אובדן זכויות יתר: כלי עזר לניהול התנהגות

אחת הדרכים היעילות לטיפול בהתנהגות מאתגרת היא אובדן זכויות יתר. זוהי למעשה דרך נוספת להקניית משמעת - תהליך שבו מלמדים את הילדים מהם ההבדלים בין התנהגות מקובלת ובלתי מקובלת.

אובדן זכויות יתר: עקרונות הבסיס

“אובדן זכויות יתר” משמעו לקחת מהילד את הזכות להשתתף בפעילות אהובה או אחד מחפציו – למשל, צעצוע – כתוצאה להתנהגות בלתי ראויה. כלי זה עובד היטב בחלק מהמשפחות, ומשפחות אחרות משתמשות בו לעיתים נדירות, אם בכלל. עם זאת, כדאי לזכור שהדרך הטובה ביותר לכוון את התנהגותו של ילדכם היא לתת לו תשומת לב חיובית ואוהבת.

זכויות יתר וזכויות רגילות

זכות יתר היא משהו שילדכם אוהב או נהנה ממנו. זכות היא משהו שילדכם צריך. לדוגמה, לילדים יש זכות בסיסית לקבל דברים כמו מזון ומים, ולהרגיש אהובים. עם זאת, צפייה בטלוויזיה ומשחק אצל חבר הם זכויות יתר. אפשר לקחת זכות יתר כתוצאה להתנהגות מאתגרת, אך אי אפשר לקחת זכות בסיסית.

אובדן זכויות יתר כתוצאה להתנהגות

אובדן זכויות יתר הוא סוג של תוצאה. אפשר להשתמש בתוצאות כדי להראות לילדכם מה קורה כשהוא מתנהג באופן מסוים. לדוגמה, “אם לא תלבש את הסווטשרט, אתה תצטנן”, או “אם את ואחיך רבים על המחשב, אני אכבה אותו ל-30 דקות”. תוצאות יכולות לעזור לכם להציב גבולות להתנהגותו של ילדכם ולעודד אותו לעמוד בכללים המשפחתיים, במיוחד כאשר הילדים גדלים, ולעיתים אנו כבר מתקשים למצוא תוצאות יעילות למעשיהם (כגון התעלמות שיטתית).

מדוע להשתמש באובדן זכויות יתר?

אובדן זכויות יתר יכול לשנות את התנהגותו של ילדכם אם זכות היתר היא משהו שהוא מעריך ואינו רוצה לאבד. כדאי להשתמש בכך יחד עם שיטות נוספות לחיזוק התנהגות טובה. כמו כן, כשילדכם מאבד זכות יתר כתוצאה מהתנהגות מאתגרת, עליו לקחת אחריות על התנהגותו. כך הוא לומד מהי משמעת עצמית, ורואה שאינכם “השוטר הרע” שתמיד מחלק עונשים.

בטווח הקצר, שימוש באובדן זכויות יתר יגביר את סיכויי ההצלחה של ילדכם – לדוגמה, במילוי הכללים בבית הספר. כלי זה יעזור לו גם בטווח הארוך: למשל, כדי לדעת מה הגבולות בעבודה.

מתי להשתמש באובדן זכויות יתר?

אובדן זכויות יתר הוא כלי יעיל לשימוש כשאין תוצאות טבעיות או הגיוניות למעשה – למשל, אם ילדכם מפר את אחד מהכללים המשפחתיים ומקלל. זכות היתר שאתם לוקחים אינה חייבת להיות קשורה להתנהגות שאתם מנסים לשנות.

אפשר לקחת זכות יתר גם כאשר עליכם לגבות שימוש בתוצאות נוספות. לדוגמה, ביקשתם מילדכם לנקות את החדר, אך הוא לא עושה זאת. הצבתם לו תוצאה – הוא לא יצפה בטלוויזיה עד שינקה את החדר, אך הוא עדיין מסרב. זה, כנראה, הזמן הנכון לקחת ממנו זכות יתר – כמו לקבל הסעה לביקור בביתו של חבר. אפשר לומר, “אריאל, החלטת שלא לסדר את החדר למרות שביקשתי פעמיים. לכן, לא אסיע אותך לבית של עומר”.

עם מי להשתמש באובדן זכויות יתר?

אובדן זכויות יתר עובד היטב אצל ילדים בגיל בית הספר, שיכולים להבין שהתוצאות מגיעות בעקבות התנהגות בלתי מקובלת. לדוגמה, “אורן, אם אתה בוחר שלא לעשות שיעורי בית עכשיו, לא תלך לפארק אחר הצהריים”.

ילדים בני פחות משלוש עשויים להתקשות ולהבין את הקשר בין התנהגותם לבין אובדן זכות היתר. ילדים אוטיסטים צריכים להבין מתי זכות היתר תחזור אליהם, כיוון שהם עלולים לחשוב שאבדה להם לנצח.

כיצד להשתמש באובדן זכויות יתר?

