ויכוחים הם חלק בלתי נפרד מהחיים עם ילדים, ואם הם לא נפתרים - עלולה לפרוץ מריבה. גורמים רבים משפיעים על מריבות ילדים, כגון המזג, הסביבה, הגיל והמיומנויות החברתיות של כל ילד. תוכלו לעבוד עם הגורמים הללו כדי לצמצם את המריבות במשפחתכם.
מריבות ילדים: עקרונות הבסיס
ויכוחים בין אחים ואחיות הם נפוצים מאוד. לעיתים קרובות הם מתחילים כשהילדים חושבים שמצב מסוים אינו הוגן, או כשהם מנסים לעמוד על שלהם. לפעמים ילדים רבים כיוון שהם מסתכלים על המצב מנקודות מבט שונות. לדוגמה, ילד גדול יותר מציק לאחיו הקטן וחושב שזה משעשע, אך הילד הקטן אינו אוהב זאת. ויש פעמים שבהן אחים רבים כיוון שהם מתחרים זה עם זה על תשומת לב או אישור מההורים.
החדשות הטובות
כל הוויכוחים האלה הם חלק מתהליך ההתבגרות במשפחה. למעשה, זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת לתרגול המיומנויות החברתיות שילדיכם זקוקים להן כמבוגרים. המריבות ילכו ויפחתו ככל שילדיכם יתבגרו ויפתחו מיומנויות חברתיות טובות יותר.
כשהוויכוחים בין אחים ואחיות נפתרים בצורה הוגנת ובלי שאף אחד נפגע, הם עוזרים לילדים לבנות מיומנויות פתרון בעיות כגון משא ומתן. כמו כן, הם לומדים כמה חשוב לראות את נקודת המבט של מישהו אחר, ולכבד את זכויותיהם, רגשותיהם ורכושם של אנשים אחרים.
אחד הדברים החשובים לצמצום המריבות הוא התנהגותכם כשהילדים אינם רבים. למשל, כדאי להראות להם כיצד להשתמש במיומנויות חברתיות ורגשיות טובות כגון ניהול כעסים, להזכיר להם את חשיבותו של המשא ומתן ולעזור להם ללמוד כיצד לשחק בצורה הוגנת. עם זאת, זכרו שילדים סופגים את כל השיעורים המעשיים הללו מגיל צעיר מאוד, אך לא נוהגים להתחיל לשתף פעולה ולחלוק עד גיל שנתיים. לפעמים הם מתחילים לבטא את ההתנהגויות שלמדו רק בגיל שלוש.
לוקח זמן ותרגול כדי ללמוד לחיות ביחד כמשפחה, וזה לא תמיד קל. למידע נוסף על צמצום המריבות בין ילדים בטווח הארוך, קראו את המאמרים כיצד למנוע מריבות בין אחים ומריבות בין אחים: דרכים להתמודדות.
כיצד המזג משפיע על מריבות הילדים
נדמה שחלק מהילדים רבים יותר מאחרים, כנראה בגלל המזג שלהם – חלקים מולדים באישיותם, שמובילים אותם להתנהג באימפולסיביות רבה יותר (בלי לחשוב) או באלימות. לכל בני האדם יש צד אלים מטבעם, המתבטא לעיתים במריבות. יש אנשים שמהירים יותר לכעוס מאחרים, או שאינם מסוגלים כל כך לשלוט על כעסם. אפילו למבוגרים לא קל תמיד לפתור סכסוכים בלי להידרדר להתנהגות רעה, ולילדים קשה אף יותר. ילדים אינם נולדים עם ההבנה כיצד להתמודד עם מחלוקות, אולם הם יכולים ללמוד את המיומנויות הנדרשות לצמצום כמות המריבות.
כיצד הסביבה משפיעה על מריבות הילדים
ילדים לומדים כיצד לפתור מחלוקות באמצעות התבוננות וחיקוי ההתנהגות שהם רואים בסביבתם. לכן, אם ילדיכם רואים אתכם פותרים מחלוקות בצורה חיובית, גם הם ילמדו להתנהג כך. זוהי דוגמה אישית של התנהגות טובה. תוכלו להדגים להם כיצד אתם משתפים פעולה, נשארים רגועים למרות הכעס, בודקים את העובדות לפני שאתם פועלים, מגיבים בדרך שמתאימה למצב ופתוחים לנקודת המבט של אחרים.
