חלק חשוב מאוד מהגדילה וההתפתחות של ילדכם בבית הספר הוא ללמוד כיצד להכיר חברים ולתחזק חברויות. החברויות תורמות להערכה העצמית של הילדים, לרווחתם וליכולתם להסתדר עם אחרים. הנה התשובות ל-10 השאלות הנפוצות על חברויות אצל ילדים.
1. האם זה טבעי שמצבו החברתי של ילדנו מדאיג אותנו?
כן. לעיתים קרובות, הורים חוששים שמא לילדיהם אין מספיק חברים, האם החברויות שלהם מאושרות, האם הם מסתדרים היטב עם ילדים אחרים וכן הלאה. החששות הללו טבעיים, כיוון שילדכם נהיה עצמאי יותר ומתעניין יותר בחבריו. סביר להניח שתגלו שהוריהם של ילדים אחרים באותו גיל חולקים איתכם את אותם חששות.
כדי להכיר את החברים של ילדכם ולהשקיט את החששות, מומלץ לתמוך בחברויות של ילדכם בגיל בית הספר. עם זאת, אם החששות או החרדות מפריעים להתנהלות היומיומית שלכם, כדאי לפנות לרופא המשפחה או לאיש מקצוע.
2. הבן שלנו חזר הביתה מבית הספר ואמר: “אף אחד לא אוהב אותי”. מה עושים?
זה באמת יכול לשבור להורים את הלב. אף אחד לא אוהב להרגיש כך, ואף אחד לא רוצה שילדיו ירגישו כך – אך זה קורה לרוב הילדים בשלב זה או אחר. כשילדכם אומר לכם משהו כזה, ייתכן שהוא זקוק לעזרה כדי לדבר על רגשותיו, או שהוא מעדיף לבלות מעט זמן עם עצמו. כשהוא מוכן לדבר, שאלו אותו מה קרה ומדוע הוא חושב שאף אחד לא אוהב אותו.
לפעמים יש פתרון פשוט: ילדכם צריך ללמוד את הכללים במשחק חדש כדי להצטרף, או שעליו ללמוד מה להגיד כדי להזמין אחרים להצטרף אליו למשחק. אם נראה שמדובר בבעיה מתמשכת, תוכלו לדבר עם המורה ולבדוק מה קורה. בתי ספר יכולים בדרך כלל לעזור לילדים להרגיש שייכים – למשל, חונכות של תלמידים גדולים יותר לתלמידים צעירים.
אפשר לעבוד על ההערכה העצמית של ילדכם, ולפתח את הביטחון שיאפשר לו להצטרף למשחק בבית הספר. התמקדו בחוזקות של ילדכם ובמאמצים שהוא משקיע.
3. לבת שלנו יש רק כמה חברות קרובות. צריך לדאוג?
לא בהכרח. יש ילדים שכמה חברים קרובים מספיקים להם, או אפילו חבר אחד בלבד. בתכם אינה צריכה להיות הילדה הפופולרית ביותר בכיתה כדי להיות מאושרת, בטוחה בעצמה או מקובלת על ילדים אחרים. אם תרצו להרחיב את המעגל החברתי של בתכם, קראו את המאמר לתמוך בחברויות של ילדים בגיל בית הספר.
4. נראה כאילו הבן שלנו משחק עם חבר אחר כל יום. זה נורמלי?
כן. ילדכם עשוי לעבור מחבר אחד לחבר אחר או מקבוצה אחת לאחרת עד שימצא מישהו שיחלוק את תחומי העניין שלו. בדרך כלל, לילדים בגיל בית הספר יש חבר קרוב אחד או שניים, וגם קבוצת חברים רחבה יותר למשחק. חברויות אלה משתנות במהירות.
קראו את המאמר משחק אצל ילדים בגיל בית הספר כדי ללמוד עוד על האופן שבו ילדים בגיל זה משחקים יחד, וכן כמה משחקים שירצו לשחק.
5. אנחנו חדשים בשכונה. כיצד אפשר לעזור לילדנו להכיר חברים?
הצעד הראשון בהיכרות עם חברים חדשים היא לפגוש ילדים שילדכם אינו מכיר ולהתחיל לדבר איתם. תוכלו, למשל, ללמד את ילדכם להגיד, “שלום. קוראים לי נועם. אני בכיתה ב’. באיזו כיתה אתה?”
הנה עוד כמה טיפים:
- תנו לילדיכם הזדמנויות רבות לשחק עם ילדים אחרים. אפשר לארגן מפגש למשחק עם ילדים מהכיתה, כחלק ממפגש משפחתי או בפארק המקומי.
- הצטרפו לפעילות או שתיים אחר הצהריים, כמו חוג ספורט, דרמה, יצירה או מוזיקה, כדי לעזור לילדכם להכיר ילדים אחרים שחולקים אותם תחומי עניין.
- שאלו את צוות בית הספר אם יוכלו לעזור לילדים החדשים להסתגל – למשל, אם יש תוכנית חונכות.
