לפעמים קשה לעודד את הילד לשנות את התנהגותו. טבלת ההתנהגות היא כלי רב ערך שיכול להתניע את השינוי.
עקרונות הבסיס
טבלאות התנהגות, או טבלאות כוכבים, מאפשרות לנו:
- לחזק התנהגות רצויה, למשל לצחצח שיניים בלי לעשות ‘עניין’
- למנוע התנהגות בלתי רצויה, למשל מתן מכות
- לתגמל את הילד על תרגול מיומנויות חדשות, למשל, להישאר ליד העגלה בזמן הקניות, לאסוף את כל הצעצועים לקופסה בעת הצורך, או אפילו לשבת בשירותים- לילד עם קשיי גמילה.
איך ומדוע עובדות טבלאות ההתנהגות
טבלאות התנהגות עובדות היטב אצל ילדים בני שלוש עד שמונה. אפשר להשתמש בהן כשילדכם צריך לעבוד על שינוי התנהגותו. בכל פעם שהוא מתנהג באופן הרצוי, אפשר לתת לו מדבקה או אסימון משחק. לאחר שצבר מספיק מדבקות, יוכל להחליף אותן בפרס או בפרסים, וכן הלאה.
כשילדכם מתאמץ לשנות את התנהגותו, טבלת ההתנהגות תוכל להראות לו מתי עשה עבודה טובה מאוד ולתת לו מוטיבציה. טבלאות ההתנהגות יכולות לעזור לכם להתמקד בצדדים החיוביים בהתנהגותו של ילדכם, בעיקר אם היא מתסכלת אתכם, או שלאחרונה שמתם לב יותר להתנהגויות השליליות.
שימו לב: מתן פרס על התנהגות טובה אינו דומה לשוחד. ההבדל הוא ששוחד ניתן לפני ההתנהגות המבוקשת, והפרס ניתן אחריה. פרסים מחזקים התנהגות טובה, אך השוחד אינו עושה זאת. כך, למשל, תוכלו לתת לילדכם לבחור מה לאכול לארוחת הערב אם הוא מצליח לשחק יפה עם חברים.
כיצד להכין טבלת התנהגות
- בחרו את ההתנהגות שאתם רוצים לשנות או לחזק. תארו כל התנהגות בבירור ובצורה חיובית, ודברו עם ילדכם על ההתנהגות הרצויה. לדוגמה, תיאור כמו “לאסוף את כל הצעצועים מרצפת החדר” הוא ברור וקל יותר להבנה מאשר “לסדר את החדר”. “לדפוק בדלת לפני שנכנסים לחדר של מישהו אחר” הוא תיאור חיובי יותר מאשר “לא לפלוש לפרטיות של אחרים”.
- הכינו את הטבלה. תוכלו לבחור מבין סגנונות שונים של טבלאות שזמינים באינטרנט, או להכין טבלה בעצמכם. ילדים גדולים יותר יכולים להכין טבלה משלהם, שתכלול למשל ציור או תמונה של הפרס שהם רוצים לקבל. תלו את הטבלה במקום גלוי לעיני ילדכם. זכרו שילדים גדולים יותר עשויים להעדיף מקום פרטי יותר – בחדרם, למשל, ולא על המקרר. החליטו באילו מדבקות או מטבעות להשתמש – מדבקות כוכבים עובדות מצוין אצל ילדים קטנים, וילדים גדולים מסתדרים טוב יותר עם נקודות או סימונים אחרים.
- בחרו פרסים לטווח קצר. רוב הילדים מחבבים בהתחלה את איסוף המדבקות או המטבעות, אך החידוש שבכך מתפוגג מהר למדי. כשזה קורה, החליפו את המדבקות או המטבעות בפרסים אחרים לטווח קצר. תוכלו לדוגמא לקנות מלאי זמין של פרסים קטנים בחנויות “הכל בשקל”, מהם הוא יוכל לבחור (“מה שיוצא אני מרוצה”). הפרסים הטובים ביותר הם לעיתים דווקא אלו שאינם שווי-ערך כסף, אלא שווי- ערך זמן ויחס מצדכם, כהורים. תוכלו להציע כפרס- יציאה משותפת לפארק, הכנת עוגה עם אבא, משחק כדורסל בחוץ עם אמא, סיפור נוסף לפני השינה, להישאר ער עד מאוחר או לראות תכנית נוספת בטלוויזיה. השתדלו להימנע מהבטחות לטווח ארוך מדי, שהדרך להשגתן היא קשה. ילדכם עשוי להתייאש מהדרך הארוכה שעליו לעשות כדי להשיג את המטרה הרחוקה מדי, ועל כן לא ישתף פעולה.
