"איך היה היום בבית הספר?" "בסדר." הורים בכל רחבי ישראל מקבלים את אותה תשובה מתסכלת כל יום אחר הצהריים. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם לדבר עם ילדכם על בית הספר.
מדוע קשה לדבר על הגן ובית הספר
“איך היה בבית הספר?” היא שאלה גדולה. כדי לענות עליה, ילדכם צריך לסכם לעצמו את כל מה שהתרחש באותו יום – משימה קשה למדי לילדים (ואפילו למבוגרים!). יכול להיות שילדכם רוצה להגיד, “היום שלי היה כל כך עמוס ברעיונות ובשיעורים ובעניינים חברתיים שאני אפילו לא יודע איפה להתחיל”. אבל קל יותר ופשוט יותר לומר, “בסדר”.
יש ילדים שמרגישים שהחוויות שעברו בגן ובבית הספר הן פרטיות, ואינם רוצים לחלוק אותן. זהו חלק טבעי בהתפתחותם של ילדים בגיל הזה, שמתחילים לעצב את הזהויות והעולמות החברתיים שלהם. עם זאת, ילדכם עדיין צריך לדעת שאתם שם בשבילו, כשיהיה מוכן לדבר.
מדוע חשוב לדבר על הגן ובית הספר
כשאתם מדברים עם ילדכם על יומו בבית הספר ובגן, אתם מראים לו שאתם מתעניינים במה שקורה בחייו. העניין שלכם משפר את בריאותו הנפשית, את אושרו ואת רווחתו, ויכול להשפיע באופן חיובי מאוד על התנהגותו ועל הישגיו. כך אתם מראים לו שאתם מעריכים את בית הספר ואת החינוך שהוא מקבל, מה שמעודד אותו להעריך את אותם הדברים.
כמו כן, השיחה עוזרת לכם לדעת יותר על מה שמצופה מילדכם במסגרת החינוכית, כיצד הוא לומד וכיצד הוא מתמודד עם אתגרים. היא יכולה לעזור לכם להבין מה קורה כשהוא מתעניין פחות בבית הספר או נתקל בבעיות. כשאתם יודעים כיצד ילדכם מרגיש בנוגע לגן ולבית הספר, אתם יכולים לראות את הבעיות בבירור כשהן עדיין קטנות, ולהתגבר ביחד על האתגרים.
השיחה על ענייני הגן ובית הספר – כמו פרויקטים בכיתה או בעיות בחברויות של ילדכם – היא הזדמנות נהדרת להעביר את הערכים המשפחתיים שלכם על נושאים כמו עבודת צוות, כבוד לעצמי ולאחרים, חברויות, מערכות יחסים, פתרון בעיות וכן הלאה.
כיצד לדבר על הגן ובית הספר
כשילדכם חוזר מהמסגרת החינוכית, סביר להניח שהוא עייף, רעב או חושב על דברים אחרים. כדי לעזור לו לרצות לדבר, כדאי להקל את המעבר מבית הספר, הגן או מפעילויות אחר הצהריים אל הבית. לדוגמה, אמרו לו שאתם שמחים לראות אותו, ודברו על נושאים שאינם קשורים לבית הספר והגן לזמן מה. ילדים צעירים יותר יאהבו לעזור לכם לפרוק את התיק ולמצוא פתקים שונים לפני שתדברו איתם על יומם. כדי להוריד את הלחץ, שמרו את השאלות על שיעורי הבית לשעה מאוחרת יותר!
כל יום שונה מזה שאחריו. גם אם ילדכם אוהב בדרך כלל לספר לכם על יומו, יהיו ימים שפשוט לא יתחשק לו לדבר. לפעמים צריך להבין מה מצב הרוח שלו ולזרום עם הרגע הנכון. יהיו ימים שבהם לא יהיה רגע נכון, וזה בסדר גמור.
שאלות פשוטות וספציפיות על חלקי היום השונים יעזרו לילדכם לדבר. לדוגמה:
- ממה נהנית היום?
- מה הכי אהבת היום בבית הספר או בגן?
- איך נראית הכיתה שלכם עכשיו?
- עם מי שיחקת / דיברת היום בבית הספר?
- אילו נושאים למדת היום?
- מה אכלת לארוחת עשר?
- על איזה פרויקט אתה עובד עכשיו?
כשאתם שואלים את ילדכם על יומו בבית הספר, נסו להשתמש בשאלות פתוחות, שמזמינות תשובות ארוכות יותר מאשר “כן”, “לא” או “בסדר”. למשל, תוכלו לשאול את ילדכם מה עשה בכיתה אחרי ההפסקה.
