בריונות בבתי הספר בגיל ההתבגרות: כיצד לעזור לילדכם

בריונות נהיית פחות נפוצה ככל שילדכם מתבגר, אך היא עדיין מתקיימת ועשויה לפגוע באופן הרסני. כדאי לדעת איך לזהות את הסימנים לבריונות, כיצד לעזור לילדכם לבנות חוסן נפשי וכישורי חיים, וכיצד לשתף פעולה עם בית הספר כדי להילחם בבריונות.

מהי בריונות?

בריונות היא שימוש שיטתי לרעה בכוח. עבור חלק מהצעירים, היא מתבטאת בצורת הצקות בלתי פוסקות וקריאה בשמות. עבור אחרים, היא עלולה להיגמר בבידוד חברתי או בתקיפה מילולית או גופנית. בריונות יכולה להתרחש גם באינטרנט – זוהי בריונות ברשת.

שיעור מעשי הבריונות עולה אצל בנים ובנות בערך בזמן שהם נכנסים לחטיבת הביניים, אך צונח במהירות לאחר מכן.

חומרת הבריונות משתנה מאוד, וכך גם השפעתה. מה שיכול להיות תוספת מבאסת ליום רע בבית הספר לילד אחד, עלול להיות הרסני לילד אחר. אף שרובם המכריע של מעשי הבריונות הוא מתון למדי (לדוגמה, הצקות לא נעימות ולא תקיפה או בידוד חברתי), כל מעשי הבריונות מכאיבים ופוגעים לקורבן. כשהבריונות נמשכת, היא עלולה לגרום לפגיעה גופנית ו/או פסיכולוגית רצינית ומתמשכת.

  • הגישה שאתם ומשפחתכם תנקטו כדי לזהות ולהילחם בבריונות תשתנה בהתאם לדברים הבאים:
  • איזה סוג של בריונות חווה ילדכם – למשל, הטרדה מילולית או תקיפה גופנית
  • האם מעשה הבריונות מתבצע על ידי קבוצה או אדם אחד
  • מה חומרת ההשפעה על ילדכם
  • אילו אסטרטגיות נראות לכם ולילדכם הטובות ביותר.

מדוע בריונות מתרחשת?

ילדים רבים מתנהגים בבריונות בשלב מסוים, אך הבריונות נהיית נפוצה פחות ככל שהילדים מתבגרים. יש כמה השפעות עיקריות שמובילות צעירים להתנהג בבריונות, ובהן מזג תוקפני, רמות אמפתיה נמוכות, דעות קדומות שלמדו נגד קבוצות אנשים מסוימות וחוויות שליליות במשפחה, כגון התעללות גופנית או רגשית.

מצבם החברתי של אנשים צעירים יכול להשפיע גם הוא. לדוגמה, כשבני הנוער נכנסים לחטיבת הביניים, חלקם מנסים לבסס את מעמדם בסולם החברתי החדש. גם צעירים שנמצאים בקבוצה אנטי-חברתית נוטים יותר להתנהג בבריונות.

כיצד לזהות סימני בריונות

בריונות יכולה להתרחש בכל מקום שאליו מגיעים אנשים צעירים, לא רק בבית הספר. התנהגות בריונית נמצאת גם בבית, באירועים חברתיים או אירועי ספורט ובמקום העבודה.

קשה לפעמים לזהות בריונות אצל בני נוער. לעתים קרובות היא מתבטאת באופן פיזי פחות מאשר בקרב ילדים צעירים יותר. יכול להיות שילדכם ינסה להסתיר אותה מכם ומאחרים, או יחוש בושה, פחד ורצון שלא תדאגו או תעשו מזה עניין גדול. לעתים קרובות, הילדים פשוט רוצים שהבריונות תיעלם בלי למשוך יותר מדי תשומת לב. ילד שנופל קורבן למעשי בריונות עשוי:

  • לסרב ללכת לבית הספר, או להמציא תירוצים כדי לא ללכת
  • להיות לא מאושר או חרד לפני או אחרי בית הספר
  • להגיד “אני שונא את בית הספר” או להביע פחד מפני בית הספר
  • להתבודד יותר ויותר
  • לסבול מסימני פגיעה גופניים ובלתי מוסברים – לדוגמה, חבלות או בגדים קרועים
  • להצליח פחות בבית הספר
  • להגיע הביתה עם חפצים שניזוקו או נעלמו
  • להפגין שינויים מובחנים בהתנהגות או ברגשות, כגון חרדה
  • להתקשות לישון
  • להגיד לכם באופן קבוע שהוא סובל מכאב ראש, כאב בטן או בעיות גופניות אחרות
  • להיראות חסר הערכה עצמית או חסר ביטחון עצמי.

