ביטחון עצמי אצל בני נוער

בני נוער עם ביטחון עצמי וחוסן נפשי מצליחים להתמודד טוב יותר במצבים קשים, ולהתאושש בקלות מתקופות מאתגרות. כך תעזרו לילדכם לבנות ביטחון עצמי ולהתמקד במאמץ שהוא משקיע במקום בתוצאות.

ביטחון עצמי וחוסן נפשי: עקרונות הבסיס

ביטחון עצמי הוא האמונה שאני יכול להצליח במצבים ומשימות מאתגרים, והנכונות לנסות להתמודד, ולהביא את היכולות לידי ביטוי, גם כאשר ההצלחה אינה וודאית. הביטחון העצמי קשור להערכה העצמית, שמשמעותה להרגיש טוב לגבי עצמכם ולדעת שאתם אדם ראוי בפני עצמכם. עם זאת, הערכה עצמית גבוהה אינה מובילה בהכרח לכך שתחושו ביטחון עצמי כל הזמן.

חוסן נפשי הוא היכולת להתאושש מחוויות קשות ולהתמודד עם מצבים מורכבים או מלחיצים. הביטחון העצמי קשור גם לחוסן הנפשי. אם לילדכם יש חוסן נפשי והוא לומד שביכולתו להתמודד גם כשהאתגרים נהיים קשים יותר, הוא בטוח יותר ביכולתו להתגבר על מצבים קשים והוא ימשיך להתמודד גם אם חווה חוסר הצלחה. זוהי מחזוריות חיובית.

מדוע חשוב לבנות ביטחון עצמי אצל בני נוער

ביטחון עצמי עוזר למתבגרים לקבל החלטות בטוחות שמבוססות על מידע. מתבגרים בעלי ביטחון עצמי יכולים להימנע מחברתם של אנשים או ממצבים שאינם בהכרח נכונים עבורם, לא להיגרר אחר דעות והשפעות לא רצויות שלהם, ולמצוא אנשים ומצבים טובים יותר.

אם ילדכם בטוח בעצמו, סביר להניח שיהיה אסרטיבי יותר, חיובי, מעורב, נלהב ומַתמיד גם לאחר אכזבות בלתי נמנעות. לדוגמה, נערה בעלת ביטחון עצמי שבן זוגה נפרד ממנה תהיה עצובה לזמן מה, ואז תבין שהיא יכולה להתאושש מהעצבות שהיא מרגישה כעת ולהתמקד בהיבטים החיוביים יותר בחייה, כמו החברים והמשפחה. מצד שני, נערה שאינה כה בטוחה בעצמה וביכולתה לנהל מערכת יחסים תהיה עצובה יותר ואפילו תאשים את עצמה, מה שעלול להשפיע על ההערכה העצמית שלה, ולגרום לה להאמין שהיא לא ראויה לכך שמישהו ירצה לצאת איתה.

בני נוער עם ביטחון עצמי נמוך צפויים שלא להצטרף לפעילויות, להיות עצורים בכיתה ולהיכנע ללחץ חברתי, ולא להעז לבטא את דעתם או לעמוד עליה. ילד עם ביטחון עצמי נמוך עלול לצפות להיכשל בכל דבר שהוא מנסה, או לא להשתדל מספיק כשהמצב נהיה מאתגר או מסובך יותר. הוא עלול להימנע מראש מהתמודדות, או לסבול מדחיינות.

כיצד תעזרו לילדכם לבנות ביטחון עצמי וחוסן נפשי

הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם לבנות ביטחון עצמי וחוסן נפשי אצל ילדכם.

היו מעשיים

חפשו את הדברים המעשיים והחיוביים שילדכם יכול לעשות כדי לבנות מיומנויות חשובות ולהגביר את סיכויי ההצלחה שלו. תוכלו להגיד לו, לדוגמה, “יובל, ככל שתתאמן יותר, היכולות שלך ישתפרו. אם אתה רוצה  להיבחר לנבחרת הכדורסל, כדאי לך להקשיב היטב למאמן ולהנחיות שלו ולתרגל בין האימונים”.

