שיעורי הבית

לשיעורי הבית יש יתרונות רבים - גם אם ילדכם חושב אחרת! מלבד כל היתרונות, השיעורים עוזרים לילדים ללמוד מיומנויות ארגון מועילות. כך תפיקו את המיטב משיעורי הבית.

שיעורי בית: עקרונות הבסיס

שיעורי הבית יכולים להגיע במגוון צורות. לדוגמה, יכול להיות שילדכם יתבקש לענות על שאלות במחברת או בחוברת עבודה או להכין פרויקט, לקרוא ולכתוב משהו או לאסוף פריטים מעניינים כדי לחלוק עם שאר הכיתה. שיעורי הבית יעזרו לילדכם:

  • לתרגל מיומנויות שנלמדו בכיתה
  • להתכונן לשיעור ביום למחרת
  • לעבוד על פרויקט מתמשך שדורש מציאת משאבים נוספים בספרייה, באינטרנט או בעזרת ההורה
  • ללמוד מיומנויות ארגון וניהול זמן, למשל, לעבוד לפי תאריך יעד בכיתה ובבית, ולמצוא איזון בין עבודה למשחק.

שיעורי הבית יכולים לתרום גם להורים – הם מאפשרים לכם לראות מה ילדכם לומד כרגע בבית הספר, ולהכיר לו את הדעות והערכים שלכם בנוגע ללימודים ולחינוך, להפגין עניין ולעזור בהכנתם.

מעבר סיוע להצלחה בימודים, יש לשיעורי הבית יתרונות נוספים: הם עוזרים לילדים ללמוד מיומנויות ניהול זמן וארגון, לערוך קישורים בין בית הספר לבית, ולשלב את ההורים בחינוך הילדים. כשהילדים גדלים, לשיעורי הבית יש יתרונות אקדמיים ברורים יותר – נמצא קשר חזק בין הכנת שיעורי הבית לבין הישגיות, בעיקר בבית הספר התיכון.

כיצד להפיק את המירב משיעורי הבית

מצאו את הזמן הנכון

חלק מהילדים מכינים את שיעורי הבית באופן הטוב ביותר מיד אחרי בית הספר. אחרים זקוקים להפסקה כדי לשחק ולהתאוורר מעט. בכל מקרה, הזמן הטוב ביותר הוא כאשר אתם נמצאים בסביבה כדי להשגיח ולעזור במקרה הצורך.

רוב הילדים יכולים להתרכז במשך 15 דקות בלבד כל פעם, ואז הם זקוקים להפסקה קצרה. בקשו מילדכם לעשות כמה תרגילי מתיחות כגון מתיחת צוואר, נענועי ידיים ופיתולי אצבעות. אם ילדכם סיים להכין את כל השיעורים, אפשר לתגמל אותו בפעילות שהוא אוהב, למשל צפייה בטלוויזיה או משחק בחוץ.

צרו את האווירה המתאימה

הכינו לילדכם מקום נוח, מאוורר, מואר היטב, כך שיוכל לפרוש את הספרים, העטים וכל מה שצריך כדי להכין את השיעורים. נסו לצמצם ככל האפשר את הסחות הדעת: כבו את הטלוויזיה ובקשו מהאחים להתרחק. אפשר לבקש מילדכם להשאיר את הטלפון הסלולרי שלו אצלכם לזמן מה. אם הוא משתמש במחשב שמחובר לאינטרנט, החזיקו אותו במרחב המגורים המשפחתי כדי שתוכלו להשגיח על האתרים שבהם הוא גולש.

עזרו לילדכם להיות מאורגן

הראו לילדכם כיצד לפרק מטלות גדולות או פרויקטים מורכבים למשימות קטנות יותר וקלות יותר לניהול. אפשר לתכנן ולעשות משימה אחת מדי יום. אם יש לו כמה מטלות שונות באותו שבוע, עזרו לו לתכנן איזו יעשה בכל יום. ילדים גדולים יותר יכולים להשתמש ביומן שיעורי בית שבו יכתבו אילו מטלות עליהם להגיש במהלך השבוע, ולתכנן את זמנם בהתאם.

עזרו לילדכם לפתח גישה חיובית

שיעורי הבית אינם תמיד קלים. תפקידכם הוא לעזור לילדכם לפתח גישה חיובית לאתגרים האקדמיים והארגוניים שעומדים בפניו. אם הוא נמנע מאתגרים, עודדו אותו למיין את המשימות לפי מידת הקושי. בקשו ממנו לעשות קודם כל את המטלות ה”קלות”, כדי לבנות את הביטחון העצמי, ואז כוונו אותו למשימות הקשות יותר.

אם הוא נאבק עם מטלה מסוימת, עזרו לו להתבונן בבעיה באופן חיובי ולבדוק מה בדיוק קשה לו. לאחר מכן, חשבו יחד על כמה פתרונות, שקלו את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות ומצאו מהי האפשרות הטובה ביותר. למדו את ילדכם לזהות אנשים או מקורות מידע שיוכלו לעזור לו בהמשך.