ייתכן שילדכם מראה חלק מהסימנים האלה בגלל סיבות אחרות, ולכן כדאי לדבר איתו על כך.

לבנות את החוסן הנפשי של ילדכם

חוסן נפשי הוא היכולת להתמודד עם העליות והירידות בחיים, מבחינה חברתית ורגשית. לבניית החוסן הנפשי יש יתרונות חשובים לחיים, ובהם צמצום הסיכויים ליפול קורבן לבריונות, או היכולת להתמודד טוב יותר אם עליכם להתמודד עם בריונות. בניית חוסן נפשי ואסרטיביות עוזרת לכל הילדים להילחם בבריונות ולפתח מיומנויות לחיים.

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לעבוד על החוסן הנפשי וכישורי החיים של ילדכם, ויפה שעה אחת קודם. הנה כמה רעיונות:

  • תנו לילדכם המון אהבה. התמקדו במאפיינים האישיים החיוביים של ילדכם, אך שמרו על איזון וחיבור למציאות גם באהבה ובשבחים שאתם חולקים לו.
  • תמכו בו. מתן התמיכה עשוי להיות קשה יותר ככל שילדכם מתבגר – תמיכה לילד בגיל ההתבגרות שונה מאוד מתמיכה לפעוט – אך הוא לא פחות חשוב. הקשיבו לילדכם בצורה פעילה ושמעו איך הוא מרגיש, חשבו יחד על אפשרויות להתמודדות עם הבעיה והציעו פתרונות אפשריים.
  • תנו לו חופש. צעירים שמקבלים הזדמנות להכיר אנשים חדשים וללמוד כיצד להסתדר איתם מפתחים מיומנויות חברתיות ותחומי עניין, ומרחיבים את המעגל החברתי שלהם. ילדים מבודדים שיש להם מעט חברים או שאין להם חברים כלל נוטים לרוב לסבול ממעשי בריונות.
  • עודדו את ילדכם להיות אסרטיבי בעת הצורך. למדו אותו מגיל צעיר שיש להתייחס לאחרים בכבוד. הוכח שברגע שילדים מאמינים שלאחרים מגיע כבוד, קל להם לדרוש את אותה רמת כבוד לעצמם.

דוגמה אישית

הדוגמה שאתם נותנים לילדכם היא החשובה ביותר – בבית עם המשפחה, ובמערכות היחסים שלכם עם אחרים. כשאתם מתייחסים בכבוד לאחרים ופותרים עימותים באופן בונה, ילדכם רואה זאת ולומד שזו הדרך ההולמת להתייחס לאחרים. אך אם הוא רואה אתכם מתנהגים בתוקפנות, הוא עשוי לחקות אתכם.

מערכות יחסים טובות בתוך המשפחה חשובות גם הן. הן מאפשרות לילדים להרגיש אהובים ומוגנים ולפתח הערכה עצמית. האופן שבו אתם מתייחסים לילדיכם בבית יכול להשפיע על התנהגות בריונית. ילד שמפחד מהמבוגרים בחייו נוטה יותר להתנהג בבריונות כלפי אחרים כדי לקבל תחושת שליטה וכוח. כדי לבנות מערכת יחסים חזקה, חשוב לשמור על קשר עם ילדכם.

גם האופן שבו ילדיכם מתייחסים זה לזה חשוב מאוד. בריונות בקרב אחים נפוצה למדי, ויש קשר ברור בין בריונות בין אחים בבית לבין בריונות בבית הספר. טפלו היטב במריבות בין אחים, כדי לעזור לילדיכם ללמוד כיצד להתייחס כראוי לילדים בבית הספר.

