התפתחות פעוטות בגיל 18-24 חודשים

פעוטות מגיעים בשלל צורות וגדלים, אך הם מתפתחים באופן דומה למדי בגיל 18 עד 24 חודשים. מה הפעוט שלכם צפוי לעשות, כיצד תוכלו לעזור, ומתי יש לגשת לרופא הילדים?

כיצד מתפתחים פעוטות בגיל 18-24 חודשים

רגשות

בגיל זה, הפעוט שלכם מתחיל לחוות רגשות חדשים כגון כעס ותסכול, אשמה, בושה, רכושנות והתרגשות. הוא עשוי להתקשות להתמודד עם הרגשות ה”גדולים” האלה, ולכן, ייתכן שיחווה כמה התקפי זעם. חרדת הנטישה שלו הגיעה לשיאה בגיל 18 חודשים בערך, ועד גיל שנתיים היא אמורה להיעלם לגמרי.

כמו כן, ילדכם מתחיל לחשוב על האופן שבו הוא מרגיש, ולקשר בין רגשותיו לבין מילים – לדוגמה, הוא יכול להגיד לכם שהוא “עצוב”. הוא מראה את חיבתו באמצעות נשיקות וחיבוקים לכם ולבובות, מה שמראה על התפתחות אמפתיה.

מיומנויות יומיומיות

בסביבות גיל זה, ילדכם ירצה מאוד לעשות דברים רבים יותר בעצמו. לדוגמה, הוא ילמד לאכול בעצמו באמצעות כף וכוס, ואולי אפילו ישתמש במזלג – וכמויות האוכל שנשפך ילכו ויתמעטו!

ילדכם ינסה לעזור לכם להלביש אותו: הוא יוריד לבדו את הגרביים, יחלוץ את הנעליים ויפשוט בגדים ללא כפתורים. בגיל זה, קל לו יותר לפשוט את הבגדים מאשר ללבוש אותם.

באופן כללי, ילדכם עשוי להראות סימנים שהוא מוכן לגמילה מחיתולים בסביבות גיל שנתיים. עם זאת, חלק מהילדים מראים סימנים אלה מוקדם יותר, אפילו בגיל 18 חודשים.

לשחק וללמוד

המשחק חשוב מאוד עבור ילדכם, כיוון שכך הוא לומד. הוא יהיה עסוק ללא הרף בדמיון ויצירתיות, וישחק במשחקי העמדת פנים, כמו למשל להאכיל בובה או לדבר בטלפון. כמו כן, הוא ייהנה לבלות עם אחיו ואחיותיו ועם ילדים אחרים, גם אם עדיין אינו משחק איתם באופן ישיר.

דיבור

ילדכם נהנה לדבר, והוא כבר משתמש בטונים עולים ויורדים, בדומה למבוגרים. סביר להניח שתשמעו אותו משתמש בשילוב של ג’יבריש ומילים אמיתיות.

בגיל 18 חודשים, ילדכם לומד מילים כל הזמן – בדרך כלל מילה או שתיים בשבוע, ולפעמים אפילו מילה ביום. הוא יצביע ויקרא בשמם של חפצים מוכרים, אנשים ואיברי גוף – לדוגמה, אוזניים, אף או בהונות – יחקה קולות של בעלי חיים כמו “מו”, או יגיד את אותו צליל או אותה מילה שוב ושוב.

הפעוט שלכם כבר מכיר את שמו ויודע מה משמעות המילה “שלי”. הוא משתפר בהבנת משפטים פשוטים והוראות כמו “תן את זה לאימא” או “בוא נצא לטיול”. סביר להניח שתבינו את רוב דבריו.

בגיל שנתיים, ייתכן שהפעוט שלכם יגיד מילים כמו “אני”, “אתה”, ו”שלי”, וישתמש במשפטים בני שתיים-שלוש מילים – לדוגמה, “אימא אוטו” או “אני עושה זה”.

תנועה

עד גיל 18 חודשים, הפעוט שלכם כבר ילך לבדו ואפילו יתחיל לרוץ. הוא יעלה וירד במדרגות או יטפס על רהיטים ללא עזרתכם. הוא ייהנה מאוד לזרוק ולבעוט כדור, לשרבט בעפרונות או בצבעים, ולבנות מגדלי קוביות קטנים. הוא פעיל יותר, ולכן כדאי לבדוק כיצד להפוך את הבית לבטוח.

כמו כן, בגיל זה הוא עשוי:

  • לבקש “עוד” ולענות “לא” כשמבקשים ממנו לעשות משהו
  • לחקות אתכם – לדוגמה, לעזור לכם לטאטא את הרצפה
  • להתיישב לבד בכיסא קטן
  • להסתובב ולשאת חפצים גדולים יותר

כשילדכם לומד מיומנות חדשה, ציינו את הישגיו ותנו לו המון שבחים ותשומת לב חיובית. כמו כן, כדאי לעודד אותו ולעזור לו לעשות את הדברים שלמד, גם אם הוא מתקשה.

