מיומנויות כתיבה בכתב יד לילדים

כתיבה בכתב יד היא מיומנות אוריינית חיונית וחשובה מאוד. כדאי לעזור לפעוט לפתח מיומנויות כתיבה כבר מגיל צעיר מאוד, כדי שיהיה מוכן ללמוד כתיבה באופן פורמלי בבית הספר.

מדוע חשוב לכתוב בכתב יד

אף שמרבית הילדים והמבוגרים משתמשים כיום במחשבים ובטאבלטים בבית, בבית הספר ובעבודה, כתיבה בכתב יד היא עדיין מיומנות חיונית. לדוגמה, ילדים שלומדים לכתוב בצורה חלקה וברורה יודעים טוב יותר כיצד להשתמש בכתיבה כדי לתעד את מחשבותיהם ורעיונותיהם. כשהכתיבה אוטומטית, המחשבות יכולות לזרום בנחת. כמו כן, ילדים צריכים לדעת לכתוב כדי לעשות את שיעורי הבית, המבחנים והעבודות שיקבלו בבית הספר.  אנו משתמשים במיומנויות הכתיבה גם במילוי משימות בהמשך החיים, כגון כתיבת כרטיסי ברכה, מילוי טפסים וחתימה על מסמכים חשובים.

כיצד ילדים לומדים לכתוב

כתיבה בכתב יד היא מיומנות מורכבת. כדי ללמוד לכתוב בכתב יד, הילדים צריכים לשלב מיומנויות מוטוריקה עדינה, שפה, זיכרון וריכוז. עליהם לתרגל ולמלא הוראות.

הלמידה נעשית בהדרגה. היא מתחילה בשרבוט וציור, וממשיכה ביצירת אותיות ומילים. כדי לעודד את ילדכם לפתח עניין בכתיבה בכתב יד, עודדו אותו לצייר, לשרבט ולכתוב. כך תכינו את ילדיכם הצעירים ללימודי כתיבה פורמליים בבית הספר.

כתיבה ביד שמאל
רוב הילדים נוטים לכתוב ולצייר ביד ימין, אולם יש ילדים שבוחרים ביד שמאל. זה בסדר. אם ילדכם כותב ביד שמאל, אין צורך לגרום לו להחליף ידיים.

פעוטות: מיומנויות ציור וכתיבה מוקדמות

אצל פעוטות, ציור הוא תחילתו של כתב היד. פעוטות מתחילים בדרך כלל להפגין עניין בציור עם צבע או גיר בסביבות גיל שנתיים. הנה כמה רעיונות שיעזרו לפעוט שלכם לצייר, לשרבט ו”לכתוב”:

  • החזיקו בהישג יד צבעים ונייר, או גיר ולוח. חתיכות קטנות של גיר או צבעים יעודדו את ילדכם להשתמש באחיזה באמצעות קצות האצבעות, שתעזור לו מאוחר יותר להחזיק עיפרון.
  • עודדו את ילדכם לצייר דברים שמעניינים אותו. לדוגמה, אם הוא אוהב חרקים, ציירו לו נדל (מרבה רגליים) ובקשו ממנו להוסיף הרבה רגליים. ביום גשום תוכלו לצייר ענן גדול והוא יוסיף טיפות גשם.
  • תנו לילדכם פעילויות רבות שבהן יוכל ללחוץ, לצבוט ולתפעל דברים, למשל השחלת חרוזים גדולים, לחיצה וצביטת בצק משחק כדי ליצור צורות, ובניית מגדלים בקוביות ובלגו דופלו. פעילויות אלה יעזרו לו לפתח את שרירי היד הדרושים לשימוש בעיפרון.
  • הטו מעט את משטח הציור שלו, בדומה לכן ציור או לוח, כדי לעזור לו ליצור משיכת קו שפונה כלפי מטה – מיומנות שיזדקק לה כדי לכתוב בהמשך.
  • אל תתנו לו טושים או עפרונות עדיין, כיוון שהוא עשוי להתקשות לאחוז בהם עד שיפתח את שרירי היד הקטנים הנדרשים לאחיזה טובה יותר.

לחצו כאן להורדת אוגדן צפי ציור שהכנו במיוחד בשבילכם!

