ילדים עם התפתחות תקינה צריכים להרגיש שהם חשובים בדיוק כמו אחיהם שמתמודדים עם צרכים מיוחדים. לפעמים הם זקוקים לעזרה כדי להתמודד היטב עם רגשותיהם, וצריכים לבלות איתכם יחד וליצור קשר גם עם אנשים מחוץ למשפחה.
כיצד לתמוך בילד עם התפתחות תקינה
ללא קשר לרגשותיו של ילדכם בנוגע לאחיו או לאחותו המתמודדים עם צרכים מיוחדים, גם הוא צריך להרגיש שהוא חשוב לכם בדיוק באותה מידה – שאתם אוהבים אותו ושאכפת לכם ממה שקורה בחייו.
כך תוכלו לתמוך בילד עם התפתחות תקינה:
- דברו על רגשותיו
- בלו זמן ביחד
- עבדו יחד על פתרון בעיות
- עזרו לילדכם ליצור קשר עם אחרים
- דברו על תגובות הסביבה לצרכים המיוחדים
- חשבו עם ילדכם על תגובה או משפט תגובה בו הוא יכול להשתמש באופן ספונטאני כאשר הוא מספר לחבריו על האח עם הצרכים המיוחדים, או נשאל עליו
לדבר על רגשות
עודדו את ילדכם לספר לכם על מחשבותיו ורגשותיו, והקשיבו לו בלי שיפוטיות או האשמה, כדי להעביר לו את המסר שמותר לו להרגיש כל דבר. אמרו לו, לדוגמה, “אני מבינה שאתה עצוב כשדנית מושכת לך בשיער”.
ילדכם עשוי לשאול שאלות כמו, “זה באשמתי?”, “זה יעבור?” או “אני עלול להידבק?” מומלץ לענות על שאלותיו בצורה כנה ככל האפשר ובשפה שמתאימה לגילו. כמו כן, כדאי ליידע אותו מה צפוי לקרות לאחיו, ולשמור על גישה חיובית ומציאותית. לדוגמה, “לנעמי יש שיתוק מוחין. זה אומר שהשרירים ברגליים שלה לא עובדים כמו שצריך. היא צריכה להשתמש כרגע בכיסא גלגלים, אבל היא עושה פיזיותרפיה כדי שהרגליים שלה יעבדו טוב יותר”.
שאלו את ילדכם מה הוא חושב שאחיו או אחותו שמתמודדים עם צרכים מיוחדים עשויים לחשוב, להרגיש ולהתנהג בעצמם. כך תעזרו לו להבין כיצד אחיו או אחותו רואים את העולם. לדוגמה, “אני יודעת שארי לא משתמש במילים, אבל הוא אוהב לשחק איתך בסמי הכבאי”.
לדבר על הרגשות שלכם
נסו לתאר במילים את המחשבות והרגשות שלכם – גם הטובים וגם הפחות טובים – כדי להציב דוגמה טובה לכל ילדיכם. מותר לכם להראות לילדיכם שגם אתם מרגישים דברים שונים בנוגע למצב.
לדוגמה, “תום, אני ממש שמח שעזרת לאחיך לחבוש את הכובע שלו”. או, “אלון נפל ונפצע. זה מאוד מעציב אותי”. קראו עוד על הרגשות של ילדכם במאמר אחים לילדים עם צרכים מיוחדים: רגשות.
לבלות עם ילדכם
אתם עלולים להתקשות לתמרן בין כל הצרכים והדרישות של כל בני המשפחה. ילדכם שמתפתח בצורה תקינה בוודאי מבחין שאתם מבלים זמן רב יותר עם אחיו – לדוגמה, בתורים למומחים. אף שאינכם יכולים להימנע מכך, דברו עם ילדכם על רגשותיו. אפשר לומר משהו כמו, “קרן, הייתי עם יניב בהמון פגישות אצל רופאים השבוע. חשבתי שאולי את קצת מתוסכלת מזה. רוצה לדבר?”
הציעו לו לבחור מבין כמה פעילויות שתעשו ביחד. למשל, “ליעד, אני ממש מחכה לבילוי המשותף שלנו אחרי בית הספר. חשבתי שנוכל לצייר קצת. יש משהו אחר שממש תרצה לעשות?”
עזרו לו לבנות ביטחון עצמי ושאלו אותו במה הוא טוב ומה הוא נהנה לעשות. כך תעזרו לו להרגיש שהוא חשוב ושהוא חלק בלתי נפרד מהמשפחה, גם אם אחיו מקבל תשומת לב נוספת.
לפתור בעיות ביחד
גם אתם וגם ילדכם נתקלים מדי יום בחוויות וברגשות מורכבים. אחת הדרכים הטובות לעבד אותם היא לשבת יחד ולפתור את הבעיות שצצות מדי פעם.
