למידה והתפתחות יצירתית אצל ילדים בגיל בית הספר: רעיונות ופעילויות

למשחק יצירתי ולהתנסויות אמנותיות שמעוררות את הדמיון יש תפקיד מרכזי בתהליכי ההתפתחות והלמידה של ילדים בגיל בית הספר. כדי לחזק ולעודד את היצירתיות של ילדכם, הציעו לו פעילויות יצירתיות חופשיות וזורמות ושחקו יחד איתו. הנה כמה רעיונות.

לעודד את המשחק היצירתי של ילדכם

חשוב שילדכם ייהנה מתהליך היצירה ויחשוב על תהליכים והתנסויות יצירתיים. כדי לעזור לכל זה לקרות, עודדו אותו להראות לכם ולמשפחתם את יצירותיו, להמשיך להתנסות ולשנות את עבודתו ללא הרף, עד שהוא מרגיש שהיצירה גמורה. הפגינו עניין במה שהוא יוצר ותנו לו תמיכה כשהוא זקוק לה. השתלבו בפעילויות היצירתיות של ילדכם כדי לעזור לפתח את המיומנויות וההבנה שלו.

לא משנה כיצד נראית העבודה הסופית, כשילדכם מראה לכם אותה, שבחו אותו באופן מפורט. לדוגמה, “אני אוהבת מאוד את המילים שחרזת בשיר”. כך תשפרו את ההערכה העצמית שלו ותעודדו אותו להמשיך ליצור. אל תשוו את יצירותיו לאלה של ילדים אחרים.

לא בטוחים למה לצפות כשמדובר ביצירה? למידע נוסף, קראו את המאמר למידה והתפתחות יצירתית אצל ילדים בגיל בית הספר.

פעילויות יצירתיות: אמנות חזותית ותקשורת

הנה כמה רעיונות בתור התחלה:

  • השתמשו בכלים ובטכניקות שונים – למשל, ציור, צביעה, פיסול בחמר, צילום או הסרטה. שלבו את הטכניקות: אפשר להתנסות באנימציית חימר, למשל.
  • צלמו תמונות וספרו סיפור באמצעות נייר, יישומון מיוחד בטלפון או תוכנה במחשב.
  • השתמשו בקופסת קרטון ריקה כדי לבנות בית, רובוט, משאית, בעל חיים – כל מה שילדכם אוהב. הוא יכול לחתוך את הקופסה, להדביק אליה דברים שונים או לצבוע אותה.
  • השתמשו בגלילי נייר טואלט או בבקבוקי מיץ ריקים כדי ליצור משפחה. ציירו להם פנים, הדביקו בגדי נייר והשתמשו בצמר גפן ליצירת השיער. ילדכם יוכל להשתמש בצעצועים החדשים שלו ולהמציא סיפורים.
  • השתמשו בחומרים טבעיים ובחומרים שמצאתם בחוץ. לדוגמה, בסתיו אפשר לאסוף עלי שלכת, ועליהם יוכל ילדכם לצייר, להדביק על נייר או לטבול בצבע.
  • השתמשו במכסי פלסטיק קטנים, מנז’טים או אביזרים אחרים שניתן להשחיל והכינו תכשיטים.
  • הכינו עיסת נייר באמצעות עיתונים ישנים, דבק ומים.

רעיון למשחק יצירתי: צבע במרקמים שונים

תצטרכו:

  • מיכל צבע נוזלי
  • נייר
  • מכחולים
  • חול
  • פתיתי סבון
  • נסורת.

שפכו המון צבע על הנייר. פזרו על הצבע חול, פתיתי סבון ונסורת במקומות שונים, כדי לשנות את מרקמו. השתמשו בצבע במרקמים השונים כדי לצייר באצבעות או בעזרת המכחולים. השתמשו במרקמים שונים ליצירות שונות. דברו עם ילדכם על ההבדלים הוויזואליים והפיזיים בין המרקמים, שאלו אותו אילו הוא מעדיף ומדוע.

