עכשיו, כשילדכם בגן, אתם יכולים לצפות לשיחות ארוכות, מופשטות ומורכבות יותר על מגוון נושאים. התפתחות השפה אצל ילדים בני שלוש-ארבע כוללת אוצר מילים גדל והולך והבנה טובה יותר של כללי התחביר הבסיסיים. ואתם בהחלט יכולים לצפות לכמה סיפורים מעניינים!
אוצר מילים
ילדכם לומד המון מילים חדשות מכם וממבוגרים אחרים, ומנחש את משמעותן של מילים שאינו מכיר מההקשר. כמו כן, הוא לומד מהחוויות שהוא עובר ומהאזנה לסיפורים. הוא עדיין מבין מילים רבות יותר ממה שהוא אומר.
הוא לומד ומשתמש במילות חיבור רבות יותר, כגון “בגלל”, “כי”, “ו”, “אם”. כמו כן, הוא לומד יותר ויותר מילות מספר, שמות של קבוצות – כמו “ירקות”, “בעלי חיים” – ומושגים בתוך המשפחה, כגון “דודה”, “אח”. ייתכן שהוא יוכל לקרוא בשמם של רגשות בסיסיים כגון “שמח”, “עצוב” ו”כועס”. עד גיל ארבע, ילדכם יכיר את שמות הצבעים ויכיר מושגים המשמשים להשוואה כגון “ארוך יותר” ו”גדול יותר”.
משפטים ודקדוק
ילדכם יתחיל להשתמש במשפטים מורכבים יותר הכוללים מילים כגון “כי”, “אז”, “אם” ו”כאשר / כש” – למשל, “אני לא אוהב את זה כי זה מגעיל”.
הוא יפגין הבנה טובה למדי של חוקי התחביר הבסיסיים של השפה, ולעיתים קרובות יישם את החוקים הללו על כל הדוגמאות, בלי לדעת כיצד העברית משתמשת בכללים השונים. לדוגמה, “הוא יאכל אתמול” או “היו שם שלושה מזלגים”.
כמו כן, בגיל זה הוא ישתמש במושגים “אני”, “אתה” ו”שלי” בצורה הנכונה. הוא עשוי להתבלבל בשימוש בשלילה – למשל, אם שואלים אותו, “אתה לא רוצה ללכת לפארק?” הוא יגיב, “אני לא לא רוצה ללכת לפארק”.
לנהל שיחות
בגיל זה יכול ילדכם לספר סיפורים בעלי נושא, שרובם בעלי התחלה וסוף. לעיתים קרובות הוא יזדקק לעידוד רב מצד המבוגרים כדי להמשיך את הסיפור, לדוגמה, “ומה החתול עשה אז?”. הוא יכול לנמק את דבריו, לחזות דברים ולהתחיל להביע אמפתיה. כמו כן, הוא ישתמש בשאלות “מה”, “למה”, “איפה”, “מי” ו”איך” כדי לגלות עוד יותר על העולם שסביבו – אז נסו להיות סבלניים!
כשילדכם יתקרב לגיל ארבע, הוא יוכל לפתוח שיחות באמצעות שאלות כמו “נחשו מה?” הוא ידבר על מגוון רחב יותר של דברים, וכן על נושאים מופשטים ומורכבים יותר. לדוגמה, “אם ימשיך לרדת גשם, נצטרך לבנות סירה כדי להגיע לבית של סבתא?”
עד גיל ארבע, רוב המבוגרים יבינו את דבריו, אף שהוא עדיין אינו מסוגל לבטא את כל המילים בצורה הנכונה. ייתכן שיתקשה להגות צלילים כמו “ל” או “ר”.
הבנה
כשילדכם אינו מבין מה אומרים לו, הוא עשוי לבקש הסבר, או לשאול מה משמעותן של מילים מסוימות. הוא מבין הוראות בנות יותר משני חלקים, כל עוד הן מתייחסות לדברים מוכרים – למשל, “כבה את הטלוויזיה, תלבש פיג’מה ותיכנס למיטה”, או “כשאפתח את השער, תחזיק לי את היד ואז נלך יחד לפינת הרחוב”.
כמו כן, הוא יבין את רוב השאלות שיישאל, בעיקר אם הן נוגעות למשהו שהתרחש ממש עכשיו, או למשהו שהוא יכול לראות. הוא יבין הסברים מורכבים מעט, כל עוד הוא יכול לראות את התוצאה בעצמו. לדוגמה, הסבר כגון “כשהשמש מאירה על דברים שונים, היא מחממת אותם. אתה מרגיש כמה המים בקערה של הכלב חמים כי היו חשופים לשמש?” עד גיל ארבע, ילדכם יוכל להבין ביטויי רגשות כגון “שמח”, “עצוב”, “עצבני” או “מופתע”.
משחק ותקשורת
כעת יכול ילדכם לנהל משא ומתן פשוט עם ילדים אחרים. לדוגמה, הוא יכול לנהל דיון בנוגע למי ישחק ראשון בצעצוע מסוים. בסביבות גיל ארבע, ילדכם יוכל כנראה להסביר מדוע הוא רוצה לקחת חפץ מילד אחר – למשל, “אני יכול לקבל את העיפרון הירוק? אני צריך לצבוע את הדשא”.
בגיל זה הוא מתחיל להשתמש בשפה לצורך משחקי תפקידים. למשל, הוא יעמיד פנים שהוא “אבא” ויחקה את טון הדיבור של אביו. כמו כן, הוא עשוי ליצור לו חברים דמיוניים.
ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. במאמר זה ניתן מידע בקווים כלליים בלבד. אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות השפה של ילדכם, דברו עם רופא הילדים, אחות טיפת חלב או איש מקצוע אחר. אם איש המקצוע אינו מודאג אך אתם עדיין דואגים, זה בסדר גמור לבקש דעה נוספת.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.