אפשרו לילדכם לנסות דברים חדשים

אם ילדכם מנסה מגוון דברים שונים, הוא יכול לגלות במה הוא טוב וממה הוא נהנה. עזרו לו להכיר ולקבל את עצמו. כמו כן,  חשוב שילמד שרוב האנשים מתעניינים ומצליחים בחלק מהדברים ואינם רוצים או מצליחים כל כך בדברים אחרים, וזה בסדר. בסופו של דבר, אנשים הם שונים! העולם מגוון ויש בו מקום וצורך לאנשים ונשים בעלי תחומי עניין ועיסוקים שונים. לא כולנו נועדנו  להיות ספורטאים אולימפיים, גאוני מחשבים או דוגמנים ! קרוב לוודאי שנהיה מאושרים יותר אם נבחר עיסוקים שמתאימים לנטיותינו.

עודדו את ילדכם להמשיך לנסות

אם ילדכם נכשל במשהו, עזרו לו להבין שכולנו עושים טעויות. ספרו לו על מקרים שבהם נכשלתם, או שהייתם צריכים להמשיך ולנסות עד שהצלחתם. מי שלא מנסה, לא מצליח.

כמו כן, לא חייבים להצליח במשהו בפעם הראשונה. כמו בלימוד רכיבה על אופניים, אם ממשיכים לנסות, בסוף משתפרים.

הדגימו ביטחון עצמי ביכולותיכם

שמשו דוגמה והראו לילדכם כיצד אתם מתנהלים. למשל, ספרו לו מה אתם עומדים לעשות כדי לנסות ולהצליח במשימה שעומדת בפניכם. אם אינכם מצליחים, הדגימו לו חוסן נפשי ודברו על מה שתנסו בפעם הבאה, או על איך אתם בוחרים להמשיך בדרככם כמו כן, תוכלו לדבר על דברים שעשיתם למרות שבהתחלה נראו לכם מפחידים או קשים, ושתפו אותם בכך שגם אתם עברתם אירועים מאתגרים שבהם נזקקתם לביטחון עצמי, והחששות הם טבעיים, אך לא כדאי שישתקו אותם

עודדו את ילדכם להתנהג בביטחון

כדי להיות בטוחים בעצמכם, כדאי לנסות להתנהג באופן שמשדר בטחון. הציעו לילדכם שייצור קשר עין עם אחרים, ידבר בחברה ויבטא את עמדותיו,  יעשה מה שהוא אוהב, ולא יוותר מראש על רצונותיו, ישתדל שלא להתמקד במה שאינו יכול לעשות ויעזוב מצבים שהוא יודע שאינם טובים בשבילו.

תרגלו מיומנויות חברתיות

אם ילדכם חש חרדה במצבים חברתיים, ייתכן שהוא זקוק למעט הכוונה. הדגימו לו מה יכול לבנות את הביטחון העצמי, כגון יציבה, חיוך, יצירת קשר עם אחרים, יוזמה והבעת עניין בפעילויות של אחרים והצטרפות לשיחות.

שבחו את ניסיונותיו של ילדכם

אם ילדכם עבר מבחן, ראיון או משחק ולא הצליח כפי שציפה, שבחו אותו על המאמצים שהשקיע. אפשר לתת לו כמה רעיונות לשינוי בפעם הבאה. חזקו אותו יותר על המאמץ, מאשר אם הוא קיבל ציון גבוה מבלי ללמוד. במקרים רבים הדרך חשובה יותר מאשר השגת המטרה- גם הרצינות שבדרך, וגם ההנאה ממנה. זכרו שפרפקציוניזם פוגע בביטחון וגורם להימנעות מפעולה ולכן עזרו לילדכם לקבל חולשות, קבלו אותו.

ביטחון עצמי מתבסס כשאנחנו מקבלים את כל החלקים שלנו, כולל החולשות, ומוכנים ‘לקחת את הסיכון’ שהחולשות ייחשפו, שלא נצליח, או שיהיו אנשים שלא יקבלו את דעתנו או יאהבו אותנו. כאשר אנחנו מתביישים ומסתירים חלקים בעצמנו, אנחנו מאבדים את הביטחון העצמי. כשאנחנו לומדים להכיר ולאהוב את מי שאנחנו, ביטחוננו העצמי גובר. הנער שלכם עדיין זקוק למערכת יחסים חזקה ותומכת איתכם, כדי שיוכל להרגיש בטוח בעצמו במהלך ההתמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות. אפשר לבנות מערכת יחסים כזו אם עובדים על תקשורת פתוחה ומקבלת ונשארים בקשר עם  ילדכם. כאשר אתם מקבלים אותו ומאמינים בו, ולא מצפים ממנו להיות מי שאינו, אתם מחזקים את בטחונו העצמי.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network