6. הבן שלנו התווכח עם חבר בבית הספר. איך נוכל לעזור לו לפתור את העניין?
ילדים בבית ספר יסודי מתווכחים עם חבריהם לעיתים קרובות, אך בדרך כלל הם משלימים מהר למדי. כשילדכם מספר לכם על בעיה עם אחד מחבריו, כדאי קודם כל לבלות זמן ביחד ולהבין מה קורה. אם הבעיה מתרחשת עם חבר אחד, בדרך כלל רצוי להימנע מלדבר עם הוריו – לפחות לא בהתחלה. הציעו לילדכם כמה פתרונות שיוכל לנסות. אפשר לשחק משחק תפקידים כדי לתרגל. לדוגמה, אם התווכח עם חבר, תוכלו לשחק משחק שבו אתם מתרגלים כיצד להגיד סליחה. אם מישהו אחר משחק עם אותו חבר, הציעו לו לשחק במשחקים שמאפשרים לילדים רבים או לקבוצה גדולה יותר להשתתף.
אם אתם מודאגים, דברו עם המורה ובררו מה קרה. למידע וטיפים נוספים על יצירת קשר עם המורים ומעורבות בקהילה הבית ספרית, קראו את המאמר לבנות מערכת יחסים עם בית הספר.
7. הבת שלנו לא מדברת יותר על החברות בבית הספר. מה אפשר לעשות?
אם ניסיתם לדבר איתה על החברות בבית הספר והיא אינה רוצה לדבר על כך, נסו את הדברים הבאים:
- נסו להשיג מידע נוסף – דברו עם המורה ובדקו מה קורה בבית הספר. לעיתים קרובות, המורים רואים מה מתרחש בחצר ויכולים לתת לכם תמונה ברורה על המתרחש.
- האם בתכם סובלת מהצקות או גילויי בריונות? אם כן, כדאי לדבר עם בית הספר ולבדוק כיצד אפשר לעצור זאת. קראו עוד במאמר על בריונות.
- הציעו לה לדבר עם אנשים אחרים, כמו דודים או דודות, חברי משפחה קרובים, מאמן ספורט שאתם סומכים עליו או רב. כמו כן, אפשר להציע לה לדבר עם המחנכת או היועצת בבית הספר.
8. נראה לנו שהבן שלנו לא מוזמן למסיבות ולמפגשי משחק רבים כמו ילדים אחרים. צריך לדאוג?
לא, לא באמת. יכולות להיות סיבות רבות לכך שילדכם אינו מוזמן להרבה מסיבות או מפגשי משחק. אולי יש לו מעגל חברים קטן יותר, או שחבריו עושים פעילויות שונות אחר הצהריים או הולכים לצהרון. זכרו שבנכם אינו חייב להיות הילד הפופולרי ביותר כדי להיות מאושר ובטוח בעצמו.
עם זאת, אפשר לפעמים לארגן מפגש משחק בביתכם עם חבר חדש (ואחד מהוריו), כדי לעזור להם לשבור את הקרח ואולי גם לקבל הזמנה למפגש נוסף. לכן, נסו להקדיש לכך זמן והזמינו חברים הביתה. שאלו את ילדכם אילו ילדים ירצה להזמין, ועזרו לו להזמין אותם.
אם אתם עדיין מודאגים, כדאי לדבר עם איש מקצוע.
9. הבן שלנו מוטרד מאוד מכל עניין החברוּת. מה לעשות?
אם ילדכם מתקשה מאוד להכיר חברים ולשמור על חברויות, או נהיה מוטרד, עצוב או כועס מאוד כשהוא נמצא בחברה, תצטרכו לקבל מידע נוסף ולגלות מה קורה. תמכו בחברויות של ילדכם בגיל בית הספר ולמדו להכיר את החברים שלו, כדי שתוכלו לבדוק מה מתרחש ומדוע.
עם זאת, תוכלו גם לדבר עם איש מקצוע. שאלו את המורה של ילדכם אם היועץ הבית ספרי יכול לעזור. כמו כן, רופא הילדים יוכל להפנות אתכם למומחים באזורכם שיעזרו לכם ולילדכם.
10. לילדנו יש צרכים מיוחדים. איך נוכל לעזור לו להכיר חברים בבית הספר?
ילדים בעלי צרכים מיוחדים יכולים להתחיל ליצור חברויות ומערכות יחסים בריאות בבית הספר בדיוק כמו ילדים שמתפתחים כרגיל – במציאת תחומי עניין משותפים. אם תעודדו את ילדכם להשתתף בפעילויות שקשורות לתחומי העניין שלו, תוכלו לאפשר לו להכיר ילדים אחרים שנהנים מאותם דברים. משחק וחברויות קשורים למגוון מיומנויות שונות – משחק לפי תור, שיתוף, הקשבה ורגישות לרגשותיהם של אחרים – ומומלץ לתרגל את כל המיומנויות הללו בבית.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.