התפתחות ילדים בגיל 5-6

ילדים בגיל בית הספר מגיעים בשלל צורות וגדלים, אך הם מתפתחים באופן דומה למדי בגיל חמש עד שש. מה ילדכם צפוי לעשות, כיצד תוכלו לעזור, ומתי יש לגשת לרופא הילדים?

כיצד מתפתחים ילדים בגיל חמש-שש

משחק ולמידה

המשחק חשוב גם לילדים גדולים יותר, שכבר הולכים לבית הספר. זהו עדיין האופן שבו ילדכם לומד ומפתח את המיומנויות החברתיות והרגשיות שלו, וכן את מיומנויות החשיבה. המשחק שלו מורכב יותר כעת, ומלא בדמיון ודרמה. כשהוא מעמיד פנים, הוא משחק בתפקידים מגדריים מקובלים יותר – לדוגמה, בנות נוטות לשחק כאימהות ובנים כאבות.

ילדכם נהיה חברתי יותר ויותר ומעדיף לשחק עם חברים ולא לבדו. יכול להיות שהוא עדיין מתקשה לחלוק את הצעצועים המיוחדים שלו, אבל הוא יודע לחלוק – לפחות רוב הזמן! משחקים עם כללים מאתגרים אותו לפעמים, ואם הוא אינו מנצח, הוא עשוי לטעון שאחרים מרמים.

רגשות

ילדכם מצליח להביע את רגשותיו, אף שלעיתים עדיין יזדקק לעזרה ולזמן כדי לזהות רגשות מורכבים כגון תסכול או קנאה ולדבר עליהם. הוא שולט טוב יותר ברגשותיו, וחווה פחות פרצי כעס או עצב בלתי צפויים. הוא מפגין סבלנות רבה יותר, ופתוח יותר לקבלת הסברים ונימוקים כך שבעתיד, צפויים פחות חילוקי דעות.

אף שבן השש שלכם אוהב להיות עצמאי, הוא עדיין זקוק לאהבה ותשומת לב מצדכם. הדבר החשוב ביותר בחייו כעת הוא ליצור קשר איתכם ועם משפחתו. הוא מבקש את אישורכם, גאה בהישגיו – וסביר להניח שאינו מקבל היטב ביקורת או משמעת. הוא מבין את העולם שסביבו טוב יותר, מה שעלול להוביל לפחדים שונים – למשל, חלק מהילדים מפחדים מדברים על-טבעיים (כגון רוחות רפאים), ביקורת או מבחנים, כישלון, וכן מפגיעה או איום גופניים.

חשיבה

יכולת הריכוז של ילדכם גדלה וכעת הוא יכול להתרכז לפרק זמן ארוך יותר. הוא מבין מושגים פשוטים כמו זמן (היום, מחר, אתמול), מכיר את עונות השנה, מזהה כמה מילים כתובות ומנסה להגות אותן. יכול להיות שהוא אפילו מצליח לקרוא לבד. הוא משתפר בראיית נקודת המבט של האחר, מה שעוזר לו להכיר חברים ולפגוש אנשים חדשים. ואם לפעמים נראה שהוא “יודע הכל”, הוא לא היחיד!

דיבור ותקשורת

ילדכם מדבר המון, גם אם אין איש מלבדו בחדר. הוא מדבר במשפטים מלאים ומורכבים ומנהל שיחות כמו מבוגרים, אף שהוא עדיין מתקשה לתאר רעיונות ואירועים מורכבים. הוא מבין בדיחות וחידות, ונהנה בעיקר מהומור “בתי שימוש”. הוא גם נהנה מההזדמנות להציג ולערוך מצגות בבית הספר.

הוא מבין יותר מילים ממה שהוא יכול להגיד, ולומד חמש עד עשר מילים חדשות מדי יום! אוצר המילים שלו גדל במהירות רבה כל כך, עד שלעיתים קרובות, מוחו חושב מהר יותר מהמהירות שפיו מסוגל לדבר.

