לימוד מיומנויות חדשות כדרך לטיפול בהתנהגות

ילדים מתנהגים בצורה מאתגרת לפעמים כיוון שהם אינם יודעים לעשות מה שאתם מצפים מהם. עליהם ללמוד כיצד להתנהג ומיומנויות חברתיות נוספות, ולכן, לימוד מיומנויות חדשות הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול בהתנהגותם.

כיצד ההורים מלמדים את ילדיהם מיומנויות חדשות

אתם משמשים כמורים הראשונים והחשובים ביותר של ילדכם. מדי יום אתם עוזרים לו ללמוד מידע חדש, מיומנויות ודרכי התנהגות חדשות. מיומנויות חדשות כוללות ביניהן פעילויות יומיומיות כמו להתלבש לבד, לצחצח שיניים או להתקלח, וכן פעולות שנועדו לשלב אותו במטלות הבית- כמו לסדר את התיק לבית הספר או לתלות כביסה. לימוד מיומנויות חדשות יכול להוות את הצעד הראשון והחשוב ביותר בטיפול בהתנהגותו של ילדכם. לדוגמה, אם ילדכם אינו יודע כיצד לערוך את השולחן, הוא עשוי לסרב לעשות זאת – פשוט כיוון שאינו יכול. מה הפתרון? למדו אותו כיצד.

יש כמה דרכים שבהן תוכלו לעזור לילדכם ללמוד כל דבר, החל מהטיפול הבסיסי בעצמו וכלה במיומנויות חברתיות מסובכות יותר – מתן הוראות, מתן דוגמה, מתן הכוונה וצעד אחר צעד.

בכל שיטה שתבחרו, עליכם לוודא שילדכם מבין מה אתם רוצים ויכול לעשות זאת. ייתכן שתצטרכו להתאים את הסביבה כדי לאפשר לו לעשות כבקשתכם, או ללמד אותו כמה מיומנויות בסיסיות לפני שיוכל לבצע משימה מסובכת יותר.

אם אתם חוששים בנוגע להתנהגותו או להתפתחותו של ילדכם, שוחחו עם רופא הילדים או עם אחות טיפת חלב.

מתן הוראות: ללמד את המיומנויות החדשות באמצעות הסברים

בשיטה זו, אתם מלמדים את ילדכם לעשות משהו חדש באמצעות מתן הסברים על מה לעשות וכיצד לעשות זאת. סביר להניח שאתם נותנים הוראות והסברים לילדכם כל הזמן. עבור חלק מהילדים, זוהי הדרך הקלה והיעילה ביותר ללמוד משהו חדש. אך לא תמיד היא עובדת.

כל ההורים אומרים לפעמים לילדיהם, “כמה פעמים אני צריך להגיד לך…” או “אתה אף פעם לא מקשיב…”, כיוון שהוראות אינן תמיד דרך הטובה ביותר ללמד ילדים. אם לילדכם יש צרכים מיוחדים, הלמידה מהוראות היא קשה במיוחד.

כיצד לתת הוראות טובות

  • תנו לילדכם הוראות רק כשתשומת הלב שלו נתונה לכם. קראו לילדכם בשמו ועודדו אותו להביט בכם כשאתם מדברים.
  • השתמשו בשפה שהוא מבין ובמשפטים קצרים ופשוטים.
  • דברו בטון ברור ורגוע.
  • הסבירו בדיוק מה אתם רוצים שילדכם יעשה, ופרקו את המשימה לצעדים קטנים. למשל, אל תגידו “תתכונן לבית הספר”. במקום זה, אמרו “צחצח את השיניים ותתלבש”.
  • ודאו שילדכם מבין כל שלב לפני שאתם עוברים לשלב הבא. אם לילדכם יש לקות למידה, ייתכן שתצטרכו ללמד אותו כל שלב לפני שאתם מלמדים את השלב הבא.
  • השתמשו במחוות כדי להצביע על הדברים שאתם רוצים שילדכם ישים לב אליהם.
  • תנו לו משוב. שבחו את ילדכם כשהוא מצליח למלא את ההוראות, ואמרו לו בדיוק מה עשה היטב או מצוין. עם זאת, הימנעו ממתן משוב שלילי כשילדכם אינו מצליח. רק הצביעו על דבר או שניים שעליו לעשות באופן שונה בפעם הבאה.