ראשית, חשוב לזהות ולהכיר ברגשות של ילדכם. לדוגמה, אולי הוא מתחיל לכעוס בגלל משהו שאחיו עושה. אפשר להגיד, “אייל, נראה שאתה כועס כי שלי לא מכבה את התוכנית שלה בטלוויזיה. מותר לכעוס”.
עצרו לרגע ותנו לו להירגע. לאחר מכן, המשיכו לעבוד יחד על הפתרון. ייתכן שילדכם יזדקק ליותר או פחות זמן להבין את רגשותיו, להירגע ולמצוא פתרון, בהתאם לגילו. סביר להניח שילדים גדולים יותר ובני נוער יכולים לפתור בעיות בעצמם.
לטפח את מערכת היחסים בין כל הילדים
חפשו מה ילדכם שמתפתח בצורה תקינה אוהב לעשות עם אחיו או אחותו שמתמודדים עם צרכים מיוחדים, כדי לעזור לו להתמקד בדברים החיוביים.
למשל, יכול להיות שילדיכם מחייכים וצוחקים כשהם משחקים יחד במכוניות. תוכלו להגיד משהו כמו, “עידו, זה עושה לי כל כך טוב בלב כשאתה מחייך כשאתה משחק במכוניות עם אחיך”.
לעזור לילדכם ליצור קשר עם אחרים
לכל הילדים חשוב להרגיש מחוברים לאנשים בתוך ומחוץ למשפחה. ילדכם יכול ליצור קשר עם חברים במפגשי משחק עם ילדים אחרים, בין אם יש להם אחים עם צרכים מיוחדים ובין אם לא. תוכלו לעזור לו ליצור קשר עם אנשים באירועי ספורט, בפעילויות אחר הצהריים או בארגונים קהילתיים.
קבוצות תמיכה מיוחדות לאחים לילדים עם צרכים מיוחדים יעזרו לו להבין את המוגבלות טוב יותר, למצוא חברים, לקבל רעיונות חדשים להתמודדות עם מצבים מאתגרים ולהרגיש טוב בנוגע לעצמו ולרגשותיו. אפשר למצוא קבוצות כאלה בעמותות לילדים ומשפחות עם צריכים מיוחדים, במתנ”סים המקומיים או בקופות החולים.
לדבר על התגובות של אנשים אחרים
יכול להיות שאתם מודאגים מהתגובות של אנשים אחרים לצרכים המיוחדים של ילדכם, ובעיקר מתגובות שעשויות להשפיע על ילד עם התפתחות תקינה.
דברו איתו על האופן שבו אנשים עשויים להגיב לאחיו או לאחותו, וכיצד ירגיש בעקבותיהן. אמרו לו שמותר לו להיות עצוב אם אנשים אומרים דברים פוגעים. אפשר לעזור לו למצוא ולהכין כמה דברים לענות בחזרה. למשל, “המוח של עינת פשוט עובד אחרת מהמוח שלך ושלי”.
זכרו: קל לשקוע בטיפול בצורכיהם של ילדיכם, אך חשוב מאוד שתטפלו גם בעצמכם. שמרו על כושר, בריאות טובה ואושר כדי שתוכלו לטפל היטב באחרים.
היכן לקבל תמיכה
אף שאחים לילדים עם צרכים מיוחדים מסתגלים בדרך כלל היטב למצבם, כל ילד מיוחד במינו. יש ילדים שיתקשו יותר מאחרים ויזדקקו לעזרה נוספת.
כהורים, אתם יודעים הכי טוב אם ילדכם זקוק לתוספת תמיכה. מומלץ לפנות לקבלת עזרה אם אתם מבחינים שילדכם שהתפתחותו תקינה:
- ישן יותר או פחות מהרגיל
- אוכל יותר או פחות מהרגיל
- נהיה עצבני יותר
- מפגין פחות עניין בדברים שנהנה מהם בעבר
- נמנע מלפגוש את אחיו עם הצרכים המיוחדים או אגרסיבי כלפיו
- מתקשה בשיעורי הבית
- אינו רוצה לבלות עם חברים
- מתנהג בדרך חריגה – למשל, מעמיד פנים שגם לו יש צרכים מיוחדים.
ייתכן שאנשי המקצוע שתומכים בכם ובמשפחתכם יוכלו גם הם לתת כמה עצות מועילות. לחלופין, אם אתם מודאגים בגלל אחד או יותר מילדיכם, תוכלו לפנות לטיפול משותף אצל פסיכולוג או יועץ.
כמו כן, תוכלו להצטרף לקבוצת תמיכה לאחים של ילדים עם צרכים מיוחדים, שתעזור להם להתמודד ותאפשר להם לפגוש ילדים נוספים שנסיבות חייהם דומות.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.