דיבור אצל פעוטות

כפעוט, ילדכם מתחיל להתמחות ולהתמקצע במיומנויות השפה. תוכלו לחזק את מיומנויות הדיבור של הפעוט בעזרת משחקים יומיומיים - הקשבה, פטפוט, שירה וסיפור סיפורים.

דיבור פעוטות

בקרוב, שפתו של הפעוט שלכם תתחיל להתפרץ החוצה. זה לא קורה לפתע. למעשה, ילדכם מרחיב ובונה את שפתו בעזרת כל המילים, הצלילים והאינטראקציות ההדדיות שחווה מאז הלידה. תוכלו להמשיך לחזק את דיבורו של הפעוט באמצעות שירה, חזרה על שירי משחק, דיבור, קריאה וסיפור סיפורים.

דיבור אצל פעוטות: למה לצפות

סביר להניח שהפעוט שלכם יתחיל:

  • לדבר במשפטים קצרים מגיל 24-30 חודשים
  • להיות מובן על ידי זרים מגיל 26-36 חודשים
  • להשתמש בכינויי גוף (אני, אתה, שלי, אנחנו, הם) ובצורת רבים מגיל 36-26 חודשים
  • להשתמש באוצר מילים של עד 1,000 מילים עד גיל שלוש
  • להבין את רוב מה שהמבוגרים אומרים לו, עד גיל שלוש.

עד יום הולדתו השני, סביר להניח שהפעוט שלכם ישמח  לקרוא בשמם של דברים יומיומיים שמקיפים אותו, כמו “כלב” או “מיץ”. כמו כן, הוא יוכל להבין ולמלא בקשה פשוטה, כגון “תביא לי את הספר”, או “תגיד ביי ביי”.

עד גיל שלוש, ילדכם יעבור למשפטים פשוטים, כגון “לאן הכלב הלך?”. כעת, סביר יותר להניח שזרים יבינו את רוב דבריו, גם אם הוא מתקשה עדיין לבטא בבירור חלק מהמילים.

מצב זה עלול להיות מתסכל מאוד עבור פעוטות – יש להם כל כך הרבה מה להגיד, אבל הם לא מצליחים למצוא את המילים הנכונות. אם תתנו לפעוט שלכם זמן הוא יצליח בסופו של דבר, ויספק לכם כמה אי הבנות מבלבלות ומשעשעות בדרך. ניסוי וטעייה הם חלקים חשובים מתהליך הלמידה.

פעוטות מגיבים באופן הטוב ביותר לחיזוקים ולעניין, ולא לתיקון, ולכן נסו להימנע מלתקן את שגיאותיו של הפעוט לעיתים קרובות מדי. ללמוד לדבר זו מיומנות מורכבת. כשאתם עוזרים לילדכם לבטא את עצמו, נסו להתמקד בכיף שאתם עושים יחד ולא להסתכל על זמן הבילוי כעל הזדמנות הוראה.

משחקים לחיזוק הדיבור

ככל שתחשפו את ילדכם למילים רבות יותר, כך הוא ילמד יותר. הנה כמה רעיונות למשחקים שיחזקו את דיבורו של הפעוט:

  • קראו עם ילדכם.
  • דברו על כל דבר שעולה על דעתכם, או הסבירו מה אתם עושים, אפילו אם זה משעמם – “אבא שואב את השטיח כדי להיפטר מהאבק שגורם לך להתעטש”.
  • דקלמו שירי משחק ושירו שירים.
  • השמיעו סיפורים ושירים בזמן הנסיעה במכונית.
  • חזרו על ניסיונותיו של ילדכם להגיד מילים כדי לעודד שיחה הדדית.
  • הרחיבו והסבירו מילים בסיסיות. לדוגמה, אם הפעוט אומר “רכבת”, אמרו “כן, זו רכבת אדומה וגדולה”.
  • כשילדכם “מדבר”, הראו לו שאתם מקשיבים, חייכו אליו והתבוננו בו.
  • עצרו לרגע אחרי שאתם מדברים כדי לאפשר לו להגיב, אפילו אם אין לו עדיין המילים הנכונות. כך תלמדו אותו על שיחה.
  • הצביעו על איברי הגוף וקראו בשמם. לדוגמה, “איפה הפה שלך?”
  • שבחו את ניסיונותיו של הפעוט לדבר.

זמן מסך ודיבור פעוטות

זמן מסך הוא זמן שמבלים בצפייה בטלוויזיה, במחשב, במשחקי וידיאו או בטאבלט וטלפונים ניידים. נמצא קשר בין זמני מסך ארוכים לבין טווח רחב של בעיות בריאות אצל פעוטות וילדים בגיל הגן, וכן התפתחות איטית יותר של המיומנויות השפתיות, זיכרון לטווח קצר ומיומנויות חברתיות לוקות בחסר. לכן, בגיל זה חשוב להגביל את זמן המסך היומי של ילדכם. מומלץ שלא לאפשר זמן מסך לילדים בני פחות משנתיים. לילדים בני שנתיים עד חמש, מומלץ להגביל את זמן המסך ללא יותר מחצי שעה ביום.

חששות בנוגע לדיבור פעוטות

אם עד גיל 18 חודשים הפעוט שלכם אינו ממלמל לעיתים קרובות, אינו משתמש במילים עם משמעות ונראה כאילו אינו מקשיב כשאחרים מדברים, כדאי לפנות לאיש מקצוע.

כמו כן, פנו לאיש מקצוע או דברו עם הגננת או המחנכת של ילדכם אם אינכם יכולים להבין את הדיבור שלו עד גיל שלוש, או שעדיין אינו מדבר כל כך.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.