לעודד את העצמאות

כדי לעזור לילדכם ללמוד למלא משימות לבדו, הפסיקו בהדרגה לתת לו הוראות ותזכורות. אפשרות נוספת היא להשתמש בפוסטר או באיור שיעזרו לו להבין את ההוראות שנתתם, לבדוק את הפוסטר בעצמו ולפעול לפי ההוראות. פוסטר כזה יוכל גם לעזור לילדים שמתקשים בהבנת מילים.

יהיו פעמים שבהן ילדכם לא ימלא את ההוראות, מכמה סיבות. יכול להיות שהוא לא מבין. ייתכן שכשהוא לומד, התנהגותו אינה עקבית, אך הוא ישתפר ככל שיתרגל יותר. ייתכן שהוא פשוט לא רוצה לעשות את מה שביקשתם. זה טבעי למדי!

מתן דוגמה: ללמד את המיומנויות החדשות באמצעות הדגמה

כשילדכם מתבונן בכם, הוא לומד מה לעשות וכיצד לעשות זאת. בשיטה זו אתם משמשים דוגמה. למשל, סביר יותר להניח שתדגימו לילדכם כיצד לסדר את המיטה, לטאטא את הרצפה או לזרוק כדור. כמו כן, שיטה זו מאפשרת לכם להדגים לילדכם מיומנויות והתנהגויות שכוללות תקשורת בלתי מילולית, כגון שפת גוף וטון דיבור. לדוגמה, תוכלו להדגים לו כיצד לבקש עזרה מהמורה, להציג את עצמו בפני אדם אחר, לברך אורח ועוד.

כיצד להדגים ביעילות

לפני שאתם מתחילים ללמד את ילדכם באמצעות הדגמה, ודאו שהקואורדינציה שלו מפותחת דיה, ושיש לו יכולת גופנית ובשלות התפתחותית שיאפשרו לו ללמוד את המיומנות החדשה. לאחר מכן, היעזרו בצעדים הבאים:

  • הסבו את תשומת לבו של ילדכם וודאו שהוא מתבונן בכם.
  • כשהוא צופה בכם, בצעו את הפעולה באטיות, כדי שיוכל לראות בבירור מה אתם עושים.
  • ציינו חלקים חשובים במעשיכם. למשל, “אתה רואה איך אני…”.
  • אם המשימה מסובכת, הראו לו את חלקה הראשון ואז תנו לו לנסות בעצמו. לאחר מכן, המשיכו לחלק הבא. התחילו בחלקים הקלים, במיוחד אם לילדכם יש לקות למידה כלשהי.
  • אפשרו לילדכם לתרגל לאחר שהתבונן בכם. ככל שיתרגל יותר, כך הביצוע שלו ישתפר. במידת הצורך, הדגימו לו שוב.
  • הנחו אותו בעדינות מבחינה פיזית – לפעמים יהיה לו קל יותר לעקוב אחרי ההדגמה שלכם.
  • שבחו וחזקו אותו בשלבי הלמידה המוקדמים.

מתן הכוונה: ללמד את המיומנויות החדשות באמצעות הנחיה

למידת מיומנויות והתנהגויות חדשות היא תהליך בפני עצמו. כשילדכם מנסה בהתחלה, ייתכן שלא יצליח היטב. אולם אם יתַרגל, הוא יתקרב יותר ויותר למה שאתם רוצים – ותוכלו לעזור לו באמצעות הכוונה. ההכוונה מאפשרת לכם לעזור לילדכם ללמוד מגוון רחב של מיומנויות והתנהגויות חדשות, כגון נימוסי שולחן, אדיבות או מיומנויות הקשורות לספורט.

לדוגמה, ילדכם עשוי לשבת ליד השולחן ולהושיט את כוסו. הנחו אותו לבקש: “אתה רוצה לשתות? אתה יכול לבקש – אפשר לקבל מים בבקשה?” המתינו שיבקש, ומלאו את מבוקשו.

