לבנות מערכת יחסים טובה עם צוות בית הספר

אחת הדרכים הטובות ביותר לתמוך בחינוך של ילדכם היא ליצור ולתחזק מערכת יחסים טובה ביניכם לבין צוות בית הספר. כדאי להתחיל ביצירת קשר עם הצוות, ובניסיון להשתלב בסביבה הבית ספרית - להתנדב לפעילויות, להיכנס לוועד ההורים ועוד.

יתרונותיה של מערכת יחסים טובה בין ההורה לבית הספר

כהורים, אתם מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר. מוריו בבית הספר ירצו גם הם להכיר אותו היטב. מערכת יחסים טובה ומכבדת ביניכם לבין צוות בית הספר והמורים תאפשר לכם לספק להם את המידע הנחוץ כדי לעזור לילדכם להפיק את המיטב מהחינוך שהוא מקבל. וכשכולם עובדים יחד, בשיתוף פעולה לטובת האינטרסים של הילד, סביר להניח שהוא יגיע להישגים אקדמיים וחברתיים טובים יותר כגון:

  • הגעה סדירה יותר לבית הספר
  • הישגיות בבית הספר
  • גישה חיובית כלפי בית הספר
  • סיום 12 שנות לימוד בהצלחה
  • רצון להמשיך וללמוד לאחר סיום התיכון.

כדי לעזור לילדכם להפיק את המיטב מבית הספר, צרו קשר ובנו מערכות יחסים עם המורים, הורים ותלמידים אחרים כבר מהיום הראשון בבית הספר. עדיף לעשות זאת מאשר ליצור קשר לראשונה רק כשיש בעיה.

כיצד לבנות מערכת יחסים טובה בין ההורה לבית הספר

אפשר ליצור מערכת יחסים בכמה דרכים:

  • שוחחו בקצרה עם המורים באופן בלתי רשמי בשעת ההגעה והאיסוף. במדיה ואתם מעוניינים בשיח ארוך יותר, עשו זאת בשעות שתקבעו ביניכם מראש.
  • לכו ליום הורים.
  • התנדבו לאחת מפעילויות בית הספר.
  • הצטרפו לטיול השנתי.
  • עזרו בארגון החוגים בבית הספר, תוכניות שונות או אימון קבוצות ספורט.
  • השתתפו בהופעות ובאירועים אחרים מטעם בית הספר.
  • השתתפו בוועד ההורים או באסיפות הורים.

מלבד הקשר היומיומי עם הצוות, אפשר לנסות ללמוד יותר על בית הספר באמצעות אתר האינטרנט של בית הספר, ביצועי בית הספר ואירועים אחרים – כגון טיולים שנתיים, אירועי תרבות ומוזיקה או ירידים בבית הספר. כל אלה הם הזדמנויות להיות מעורבים, להגיב, להעיר, לשאול שאלות ולבנות את מערכת היחסים.

בניית מערכת היחסים עם צוות בית הספר היא תהליך דו-סטרי. לדוגמה, אפשר לבקש מהמורים ומצוות בית הספר לקבל מידע נוסף או משוב כשאתם צריכים. כמו כן, אפשר להתעדכן בנעשה בבית הספר באמצעות פתקים או דוא”ל מהמורה, בדיקת אתר בית הספר וקריאת לוח המודעות במקום.

לא כל ההורים יכולים להיות מעורבים כפי שהם רוצים, אך רצוי להראות לילדכם שבית הספר חשוב למשפחה שלכם. דברו איתו על בית הספר, השתתפו באירועים בית ספריים והיו חמים וחברותיים, ושמרו על גישה חיובית כלפי בית הספר והצוות – כל זאת כדי להעביר את המסר שאתם מעריכים את החינוך שהוא מקבל ומתעניינים בנעשה בחייו.

לכל הורה יש מערכת יחסים שונה עם בית הספר. מלבד מערכת יחסים הכוללת קשר ישיר עם בית הספר, אפשר גם ליצור מערכות יחסים עם הורים אחרים, החברים של ילדכם והמורים עצמם. מערכת היחסים עשויה להשתנות כשילדכם יגדל, או כשחל שינוי בבית או בעבודה.

אסיפות הורים

אסיפות הורים ודיווחים על התקדמות התלמיד הם הדרך העיקרית שבה רוב ההורים מתעדכנים בחינוך ילדיהם. זו יכולה להיות דרך נפלאה להפגיש בין כל האנשים החשובים – אתם, המורה וילדכם – ולדבר זה עם זה.  בחלק מבתי הספר מקובל לערוך את הפגישות יחד עם הילדים. הכינו עם הילד את האסיפה, שוחחו איתו על התקדמותו וקשייו לקראת המפגש עם המורה, כדי להציב מטרות משותפות וכדי שיוכל לחשוב ולעקוב יחד איתכם על הישגיו והתקדמותו.

