כשמישהו קרוב אליכם מת, ילדכם עשוי לחוות רגשות חזקים מאוד - עצבות, ייאוש, כעס, בלבול וחרדה. הרגשות הללו נורמליים. כדי לעזור לילדכם ללמוד כיצד להתמודד איתם, הדבר החשוב ביותר הוא לתת לו סביבה בטוחה ותומכת.
מה ילדים מרגישים לאחר מוות של אדם קרוב
מנעד הרגשות של ילדים לאחר מוות הוא רחב מאוד. ילדים רבים מפגינים עצבות, כעס וחרדה. אחרים יהיו מבולבלים ויתאמצו להבין מה קרה. יש ילדים שייראו כאילו לא הושפעו מהמוות כלל, ואחרים יחושו אשמה על כך שמשהו שאמרו או עשו הוא שגרם למוות. ילדכם עשוי להפגין סימנים של חרדת נטישה ולפחד שמא יאבד אתכם או אחד ממטפליו.
כדאי לדעת שילדכם יגיב בחוזקה רבה יותר למוות של אדם שפגש באופן קבוע וחיבב – לדוגמה, שכן ידידותי – מאשר למוות של קרוב משפחה שראה לעיתים נדירות. ילדים צעירים עשויים להגיב באותה דרך למוות של בעל חיים אהוב ולמוות של אדם קרוב.
ילדים צעירים עשויים להיות מוצפים ברגשות חזקים. יש ילדים שנהיים שקטים ומכונסים בעצמם, ואחרים מתנהגים בצורה מאתגרת. למידע נוסף על דרכי התמודדות במצבים כאלה, קראו את המאמרים 15 טיפים לעידוד התנהגות טובה ולתקשר עם ילדכם.
כיצד לדבר עם ילדים על מוות
מתי לדבר
כשיקירכם נפטר, מצאו את הזמן הקרוב ביותר כדי להסביר לילדכם מה קרה. אם ילדכם מגלה על כך בטעות, או ממישהו שהוא אינו קרוב אליו, הוא עלול להיות מבולבל וכועס. אם במשפחתכם יש יותר מילד אחד, אפשר לדבר עם כל הילדים יחד או לספר לכל אחד בנפרד. כשאתם מחליטים כיצד לספר לילדים, חשבו על גילם, מצבם ומזגם. סביר להניח שילדכם ישאל שאלות הנוגעות למוות, ולכן, כדאי להתכונן לתת לו את המידע כשהוא מוכן.
מה להגיד
ילדכם זקוק לעזרתכם כדי להבין מהו מוות, ולכן כדאי להסביר מה קרה בצורה הפשוטה והאמיתית ביותר שאפשר. לדוגמה, “יש לי חדשות רעות. סבתא רחל מתה הבוקר”.
השימוש במילה “מוות” יכול גם הוא למנוע בעיות. אם אתם אומרים משהו כמו “הלך לעולמו” או “הלך לישון”, ילדכם עלול להיות מבולבל או מפוחד. לדוגמה, ילד שאמרו לו ש”סבא הלך לישון לנצח” עלול לפחד ללכת לישון, כיוון שיחשוש שמא לא יתעורר לעולם.
אם אתם חשים מאוד לא בנוח לדבר על מוות, ייתכן שתצטרכו לתרגל זאת עם מבוגר אחר לפני שאתם מדברים עם ילדכם. אפשר להכין מראש את מה שתאמרו ולהתכונן לשאלות שישאל, ואפילו לכתוב כמה תזכורות על פתק. כמו כן, כדאי לחשוב מראש מה תגידו אם אינכם יודעים את התשובה לשאלותיו. מותר להגיד משהו כמו, “אני לא יודעת, אבל אנסה לברר”.
לדבר על רגשות
ילדים – ובעיקר הצעירים שבהם – יכולים גם להרגיש רגשות “גדולים” כשמישהו מת, אך אינם תמיד מוצאים את המילים הנכונות לבטא את רגשותיהם, ולחוש מבולבלים ומתוסכלים. לכן, לעיתים קרובות כדאי לעזור לילדכם לזהות מה הוא מרגיש.
הסבירו לו שהוא חווה רגשות נורמליים. אפשר להגיד לו שאתם מרגישים משהו דומה. לדוגמה, “נטע, נראה שאת מאוד כועסת שסבתא מתה. גם אני כועסת כי אהבתי אותה מאוד, ואני עצובה שהיא כבר לא יכולה להיות כאן איתנו”.
אם ילדכם יודע שמותר לו לדבר על רגשותיו – ושאתם יכולים להתמודד איתם – סביר להניח שידבר איתכם יותר. אם הוא מדבר יותר, הוא יוכל לבקש עזרה טוב יותר אם יחוש שרגשותיו מציפים אותו. ילדים מסוימים מעדיפים להשתמש בצעצועים, ספרים, מוזיקה או ציור כדי לבטא את רגשותיהם.
כדאי לתת לילדכם רעיונות שיעזרו לו להתמודד כשהוא חווה רגשות חזקים. לדוגמה, “לביא, כשאתה ממש עצוב ומתגעגע לסבא, אתה יכול לבוא ולחבק אותי. אחר כך נוכל לעשות משהו שישמח קצת את שנינו”.
עם הזמן, ובעזרתם של הורים ומבוגרים אחרים, רוב הילדים הצעירים לומדים להתמודד עם רגשות חזקים. כשילדכם יצליח להתמודד עם הרגשות הללו בקלות רבה יותר, סביר להניח שגם לכם יוקל מעט. אם אתם מודאגים בנוגע לאופן ההתמודדות של ילדכם עם מותו של אדם קרוב, כדאי לפנות לאחות טיפת חלב, לרופא הילדים או ליועץ בבית הספר.
