לתקשר עם הפעוט שלכם

פעוטות לומדים בצורה מדהימה. הם רוצים לתקשר איתכם, אך נהיים מתוסכלים כשאינם מצליחים למצוא את המילים הנכונות. ובדיוק בגיל הזה הם מחפשים עצמאות, אך אינם אוהבים להתרחק מכם. כדי לתקשר טוב יותר עם הפעוט שלכם, חשוב להבין כיצד הוא חושב ופועל.

פעוטות: מה צריך לדעת

המילה “פעוט” מייצגת ילדים בגיל שנה עד שלוש וחצי, בערך. –בגיל זה  קצב ההתפתחות והחשיבה המתרחשים במוחם של פעוטות הוא מדהים. עד גיל שלוש, מוחו של הילד גדל לכדי 80% ממוחו של מבוגר, ויש עוד עבודת התפתחות רבה לפניו.

פעוטות:

  • רוצים להיות עצמאים, אך מפחדים להיפרד מכם
  • מרגישים רגשות חזקים, אך אינם מצליחים תמיד לשלוט בהם או למצוא את המילים לבטא אותם
  • מגלים שהם יכולים לשנות את האופן שבו פועל העולם סביבם.

אם תוכלו לעזור לפעוט שלכם בכל הדברים החדשים הללו, תפתחו איתו מערכת יחסים נהדרת.

לעזור לפעוטות להתמודד עם פרידה

חרדת נטישה היא חלק טבעי בהתפתחותם של ילדים קטנים. אך יש מקרים שבהם עליכם להיפרד – למשל, כשילדכם הולך למסגרת חינוכית או כשמגיעים מטפלים אחרים לשמור עליו. הנה כמה רעיונות כדי לעזור לפעוט להתמודד עם הפרידה מכם.

הכינו אותו לפרידה

דברו עם הפעוט שלכם על מקרים שבהם תצטרכו להיפרד. ילדים מרגישים בטוחים יותר כשהם יודעים מה עתיד לקרות – מתי תתרחקו מהם, היכן הם יהיו, ומתי תחזרו – בעיקר אם הפרידה היא חלק משגרה מוכרת.

אם הפעוט שלכם הולך למסגרת חינוכית או שמישהו אחר מטפל בו, כדאי לאפשר למטפלים ולמחנכים להכיר את השגרות המשפחתיות. המטפלים יוכלו להמשיך בשגרה שלכם, כדי לעזור לילדכם לחוש בטוח יותר כשלא תהיו לידו.

השאירו אותו מחובר לבית

כשילדכם עובר לטיפולו של מישהו אחר, תנו לו לקחת איתו כמה חפצים אהובים מהבית, כמו שמיכה או צעצוע. כך הוא ירגיש שהוא לוקח את חיי הבית איתו, אף שהוא נמצא במקום אחר. רעיון נוסף הוא להכין ספרון עם תמונות של המשפחה, חיות המחמד והבית עצמו, כדי שייקח איתו למסגרת החינוכית.

למדו אותו שאתם עדיין קיימים, למרות שאינכם לידו

לפעוטות לוקח זמן ללמוד שהדברים ממשיכים להתקיים גם כאשר הם אינם רואים אותם – זוהי קביעות האובייקט. כדי לעזור לילדכם לדעת שאתם עדיין קיימים למרות שאינכם לידו, אפשר לשחק משחקים כמו “קוקו” ומחבואים, או לשחק משחק תפקידים עם חיות וצעצועים שנעלמים ומופיעים מחדש. כמו כן, כדאי לבקש מהמחנך או מהמטפל של ילדכם לדבר עליכם כשאינכם שם. כשאתם הולכים, אמרו לילדכם מתי תחזרו.

שמשו לו דוגמה

ילדכם לומד מכם, ולכן עליכם להראות לו שהפרידה אינה מדאיגה אתכם. כך תעשו זאת:

  • אם יש לכם דאגות בנוגע לפרידה, שמרו אותן לעצמכם
  • עזבו במהירות מיד אחרי שתגידו לו להתראות
  • אל תשתמשו בביטויים כמו “אל תפחד” או “תהיה אמיץ”
  • אל תבטיחו לתת לו מתנות כשתחזרו.

כיצד לעזור לפעוט שלכם להתמודד עם תסכול ורגשות חזקים

פעוטות נוטים להרגיש רגשות שעלולים להיות יותר מדי עבורם – הם רוצים להגיד מה הם מרגישים, אך לעיתים קרובות, אינם מצליחים למצוא את המילים המתאימות. זה יכול להיות מתסכל מאוד ולהוביל להתקפי זעם ולהתנהגויות מאתגרות אחרות. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכך.