השתמשו בצעדים הבאים:

  • אם אתם מתכוונים לשנות חלק אחד בהתנהגותו של ילדכם, תכננו מראש מהי זכות (או זכויות) היתר שתיקחו, ואז עשו זאת אם ילדכם מפר את הכללים.
  • תנו לו אזהרה לפני שאתם לוקחים ממנו את זכות היתר – לדוגמה, “עלמה, תפסיקי לצרוח או שלא תוכלי לשחק במחשב היום”. אפשר לבחור שלא לתת אזהרה כשמדובר בהתנהגות מסוכנת או אגרסיבית – למשל, בעיטות או ריצה לעבר הכביש.
  • אם ילדכם מפסיק את ההתנהגות המאתגרת, שבחו אותו בשקט על כך שעשה את הדבר הנכון. המשיכו לתת לו תשומת לב ושבחים כל עוד הוא מתנהג באופן הרצוי. למשל, “אייל, מאוד אהבתי שדיברת עם אחותך במילים נחמדות”.
  • אם ילדכם אינו מפסיק להתנהג באופן הבלתי רצוי, המתינו פרק זמן קצר (נאמר, 15 שניות) ואז עמדו במילתכם וקחו ממנו את זכות היתר. לדוגמה, “אביגיל, כיוון שלא הפסקת לצעוק, לא תוכלי לצפות בטלוויזיה למשך חצי שעה”.
  • אם ילדכם ממשיך להתנהג כך, הוסיפו עוד תוצאה – למשל, אובדן זכות יתר נוספת או פסק זמן.

אם הוא אומר “לא אכפת לי” כשאתם לוקחים ממנו את זכות היתר, התעלמו והמשיכו בשלכם. ייתכן שהוא אומר זאת כדי לבדוק אם תבחרו במשהו אחר, או כיוון שהוא צריך לבטא את רגשותיו. בכל מקרה אובדן זכויות אינה עונש, והמטרה של אובדן זכויות אינה שהילד יסבול, אלא לסמן לו שהנהגות זו אינה רצויה.

דוגמאות לזכויות יתר

זכויות יתר שאפשר לקחת מילדכם הן, למשל:

  • צעצוע או משחק אהובים
  • זמן מסך, כולל טלוויזיה, משחקים אלקטרוניים ושימוש במחשב לכל דבר שאינו שיעורי בית
  • ביקור אצל חבר או יציאה למסיבה
  • גישה לטלפון סלולרי
  • פעילות אחרי בית הספר
  • הסעה לפעילות חברתית.

טיפים לשימוש באובדן זכויות יתר

אם בחרתם להשתמש באובדן זכויות יתר כתוצאה על התנהגות במשפחתכם, הנה כמה עצות שיעזרו:

  • בחרו באפשרות הטובה ביותר עבורכם ועבור משפחתכם. יש הורים שמשתמשים בתוצאות כדי לכוון את ההתנהגות של ילדיהם, ויש שלא.
  • ודאו שזכות היתר שאתם לוקחים היא הגיונית ושאתם יכולים לאכוף אותה. לדוגמה, “אסור להשתמש באופניים למשך חודש” היא השלכה חמורה מדי ועלול להיות קשה מדי לעמוד בה.
  • השתמשו באובדן זכויות יתר במידה ולזמן מוגבל בלבד. לילדים קטנים מספיק אובדן זכויות יתר של שעה עד כמה שעות בלבד, ללא הצעצוע האהוב. לילדים גדולים יותר – עד סוף היום. כמו בתוצאות, אין משמעות לאובדן זכויות יתר המתרחש לאחר זמן מה, כי ילדכם לא יקשר בין אובדן זכויות היתר לבין ההתנהגות הלא רצויה, כאשר אלו רחוקים אחד מן השני.
  • דברו עם ילדכם על הכללים המשפחתיים ועל התוצאות של הפרתם. תלו על המקרר רשימה של הכללים המשפחתיים והתוצאות להפרתם (כולל אובדן זכויות יתר), כתזכורת זמינה.
  • היו עקביים והשתמשו בכלי זה כפי שתכננתם. כך ילדכם ילמד שהתנהגותו שלו היא שמובילה לתוצאות חיוביות או שליליות.

אם אובדן זכויות היתר עובד, ההתנהגות המאתגרת תפסיק או תתרחש פחות. עם זאת, ייתכן שייקח שבוע או שבועיים עד שתראו את השינוי בהתנהגות.

אפשר לוותר ולהחזיר את זכות היתר?

מפתה מאוד להיכנע ולהחזיר לילדכם את זכות היתר שלקחתם – בעיקר אם הוא מוטרד מאוד מכך שאיבד את זכותו להשתמש במחשב, למשל. רוב ההורים מוותרים לפעמים, וזה בסדר גמור. עם זאת, כדי לעזור לילדכם לשנות את התנהגותו, עדיף להיות ברורים ועקביים ולעמוד בהחלטתכם לקחת את זכות היתר. על כן- הקפידו להשתמש בתוצאות ובאובדן זכויות יתר באופן שתוכלו לאכוף אותם מבלי לוותר.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.