להיכנס למסגרת חינוכית: רגשות

הכניסה למסגרת חינוכית חדשה היא תקופה מרגשת, אמוציונלית ולפעמים גם חרדה עבור משפחות רבות. אך טבעי שאתם וילדכם תרגישו רגשות מעורבים.

כיצד ילדכם מרגיש בנוגע לגן: פרידה ופחד מזרים

חרדת נטישה ופחד מזרים מופיעות לעיתים קרובות עם הכניסה למסגרת החינוכית. חרדת נטישה היא מה שמתרחש אם ילדכם מוטרד ועצוב מאוד כשאתם הולכים. פחד מזרים הוא מה שמתרחש אם ילדכם מוטרד ועצוב מאוד בסביבת אנשים אחרים. כל הרגשות הללו הם חלק נורמלי בהתפתחות.

הבעיה היא שהשלב ההתפתחותי הזה מופיע בדיוק בזמן שבו רבים מההורים חושבים על חזרה לעבודה והכנסת ילדם למסגרת חינוכית. זו לא אשמתכם – זו הדרך שבה תינוקות מתפתחים.

מדוע חרדת נטישה ופחד מזרים מתרחשים

בסביבות גיל שישה חודשים, התינוקות מתחילים להבין מהי קביעות האובייקט. כלומר, התינוק מבין שאתם ממשיכים להתקיים גם אם אינכם נמצאים לידו. עם זאת, הוא עדיין לא מבין שתחזרו, ולכן עלול להיות מוטרד מאוד כשאתם הולכים. בסופו של דבר, ועם קצת ניסיון, הוא יבין שתחזרו.

כמעט כל התינוקות והילדים מתנסים בחרדת נטישה ובפחד מזרים ברמה מסוימת. רגשות אלה מגיעים לשיא בסביבות גיל 18-14 חודשים, אף שגם ילדים גדולים יכולים לחוות חרדת נטישה.

מה אפשר לעשות

השתדלו שלא לדאוג – ילדים נוטים להסתגל לסביבתם ברגע שהם מתחילים להכיר את הפרצופים החדשים שמקיפים אותם.

עזרו לילדכם להתגבר על החרדות האלה ובלו איתו יחד במסגרת החינוכית, לפני שאתם מתחילים להשאיר אותו שם לבד. אם אפשר, השאירו אותו בגן לפרקי זמן קצרים בהתחלה, ולאט לאט עברו ליום מלא.

מה אתם מרגישים

המעבר של ילדכם למסגרת חינוכית מסמן שינוי גדול לכולם. זו תקופה מרגשת ואמוציונלית למשפחות רבות – גם לילדים וגם להורים. אף שזה עשוי להיות קשה, חשוב שתתייחסו לחוויה באופן חיובי כשאתם מדברים עם ילדכם. לילדים יש יכולת מדהימה לקלוט אם הוריהם חרדים או מודאגים, ולכן, נסו שלא להפגין את הרגשות האלה בפני ילדכם.

אין זה אומר שאסור לכם להפגין רגשות כלל – תוכלו לחלוק אותם עם בן או בת הזוג, עם חבר או בן משפחה, שיוכלו לתמוך בכם בתקופה זו.

גורמים נוספים

הכניסה למסגרת חינוכית היא חוויה שונה לכל ילד וילד. הרגשות של ילדכם עשויים להיות מושפעים מהדברים הבאים:

  • המטפלות, ובעיקר האופן שבו הן מתחילות להכיר אותו
  • הסביבה בגן, והאם היא דומה למקומות אחרים שהוא מכיר
  • הניסיון שלו בטיפול בידי אנשים אחרים, או בילוי עם אנשים אחרים מחוץ למשפחה הקרובה
  • המזג שלו, שמשפיע על האופן שבו הוא מגיב לכל סוג של שינוי, כולל למסגרת חינוכית חדשה
  • ההעדפות האישיות של ילדכם, למשל איך הוא אוהב לאכול, לקבל נחמה ולהירגע, וכיצד הוא מבקש ומקבל הבעת חיבה
  • גילו והשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא – למשל, תינוקות בני פחות משישה חודשים שמחים בדרך כלל להישאר עם מטפלים אחרים, כיוון שעדיין לא פיתחו חרדת נטישה ופחד מזרים
  • מספר הימים שבהם ילדכם שוהה במסגרת החינוכית – לדוגמה, ילד שנמצא במסגרת יום בשבוע יתקשה יותר להסתגל מאשר ילד שנמצא בה חמישה ימים בשבוע, כיוון שלילדים שמבקרים בגן פחות ימים בשבוע יש פחות זמן להכיר את הסביבה והמטפלות ולהתאקלם היטב.

חשבו על איכות הטיפול שאתם בוחרים לילדכם, ועד כמה הוא מתאים לערכים ולתחומי העניין של משפחתכם. האיכות נוגעת למערכת היחסים של ילדכם עם הצוות. מסגרת איכותית היא מסגרת שבה יש מערכות יחסים חזקות בין הילדים לבין הצוות, ותקשורת מצוינת עם ההורים.

©  raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network