כיצד לכוון ביעילות

  • דעו בבירור מה מטרתכם. איזו התנהגות אתם מנסים להשיג?
  • מהי נקודת ההתחלה? מה ילדכם עושה עכשיו שתוכלו לכוון בדרך אחרת?
  • שימו לב ותגמלו את ההתנהגות הרצויה כאשר היא מתחילה. כשההתנהגות הזו מתרחשת בתדירות גבוהה יותר או באופן אמין יותר, עברו לצעד הבא. שבחו את ילדכם כשהוא מתחיל להתנהג כך לבדו.
  • עבדו באטיות. המתינו עד שילדכם מצליח לעשות את הצעד שלימדתם לפני שאתם ממשיכים לצעד הבא.

צעד אחר צעד: כיצד ללמד מיומנויות מסובכות

חלק מהמשימות או הפעילויות הן מסובכות או כוללות סדרת פעולות. במקרה זה, יש לפרק את המשימה לצעדים קטנים יותר. הרעיון בבסיס הלימוד צעד אחר צעד הוא ללמד כל צעד בנפרד. לאחר שילדכם למד את הצעד הראשון, תוכלו ללמד את הצעד הבא, זה שאחריו וכן הלאה. המשיכו לצעד הבא רק כשילדכם מצליח היטב לבצע את הצעד שלמד, ללא עזרתכם. אפשר להמשיך כך עד שילדכם יוכל לבצע את כל המשימה לבדו. השתמשו במתן הוראות ובהדגמה כדי לעזור לילדכם ללמוד כל צעד.

לימוד מיומנויות צעד אחר צעד: דוגמה

כך תוכלו לפרק לצעדים קטנים את משימת ההתלבשות:

  • להוציא את הבגדים מהארון.
  • ללבוש תחתונים.
  • לגרוב גרביים.
  • ללבוש חולצה.
  • ללבוש מכנסיים.
  • ללבוש סוודר.

אפשר לפרק כל אחד מהצעדים הללו לחלקים. לדוגמה, הצעד “ללבוש סוודר” מורכב מהחלקים הבאים:

  1. להחזיק את הסוודר בצורה הנכונה.
  2. להלביש את הסוודר על הראש.
  3. להכניס זרוע אחת לשרוול.
  4. להכניס את הזרוע השנייה לשרוול השני.
  5. למשוך את הסוודר למטה, על הגוף.

הנחיה גופנית ומילולית

הניחו את ידיכם על ידיו של הילד והנחו את תנועותיו. כשהוא מתחיל להבין מה לעשות, הפסיקו לעזור לו בהדרגה אך המשיכו להגיד לו מה עליו לעשות. לאחר מכן, פשוט הצביעו על הפעולה. ברגע שילדכם לומד את המיומנות החדשה, תוכלו להפסיק בהדרגה לתת לו סימנים מילוליים וגופניים.

מההתחלה לסוף, או מהסוף להתחלה?

אפשר ללמד את הצעדים בתנועה:

  • מההתחלה לסוף – למדו קודם את הצעד הראשון, לאחר מכן את הצעד השני וכן הלאה.
  • מהסוף להתחלה – למדו קודם את הצעד האחרון, לאחר מכן את הצעד הלפני אחרון וכן הלאה.

ללמידת הצעדים מהסוף להתחלה יש כמה יתרונות. קל ומהיר יותר ללמוד את הצעד האחרון, ולכן סביר להניח שילדכם יילחץ ויפריע פחות. כמו כן, ברגע שהוא מסיים את הצעד האחרון, המשימה כבר הושלמה. לעיתים קרובות, התגמול הטוב ביותר הוא לסיים את המשימה!

אם נמשיך את הדוגמה הקודמת, כשאנו מלמדים את הילד להתלבש בעצמו, נתחיל דווקא בסוודר. אפשר לעזור לו להתלבש עד שיגיע לצעד האחרון – לבישת הסוודר. כך, למשל, נעזור לו להכניס את ראשו ואת זרועותיו פנימה – ואז נבקש ממנו למשוך את הסוודר למטה, על הגוף. ברגע שלמד כיצד למשוך את הסוודר למטה, נעודד אותו להכניס את זרועותיו בעצמו, ואז למשוך את הסוודר. אפשר להמשיך כך עד שיצליח בכל צעד וצעד של המשימה, ויעשה אותה לבדו.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.