כיצד לדבר עם ילדים בגן או בבית הספר היסודי
העצות הבאות עשויות לעזור לכם לפתוח בשיחה:
- תנו לילדכם תשומת לב מלאה. הפסיקו את מה שאתם עושים באותו רגע והתבוננו בו כשהוא מדבר איתכם על כל דבר, ובעיקר על הגן ובית הספר.
- התייחסו ברצינות לכל דבר שילדכם מספר. אפשר לומר, למשל, “זה מאוד מעניין. מה קרה אחר כך?” או “איך זה גורם לך להרגיש?”
- כשאתם מדברים על המסגרת החינוכית והצוות החינוכי מול ילדכם, השתמשו בשפה מכובדת ומכבדת. לדוגמה, “אני מבינה שזה מתסכל, אבל יונית היא המורה שלך ואתה צריך לדבר אליה בצורה מנומסת”, או “נכון שזה נראה לא הוגן, אבל יכול להיות שאתה לא יודע את כל הסיפור”.
- השתמשו ברגעים לא פורמליים כדי לדבר עם ילדכם על יומו בבית הספר – כמו נסיעות ברכב, הליכה משותפת, בישול או צפייה בטלוויזיה.
- השתמשו בטכניקות הקשבה פעילה, כדי לשים לב לתחושותיו של ילדכם ולהבין ומתי הוא רוצה לדבר.
לפעמים, כשילדכם מדבר על בית הספר, התנהגותו וסגנון התקשורת שלו יכולים להשתנות בן ליל. או שהכל “מעולה”, או שהוא מגלגל עיניים על כל דבר שתגידו. הוא לומד כל מיני דברים חדשים מהחברים ומהמורים שלו, ולכן, זהו חלק מתהליך ההתפתחות של זהותו הייחודית. אל תוותרו על מאמציכם לשוחח עם ילדכם ולהתעניין בשלומו ובקורותיו בבית הספר.
כיצד לדבר עם ילדים בתיכון
כשילדכם נכנס לשנות ההתבגרות, הוא עשוי לרצות יותר פרטיות וזמן לעצמו – מה שמקשה עוד יותר על ניהול השיחה על בית הספר. אך אין זה סופה של מערכת היחסים החמה והקרובה ביניכם; ילדכם מתרחק מכם מעט כדי להפוך לאדם בפני עצמו.
הישארו מחוברים
החיבור לילדכם עוזר לכם לאזן בין מתן כבוד לצורך שלו בעצמאות ופרטיות לבין הצורך שלכם להישאר בקשר ולדעת מה קורה בחייו. כמו כן, כך אתם יכולים לתפוס את הרגעים שבהם הוא מוכן לדבר.
שאלו שאלות על הקשר בין העבודה בבית הספר לבין התוכניות העתידיות
בגיל זה, ילדכם עשוי להיות פתוח יותר ולדבר בחופשיות רבה יותר על הקשר בין מה שהוא לומד כעת בבית הספר לבין מה שירצה לעשות כשיסיים ללמוד. לכן, במקום לשאול על פעילויות היומיום, נסו להתמקד בתוכניות לעתיד. לדוגמה, איך הולך בשיעורי ערבית/סייבר? אתה עדיין חושב שתרצה לשרת במודיעין/סייבר בצבא?
חפשו סימנים לבעיות
גם אם יש לכם בדרך כלל מערכת יחסים טובה עם ילדכם, לא תמיד הוא יספר לכם כשיש לו צרות. אם הוא מצוברח או עצבני כשאתם מדברים על בית הספר, או מסרב לענות על שאלה, יכול להיות שמדובר בבעיה גדולה יותר. אם אתם מודאגים, נסו לדבר עם מבוגרים אחרים שמכירים את ילדכם. אפשר ליצור קשר עם צוות בית הספר או עם אנשי מקצוע אחרים.
הישארו רגועים כשאתם מדברים על נושאים מורכבים
ניהול שיחות עם ילדכם המתבגר על בית הספר עשוי להוביל לנושאים מורכבים. נסו להישאר רגועים – זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת להפגין תמיכה. אם ילדכם אינו רוצה לדבר איתכם על נושאים כאלה, ייתכן שירצה לדבר על כך עם מישהו אחר – ההורה השני (בעיקר אם מדובר בהורה מאותו מין של הילד, אם זה נושא אישי), קרוב משפחה או חבר שאפשר לסמוך עליו או יועץ בבית הספר.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.