בכלל. ארגנו החלפת ספרים עם חברים, בקבוצת ההורים שלכם או בגן. כך תוכלו לנסות ספרים חדשים בהוצאה נמוכה.
להשתמש בספרייה המקומית
הספרייה יכולה להציע לכם דברים רבים. היכרות עם הספרייה המקומית יכולה להיות חלק מהלמידה לאהוב ספרים. תוכלו לשאול ספרי ילדים נהדרים בחינם, וליהנות מספרים רבים שילדכם יוכל לקרוא ולחקור – בלי להוציא שקל.
קחו את ילדכם לספרייה ותנו לו לבחור את הספרים. זו יכולה להיות הרפתקה נהדרת. תוכלו לדבר על הטיול לספרייה ולתכנן אותו יחד בהתרגשות. תוכלו לשאול את ילדכם, למשל:
- כמה ספרים תבחר?
- כמה ספרים שכתב הסופר שאתה הכי אוהב תוכל למצוא?
- אתה רוצה לשאול ספרים שמספרים על בעלי חיים?
- יש ספר מועדף שתרצה לשאול שוב?
- כמה ימים יעברו עד שנלך שוב לספרייה?
כמו כן, ישנן ספריות שמציעות שעת סיפור ופעילויות לילדים צעירים. תוכלו ללכת לשעת סיפור כדי להכיר לילדכם את הספרייה וליהנות מהספרים והסיפורים.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.