תנועה

תנועותיו של ילדכם בן החמש מתואמות יותר והוא אוהב להראות לכם את יכולותיו הגופניות החדשות – לעיתים קרובות תשמעו אותו קורא לכם “תסתכלו עליי!”. הוא יכול לרכוב על אופניים, לקפוץ בחבל, לעמוד על רגל אחת לזמן קצר, לרדת במדרגות ללא עזרה, לדלג ולתפוס כדור גדול. בני שש רבים מתעניינים במשחקי ספורט קבוצתיים כמו כדורגל, ומצליחים לשחק בהם.

לפעמים נראה שבן השש שלכם פשוט לא יכול לשבת בשקט. התפתלויות והתעוותויות מול הטלוויזיה, ליד שולחן האוכל או אפילו כשהוא ישן – כל אלה הם חלק טבעי למדי מהתפתחותו. מיומנויות המוטוריקה העדינה שלו משתפרות, ומובילות לעצמאות רבה יותר בדברים כגון קשירת שרוכי הנעליים, שימוש ברוכסנים ובכפתורים וסירוק השיער. הוא עדיין יתקשה לפעמים לחתוך את המזון בסכין, אך הוא אוהב לתרגל.

חיי היומיום והתנהגות

ילדכם בן החמש נהיה עצמאי יותר ויותר ואוהב לקבל החלטות קטנות, כמו אילו בגדים ללבוש ומה לאכול לארוחת הצהריים. העלייה לכיתה אל”ף פותחת בפניו עולם חברתי שלם חדש – ומערכת כללים שלמה וחדשה לגמרי, שעלולה להיות תובענית ומאתגרת עבורו. בית הספר מעייף מאוד, ולכן אל תופתעו אם מצב רוחו שפוף או שהוא מצוברח בקלות, בעיקר אחרי יום ארוך. בימים כאלה, כדאי לנסות ולהישאר בשקט בבית אחרי בית הספר, ולשאוף להשכבה מוקדמת. אם ילדכם מודאג מהעלייה לכיתה אל”ף או ‘מתפוצץ’ מהתרגשות, כדאי לתכנן ולהתכונן מראש כדי להקל את המעבר.

כמו כן, בגיל זה הוא עשוי:

  • להעתיק צורות פשוטות בעיפרון
  • לכתוב את שמו
  • להעתיק אותיות ואפילו לכתוב כמה אותיות מהזיכרון
  • להגיד את שמו המלא, כתובתו, גילו ותאריך הולדתו
  • לצייר ציורים ריאליסטיים יותר – למשל, אדם עם ראש ועיניים, פה ואף, וגוף הכולל זרועות ורגליים
  • לקרוא ספרי ילדים פשוטים
  • להבין את חשיבותם של כללים, ואת הסיבות הפשוטות שעומדות מאחוריהם
  • להפגין הבנה ברורה של התנהגות מגדרית מקובלת
  • להשתלב במשחק חברתי מורכב יותר.

כיצד לעזור להתפתחות ילדכם

הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו להתפתחות ילדכם:

  • עודדו אותו לנוע: שחקו במשחקי ספורט שונים ובלו בפעילויות פנאי יחד או עם אחרים. פעילויות אלה מלמדות אותו מיומנויות חברתיות כגון משחק לפי תור, שיתוף פעולה, משא ומתן, משחק הוגן וכיצד להיות שחקן טוב והוגן.
  • שתפו את ילדכם במטלות פשוטות במשק הבית: הוא יכול לערוך את השולחן או לעזור לכם לשים את הבגדים הנקיים בארון, כדי לפתח מיומנויות תנועה וחשיבה וללמוד על שיתוף פעולה ואחריות. מיומנויות אלה חשובות לבית הספר.
  • שחקו עם ילדכם מדי יום, גם אם יש לכם רק עשר דקות. המשחק מאפשר לכם להיכנס לעולמו ולגלות על מה הוא חושב וכיצד הוא מרגיש. כמו כן, כך אתם מראים לו שאתם דואגים לו ורוצים לבלות איתו.
  • תרגלו התנהגות בכיתה: לדוגמה, תוכלו לתת לו משימות קטנות שדורשות ממנו ריכוז ומילוי הוראות פשוטות. כדי להכין אותו לבית הספר, נהלו שיחות על בעל החיים או הספורט האהוב עליו ועודדו אותו להקשיב, להגיב ולשאול שאלות.
  • קבעו מפגשי משחק: הבילוי עם ילדים אחרים, בעיקר אם הם הולכים לאותו בית ספר, עוזר למיומנויות החברתיות של ילדכם ומאפשר לו להתרגל לשהות בנפרד מכם.
  • דברו על רגשותיו: תוכלו לעזור לו להבין מדוע הוא מרגיש כפי שהוא מרגיש ולתאר את הרגשות הללו במילים. כך תוכלו לעזור לו ליצור חברויות ולהפגין אמפתיה.

