בגיל 3-18 חודשים, יכולת הדיבור של התינוק שלכם מתפתחת בצורה דרמטית. התינוק שלכם יקשקש ויצחק, ישחק עם צלילים, יברבר ויתחיל לתקשר במחוות. אינטראקציות פשוטות ומהנות וכן משחקים, קריאה ושירה יכולים לעודד את יכולת הדיבור ואת מיומנויות השפה של תינוקכם.
התפתחות השפה אצל תינוקות
מיומנויות התקשורת של התינוק שלכם צומחות באופן דרמטי בשנת חייו הראשונה. חשוב לזכור שתינוקות מפתחים כישורי שפה בקצב שונה. חלק מהשלבים בדיבור המוקדם כוללים:
- השמעת קולות, גרגורים ומלמולים
- הרכבת צלילים פשוטים – למשל, “בה-בה”
- חיקוי מילים
- אמירת “לא” בצירוף נענוע של הראש
- ניסיון להגיד מילים ראשונות
- שימוש במילים במקום הנכון ובזמן הנכון.
התינוק שלכם ייהנה לקשקש ולמלמל בשמחה כשאתם מדברים, להצביע על חפצים מוכרים ולהבין כשאתם קוראים לדברים בשמם. עד יום הולדתו השני, התינוק שלכם מתחיל להתמחות בשפה. עם זאת, ישנו מגוון רחב בהתפתחות השפה והדיבור בקרב ילדים שונים. אוצר המילים של חלק מהילדים לא יהיה גדול במיוחד עד שיגיעו לגיל שנתיים. כדי לעודד את מיומנויות הדיבור, צריך פשוט להקשיב לתינוק שלכם ולדבר איתו. ספרו סיפורים, שירו שירים וחרזו חרוזים – אפילו דברו על מה שעשיתם היום. כל אלה יעזרו לתינוק לספוג את השפה ולבנות את מערכת היחסים ביניכם.
הנה כמה דברים שתינוקכם צפוי לעשות:
הבעה
כחלק מההתפתחות השפתית בשנה הראשונה, התינוק שלכם יביע את עצמו במגוון דרכים, חלקן מילוליות – כולל שימוש בצלילים ועיצורים בעוצמות שונות, וחלקן לא מילוליות- באמצעות הבעות פנים, מחות גוף ועוד. כך, למשל:
- הוא ייצור איתכם קשר עין
- בסביבות גיל שלושה חודשים, הוא יתחיל להגיד “אה רו” או כל צירוף אחר של תנועות ועיצורים
- בסביבות גיל ארבעה חודשים, הוא יתחיל לברבר ולצרף תנועות ועיצורים כמו “בה בה בה בה” ,”מה מה מה מה”, “דה דה דה דה” וכדומה
- הוא ינסה לחקות חלק מהצלילים והמחוות שאתם עושים, כמו שיעול, צחוק, תקתוקים בלשון או קולות מצחיקים
- הוא ישחק ביצירת קולות שונים – למשל, “אָההה-אִיייי”, “בּוּווווו”, “אָההההה” בווליום משתנה (ולעיתים מחריש אוזניים!) ובמגוון גבהים.
- בסביבות גיל שמונה חודשים, הוא יתחיל לצרף צלילים לסדרות ארוכות יותר, מה שעשוי להישמע כמו שפה עצמאית משלו, או “ז’רגון”, שלב זה יכול להימשך גם לאחר הופעתן של המילים הראשונות
- בסביבות גיל תשעה חודשים, הוא יכול להגיד “אמא” או “אבא”, אף כי אינו מבין לגמרי את משמעותן של המילים הללו
- הוא יתחיל לתקשר בכוונה תחילה, באמצעות קול ומחוות, בעיקר כדי לבקש משהו, להתעקש, לסרב, לדחות או לברך מישהו לשלום
- הוא עשוי לבקש משהו באמצעות הצבעה, או באמצעות התבוננות באדם ואז באותו חפץ שהוא רוצה
- בסביבות גיל 12-14 חודשים, הוא יכול להתחיל להגיד כמה מילים עם משמעות ברורה, כגון “אמא” או “אבא”, ולהתכוון להוריו.
תגובה
בחודשים אלה, התינוק שלכם יגיב אליכם בדרכים רבות. לדוגמה, הוא יכול:
- להשמיע קולות או להשתתק כשאתם מדברים אליו או קוראים בשמו
- לקשקש ולצחוק – לדוגמה, כשאתם מחליפים לו חיתול
- לחייך ולצחוק כשאתם משחקים איתו
- ליהנות ממשחקים כמו “קוקו” , “סבתא בישלה דייסה” ואחרים
- להשתמש במחוות כמו נפנוף או הצבעה.
הבנה
מדהים כמה שהתינוק שלכם כבר מבין – הוא מקשיב ולומד כל הזמן, ומתחיל לעשות סדר בעולם שסביבו. לדוגמה, בחודשים אלה אתם עשויים לגלות שהתינוק שלכם:
- מבין בסביבות גיל עשרה חודשים את המילה “לא!”, אך הוא לא בהכרח יישמע לדבריכם
- יבין, בסביבות גיל 12 חודשים, אינטראקציות פשוטות עם סימנים מילוליים וויזואליים – למשל, כשאתם מושיטים את ידכם ואומרים “תן”, הוא ייתן לכם את הצעצוע שהוא מחזיק.
משחקים שיעזרו לפיתוח הדיבור
ככל שהילדים שומעים יותר מילים, כך הם מכירים ולומדים מילים רבות יותר. הנה כמה דברים כיפיים שתוכלו לעשות יחד כדי לעודד דיבור ושפה:
- פשוט דברו! תוכלו, למשל, להסביר מה אתם עושים בבית, אפילו אם זו פעילות שגרתית – “אבא שואב את השטיח. זה עושה רעש”.
- קראו לתינוק ספרים או ספרו לו סיפורים.
- שירו שירים ושירי ערש.
- חזרו על ניסיונותיו של התינוק להגיד מילים כדי לעודד שיחה הדדית.
- שבחו את ניסיונותיו של התינוק לדבר.
- תנו לתינוק שלכם שפע של חיוכים וצרו איתו קשר עין כדי להראות שאתם מקשיבים.
- הרחיבו והסבירו מילים בסיסיות. לדוגמה, אם התינוק אומר “רכבת”, אמרו “כן, זו רכבת אדומה וגדולה”.
- הצביעו על איברי הגוף וקראו בשמם. לדוגמה, “איפה הפה שלך?”
מתי לפנות לעזרה
ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות השפה של ילדכם, פנו לרופא הילדים שלכם או לאחות טיפת חלב. לדוגמה, אם התינוק אינו מקשקש, לא נראה שהוא מקשיב למה שאחרים אומרים, הוא אינו יוצר קשר עין או מנהל דו שיח קולי אתכם. אנשי המקצוע יוכלו לעזור לכם ולילדכם לעבוד על בעיות רבות הקשורות לשפה ולדיבור.
לעיתים, עיכובים משמעותיים במיומנויות התקשורת עשויים להיות סימנים להפרעות התפתחות חמורות יותר או לעיכוב התפתחותי, כולל עיכוב שפתי, לקות שמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית והפרעה על הרצף האוטיסטי. אם אתם מודאגים, דברו עם רופא הילדים או מומחה אחר לבריאות הילד.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.