- תנו לילדכם את המדבקות מיד אחרי שהתנהג בדרך הרצויה. השתמשו במילות שבח מיוחדות שיזכירו לו מתי הוא יכול לקבל מדבקה או מטבע. לדוגמה, “את ומאיה שיחקתן הבוקר ביחד וחלקתן את הצעצועים כל כך יפה. הנה, קחי כוכב לטבלה שלך”.
- נסו להישאר חיוביים. אם ילדכם לא התנהג באופן שמזכה אותו בכוכב, פשוט המשיכו הלאה. כמו כן, נסו להימנע מלהעניש את ילדכם, או ולהגיד דברים כגון, “לא תקבל אף כוכב אם תמשיך ככה!” עדיף להתמקד במתן חיזוקים כדי שינסה שוב, ובכל אופן אין לקחת ממנו כוכבים והישגים שהוא השיג עד כה.
את השימוש בטבלה מומלץ להפסיק בהדרגה, ולא באופן חד ומפתיע, כשהתנהגותו של ילדכם משתנה. לדוגמה, אחרי כמה שבועות שבהם הארכתם בהדרגה את הזמן בין מתן המדבקות או הנקודות. אם ילדכם מקבל מדבקה מדי יום על כך שפינה את המדיח, תוכלו להפחית את מתן המדבקות לפעם ביומיים. תוכלו גם לשנות את הכללים לקבלת המדבקה למאתגרת יותר ויותר. אם ילדכם מתנהג באופן מאתגר במיוחד, תוכלו לכמת את ההתנהגות לפני שאתם מתחילים להשתמש בטבלה, ובזמן השימוש בה. למשל, ספרו כמה פעמים ילדכם מרביץ, ובאיזו תדירות. תעדו את המספר כשאתם מתחילים להשתמש בטבלה, ואז המשיכו לבדוק אותו במשך הזמן. כך תדעו אם הטבלה באמת עובדת.
הטבלאות והפרסים מתבססים על גילו של הילד ועל תחומי העניין שלו. לדוגמה, תוכלו להשתמש בפאזל כטבלה, ולתת לילדכם חלק אחד בכל פעם כדי שיוכל להרכיב את הפאזל. טבלאות התנהגות יכולות לעבוד גם בטיפול בילדים אוטיסטים או בעלי צרכים מיוחדים.
פתרון בעיות
הדרך הטובה ביותר היא לתת פרסים קטנים בתדירות גבוהה. אם משך הזמן בין מתן המדבקה לבין הפרס ארוך מדי, ילדכם עשוי לאבד עניין או מוטיבציה. לדוגמה, אם ילדכם נוהג להרביץ פעם ביום, חפשו פעמיים שבהן הוא שומר את הידיים לעצמו ותגמלו אותו עליהן.
חשבו לאיזה שינוי בהתנהגות אתם מצפים, כדי שאתם וילדכם תוכלו להישאר חיוביים ומציאותיים. אפשר לתת פרס על שינויים קטנים בדרך לשינוי הגדול. לדוגמה, אם אתם רוצים שילדכם יסדר יותר את הבית או את החדר, תוכלו לתת לו פרס על איסוף הקוביות. לאחר מכן, תגמלו אותו על איסוף הקוביות והתחפושות, וכן הלאה.
מדבקות מאבדות מערכן במהירות. אלא אם כן צבירת המדבקות מובילה לפרסים אחרים, ילדכם צפוי להפסיק להתעניין בהן, ובדומה לכך, להשתעמם מאותו פרס שוב ושוב. כדי להימנע מכך, הכינו ביחד “תפריט” פרסים, שיאפשר לו לבחור את הפרס בהתאם לכמות המדבקות שצבר. למשל, חמש מדבקות = משחק עם אימא או ממתק שוקולד, עשר מדבקות = טיול לפארק או צעצוע קטן.
אם ילדכם יכול לקבל את הפרס בדרכים אחרות, הטבלה לא תהיה יעילה. למשל, אם הפרס הוא סוג מיוחד של אוכל, שהוא מקבל במילא כשהוא מבקר אצל סבא וסבתא.
אם תהיו ערניים להתנהגות שאתם מתגמלים, תוכלו לשים לב בקלות רבה יותר מתי ילדכם מתנהג יפה. כדאי לתגמל את ההתנהגות מיד כשאתם רואים אותה. ילדכם עשוי לאבד את המוטיבציה אם לא תשימו לב למאמציו.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.