תינוקות, פעוטות וילדי גן לומדים בכל מקום ובכל זמן. ההתנסויות המוקדמות הללו הן הבסיס להתפתחותו של ילדכם בשנים הבאות.
מתי ילדים לומדים
הלמידה מתחילה הרבה לפני בית הספר. היא מתחילה ברגע הלידה, וממשיכה להתרחש מדי יום. למעשה, ילדכם ילמד יותר ב-12 החודשים הראשונים לחייו מאשר בכל זמן אחר בהמשך – לא הודות לכרטיסיות לימוד או לכל צורת למידה פורמלית אחרת, אלא פשוט בזכות תהליך הגדילה, ההתפתחות וההתבוננות באנשים ובעולם סביבו. שנות הילדות המוקדמות הללו הן הבסיס למה שילמד ילדכם בבית הספר.
לכם יש תפקיד חשוב מאוד בתהליך: לעזור לו ללמוד בשנים האלה. אולי אינכם חושבים שאתם יודעים יותר מדי על למידה והוראה, ויכול להיות שיש לכם ניסיון רע מבית הספר. אולם אתם המורה הראשון של ילדכם, והוא ימשיך ללמוד מכם כשיגדל.
כיצד ילדים לומדים
מה ילדכם צריך ללמוד
יותר מהכל, ילדכם זקוק לסביבה בטוחה שיוכל ללמוד בה, שבה הוא יכול לשחק, ללמוד ולחקור בחופשיות, תוך ידיעה ברורה שיש לו הורה או מטפל שתומך בו ומעודד אותו. הילד שלכם צריך סיבה ללמוד – משהו שיעניין ויניע אותו. זה יכול להיות משהו פשוט, כמו הרצון שלו לראות מה קורה כשהוא שם את הקובייה האחרונה בראש המגדל.
כמו כן, הוא צריך להיות מעורב בלמידה, למשל, להצביע על האיורים בספרים. והוא צריך שתראו לו מה לעשות כשהוא לומד – כיצד למדוד את הקמח להכנת עוגיות, למשל. עם זאת, אין צורך לקפוץ מיד לעזרה ולתת לו את כל התשובות. חלק חשוב מהלמידה הוא לתת לו לעשות טעויות, ולגלות בעצמו כיצד עובד העולם סביבו.
ילדכם זקוק לפעילויות רבות ושונות שייתנו לו מגוון דרכים ללמוד, ולהזדמנויות לתרגל את מה שלמד. שבחו ועודדו אותו על כך שהוא מנסה, כדי לעזור לו להמשיך להתעניין ולהרגיש טוב עם עצמו.
מי עוזר לילדכם ללמוד
כמעט כולם יכולים להיות המורים של ילדכם. אתם המורה החשוב ביותר שלו בשלב המוקדם, אך ילדכם ילמד גם ממטפלים, אחים ואחיות ובני משפחה אחרים. כשהילד גדל מעט, גם לאנשי החינוך בחייו – הצוות במשפחתון, הגננות והסייעות בגן – יש תפקיד משמעותי. ילדכם ילמד רבות גם מחברים, מכרים וילדים אחרים (קטנים וגדולים ממנו כאחד).
מה ילדכם צריך לעשות
ילדכם לומד באמצעות:
- התבוננות בדברים, צפייה בפרצופים ותגובה לקולות
- האזנה, השמעת קולות ושירים
- משחק – איתכם, עם עצמו או עם ילדים אחרים
- חקירה – כשהוא מכניס דברים לפה, מנער חפצים או מסובב אותם
- שאלות – למשל, “אבל למה?”
- התנסות באמצעות משחק עם מים, חול או עפר
- משחק עם חברים ומציאת מקומו בקבוצה
- גירוי כל החושים – מגע, טעם, ריח, ראייה ושמיעה.
כל ילד לומד בקצב שלו ובדרך משלו. יש ילדים שלומדים טוב מאחרים בסביבה אחת, ואחרים לומדים טוב בסביבה אחרת. אם אתם מודאגים מהתפתחות הלמידה של ילדכם, תוכלו לבדוק אם הכל כשורה אצל איש מקצוע.
התפקיד שלכם
בשנות הינקות והגן, אתם עוזרים לילדכם ללמוד בכל תקשורת ואינטראקציה יומיומית. חשוב במיוחד לשחק יחד, כיוון שהמשחק עוזר לו ללמוד על הדרך שבה עובד העולם סביבו וכיצד הוא משתלב בו.
העצמי ומערכות יחסים
ילדכם לומד מכם ומבני משפחתכם שהוא אהוב וחשוב. הוא לומד מהו אמון – “אני יודע שתהיו שם אם אפול”. הוא לומד להבין את צרכיו, מחשבותיו, רגשותיו, הדברים שהוא אוהב ולא אוהב. בסופו של דבר, מערכות היחסים עם המשפחה מלמדות אותו כיצד להסתדר עם ילדים ומבוגרים אחרים.