ילדים יכולים ללמוד גם מהתנהגויות שליליות. אם אתם מקנים לילדיכם משמעת באמצעות מכות, צורת הקניית משמעת אסורה ופסולה לחלוטין, סביר להניח שהם ירביצו לאחיהם, לאחיותיהם, לחבריהם – ואפילו לכם. כמו כן, סביר יותר להניח שיבחרו לריב אם:
- הם רואים התנהגות אלימה באופן קבוע, בעיקר בקרב ההורים, אחים ואחיות גדולים וחברים
- הם מקבלים את מה שרצו באמצעות דחיפות ומריבות
- הוריהם אינם מציבים להם גבולות עקביים בנוגע למריבות או לאלימות
- הם רואים אלימות בטלוויזיה, בסרטים ובמשחקי וידיאו.
כיצד הגיל והמיומנויות משפיעים על מריבות הילדים
האופן שבו ילדים מטפלים בקונפליקט תלוי במידה מסוימת בגילם וברמות המיומנות שלהם. התנהגות אלימה נפוצה יותר בקרב ילדים קטנים, והדבר נוטה להשתנות ככל שהם גדלים ולומדים דרכים טובות יותר לפתור סכסוכים.
ילדים בני פחות משנתיים:
- נוטים לריב על חפצים, כגון צעצועים, ולהיות מתוסכלים מאוד אם משהו שהם רוצים נלקח מהם
- נאבקים עם מושג התורות, ואינם מבינים עדיין את ההיגיון מאחורי כללים והוראות
- אינם יכולים לפתור בעיות עם ילדים אחרים בהיגיון או להסביר כיצד הם מרגישים, ולכן נוטים יותר להביע את כעסם בפעולות גופניות כגון דחיפות.
ילדים בני שלוש עד ארבע:
- מתחילים לשתף פעולה, לחלוק ולהשתתף בתורות – מיומנויות שיובילו, בסופו של דבר, לצמצום כמות המריבות
- עדיין זקוקים לתמיכה, לתזכורות ולמשוב חיובי.
ילדים בני חמש עד שבע:
- מתחילים להתמקצע במיומנויות כגון שיתוף, תורות, התפשרות ודיון באפשרויות שונות
- משתפרים בפתרון נושאים שונים בלי להזדקק למבוגר שיתווך ביניהם, אף שהם עדיין צריכים חיזוקים.
ילדים בני שמונה עד 12:
- נוטים למחות באופן מילולי יותר מאשר ילדים צעירים
- הופכים לחברתיים יותר, ובדרך כלל מתחילים לעסוק בפעילויות קבוצתיות שדורשות שיתוף פעולה, משא ומתן והתפשרות.
כיצד ההורים מרגישים
ייתכן שראיתם את ילדיכם רבים כבר כשהיו פעוטות. אם אתם מתקשים להתמודד עם המריבות של ילדכם, אתם לא לבד. מריבות הן אחת הסיבות הנפוצות לכך שמשפחות מבקשות עזרה מקצועית. ייתכן שההורים חשים לחץ רב בגלל ריבים קטנוניים, ורוצים לטפל במריבות כדי שילדיהם יפתחו את המיומנויות החברתיות הדרושות לבניית מערכות יחסים וישחקו יפה ביחד. סיבה נוספת היא הצורך להגן על הילדים הצעירים יותר במשפחה, ולטפל בקנאת אחים.
אם ילדיכם רבים בתכיפות גבוהה, אם הם משתמשים באלימות גופנית או גורמים לכם ללחץ רב, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע כגון רופא הילדים או פסיכולוג.
ומה אומרים מחקרים?
- בנים ובנות רבים בערך באותה רמה, אך הם נוטים לריב בדרכים שונות.
- גם קרבת הגיל תורמת למריבות – ככל שגילם של האחים קרוב יותר זה לזה, הם נוטים לריב יותר.
- אי אפשר להאשים את ההורים, אך יש להם השפעה כלשהי. כמות המריבות בין הילדים מושפעת מהמזג שלהם, מהמיומנויות ומהגיל – וגם מהתנהגותם של ההורים.
- חשוב לשמור על שוויון. מריבות נוטות לפרוץ יותר כאשר הילדים חשים שלא מתייחסים אליהם בצורה הוגנת. אם הם מרגישים שמפלים או מאשימים אותם, הם צפויים יותר לנהוג באלימות כלפי אחיהם או אחיותיהם.
לפעמים, התעלמות ממריבות בין הילדים אינה האפשרות הטובה ביותר. עם זאת, גם תשומת לב הורית רבה מדי עלולה לחזק את המריבות. אם אתם נותנים למריבות תשומת לב רבה, אתם עשויים למעשה לעודד את ההתנהגות הזו. חשוב ללמוד מתי להתערב.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.