כיצד מתפתחת השפה אצל ילדים בגיל שנתיים עד שלוש? אוצר המילים של הפעוט שלכם עתיד להכפיל את עצמו. הוא ישתמש במשפטים ארוכים יותר, ויוכל לשחק ולדבר באותו זמן. עד גיל שלוש, סביר להניח שזרים יבינו את רוב דבריו.
אוצר מילים
אוצר המילים של הפעוט שלכם מתרחב בקצב מסחרר – הוא יכול ללמוד כמה מילים חדשות מדי יום! באופן כללי, הוא מבין מילים רבות יותר מהמילים שבהן הוא משתמש. הוא ישתמש בשמות עצם רבים – למשל, “תינוק”, “חבר”, “משאית”, “סירה”. כמו כן, אתם צפויים לשמוע יותר ויותר סוגי מילים אחרים, ובהם:
- פעלים – “לשחק”, “ללכת”, “לצאת”
- שמות תואר – “רטוב”, “כואב”, “חם”
- כינויי גוף – “הוא”, “היא”, “אני”, “אתה”
- מילות מיקום – “בתוך”, “על”.
הוא יתחיל להשתמש במילים כמו “עוד” ו”הרבה”, ובמילים שיוצרות משפטי שאלה כמו “מי”, “מה” או “איפה”. כמו כן, הוא יתחיל להגיד מילים כמו “אני”, “שלי” ו”אתה”. עד גיל שלוש הוא צפוי להבין את ההבדל בין “שלי” לבין “שלך”.
משפטים ודקדוק
כחלק מהתפתחות השפה, יתחיל ילדכם להשתמש במשפטים בני שתי מילים בסביבות גיל שנתיים. עד גיל שלוש, הוא אמור להשתמש במשפטים בני שלוש מילים או יותר – למשל, “אימא תיכנסי לאוטו”, “אני גם בא”, “לתת יד לאבא”.
הדקדוק והמשפטים המובנים שלו מתחילים להשתפר. לדוגמה, משפטים כמו “אני ללכת” יהפכו ל”אני הולך”. הוא יתחיל להשתמש בזמן עבר – לדוגמה, “הלכתי”, “קניתי” – וכן בצורת הריבוי של שמות עצם כגון “חתולים” ו”כלבים”.
יהיו מקרים שבהם ילדכם לא יצליח להפעיל את חוקי הדקדוק בדיוק כמו שצריך, כשהוא משתמש בריבוי או בזמן עבר. לדוגמה, הוא עשוי לומר “רגלִים” במקום “רגליים”, או “ללכתי” במקום “הלכתי”. טעויות אלה קורות כיוון שהוא עדיין מנסה להבין איך עובדת השפה.
הבנה
ילדכם מבין יותר ויותר ממה שנאמר לו. הוא מבין הוראות בנות שלב אחד ושני שלבים, כל עוד הן מתייחסות לדברים שהוא כבר מכיר – למשל, “תרים את הצעצועים ושים אותם בקופסה”, או “בוא הנה וקח תפוח”. הוא עדיין יתקשה למלא הוראות שנוגעות לדברים או משימות שאינו מכיר.
הוא יתחיל לענות על שאלות שמבוגרים שואלים אותו בנוגע ל”מי”, “מה” ו”איפה”, אך עשוי שלא להבין עדיין שאלות כמו “למה” ו”איך”. ילדכם יוכל לבקש מכם עזרה בעת הצורך, יבין את שגרות משק הבית וינחש מה השלב הבא בשגרה המוכרת. לדוגמה, אם תגידו לו לנעול נעליים, הוא יידע שיוצאים לפארק.
הגייה
עד גיל שלוש, ילדכם יידע להשתמש ברוב צלילי השפה, אך עדיין עשוי להגות כמה מהמילים באופן שונה ממבוגרים. לדוגמה, אף שכעת הוא יכול להגיד צלילים כמו “בּ” ו”ל”, הוא עשוי להתקשות להגיד אותם יחד כמו במילה “בלי”. כמו כן, הוא עלול להיתקל בקושי בהגיית צלילים קשים כמו ר,ח,ל, וכן בהגיית אותיות שורקות כמו ש, ז, צ, ס. עד גיל שלוש, זרים אמורים להבין כשלושה רבעים מדבריו.
לפתח מיומנויות ניהול שיחה
ילדכם יתחיל ללמוד לדבר בתורו, ויוכל לנהל איתכם שיחה קצרה. הוא יספר על דברים שקרו במהלך היום. בעזרתכם, הוא יוכל לסדר את דבריו ברצף וליצור סיפור פשוט – לדוגמה, “אני הולך לחנות”. “ומה עשית בחנות?” “קנינו סוכריות”. עד גיל שלוש, ייתכן שאף יצליח לספר סיפור שהמציא בעצמו בהתבסס על חוויותיו, אך סביר להניח שהסיפור לא יהיה מפורט מאוד.
כמו כן, הוא יוכל לדבר על אנשים ועל חפצים שאינם נמצאים לידו – לדוגמה, “סבתא בחנות”, או “הכדור שלי על העץ”. נוסף על כך, הוא יתחיל לדבר באותו אופן שאתם ובן או בת הזוג שלכם מדברים, ויחקה את ההגייה ואת הדגשים שלכם. הוא עשוי להתחיל לפקוד על אנשים לעשות דברים שונים, ובעיקר על ילדים צעירים ממנו!
משחק
עד גיל שלוש, ילדכם יוכל לדבר ולשחק בו בזמן – לדוגמה, לדבר בקולות שונים בהתאם לצעצועים שהוא משחק בהם. הוא יתחיל לשחק בקבוצות עם ילדים אחרים, לחלוק איתם צעצועים ולשחק בתורות. ייתכן שתתחילו לשמוע אותו משחק עם השפה, חורז, שר ומקשיב לסיפורים. כשהוא מדבר, הוא עשוי להשתמש בקול חזק מדי או חלש מדי.
ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. במאמר זה ניתן מידע בקווים כלליים בלבד. אתם מכירים את ילדכם טוב יותר מכל אחד אחר. אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות השפה שלו, קבעו תור אצל אחות טיפת חלב, רופא הילדים או מומחה אחר לבריאות הילד. אם איש המקצוע אינו מודאג אך אתם עדיין דואגים, זה בסדר גמור לבקש דעה נוספת.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.