להיות הורים

מדי יום, אתם וילדכם מכירים זה את זה מעט יותר. ככל שהוא גדל ומתפתח, כך תכירו יותר ויותר את צרכיו ואת הדרך שבה תוכלו למלא אותם. למעשה, בתור הורים, אנחנו לומדים ללא הרף. כל הורה עושה טעויות ולומד מניסיון. זה בסדר להיות בטוחים במה שאתם יודעים. זה גם בסדר להודות שאינכם יודעים ולשאול שאלות – לעיתים קרובות, השאלות שנראות לכם מטופשות הן הטובות ביותר!

בריאותכם הגופנית והנפשית היא חלק חשוב מאוד מתפקידכם כהורים. כשכל תשומת הלב מתרכזת בטיפול בילד, הורים רבים שוכחים לדאוג לעצמם, או שפשוט אין להם זמן לכך. תפקידכם כהורים דורש מכם הבנה, סבלנות, דמיון ואנרגיה – ותעשו זאת בצורה הטובה ביותר אם תטפלו בעצמכם.

לפעמים אתם עשויים לחוש תסכול או חוסר אונים. אם אתם מרגישים מוצפים, בקשו ממישהו לשמור עליו או השאירו אותו אצל חבר/שכן וצאו לפסק זמן כדי להרגע. נסו לעבור לחדר אחר ולקחת כמה נשימות עמוקות, או להתקשר לבן משפחה או חבר כדי לדבר.

לעולם אל תטלטלו או תכו ילד. אתם מסתכנים בגרימת נזק לילדכם, גם אם אינכם מתכוונים לכך. הטלטול, למשל, עלול לגרום לדימום בתוך המוח, ולעיתים קרובות לנזק מוחי קבוע.

מותר לבקש עזרה. פנו לרופא המשפחה, פסיכולוג, בן משפחה או חבר קרוב ושתפו ברגשותיכם.

מתי לבקש עזרה

קבעו פגישה אצל רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל חמש-שש, ילדכם מפגין אחד מהדברים הבאים.

תקשורת והבנה

ילדכם:

  • אינו מדבר ברור או אינו משתמש במשפטים שלמים
  • מתקשה למלא הוראות פשוטות כמו “אחרי שתתלבש, שים בבקשה את הפיג’מה על המיטה”.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • מתנהג באופן מאתגר או בלתי ראוי לעיתים קרובות – למשל, חווה התקף זעם כשאינו מקבל את מה שרצה
  • אינו מתעניין באותיות או מנסה לכתוב את שמו
  • מרוחק, מודאג, מוטרד או מדוכא מאוד כשהוא מתרחק מכם
  • אינו מתקשר היטב עם אחרים – לדוגמה, מפגין אגרסיביות או אינו מתעניין באינטראקציה עם ילדים אחרים או מבוגרים.

מיומנויות יומיומיות

ילדכם:

  • עדיין מרטיב או מלכלך את תחתוניו במהלך היום (הרטבה בשעות הלילה נמשכת לרוב עד גיל 7-6, בעיקר אצל בנים)
  • מתקשה להירדם או להישאר במצב שינה.

עליכם לפנות לרופא ילדים בכל גיל, אם ילדכם מאבד מיומנויות שכבר רכש באופן מובהק ועקבי.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם תוהים האם קצב ההתפתחות של ילדכם “נורמלי”, כדאי לזכור ש”הנורמה” היא טווח רחב. אם אתם עדיין מרגישים שמשהו לא בסדר, קבעו פגישה אצל רופא הילדים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.