בעיות בבית הספר: ילדים בני 9 עד 15

חשוב להיות ערניים לסימנים שילדכם מתקשה בבית הספר. טיפול מוקדם בבעיות בבית הספר יאפשר לילדכם לחזור למסלול בקלות רבה יותר.

בעיות בבית הספר: למה לצפות

עליות וירידות בבית הספר הן חלק טבעי מהחיים עבור צעירים רבים.

בעיות בבית הספר כוללות ביצועים אקדמיים נמוכים, חוסר מוטיבציה להליכה לבית ספר או למידה, קשיים בקשרים חברתיים או בקשר עם המורים. ישנן בעיות קלות וישנן חמורות, קצרות מועד או בעיות שנמשכות זמן רב יותר. אפילו בעיות זמניות עלולות להשפיע לרעה על האופן שבו ילדים מרגישים כלפי בית הספר – וכלפי עצמם.

הילדים מצליחים יותר בבית הספר כאשר ישנה מעורבות של ההורים והמשפחה. חשוב לשמור על מערכת יחסים טובה עם הצוות, גם אם ילדכם אינו נתקל בבעיות.

סימנים נפוצים לבעיות בבית הספר

ישנם כמה סימנים שמצביעים על בעיות בבית הספר. שימו לב אם ילדכם:

  • חווה ירידה בציונים בנושא אחד או יותר
  • אינו מפגין מעורבות או קשר עם בית הספר – לדוגמה, לא מתעניין בפעילויות שמחוץ לתוכנית הלימודים או מסתובב עם מעט חברים בלבד
  • מסרב לדבר איתכם על בית הספר, או מדבר עליו עם המשפחה או החברים לעתים נדירות בלבד
  • מסרב לעשות את שיעורי הבית
  • חווה ביטחון עצמי נמוך או היעדר הערכה עצמית – עשוי להגיד שהוא “סתום” או “טיפש”, או לא חכם כמו חבריו
  • מרבה לקבל עונשים.
  • ממציא תירוצים שלא ללכת לבית הספר, או מבריז בלי ידיעתכם
  • משועמם מהשיעורים או לא מקבל מספיק אתגרים – ייתכן שיגיד שהוא לא לומד שום דבר חדש
  • חווה בעיות קשב או בעיות התנהגותיות
  • נופל קורבן לבריונות או מתנהג בבריונות כלפי אחרים.

לפעמים קל לזהות את הבעיות בבית הספר, וילדכם ישמח לדבר איתכם עליהן. אך חלק גדול מהילדים מסתירים את הבעיות מההורים, המורים והחברים לכיתה – מעתיקים את שיעורי הבית, מעמידים פני חולים בזמן מבחן חשוב, או לא מביאים את התעודה הביתה. מעשים אלו עשויים להקשות עליכם מאוד לגלות שקיימת בעיה. לפעמים אפילו המורים אינם מזהים את הרמזים – בעיקר אם ילדכם נעדר הרבה מבית הספר.

יכול להיות שתגלו שילדכם לא ממש רוצה להגיד מה לא בסדר בבית הספר. דברו איתו ואמרו לו כיצד נראה לכם שהוא מרגיש. אפשר להגיד, “אתה נראה עצוב. אולי אתה דואג בגלל משהו בבית הספר?” קראו את המאמר איך להתמודד עם שיחות קשות כדי לדעת איך להתחיל בשיחה.

מדוע חשוב לטפל במהירות בבעיות בבית הספר

בעיות שאינן מזוהות ומטופלות במהירות עלולות להוביל להשלכות משמעותיות לטווח ארוך. הן עלולות לפגוע בדימוי העצמי של ילדכם ובטווח הארוך, משפיעות בצורה משמעותית על הרווחה של ילדכם.

בעיות כאלה יכולות להוביל גם לסיכון מוגבר לנשירה מבית הספר.