הכינו “קופסת עיסוקים” מלאה בחפצים ובחומרים שימושיים למשחק יצירתי. קופסת העיסוקים יכולה לכלול דברים כמו נייר צבעוני, מיכלי מזון ריקים וכוסות פלסטיק.

פעילויות יצירתיות: דרמה

ילדכם יכול ליהנות מהפעילויות הבאות לבדו, ואפשר גם לשחק יחד:

  • במקום לזרוק בגדים ישנים, שימו אותם בארגז תחפושות שישמש למשחק דרמתי. אפשר למצוא בגדים ישנים ואביזרים מיוחדים גם בחנויות יד שנייה או בויצ”ו. מדי פעם תוכלו להפתיע את ילדכם ולהכניס משהו חדש לארגז.
  • השתמשו במשחק דרמתי, בשירים ובתנועה כדי להמחיז אירועים שונים מחיי היומיום. שחקו ברופא וחולה, באימא ואבא, בבעלי חנות, בכבאים או במסעדה – מה שמעניין את ילדכם. גם אתם יכולים להשתתף, ולהעמיד פנים שאתם לקוח שנכנס לחנות.
  • המציאו סיפור חדש: אפשר להתחיל את הסיפור בתמונה פשוטה מחיי היומיום, ולספר מה יקרה בהמשך לפי התור. ככל שהמשחק יימשך זמן רב יותר, כך יהפוך הסיפור למלא דמיון ומפתיע.

פעילויות יצירתיות: מוזיקה, ריקוד ותנועה

אם אתם רוצים שילדכם ילמד להעריך מוזיקה, לפעמים יהיה עליכם להראות לו את הדרך ולאפשר לו לשמוע סוגי מוזיקה רבים ושונים. אי אפשר באמת “ללמד” את הילד ליהנות ממוזיקה (יש ילדים שמתעניינים בכך יותר מאחרים), אך אפשר להעביר לו גישה חיובית למוזיקה. מלבד זאת, זו דרך מהנה להיות יצירתיים וללמוד יחד.

אם יש לכם כלי נגינה בבית, כדאי לנגן ביחד. תנו לילדכם להחזיק את כלי הנגינה ולנסות להפיק בו צלילים. שבחו את ילדכם על כך שניסה. אפשר להציג בפניו רעיונות מוזיקליים שונים כגון קול רם / רכות, ומהיר / לאט. נגנו בכלי הנגינה בקול רם, ואז ברכות. עודדו את ילדכם לחקות את הדרך שבה אתם מנגנים בכלים. נגנו באטיות ובמהירות, ואז נגנו את הצלילים הגבוהים והנמוכים.

אפשר להשמיע מוזיקה גם אם אין לכם כלי נגינה בבית. אפשר ללוות את השירה בפעולות עדינות, חזרתיות וקצביות, או באמצעות תיפוף על הגוף: הקישו על הכתפיים, הברכיים או המרפקים לקצב המוזיקה.

רעיון למשחק יצירתי: תנועה וריקוד

  • קפצו במקום, ואז קפצו תוך כדי ריצה. קפצו קפיצות קטנות, ואז קפיצות גדולות. קפצו מהר וקפצו לאט. קפצו על רגל אחת ואז על הרגל השנייה.
  • הסתובבו במקום: בהתחלה עשו סיבוב גדול, ואז סיבוב קטן. הסתובבו במהירות ואז באטיות. הסתובבו תוך כדי עמידה, ואז תוך כדי שפיפה. לכו בעקבות אחד מאיברי הגוף – המרפק, האף.
  • השתמשו בכל הגוף כדי להפגין רגשות – למשל, עצבות, אושר, הפתעה, כעס או פליאה.
  • המציאו ריקודים על בעלי חיים, מכונות, צמחים – כל דבר שמעניין את ילדכם.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.