מערכות היחסים במשפחה הן המשפיעות ביותר על התפתחותו של ילדכם. עם זאת, כדי להתפתח היטב מבחינה חברתית ורגשית חשוב גם להתאים לסביבה ולחברים ולמצוא מודלים לחיקוי - וכאן נכנס החלק שלכם, ההורים.
להבין ילדים בגיל בית הספר: עקרונות הבסיס
בבית הספר, ילדכם עסוק בדרך כלל בלימודים ובהיכרויות עם חברים. הוא מנסה להבין את הכללים בחיים, ללמוד מהם נימוסים וערכים, מה נכון ולא נכון, ולמצוא מודלים לחיקוי כגון מורים ומבוגרים אחרים שהוא סומך עליהם. בו בזמן, מוחו מתפתח במהירות רבה, ומוביל לבשלות רגשית גדלה והולכת, מיומנויות חברתיות ויכולות חשיבה מפותחות.
למרות כל ההשפעות החדשות הללו, החיים בבית ומערכות היחסים במשפחה עדיין משפיעים מאוד על התפתחותו של ילדכם. סביר להניח שמערכת היחסים שלכם תשתנה מעט כיוון שאתם מבלים פחות זמן יחד – ויכול להיות שילדכם אפילו יעדיף נפנוף לשלום בשעת הפרידה במקום לקבל נשיקה בציבור – אך התפקיד שלכם כהורים עדיין חשוב מאוד.
הילד הקטן שלכם יוצא לדרך, ונכנס לעולם מלא בברכיים חבולות, דמעות של חוסר הבנה ולמידה מרתקת. וכשכואב לו, כשאינו מוזמן למסיבת יום הולדת או זקוק לעזרה בשיעורי הבית, אתם הראשונים שירצה לדבר איתם.
לפתח את המיומנויות החברתיות של ילדכם
כשילדים עולים לכיתה אל”ף, הם נכנסים לעולם חברתי רחב יותר מזה שהכירו עד כה. ילדכם יבלה זמן במחשבות כיצד למצוא את מקומו, להסתדר עם החברים ולהרגיש חלק מקבוצה חברתית גדולה יותר. אף שאינכם נמצאים לידו בבית הספר, תוכלו לעשות דברים רבים כדי לעזור לו לפתח מיומנויות חברתיות:
- עזרו לילדכם להכיר חברים: עודדו אותו לשחק עם ילדים אחרים אחרי הלימודים, לישון אצל חברים ולהצטרף לקבוצות וחוגים אחר הצהריים.
- עזרו לו לפתח מיומנויות שיחה: למדו אותו לשאול שאלות ולהקשיב לילדים אחרים. שמשו דוגמה והראו לו כיצד אתם משתמשים במיומנויות הללו כשאתם משוחחים איתו.
- עזרו לו להבין אילו הערות או משפטים עלולים להעליב אחרים, לגרום לילדים להציק לו ולהפריע ליצירת חברים – לדוגמה, “השיער שלך תמיד מבולגן”.
- עזרו לו לפתח אמפתיה ולהבין את נקודות המבט השונות: בקשו ממנו לתאר את הרגשות שלו ודברו על רגשותיהם של אנשים אחרים.
- הציעו לו דרכי התמודדות עם מצבים שונים בבית הספר ועם חברים – למשל, “אולי, אם תחלוק את הצעצוע החדש, תוכלו להסתדר”, או “כשמחייכים, קל יותר להכיר חברים. כדאי לחייך כשפוגשים אנשים בפעם הראשונה”.
ילדים בני שבע-שמונה מתחילים להיות מודעים לכך שהם אנשים נפרדים ופרטיים. הם מזהים רגשות ומחשבות שייחודיים להם, ומתחילים להשוות את עצמם לילדים אחרים. לאחר גיל שמונה, ההשפעה של חברים בגילם גדלה.
למצוא מודלים לחיקוי
בגיל חמש עד שמונה, ילדים בגיל בית הספר מפתחים את תחושת העצמי שלהם באמצעות מציאת אנשים שהם רוצים להיות כמוהם – מודלים לחיקוי. הם מתבוננים בקרובי משפחה גדולים יותר, בחברי משפחה, במורים ובילדים אחרים – בדרך כלל מאותו מגדר – כדי לראות ולהבין כיצד להתנהג בחברה. המודלים הללו עוזרים לילדים להבין אילו אנשים הם רוצים להיות.
המורה של ילדכם
בבית הספר, המודל החשוב ביותר לחיקוי בחייו של ילדכם הוא המורה שלו. ילדים לומדים מהתבוננות, הקשבה ואינטראקציה עם אחרים, ולכן קל להבין מדוע למורים יש השפעה אדירה על החשיבה, הגישה, ההתנהגות והדעות של הילד על בית הספר.
הבנת הכללים
בשנים הראשונות בבית הספר היסודי, הילדים עסוקים למדי בלמידת הכללים. משחקים וענפי ספורט שפועלים לפי כללים נהיים חשובים יותר, ומאפשרים לילדים להבין שהכללים מיושמים אחרת במצבים שונים.
כעת הם מתחילים להבין מה “נכון” ומה “לא נכון”. לדוגמה, יש כללים או התנהגויות שמקובלים בבית, אך אינם מקובלים כשמבקרים אצל חברים. בגיל זה, הילדים מתחילים להבין ולקבל שישנם כללים במשפחה וכללים בחברה, ועשויים לחוש אשמה כשהם עושים את הדבר הלא נכון.
כיצד לעזור לילדכם להבין כללים וערכים
- הסבירו מדוע ישנם דברים שנחשבים נכונים ודברים שנחשבים כלא נכונים, ומדוע ישנן התנהגויות שאינן נסבלות בחברה – למשל, להציק או לגנוב.
- חזקו את תחושת החמלה והאמפתיה שלו, ואמרו דברים כמו, “תחשוב איך היית מרגיש אם היית במקומו כרגע”.
- שחקו במשחקים עם כללים שכוללים אלמנטים של מזל ומיומנות גם יחד. אפשרו לו לנצח חלק מהזמן, אך זכרו שההפסד חשוב גם הוא, כדי שילמד להתמודד עם אכזבות.
- דברו עם ילדכם על ערכים, וחלקו עמו את הערכים האישיים והמשפחתיים שלכם. אפשר לדבר גם על הערכים בקהילה או במדינה.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.