למדו אותו מיומנויות רגשיות

אם הפעוט שלכם נהיה מתוסכל, הישארו רגועים בעצמכם כדי למנוע מרגשותיו להחריף. פעוטות מרגישים טוב יותר כשהם יודעים שאתם בשליטה. כמו כן, עזרו לילדכם לתאר את רגשותיו במילים, ולמדו אותו מילים או מחוות שמביעות רגשות חזקים. לדוגמה, “אני רואה שאתה עצוב כי נקרע לך הציור”.

הגיבו לרגשות של ילדכם

תקשורת פנים אל פנים ובגובה העיניים תעזור לפעוט שלכם להרגיש שאתם מדברים איתו, ולא אליו. כשאתם מדברים איתו, רדו לגובה העיניים שלו, כרעו ברך או שבו בישיבה שפופה. אם הוא מתחיל לכעוס או חווה תסכול, נסו להסיח את דעתו או להסיט אותה לפעילות אחרת. לדוגמה, אם הוא רב עם ילד אחר על צעצוע של בוב הבנאי, התחילו לדבר על תומס הקטר.

כשילדכם חווה התקף זעם, הוא עושה זאת בין השאר כדי לראות כיצד אתם מגיבים. התגובה שלכם יכולה להשפיע מאוד על התנהגותו ועל יכולתו לשלוט ברגשותיו. כשאתם נשארים רגועים ולא נכנעים להתקפי הזעם, אתם מראים לילדכם כיצד להתמודד עם תסכול.

לתמוך בצורך של הפעוט בעצמאות

הנה כמה רעיונות מעשיים שיעזרו לכם לתמוך בעצמאות המתפתחת ובביטחון העצמי של ילדכם, באמצעות התכווננות לרצונותיו להחליט בעצמו:

  • שבחו את ילדכם על כך שניסה משהו חדש – גם אם לא הצליח או לא הסתדר.
  • תנו לו לבחור בין מספר מוגבל של אפשרויות פשוטות – לדוגמה, האם הוא רוצה לאכול בננה או תפוח לארוחת עשר, האם ירצה לנעול את הנעליים האדומות או הכחולות, או איזה ספר ירצה לקרוא לפני השינה.
  • אפשרו לו לעשות טעויות “בטוחות” – כך ילדים לומדים. כמו כן, אפשרו לו להתנסות בדברים כמו משחק במתקנים בגינה או בפארק.
  • עודדו אותו לעזור לכם בטאטוא הרצפה, בהכנת ארוחת ערב או במטלות אחרות בבית, כולל סידור הצעצועים.

מטלות עוזרות לפעוט להרגיש “גדול” ונותנות לו תחושה טובה בנוגע לעצמו. בו בזמן, חשוב להמשיך בשגרות מיוחדות כגון סיפור לילה טוב לפני השינה, כדי לאפשר לפעוט לדעת שהוא עדיין “התינוק” שלכם.

לעודד מיומנויות חשיבה, פתרון בעיות ומיומנויות נוספות

להשתמש במשחק כדי ללמוד

  • שחקו עם ילדכם, ותנו לו להחליט במה משחקים.  אם הוא רוצה שאתם תבחרו, בחרו במשחקים שכוללים משחק בתורות ושיתוף.
  • עודדו אותו לשחק במשחקי “כאילו”, שמגרים את הדמיון ומאפשרים לילדים לעבד רעיונות.
  • שלבו את המשחק בשגרות היומיומיות – למשל, שחקו באמבטיה, או שירו שיר כשאתם אוספים את הצעצועים.

לבנות את הקשרים במוח

  • אפשרו לילדכם לחזור על פעילויות אהובות. כך תעזרו למוחו לבנות קשרים שמחזקים את המיומנויות. לדוגמה, הוצאת הסכו”ם מהמגירה והכנסתו שוב ושוב עוזרת לו לפתח מיומנויות מוטוריות ומיומנויות פתרון בעיות.
  • ילדים אוהבים לקרוא את אותו ספר שוב ושוב. ייתכן שתשתעממו, אך ילדים אוהבים מאוד את ההכרות עם הספר. תוכלו לבנות את מיומנויות החשיבה של ילדכם ולשאול, “מה קורה בהמשך?”
  • נסו להימנע לגמרי מזמן מסך לילדים בני פחות משנתיים, ולא יותר מחצי שעה ביום לילדים בני יותר משנתיים. פעוטות מתפתחים באופן הטוב ביותר באמצעות משחק גופני והתנסויות מעשיות.

מערכת היחסים שלכם עם הפעוט – ומערכות היחסים שלו עם ילדים אחרים בהמשך – הן חשובות מאוד, כיוון שבאמצעותן הוא לומד מיומנויות חברתיות.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.