פיתוח מיומנויות חשיבה כמותית מוקדמות

ילדים מתחילים לפתח מיומנויות חשיבה כמותית בגיל צעיר מאוד. אפשר לשלב את המיומנויות והרעיונות המתמטיים בכל הפעילויות היומיומיות שאתם עושים עם ילדכם, כדי לעזור להם לבנות יכולת חשיבה כמותית מוקדמת.

מיומנויות חשיבה מתמטית וכמותית

חשיבה כמותית היא היכולת להשתמש במושגים מתמטיים בכל תחומי החיים. מיומנויות חשיבה כמותית כוללות הבנת מספרים, ספירה, פתרון בעיות מספריות, מדידה, מיון, חיבור וחיסור וכדומה.

כולנו זקוקים למיומנויות חשיבה כמותית ומתמטית לדברים יומיומיים, כגון:

  • פתרון בעיות – לדוגמה, איזה מותג וגודל קופסת קורנפלקס הם הזולים ביותר?
  • ניתוח ופירוש מידע – למשל, כמה ניצחונות הקבוצה שלי צריכה כדי להגיע לראש הטבלה?
  • קבלת החלטות – לדוגמה, איזו הלוואה אישית היא הטובה ביותר עבורי?

ההתנסויות היומיומיות של ילדכם מלאות בהזדמנויות למידה שמניחות את היסודות לחשיבה כמותית.

להתחיל לחשוף את ילדכם לחשיבה כמותית

תוכלו לעזור לילדכם ללמוד מיומנויות חשיבה כמותית באמצעות פעילויות ומשחקים שגרתיים. אפשר לעודד אותו, למשל:

  • לספור אצבעות, בהונות וצעצועים
  • לזהות מספרים על חפצים כמו שעונים או שלטי טלוויזיה
  • להחליט כמה פלחי תפוח הוא רוצה.

כשהילד גדל הוא לומד מיומנויות חשיבה כמותית ומתמטית נוספות, כולל גודל ומדידה, כשהוא מתחיל, למשל:

  • לעזור לערוך את השולחן
  • למלא בקבוק מים
  • לארוז חפצים כדי למלא את התיק
  • לחלק מזון לחלקים שווים
  • להשוות דברים בגדלים שונים – “גדול”, “קטן”, “בינוני”
  • להשתמש במילים כדי לתאר היכן דברים נמצאים, למשל “מעל”, “מתחת” ו”ליד”
  • לעזור בקניות ולהשתמש בכסף.

להשתמש בשפה כמותית ומתמטית

מיומנויות שפה ומיומנויות חשיבה כמותית שלובות זו בזו. אם תדברו עם ילדכם על מושגים מתמטיים כחלק מהפעילויות היומיומיות, תוכלו לעזור לו להבין כיצד ומדוע המתמטיקה עוזרת לו. כך, למשל, אפשר לשוחח על:

  • גדול וקטן (גודל)
  • גבוה ונמוך (גובה)
  • כבד וקל (משקל)
  • מהר ולאט (מהירות)
  • קרוב ורחוק (מרחק)
  • הרבה ומעט (כמות)
  • ראשון, שני ואחרון (סדר)
  • בוקר, אחר הצהריים ולילה (זמן)

טיפים לבניית מיומנויות חשיבה כמותית אצל תינוקות

תינוקות מתחילים ללמוד מיומנויות חשיבה כמותית כבר מרגע הלידה. התינוק שלכם אוהב לשמוע את קולכם ונהנה להאזין לכם מקריאים סיפורים ושרים שירים הכוללים חזרתיות, חרוזים ומספרים. אפשר לעשות כמה דברים כדי לבנות את מיומנויות החשיבה הכמותית של התינוק:

  • לקרוא ספרים על מספרים
  • לספור
  • לשיר שירי מספרים
  • לשנות את טון קולכם כשאתם מתארים מושגים – למשל, קול נמוך כדי לתאר משהו גדול, וקול גבוה כדי לתאר משהו קטן.

תוכלו גם לדבר על:

  • פעילויות יומיומיות – “אני הולך למלא את האמבטיה שלך בהרבה מים”
  • הסביבה – “תראה את הציפור הקטנה שם”
  • מזון – “הנה, קח שלושה צימוקים”
  • זמן – “השעה שבע בערב, הגיע הזמן לישון”.