אחת ההשלכות הנוספות היא תיוג הילדים בתגיות לא מועילות כגון “חסר מוטיבציה”, “מוסח בקלות” או “עצלן”. גרוע מכך – לעתים קרובות, הצעירים מאמצים לעצמם את התגיות הללו ומתחילים להאמין שהם “עושי צרות” או “לא מוצלחים”. כל התגיות האלה מצביעות על כך שהילד אשם בבעיות, אך לעתים קרובות, זהו סימן לכך שהמערכת ורשתות התמיכה שסביבו לא זיהו את הבעיה ואינן עובדות כהלכה.

לבסוף, ילדים שחווים בעיות בבית הספר עלולים להרגיש פחות שייכים. הצלחתם של ילדים בבית הספר תלויה ברווחתם – באופן שבו הם חושבים, מרגישים ומתנהגים הן בבית הספר והן מחוצה לו. מחקרים מצאו כי הסתגלות לבית הספר ותחושת שייכות משפרות את הרווחה של אנשים צעירים.

הסיבות לבעיות בבית ספר

עם הסיבות הנפוצות יותר לבעיות בבית הספר נמנות לקויות למידה בסיסיות – כגון דיסלקציה – או בעיות התנהגותיות או רגשיות. עם זאת, ישנן סיבות רבות אחרות לחוסר הצלחה בלימודים אצל צעירים.

גורמים אישיים כוללים:

  • מחלה כרונית
  • מוגבלות שכלית התפתחותית
  • קשיים או הפרעות התנהגותיות או התפתחותיות
  • בעיות נפשיות כגון דיכאון או חרדה
  • אירוע טראומתי
  • קשיים בהערכה העצמית, מיומנויות תקשורת או מיומנויות חברתיות
  • קושי להקשיב, להתרכז או לשבת בשקט.

גורמים בבית הספר כוללים:

  • הצקות או גילויי בריונות
  • חוסר חיבה או חוסר תחושת חיבור, לתרבות או לסביבה בבית הספר
  • חוסר עניין בנושאים שנלמדים בבית ספר או חוסר אתגר
  • תמיכה אקדמית או בית ספרית דלה, בעיקר במקרה של עומסי עבודה גדולים
  • קשיים בקשר עם המורים או תלמידים אחרים בבית הספר
  • היעדרות מבית הספר בגלל הסיבות שהוזכרו
  • דרישות מתחרות על הזמן הפנוי, כגון פעילויות שמחוץ לתוכנית הלימודים.

לקבל עזרה

כדאי לדבר עם המורה של ילדכם, המנהלת או יועצת בית הספר, בהתאם לבעיות שחווה ילדכם. כדאי להתייעץ עם הצוות לגבי צורך בפניה לפסיכולוגית בית הספר, לקלינאית תקשורת או מרפאות בעיסוק.

ילדים עם צרכים מיוחדים

צעירים שמתמודדים עם בעיות קשב וריכוז, רמות חרדה גבוהות או התנהגות אימפולסיבית או תוקפנית נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות בעיות בבית הספר, כיוון שקשה להם יותר להתאים את עצמם לדרישות בסביבת הכיתה, או להתרכז במשימות ובהוראות המורה.

כמו כן, נמצא קשר חזק בין בריאות גופנית לבין ביצועים בלימודים. חלק מהילדים בעלי צרכים מיוחדים שנובעים ממחלה כרונית נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות בלימודים או קשיים במערכות היחסים בבית הספר. ילד שנעדר הרבה מבית הספר בגלל מחלה זמנית או כרונית עשוי להתקשות להשלים את החומר.

הביצועים בלימודים מושפעים גם מהערכה עצמית נמוכה או משינויים במערכות היחסים עם החברים לכיתה, שקשורים לצרכים המיוחדים של הילד.

אף שלא כל ילד עם צרכים מיוחדים נתקל בבעיות בלימודים, כדאי לבסס מערכת יחסים חזקה עם הצוות כבר בשלב מוקדם ולהשגיח באופן קבוע על ההתקדמות של ילדכם בבית הספר, כדי לזהות סימנים מוקדמים לבעיות. אם הבעיות אכן צצות, בקשו עזרה מהצוות וכן מרופא הילדים וממומחים נוספים.

כמו כן, חשוב להיות מודעים לזכויותיו של ילדכם בכל הנוגע לחינוך והשכלה.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network