כיצד להתמודד עם הרגשות שלכם
זה בסדר שילדכם יראה שאתם עצובים או בוכים כשמישהו יקר לכם מת. עם זאת, כדאי להסביר לו כיצד אתם מרגישים. לדוגמה, “אני בוכה כי סבא מת, ואני מאוד עצובה שלא אראה אותו שוב”. אפשר לנסות ולדבר על רגשותיכם עם חבר טוב או קרוב משפחה. אם רגשותיכם מקשים עליכם לתפקד, תזדקקו לתמיכה. דברו עם רופא המשפחה, בן או בת הזוג, חבר קרוב או פסיכולוג כדי לעבד את רגשותיכם.
בדיוק כמו מבוגרים, הרגשות של ילדים כשמישהו מת נעים בין עצב לחרדה, וכל מה שביניהם. אך כיוון שילדים אינם מוצאים תמיד את המילים להביע את רגשותיהם, הם יזדקקו לעזרתכם כדי להבין את הרגשות הללו ולהתמודד איתם.
טיפים להתמודדות
האופן שבו ילדים מבינים מהו מוות תלוי בגילם ובהתפתחותם.
פעוטות וילדים בגיל הגן
ילדים בקבוצת הגיל הזו מבינים מוות כמעבר למקום אחר, אך אינם מבינים שאותו אדם לא יחזור לנצח. ייתכן שילדכם יבקש לבקר את המת, וישאל מתי הוא חוזר. הוא עשוי לשאול את אותן שאלות שוב ושוב. זוהי דרכו לנסות ולהבין מה קורה. ייתכן שכמה מהרגליו הישנים של ילדכם יחזרו – לדוגמה, הוא עשוי להרטיב את המיטה או להתחיל ללכת מתוך שינה.
כך תוכלו לעזור לילדכם:
- נסו לשמור על שגרה
- ענו על שאלותיו בפתיחות ובכנות – לדוגמה, “דודה סימה מתה. היא לא חוזרת יותר, ולא נראה אותה יותר”
- תמכו בו ונחמו אותו – לדוגמה, תנו לו חיבוק כשהוא עצוב
- היו סבלניים גם אם הוא שואל את אותן שאלות שוב ושוב
- אמרו לו שמותר לו לשחק, לשמוח וליהנות
- אם אתם חושבים שילדכם עדיין מאמין שיקירכם ישוב, הזכירו לו בעדינות שלא יראה אותו שוב
- ספרו לגננת ולמטפלות מה קרה, כדי שיוכלו לתמוך בו בעת הצורך.
ילדים בגיל בית הספר
בגיל זה, ילדים מבינים שהמוות פירושו סוף החיים, אך עשויים להאמין שאפשר למנוע אותו או שלא כולם ימותו.
כך תוכלו לעזור לילדכם:
- אמרו לו שהמוות אינו באשמתו, ושלא היה יכול למנוע אותו מראש
- נסו לשמור על שגרה
- אמרו לו שמותר לו לשחק, לשמוח וליהנות
- ענו על שאלותיו בפתיחות ובכנות – לדוגמה, אם הוא שואל אם אתם תמותו, ענו לו “כן, כולם מתים. גם אני אמות באחד הימים, אבל זה יהיה בעוד הרבה זמן. “
- הציעו לו לעשות פעילות להנצחת המת – למשל, לנטוע עץ, לכתוב מכתב או לצייר ציור
- ספרו למורים ולמטפלים מה קרה, כדי שיוכלו לתמוך בו בעת הצורך
- ספרו להוריהם של חבריו הקרובים של ילדכם, כדי שיידעו אילו רגשות הוא חווה.
שאלות שילדכם עשוי לשאול
למה הוא מת?
ילדכם מנסה להבין מהו מוות. ייתכן שירצה לדעת ממה נגרם המוות, ולכן, נסו לענות על שאלותיו ברמה שהוא מבין. לדוגמה, “הלב של סבא היה זקן מאוד וכבר לא עבד כמו שצריך. הרופאים ניסו לתקן אותו, אבל הוא היה חולה מאוד והם לא הצליחו”.
גם אתם תמותו? גם אני אמות?
ילדכם מתחיל להבין שאנשים שהוא אוהב עלולים למות. כדאי להסביר לו שרוב האנשים מתים בגיל מאוחר מאוד או כשהם חולים מאוד. אם אדם צעיר מת, אמרו לילדכם שמוות בגיל צעיר אינו מתרחש לעיתים קרובות כל כך. אפשר גם לציין שאנשים רבים בגיל זה שהוא מכיר עדיין חיים ובריאים.
מה קורה כשמתים?
האופן שבו אתם עונים על השאלה הזו תלוי באמונות האישיות שלכם ושל משפחתכם. אם אתם אנשים מאמינים, דברו על אמונותיכם עם הילדים.
רוב האנשים מעדיפים לתת לילדיהם משהו להתמקד בו כשהם חושבים על האדם שמת. לדוגמה, “כשאנחנו רואים כוכב בשמיים, אנחנו יכולים לחשוב על סבתא”. חשוב שמה שתגידו לילדכם ינחם גם אתכם.
שאלות בלתי צפויות
ייתכן שילדכם ישאל שאלות שנראות מעט מוזר, למשל “אם סבא מת, יהיה לו קר?”, או “סבתא יכולה לראות אותי עכשיו?” נסו לענות על השאלות הללו, כיוון שהן עוזרות לילדכם להבין מהי משמעותו של המוות.
אם המוות התרחש במהלך אירוע טראומתי – למשל, פיגוע או תאונת דרכים – קראו את המאמרים טראומה: תגובה ראשונית לילדים וכיצד לתמוך בילדכם בימים ובשבועות אחרי האירוע הטראומתי.
© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.