טיפים לבניית מיומנויות חשיבה כמותית אצל פעוטות

כשאתם משחקים עם הפעוט שלכם, אתם עוזרים לפתח את מיומנויות התקשורת והדמיון ומיומנויות נוספות שמכינות אותו ללמוד מושגים מתמטיים. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם לשחק יחד, ועל הדרך, ללמוד מיומנויות חשיבה מתמטית מוקדמות!

רעיונות לשיחה

  • השתמשו במושגים מתמטיים כדי לתאר מה אתם רואים ועושים יחד. למשל, “תסתכל על הכדור האדום הגדול”.
  • הצביעו על המספרים במספר הטלפון שלכם או בכתובתכם, וקראו בשמם.
  • קראו את שלטי הגבלת המהירות בתמרורים.
  • כשאתם מכינים את הארוחה, דברו על מה שאתם עושים. לדוגמה, “אני חותכת את התפוז הזה לשניים”, או “בוא נחלוק את הצימוקים האלה – אחד לי, ואחד לך”.
  • דברו על הפעילויות שמתרחשות בזמנים מסוימים ביום – “אנחנו אוכלים את ארוחת הבוקר בשעה שמונה”, או “השבע שבע בערב, כבר מאוחר”.

רעיונות לפעילויות יומיומיות

  • הפכו את הספירה לחלק מההתנהלות היומיומית. למשל, ספרו צעצועים, צדפים בחוף הים, פירות במכולת או עצים ברחוב.
  • כשאתם מסתובבים בחוץ, עודדו את ילדכם להשוות גדלים של אבנים, שיחים ועצים, ולתאר צורות של עלים, צבעי פרחים וגודלי ציפורים.
  • לכו לטייל ברחוב וציינו שלכל בית או בניין ברחוב יש מספר כחלק מסדרה. ספרו את הצעדים בין בית אחד לזה שאחריו.
  • השתמשו בעקומת הגדילה או בסימונים על הקיר כדי למדוד את צמיחתו של ילדכם לגובה, ותארו לו מה אתם עושים.
  • הכניסו את ילדכם לעולם הבישול. הוא יכול לבחוש, למזוג, למלא ולערבב, וכך ללמוד כיצד לספור, למדוד, להוסיף ולהעריך.

רעיונות למשחק

  • השתמשו בצעצועי מיון צורות או גזרו צורות שונות מנייר. דברו עם ילדכם על כל צורה, ספרו את צלעותיה, תארו את הצבעים וחפשו אובייקטים אחרים בעלי אותה צורה.
  • עזרו לו לסדר את הצעצועים האהובים עליו מהקצר ביותר לארוך ביותר.
  • אספו ביחד כמה צעצועים קטנים, אטבים או אבנים. מיינו אותם לקבוצות לפי גודל, צבע, צורה או תפקיד. עם זאת, שימו לב שילדכם אינו מכניס דבר לפיו, והרחיקו אותם לאחר שסיימתם לשחק.
  • שירו את שיר האלפבית, מחאו כפיים או קפצו לפי הקצב. שירו שירים והקריאו ספרים הכוללים מספרים, חזרתיות, חרוזים ומקצב. כך יוכל ילדכם ללמוד על דפוסים.
  • נסו להציע לו משחקי שולחן פשוטים, משחקי קלפים ופאזלים עם צורות ומספרים, התאמת זוגות או דומינו.
  • שחקו משחקים בחוץ, כמו “אני רואה”, קלאס, מיני באולינג ו”אחת שתיים שלוש דג מלוח”.

ספרי קריאה

הנה כמה ספרים המציגים מספרים וספירה:

  • הזחל הרעב מאת אריק קארל
  • דג אחד, דג כפול, דג אדום, דג כחול מאת ד”ר סוס
  • מעשה בחמישה בלונים מאת מרים רות
  • עשר נשיקות לפני השינה מאת קארן כץ
  • חמש בכל רגל, חמש בכל יד מאת מם פוקס

ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר כשמשהו מעניין אותם. אם ילדכם עושה משהו שהוא מתעניין בו במיוחד, בין אם מדובר בדינוזאורים, בובות, מכוניות, בנייה, חרקים או מה שלא יהיה – הציגו בפניו את המושגים המתמטיים והכניסו אותם למשחק.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.