תסמונת הרצף האוטיסטי (אוטיזם): סקירה

תסמונת הרצף האוטיסטי (אוטיזם) היא תסמונת התפתחותית שמשפיעה על ההתפתחות התקינה של יכולת התקשרות החברתית וההדדיות החברתית. ילדים עם אוטיזם מתקשים בתקשורת וביצירת יחסים חברתיים, הם עשויים להיות בעלי תחומי עניין צרים והתנהגויות חזרתיות. כמו כן, הם עשויים לבטא שונות ברגישות תחושתית.

מהו אוטיזם?

תסמונת הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) הוא תסמונת נוירולוגית- התפתחותית, כלומר שהבסיס שלה הוא בשינויים בהתפתחות המח. תסמונת זו מכונה “רצף” מכיוון שילדים שונים עם אוטיזם יכולים להראות שונות רבה ביניהם, עם חוזקות וקשיים ברמות שונות .לכל ילד יהיה תמהיל אחר של התנהגויות. לדוגמא:

  • קושי ליצור קשר ולתקשר עם אחרים – למשל, לא ליצור קשר עין כדי לקבל תשומת לב, לדבר בטון חריג וטכני, לא להבין ציניות או הומור.
  • תחומי עניין צרים – לדוגמה, לשחק כמעט ורק עם מכוניות, לנהל שיחות חוזרות על דינוזאורים, ועוד.
  • התנהגות חזרתית – למשל, לסדר משחקים בשורה או למיין לפי צבעים, לחזור שוב ושוב על מילים או משפטים ועוד.

כמו כן, ילדים על הרצף האוטיסטי מפגינים לעיתים קרובות תת-רגישות או רגישות יתר לטעמים, למגע, למראות ולצלילים. לדוגמה, הם עשויים להיות מוטרדים בקלות מצלילים מסוימים, או לאכול רק מזון עם מרקם מסוים, או לחפש חפצים רוטטים כמו מכונת הכביסה, או לטפוח על עפעפי העיניים כדי לראות את האור מהבהב.

מה גורם לאוטיזם?

איננו יודעים בדיוק מה גורם לאוטיזם. ידוע שאצל ילדים אוטיסטים, החלקים השונים של המח אינם “מדברים” זה עם זה בדרך רגילה.

ישנן ראיות מוצקות שמצביעות על בסיס גנטי לאוטיזם. עם זאת, נראה שאין גן ספציפי אחד שאחראי על התסמונת. סביר יותר להניח שמדובר בשילוב של כמה גנים שפועלים יחד. מחקרים גילו גנים אפשריים רבים בעלי תפקיד בהתפתחות אוטיזם.

אין תשובה אחת לשאלה מה גורם לאוטיזם, אך ברור שמעשיהם של ההורים אינם גורמים לכך.

סימנים לאוטיזם

ישנם סימנים מוקדמים לאוטיזם שניתן לעיתים לשים לב אליהם עוד לפני  גיל שנתיים. העדר, איחור או איכות נמוכה של התנהגויות חברתיות תקינות כמו: התעניינות חברתית בבני אדם ולא רק בצעצועים או חפצים דוממים, משיכת תשומת לב באמצעות קול ,מבט הבעות פנים, הצבעה או מחוות גוף, חיוכים חברתיים, הנאה משותפת במשחק ועוד.  סימנים נוספים הם חוסר תגובה לקריאה בשמו של הפעוט, או התמקדות בפעילויות חוזרות כמו סידור צעצועים בשורה- סימנים אלה מהווים דגלים אדומים, ורצוי להיבדק ולעבור הערכה אצל איש מקצוע בתחום התפתחות הילד (רופא, פסיכולוג, קלינאית תקשורת).