ילדי גן: כיצד להתחיל לכתוב

ילדים מתחילים בדרך כלל לצייר בקווים אופקיים, אנכיים ומעגליים כשהם מגיעים לגן. ילדכם עשוי אפילו לחבר את הקווים והצורות הללו ולצייר אנשים וחפצים. ייתכן שהוא כבר מתחיל ליצור אותיות. תנו לו הזדמנויות רבות לצייר, כדי שיוכל לפתח את המיומנויות הדרושות לכתיבה בכתב יד. כך תעזרו לו:

  • המשיכו לתת לילדכם צבעים וגירים גדולים עד שיתחיל לפתח אחיזה בין האצבע לאגודל -האחיזה הדרושה להחזקת עיפרון.
  • עודדו אותו לעקוב בצבע אחרי קווים מנחים פשוטים, מלמעלה למטה ומימין לשמאל. המציאו סיפור קצר כדי להוסיף עניין לפעילות: למשל, “בוא נעזור לילדה למצוא את הבית שלה”. עודדו את ילדכם להתבונן בצבע שלו ולהישאר על הקו לאורך כל הדרך.
  • תרגלו ציור במעגלים עם כיוון השעון ונגד כיוון השעון, שמתחילים בפינה העליונה של הדף. זהו הדפוס שבו נשתמש כדי ליצור אותיות.
  • כשהשליטה של ילדכם בצבע או בעיפרון תשתפר, עודדו אותו לצייר דמויות אדם פשוטות. הצמידו את הציור של ילדכם למקרר כדי שיתגאה בעבודתו.
  • עזרו לו לזהות ולכתוב את שמו, והתחילו באות הראשונה. כתבו את שמו באותיות גדולות, ועודדו אותו לעקוב אחרי הקווים המנחים עד שילמד לכתוב אותן. בהתחלה יהיה עליכם להניח את ידכם על ידו של הילד, כדי לעזור לו להשתמש בתנועות הנכונות.
  • עזרו לילדכם ללמוד את סדר האלפבית. אפשר, למשל, למחוא כפיים בקצב קבוע ולהקריא את שמות האותיות.
  • תנו לו הזדמנויות לכתוב ולצייר בחומרים שונים – למשל, לצייר קווים בחול או בבוץ, לעקוב אחרי קווי האותיות בשלטים באצבעו, ליצור אותיות בתלת ממד מבצק משחק וכדומה. צלמו את האיורים הללו והציגו אותם.

משחק יצירתי והעמדת פנים יכולים לשפר את כישורי האוריינות של ילדכם ולאפשר לו לתרגל את מיומנויות הציור שלו.

הוראת כתיבה בבית הספר

בשנתיים הראשונות בבית הספר, ילדכם ילמד:

  • לכתוב אותיות
  • לזהות ולאיית מילים נפוצות
  • לשים רווחים בין המילים
  • לכתוב על אירועים מוכרים.

ילדים מפתחים את יכולתם לכתוב בכתב יד בקצב שונה, אך רוב הילדים מתמקצעים במיומנויות הבסיסיות בשנתיים הראשונות בבית הספר. מהשנה השנייה ואילך, הם מתחילים לכתוב משפטים מורכבים יותר ולתאר את חוויותיהם.

ילדי גן חובה ובית ספר: כיצד לעודד את ילדכם לכתוב בכתב יד

הנה כמה טיפים שיחזקו את כתב היד של ילדכם:

  • הקדישו מקום מיוחד לכתיבה בבית. הכינו כיסא יציב ושולחן עבודה בגובה המתאים לילדכם – בערך בגובה הטבור. אם השולחן במטבח גבוה מדי, אפשר להשתמש בכרית או בכיסא גבוה כדי להגביה את הילד, ולהניח שרפרף מתחת לרגליו.
  • בקשו מהמורה של ילדכם דפי עבודה עם קווים מקווקווים לתרגול כתיבת האותיות, או הורידו דפי עבודה מהאינטרנט. כך תוכלו לעזור לו לתרגל בבית את מה שלמד בבית הספר.
  • כדי לעזור לו ללמוד לכתוב את אחת האותיות, שרטטו אותה בקווים עדינים וברורים ותנו לו לעקוב אחרי הקווים. הראו לו היכן להתחיל לצייר את האות.
  • כשילדכם מצייר ועוקב אחרי הקווים, אמרו את שמה של האות ותרגלו ביחד את הצליל שהיא מסמנת.
  • השתמשו בהזדמנויות יומיומיות לתרגול הכתיבה – לדוגמה, תנו לילדכם להוסיף פריטים לרשימת הקניות המשפחתית, לכתוב פתק לסבא וסבתא, לעזור לכתוב כרטיסי יום הולדת או להכין תוויות ממדבקות.
  • הפכו את הפעילות למהנה. ציירו אותיות גדולות על הקרקע או בחוף הים עם מקל, ומלאו את האותיות באבנים קטנות או בצדפים. אפשר להשתמש בטושים מחיקים, לצייר אותיות על החלון ולחזור עליהן פעמים רבות.