לעבוד עם צוות בית הספר

אם ילדכם נפל קורבן להתנהגות בריונית בבית הספר ועובר תקופה קשה, כדאי לשקול פנייה לצוות בית הספר כדי להילחם בבריונות. בתי ספר נדרשים להתייחס לבריונות בצורה רצינית מאוד. המורים אמורים להיות מאומנים בזיהוי גילויי בריונות ובטיפול בהם, ולעבוד איתכם כדי למנוע מקרים נוספים בעתיד.

על הצוות לנסות לשנות את ההתנהגות הבריונית ולהרתיע ילדים אחרים שמתנהגים כך. ההצעות של אנשי הצוות תלויות בנסיבות גילויי הבריונות ובילדים המעורבים.

כיצד לערב את צוות בית הספר

  • שוחחו עם ילדכם על היתרונות בפנייה לצוות בית הספר.
  • שאלו אותו אם הוא מוכן להיות איתכם בשיחה. כמו כן, שאלו אותו מה הוא רוצה לומר בפגישה.
  • קבעו פגישה עם המחנך בשיתוף היועצת/פסיכולוגית בית הספר בהתאם לצורך.
  • דברו איתו על הבעיה, הציגו את העובדות הידועות לכם, ובקשו את התערבות בית הספר.
  • היו אסרטיביים, אך לא כועסים או מאשימים, והיו מוכנים להקשיב.
  • סיימו את הפגישה עם תוכנית פעולה לפתרון הבעיה.
  • הישארו בקשר עם בית הספר.

כיצד מטפלים במקרי בריונות

כל ההתערבויות שעורך בית הספר אמורות להגן על הקורבן של מעשה הבריונות ולהבטיח את ביטחונו. הפעולות הייחודיות שעושה בית הספר תלויות בסוג הבריונות שהתרחש. אם הבריונות חמורה ומערבת מעשים פליליים, אפשר גם לפנות למשטרה.

אל תיצרו קשר ישיר עם הצעיר שמתנהג בבריונות או עם הוריו, כיוון שסביר להניח שרק תחמירו את הבעיה. תמיד עדיף ובטוח יותר לעבוד על הפתרון עם בית הספר מאשר לנסות ולפתור את בעיית הבריונות בעצמכם.

אם הבריונות אינה נפסקת

  • זכרו שבטוח יותר לעבוד עם צוות בית הספר ולא לקחת את העניינים לידיים.
  • זכרו שלוקח זמן לשנות התנהגות ולכן סביר להניח שהתוצאות לא יהיו מידיות
  • הודיעו לבית הספר על מקרי בריונות נוספים. תעדו בזהירות ובפירוט את מעשי הבריונות ומתי התרחשו: צלמו תמונות במקרה שהבריונות כללה פגיעה גופנית, צלמו תמונות מסך או הדפיסו את העדויות במקרה של בריונות ברשתות החברתיות, בתגובות או בצ’טים, בדוא”ל או בהודעות סמס.
  • בקשו להיפגש ולדון בנושא עם הנהלת בית הספר.
  • במידה ואינכם חשים שבית הספר נרתם להגנה על ילדכם ניתן לפנות לפיקוח במשרד החינוך.

אף שפתרון הבעיה בתוך בית הספר הוא המצב האידיאלי, לפעמים, לטובתו ולרווחתו של הצעיר, משפחות שונות עשויות לשקול מעבר בית ספר כמוצא אחרון. זוהי החלטה מורכבת שיש לה השלכות רבות. אין דרך “נכונה” או “לא נכונה”. מומלץ לקבל את ההחלטה לאחר שמביאים בחשבון את הרצונות של ילדכם ואת עצותיו של הצוות בבית הספר הנוכחי.

חשוב מאד לבחון את הכישורים החברתיים של ילדכם ובמידת הצורך להסתייע באיש טיפול לעזרה בפיתוח כישורים אלו. ילדים הסובלים מבריונות חווים לעיתים קשיים בהבנה חברתית או זקוקים לחיזוק הכישורים החברתיים שלהם. היו ערים לפערים מהסוג הזה וחזקו את ילדכם בתחומים בהם הוא מתקשה.

תנו לילדכם כמה שיותר תמיכה ואהבה בבית. המשיכו לחזק אותו בבית, ושתפו פעולה עם המורה כדי לפתח תכנית להילחם בבעיית הבריונות.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network