אפשרויות לתמיכה בבית הספר

חלק מבתי הספר מציעים אפשרויות שונות לתמיכה ולהעברת מידע, למשל:

  • הרצאות שונות להורים
  • תכניות עיצוב התנהגות וחינוך נגד אלימות
  • חינוך למניעת שימוש בסמים
  • שירותי ייעוץ והכוונה בבית הספר
  • קשרים לארגונים בקהילה.

כיצד תמצאו את השירותים הללו? קראו את עלון המידע מבית הספר, בדקו את אתר האינטרנט או צרו קשר עם המזכירות.

אם קשה לכם ליצור את הקשר הראשוני או העיקרי, או שאתם חשים שמעורבותכם אינה מתקבלת בברכה, חפשו אפשרויות אחרות מהרשימה שהזכרנו. כמו כן, אפשר לנסות ליצור קשר עם אנשים בתפקידים שונים בבית הספר – למשל, המנהלת, רכזת השכבה, היועץ וכן הלאה.

כיצד להיות מעורבים בבית הספר היסודי

לעיתים קרובות, בתי הספר היסודיים מאפשרים להורים להיות מעורבים יותר, כיוון שהם קטנים יותר מתיכונים ומחטיבות ביניים. הנה כמה מהדרכים להיות מעורבים בבית הספר:

  • להתנדב בבית הספר – לדוגמה, להשתתף באירועים או בטיולים שנתיים
  • לפעול בהנהגת ההורים הבית ספרית
  • לדבר עם המורה המחנכת, לבקר בכיתה או לשוחח איתה באופן בלתי פורמלי לפני ואחרי בית הספר
  • להשתתף בפעילויות חברתיות עם הורים ומשפחות אחרות
  • להשתמש באתר האינטרנט של בית הספר ובפעילויות אחרות של תקשורת מקוונת.

כיצד להיות מעורבים בתיכון

תיכונים הם מערכות גדולות ומורכבות יותר מאשר רוב בתי הספר היסודיים, וסביר להניח שילדכם ייתקל בנושאי לימוד ובמורים אחרים. השינוי עלול להקשות על ההורים, המורים והתלמידים לפתח ולתחזק מערכות יחסים פוריות.

עם מי לדבר קודם?

בתור התחלה, כדאי להכיר את המורה המחנך של ילדכם. בדרך כלל, המחנך הוא זה שאחראי לעקוב אחרי ההתקדמות הכללית של ילדכם בבית הספר, לבדוק את הנוכחות, ההתנהגות וההתקדמות האקדמית שלו. חשוב להכיר גם את רכזת השכבה ואת רכזי המקצועות המורחבים. אם אתם זקוקים לעזרה נוספת או למומחיות מסוימת, אפשר ליצור קשר עם יועץ בית הספר או הפסיכולוג החינוכי.

כדאי להשתתף באסיפות הורים, כדי להכיר את האנשים שאחראים על היבטים שונים בטיפול ובחינוך של ילדכם. אם לבית הספר יש אתר אינטרנט, אפשר להתעדכן באמצעותו בנעשה בבית הספר, או לשלוח דרכו דוא”ל או הודעות ישירות למורה.  רבים מבתי הספר מעדכנים את ההורים בתפקודו של הילד דרך מערכת משו”ב אינטרנטית.

לשנות את מערכת היחסים כשילדכם גדל

רוב ההורים מכירים את השלב שבו הילד אומר, “די, אתם מביכים אותי”, גם אם ילדם עדיין לא הגיע לשם. כשילדכם יהיה עצמאי יותר, האופן שבו תתקשרו זה עם זה ישתנה. שינויים אלה עשויים להשפיע גם על הדרך שבה אתם מתקשרים עם בית הספר שלו.

עם זאת, עדיין אפשר לנהל מערכת יחסים עם הצוות, ולהתאים אותה לצרכיו החברתיים המשתנים של ילדכם. גם אם אתם מעורבים פחות בבית הספר באופן פיזי, אחת הדרכים הטובות ביותר להמשיך ולעזור לילדכם היא ליצור סביבה חינוכית תומכת בבית – סביבה שמעריכה חינוך.

אפשר פשוט לדבר זה עם זה על שיעורי הבית, לדון בתוכניות ובשאיפות של ילדכם לעתיד, או לבדוק את הקשר בין העבודה שהוא עושה בבית לבין היעדים העתידיים שלו.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.