קשה ללמוד לכתוב! שבחו את ניסיונותיו של ילדכם. עזרו לו לזהות אילו אותיות הוא מצייר הכי טוב, ועודדו אותו לכתוב עוד. התמקדו באותיות שהוא כותב היטב במקום בשגיאותיו.

סימנים לבעיות בכתיבה בשנים הראשונות בבית הספר

הלמידה לכתוב משלבת מיומנויות ויכולות שונות, וכן הבנה של השפה. אם ילדכם מתקשה באחת מהמיומנויות הללו או יותר, ייתכן שתהיה לו בעיה מסוימת ללמוד כיצד לכתוב בכתב יד. הנה כמה מהסימנים המוקדמים שמעידים על כך שילדכם מתקשה לפתח את המיומנויות הדרושות לכתיבה בבית הספר. ילדכם:

  • עדיין מחליף ידיים כשהוא מצייר או כותב בשנה הראשונה בבית הספר. רוב הילדים מעדיפים להשתמש ביד אחת לציור לפני שהם מגיעים לבית הספר, אך יש ילדים שמתחילים ללמוד לפני שהם מראים העדפה ליד מסוימת.
  • כותב באטיות או מתקשה לצייר את האותיות בצורה הנכונה. ייתכן שהוא יזדקק לעזרה בפיתוח המיומנויות המוטוריות, כדי שיוכל לעשות תנועות חלקות ומדויקות.
  • אוחז בעיפרון באחיזה שונה מהדרך שלמד, או שאחיזת העיפרון שלו אינה חזקה. אחיזת עיפרון חלשה עלולה להאט את התקדמות הכתיבה של ילדכם ולהקשות עליו להשלים עבודה במסגרת זמן סבירה.
  • מאבד עניין בציור או בכתיבה או נמנע מהפעילויות הללו. ילדכם עשוי לאבד עניין בכתיבה אם אינו בטוח לגבי יכולתו לצייר, או שהכתיבה שלו אינה מתקדמת כמו של חבריו לכיתה.
  • כותב בכתב יד לא קריא. כתב יד לא קריא עשוי לכלול אותיות הפוכות, אותיות שאינן סגורות כמו שצריך, גודלי אותיות לא עקביים, אותיות שאינן נכתבות על השורה ורווחים לא עקביים בין אותיות ומילים.
  • אינו מצליח למלא את הוראות המורה כשהוא לומד לכתוב. ייתכן שהוא מתקשה להתרכז, לשים לב או להבין את הוראות המורה.

אם אתם מבחינים בסימנים האלה, ייתכן שילדכם אינו מצליח לראות היטב את הלוח, את כתב ידו או את המילים הכתובות בספרים. כמו כן, ייתכן שיש לו קשיי לימוד נוספים שמשפיעים על התפתחות הכתיבה.

לקבל עזרה

דברו עם המורה של ילדכם או עם רופא הילדים אם אתם מבחינים שילדכם מתקשה במיומנויות הכתיבה. רופא הילדים עשוי להמליץ לכם לקבוע פגישה עם מרפאה בעיסוק, אודיולוג או אופטומטריסט.

ילדים בעלי קשיים בכתיבה בכתב יד זקוקים לעזרה ולעזרים נוספים. למשל:

  • לוחות כתיבה מוטים בזווית
  • עפרונות עבים
  • אוחזי עיפרון
  • דפי עבודה עם אותיות מקווקוות וצבעוניות, קווים עבים או מובלטים.

מרפאה בעיסוק תעזור לכם להכיר את העזרים הדרושים לילדכם.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.