הסימנים לאוטיזם נהיים מובהקים יותר כשהתינוק הופך לפעוט, ואמור להתחיל לדבר ולשחק עם ילדים אחרים. ילדים אוטיסטים עשויים שלא להתעניין במשחק עם ילדים אחרים, או לדבר באופן בלתי רגיל – למשל, בטון אחיד שעשוי להישמע מכני.

הסימנים לאוטיזם אצל ילדים ובני נוער עשויים להתבטא בקושי של הילד להסתגל למצבים חדשים, קושי ביכולת  להכיר, ליזום ולשמר חברויות, להתעניין בנושאים מגוונים המתאימים לגילו, להתמודד עם שינויים, ועם סיטואציות חברתיות שונות.

אבחון

ניתן לאבחן הפרעה על הרצף האוטיסטי עוד לפני גיל שנתיים, אולם לעיתים עם מתן טיפול מתאים יתכן והתמונה בגילאים הבוגרים יותר תשתנה, ולרוב יידרש אבחון חוזר. האבחון הוא אבחון רב צוותי הכולל מספר אנשי מקצוע, ומחייב נוכחות של רופא ילדים התפתחותי/נוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים, ועשוי לכלול גם פסיכולוג , קלינאי תקשורת או מרפאה בעיסוק.

אין מבדק בודד לאבחון אוטיזם. במקום זאת, אבחון אוטיזם מבוסס על:

  • תצפית על הילד, כולל איכות ואופי המשחק, יצירת  קשר עם אחרים  ועוד התצפית עדויה להיות חופשית או מובנית באמצעות סט של פעילויות מוגדרות שנועדו לבחון התנהגויות של הילד בתגובה לפעילויות שונות, כולל תגובות  חברתיות , חזרתיות ותחושתיות.
  • ראיון עם ההורים
  • קבלת מידע מאנשי מקצוע אחרים המכירים את הילד – במסגרת חינוכית או טיפולית
  • סקירת היסטוריית ההתפתחות של הילד .
  • שאלונים להורים ולאנשי מקצוע אודות מגוון תפקודים והתנהגויות של הילד

אבחון אוטיזם ניתן בצירוף מידת החומרה של התסמינים ומידת התמיכה הדרושה לילד, שנעה מ”דורש תמיכה” ועד “דורש תמיכה משמעותית מאוד”. כמו כן, אנשי המקצוע מעריכים את היכולות השפתיות והקוגניטיביות של הילדים.

ילדים שמתקשים בתקשורת חברתית בלבד , ללא סימפטומים של חזרתיות, צמצום בתחומי עניין או בעיות בתחום התחושתי, עשויים לקבל אבחנה של הפרעה בתקשורת חברתית, ולאו דווקא אוטיזם.

מה לעשות אם אתם מודאגים מהתפתחותו של ילדכם

אם אתם מודאגים בנוגע להיבט כלשהו בהתפתחותו של ילדכם, כדאי לפנות לאחות טיפת חלב או לרופא הילדים ולבקש הפניה להערכה התפתחותית ביחידה או מכון מוכרים להתפתחות הילד. האבחנה והאבחון הם הצעד הראשון לקראת מתן עזרה לילדכם וקבלת השירותים והתוכניות המתאימים לצרכיו.

חשוב לקבל עזרה ותמיכה מוקדם ככל האפשר. ככל שהילדים מקבלים את שירותי הטיפול המוקדם מהר יותר, כך עולה מידת יעילותם של השירותים.

“הלוואי שהייתי יודעת שאוטיזם נראה אחרת אצל כל ילד. הבן הקטן של חברים אובחן כאוטיסט אבל הוא היה שונה מאוד מהבן שלי – הוא לא דיבר בכלל ואיבד את היכולת ליצור כל קשר עין עם אנשים. אף שידעתי שמשהו לא בסדר עם הבן שלי, לא חשבתי שמדובר באוטיזם כיוון שלא רק שהוא אמר כמה מילים, הוא היה מתבונן בי ומחייך”.
-ג’ני, אימא של אלכס, בן חמש

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network