ילדים מתקשים לפעמים להתחיל לעבוד על הפרויקט או להעלות רעיונות. תמיכתכם בשלב זה של הכנת השיעורים תעזור להם להתחיל ברגל ימין, ולהימנע מדחיינות ומתסכול.

שמשו כמאמנים

כשמדובר בשיעורי הבית, חשבו על עצמכם כעל המאמן של ילדכם. אתם יכולים ליצור את הזמן, הסביבה והגישה המתאימים להכנת שיעורי הבית, אך בסופו של דבר, זו האחריות שלו. אם אתם עושים את שיעורי הבית במקומו, ילדכם לא יפתח מיומנויות אקדמיות חשובות ולא ילמד מה לעשות כשהוא נתקל במכשול כמו מחסור בזמן, סדרי עדיפויות מתנגשים או משימה שאינו מבין. בתור מאמנים, תצטרכו לתת לילדכם “להיכשל” מדי פעם – אך זכרו שילדים לומדים מכישלון בדיוק כפי שהם לומדים מהצלחה. הדבר החשוב באמת הוא הגישה של שניכם כלפי הכישלונות הללו.

כשילדכם באמת נתקל בבעיות בהכנת שיעורי הבית, שאלו אותו מה עליו לעשות טוב יותר בפעם הבאה. תמיד שבחו ותגמלו אותו על כך שניסה ככל יכולתו, בעיקר במשימות שהוא מתקשה בהן – גם אם לא סיים את המשימה בצורה מושלמת.

לעבוד בשיתוף פעולה עם המורה

נסו לבסס מערכת יחסים נעימה וידידותית עם המורה של ילדכם. כך יהיה לכם קל יותר לדבר על שיעורי הבית והעבודה שילדכם צריך לעשות בבית הספר. אם יש לכם חששות בנוגע לשיעורי הבית, דברו עם המורה בהקדם האפשרי במקום להניח לבעיה לגדול ולצמוח. יידעו את המורים במקרים הבאים:

  • ילדכם מבלה זמן רב מדי בהכנת שיעורי הבית. בדקו כמה זמן מבלים ילדים אחרים בכיתה בהכנת השיעורים. אם ילדכם מבלה דרך קבע זמן רב יותר מאחרים בהכנתם, דברו עם המורה. יכול להיות שהוא מתמודד עם קשיי למידה בסיסיים וזקוק לעזרה.
  • ילדכם אינו מבין את העבודה. במקרה זה, יכול להיות שהוא מפספס מושגים חשובים בכיתה. אם תספרו על כך למורה, היא תוכל למלא את החסר בזמן השיעור.
  • ילדכם אינו מצליח להתרכז. כדאי לבדוק אם מדובר בבעיה בבית (אולי בגלל עייפות יתר) או שמדובר בבעיה מתמשכת בבית הספר.
  • ילדכם נאבק בנושא לימודים מסוים. המורה יוכל להציע גישה אחרת ללמידת הנושא. לדוגמה, אפשר להיעזר בקוביות כדי לתרגל חיבור וחיסור, או לחתוך פיצה כדי לעזור לילדכם להבין את עקרונות השברים.

אם הוא זקוק לעזרה בנושא מסוים, בקשו מצוות בית הספר עזרה נוספת. אפשר לשקול להיעזר במורה פרטי מקצועי או מישהו מחברי המשפחה או מהסביבה הקרובה שלכם שיוכל לעזור.

אם אתם מודאגים משיעורי הבית

אם אתם חשים שילדכם נאבק בשיעורי הבית או בלמידה, דברו קודם כל עם המורה. המורה עשויה להציע לכם לערוך בדיקת שמיעה וראייה כדי לוודא שילדכם רואה ושומע היטב את הנעשה בכיתה.

אם אתם עדיין מודאגים בנוגע ללמידה או ליכולת הריכוז שלו בכיתה, דברו עם רופא המשפחה, רופא הילדים , מורה להוראה מתקנת, או פסיכולוג.

כמה שיעורי בית?

אין כללים קבועים בנוגע לכמות שיעורי הבית. יש בתי ספר שנותנים יותר שיעורים מאחרים, אך שיעורי בית רבים יותר אינם תורמים בהכרח לרמת הישגים גבוהה יותר, בעיקר בבית הספר היסודי. כמות רבה מדי של שיעורי בית עלולה להציף את התלמידים רגשית, או להפריע לפעילויות בריאות אחרות כגון קשרים חברתיים, משחק, ספורט, שיעורי נגינה, תחביבים או הירגעות. אם נראה לכם שילדכם מתקשה עם עומס שיעורי בית רב מדי, שוחחו על כך עם המורה, ובדקו אם חלוקת הזמן של ילדכם הגיונית ותואמת גיל.

שימו לב גם לא להעמיס יתר על המידה על לוח הזמנים של ילדכם אחרי הצהריים עם חוגים, תנועת נוער ועוד, כדי לאפשר לו להכין שיעורי בית בנחת, ולפזר בצורה מאוזנת את המטלות שלו לאורך השבוע.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.