בתיאבון! אכילה אצל תינוקות, פעוטות וילדים

בכל שלב התפתחותי, אכילה יכולה להיות מקור להנאה או לקשיים, גם עבורכם וגם עבור ילדכם. בכל ארוחה אתם יכולים לתת לילדכם להתנסות ולפתח מערכת יחסים בריאה עם המזון.

ללמוד לאכול

כשהתינוק שלכם לומד לאכול, הוא עובר מהשלב שבו הוא זקוק לכם כדי שתאכילו אותו, לשלב שבו הוא יכול לאכול לבדו. זהו צעד התפתחותי עצום וחשוב מאוד.

ילדכם לומד על המזון באמצעות מישוש, מעיכה והפלה על הרצפה, ולכן נתזים ואכילה מבולגנת הם חלק טבעי מהתהליך. כמו כן, עליו ללמוד את המיומנויות הגופניות הנדרשות לאכילה – לתאם את איברי גופו כדי לתפוס את האוכל, לשים אותו בפיו, ללעוס ולבלוע. לעיתים לוקח שנים לשכלל את המיומנויות האלה.

אפשר ליהנות מאוד מהתבוננות בילדכם לומד להבין איזה מזון הוא אוהב, וכיצד הוא אוהב לאכול אותו. עם זאת, עדיף לעזור לו לפתח הרגלי אכילה בריאה כבר מגיל צעיר.

התפתחות האכילה אצל תינוקות רכים

תינוקכם שזה עתה נולד תלוי בכם למילוי כל צרכיו התזונתיים. אם הוא מקבל מזון כשהוא רעב, הוא מרגיש מוגן ואהוב. התינוק שלכם מכוון ביולוגית להתבונן לתוך עיניכם כשהוא אוכל. זמן ההאכלה – בין אם בהנקה או מבקבוק – מצוין לבניית תחושות ורגשות של קרבה.

התפתחות האכילה אצל תינוקות רכים

בסביבות גיל שישה חודשים, כדאי להתחיל להציג מוצקים לתינוק. המזון הראשון הוא בדרך כלל דייסת אורז, או ירקות ופירות מאודים או מבושלים וטחונים, ועם הזמן, אפשר להציג לו כל אחת מקבוצות המזון העיקריות. בשלב זה, ילדכם צריך להתאמן בלעיסה ובבליעה ולא בהכרח בצורך לאכול הרבה. לכן, ניסיונות ההאכלה המוקדמים הללו יכולים להיות הרפתקה כיפית עם האוכל.

כשהתינוק מגיע לגיל תשעה חודשים בערך, הוא יתחיל להושיט ידיים לכפית או ינסה לקחת אוכל מהצלחת שלכם. טבעי לגמרי שהוא רוצה לקחת אחריות על האכילה שלו – אף שלעיתים קרובות, שלב זה עלול להיות מבולגן ומעט מתסכל עבורכם. עם זאת, ככל שילדכם מקבל יותר הזדמנויות להתאמן, כך הוא ישתפר מהר יותר. כמו כן, כדאי:

  • להשתמש בשתי כפיות – אחת לתינוק ואחת לכם – ולהאכיל אותו בתורות
  • לחתוך את המזון לחתיכות קטנות כדי שילדכם יוכל לאכול לבד – לדוגמה, נסו אצבעות טוסט או גבינה.

אכילה אצל פעוטות וילדים בגיל הגן

ילדכם עשוי כעת להחזיק בכמה דעות מוצקות מאוד בנוגע למה שהוא אוכל, כמה זמן הוא מבלה באכילה ומי מאכיל אותו. אם תתנו לו לקבל כמה מההחלטות בנוגע למזון שלו, הוא ירגיש עצמאי ושולט במצב. לדוגמה, “יעל, את רוצה שתי חתיכות של דלעת או שלוש?”, או “תמיר, אתה רוצה לאכול היום את ארוחת הצהריים בחצר או בבית?”

אפשר להכין לו צלחות עם מזונות שונים – הניחו כמה סוגי מזון על הצלחת כדי שילדכם יוכל להתנסות במרקמים ובטעמים שונים בבת אחת.

אכילה אצל ילדים בגיל בית הספר וגדולים יותר

עד שילדכם מגיע לגיל בית הספר, הוא אמור להשתמש בנימוסי שולחן נאותים. כמו כן, תוכלו להשתמש בזמן הארוחה כדי לפתח שיחה. הארוחות המשפחתיות מאפשרות לכם להתעדכן זה בחייו של זה ולבלות זמן ביחד.
בתחום זה, ישנה חלוקת אחריות: אתם ההורים אחראים להכנת מזון בריא באופן יומיומי. ילדיכם מקבלים שלוש ארוחות עיקריות ושלוש ארוחות קלות ביום, ואחראים להחליט כמה מהמזון הם אוכלים בכל פעם.

מתי לפנות לאיש מקצוע

התיאבון של ילדים משתנה לעיתים קרובות, ולפעמים הם אינם רוצים או צריכים לאכול כמו אחרים. זה בסדר גמור, כל עוד ילדכם בריא ופעיל. אם אתם מודאגים בנוגע לבריאותו, אופן האכילה או התזונה שלו, דברו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים. כמו כן, למידע נוסף קראו את המאמר כיצד לטפל באכלנים בררנים.

ילדים לומדים המון על אוכל מהתבוננות באחיהם, בהוריהם ובאנשים אחרים. אם אתם מראים לילדכם שאתם מוכנים לנסות מזונות חדשים ואוכלים ארוחות מאוזנות, סביר להניח שהוא ילך בעקבותיכם.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.