מיומנויות שפה ותקשורת
כשאתם מדברים עם ילדכם ומקשיבים לו, קוראים ושרים יחד, אתם עוזרים לו ללמוד על שפה מילולית ובלתי מילולית, על תקשורת כתובה ומדוברת, ועל אמנות השיח (לדבר בתורו ולהקשיב). כשילדכם מאזין לכם מדברים ומקריאים בקול, הוא לומד מילים חדשות. עם זאת, הוא יצטרך לשמוע את המילים החדשות פעמים רבות לפני שיוכל להשתמש בהן בעצמו.
מרחב, מקום וסביבה
כשאתם בבית, ילדכם לומד על גודלו ועל צורתו – “אני גדול יותר מהשרפרף, אבל לא גדול כמו השולחן”. כמו כן, הוא לומד על מקומו בקהילה ועל ההשפעה שיש לו על העולם שסביבו. לדוגמה, “הבית שלי נמצא ברחוב הזה, הפארק נמצא ממש מעבר לכביש, והחבר שלי גר ברחוב אחר”, או “הצמחים גדלים כי עזרתי להשקות אותם”.
בריאות וכושר גופני
כשאתם אוכלים או עושים דברים יחד, כמשפחה, אתם מעבירים לילדכם מסרים חשובים בנוגע להרגלי אכילה בריאה ופעילות גופנית. אם אתם בוחרים בתפוח במקום בחטיף לארוחת בוקר, סביר להניח שילדכם יעשה אותו דבר. אם אתם יוצאים להליכה במקום לשבת ולצפות בטלוויזיה, הילד שלכם לומד שחשוב לתרגל, ושזוהי דרך מהנה לבלות יחד.
תחומי לימוד נוספים
אפשר להניח את היסודות לחשיבה כמותית בעזרת ספירה יומיומית ומשחקי לוגיקה – “כמה דובים יש על המיטה?” או “אתה יכול לשים את כל האטבים האדומים בסל?”
הנחת היסודות לאוריינות מתקיימת באמצעות קריאה וסיפור סיפורים, משחקי צלילים ואותיות (לדוגמה, להקשיב למילים שמתחילות באותו צליל), ועידוד ילדכם “לקרוא” ספרי תמונות (למשל, קטלוג צעצועים או ספר לילדים).
אפשר להשמיע לילדכם מוזיקה לריקודים, לתת לו לנגן על כלי נגינה (גם כלי נגינה תוצרת בית יהיו נהדרים) או לחפש עבורו בגדים לתחפושות. כל אלה הן דרכים מצוינות להתחיל ללמוד על מוזיקה, דרמה וריקוד.
תוכלו לקרוא על כך יותר במאמר מדוע משחק הוא חשוב. עוד מאמרים מומלצים לקריאה: תנועה ומשחק אצל תינוקות, תנועתיות אצל פעוטות, משחק אצל ילדי גן, צעצועים, משחקים וספרים ולבחור את הצעצועים הנכונים לילדכם.
לעזור לילד ללמוד
כך תוכלו לעזור לילדכם ללמוד:
- הגיבו למאמציו ולהזמנות שלו כשהוא משחק ולומד
- עודדו אותו לנסות דברים חדשים, לעשות טעויות וללמוד עוד על עצמו דרך התנסויות חדשות
- שחקו איתו בתורות במשחקים ובפעילויות
- הראו לו כיצד להתמודד עם הפסד: שחקו איתו משחקים והדגימו לו כיצד להפסיד בכבוד
- שירו שירי משחק ושירי צורה ומספרים
- השתמשו בשפה פשוטה ושחקו עם מילים וצלילים (למשל, קולות בעלי חיים)
- השתמשו בשפת ה”זמן” – “קודם”, “ואז”, “לפני”, “אחרי”, “עד ש” – בפעילויות היומיומיות. לדוגמה, קודם נחליף נעליים, ואז נשחק בחוץ”.
- עודדו את ילדכם להקשיב להוראות ארוכות יותר. בקשו ממנו, למשל, להביא שני דברים מהחדר, ואז שלושה דברים, ואז ארבעה דברים.
- הגבילו את הסחות הדעת – כבו את הטלוויזיה כשהוא משחק על השטיח
- אל תעמיסו עליו מידע – תנו לו הסבר פשוט במקום הסבר ארוך ומייגע
- אפשרו לו להתנסות בפעילויות שונות ועזרו לו לגלות במה הוא טוב
- גלו עניין בפעילויות שלו – לדוגמה, אם הוא נהנה לצייר, שאלו אותו על הציורים שלו והציגו אותם ברחבי הבית.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.