כיצד לעזור להתפתחות הפעוט

הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו להתפתחות הפעוט שלכם:

  • הישארו בקרבתו של הפעוט: זה חשוב לו מאוד ותורם לו כשהוא משחק וחוקר את סביבתו. כשאתם בסביבה, ילדכם מתמלא ביטחון ויכול לחקור דברים חדשים בעצמו. כשיגדל, יכולת זו תעזור לו להיות עצמאי יותר ובטוח בעצמו.
  • תנו לילדכם הזדמנות לשחק עם אחרים: משחק הוא דרך נהדרת שמאפשרת לילדכם להכיר חברים וללמוד כיצד להסתדר עם ילדים אחרים. עם זאת, אל תצפו ממנו לחלוק ולהשתתף במשחק לפי תורות עדיין – פעוטות מאמינים שהכל שייך להם.
  • חזקו את התפתחותן של המיומנויות היומיומיות, כגון שימוש בכף, שתייה מכוס והסרת כובע. מיומנויות אלה משלבות מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה גם יחד, ומעודדות את יכולתו של הפעוט לחשוב על מה שהוא עושה.
  • דברו עם הפעוט שלכם: קראו לחפצים שסביבכם בשמותיהם ודברו עליהם – איברי הגוף, צעצועים ופריטים בבית כמו כפות או כיסאות. כך תעזרו לפתח את המיומנויות השפתיות של ילדכם. בגיל זה אפשר ללמד את ילדכם ש”כיסא” יכול להיות “כיסא גדול”, “כיסא אדום” ואפילו “כיסא אדום וגדול”.
  • הראו לילדכם שהדיבור שלו משמעותי : הקשיבו ודברו איתו בחזרה. אם הפעוט שלכם אומר “אימא חלב”, תוכלו לענות לו ולהגיד “אתה רוצה שאימא תמזוג לך קצת חלב?” כך תעודדו שיחה הדדית ותבנו את מיומנויות התקשורת שלו. כמו כן, כך הוא ירגיש מוערך ואהוב.
  •  קראו לפעוט: כדי לעודד את התפתחות הדיבור והדמיון, קראו לו ספרים, ספרו סיפורים, שירים או שירי משחק.

להיות הורים

מדי יום, אתם והפעוט שלכם מכירים זה את זה מעט יותר. ככל שהפעוט גדל ומתפתח, כך תכירו יותר ויותר את צרכיו ואת הדרך שבה תוכלו למלא אותם. למעשה, בתור הורים, אנחנו לומדים ללא הרף. כל הורה עושה טעויות ולומד מניסיון. זה בסדר להיות בטוחים במה שאתם יודעים. זה גם בסדר להודות שאינכם יודעים ולשאול שאלות – לעיתים קרובות, השאלות שנראות לכם מטופשות הן הטובות ביותר!

בריאותכם הגופנית והנפשית היא חלק חשוב מאוד מתפקידכם כהורים. כשכל תשומת הלב מתרכזת בטיפול בילד או בתינוק, הורים רבים שוכחים לדאוג לעצמם, או שפשוט אין להם זמן לכך. תפקידכם כהורים דורש מכם הבנה, סבלנות, דמיון ואנרגיה – ותעשו זאת בצורה הטובה ביותר אם תטפלו בעצמכם.

לפעמים אתם עשויים לחוש תסכול או חוסר אונים. אם אתם מרגישים מוצפים, הניחו את הילד במקום בטוח – לדוגמה, בלול – או בקשו ממישהו אחר להחזיק אותו לזמן מה. צאו לפסק זמן עד שתירגעו. נסו לעבור לחדר אחר כדי לקחת כמה נשימות עמוקות, או להתקשר לבן משפחה או חבר כדי שיעזור לכם להירגע.

לעולם אל תטלטלו את הפעוט. הטלטול עלול לגרום לדימום בתוך המוח, ולעיתים קרובות לנזק מוחי קבוע.

מותר לבקש עזרה. אם ההתמודדות עם הפעוט מציפה אתכם, צרו קשר עם רופא הילדים שלכם או עם אחות טיפת חלב.

התפתחות פעוטות: מתי להתחיל לדאוג

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל 18-24 חודשים, הפעוט שלכם מפגין אחד או כמה מהדברים הבאים.

ראייה, שמיעה ותקשורת

ילדכם:

  • מתקשה לראות או לשמוע
  • אינו אומר כלל מילים מובחנות
  • אינו מצביע, מנופף או משתמש במחוות אחרות
  • אינו ממלא הוראות פשוטות – לדוגמה, “תן לי את הכדור בבקשה”

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • אינו נהנה מיצירת קשר עין או מכרבולים וחיבוקים
  • אינו מפגין רגשות ותחושות
  • אינו מבקש חיבה או נחמה
  • אינו מחקה פעולות או מילים – לדוגמה, כששרים “ידיים למעלה, על הראש”, אינו מעמיד פנים בזמן משחק – לדוגמה, מאכיל את הבובה או מכין חביתה במחבת צעצוע

תנועה ומיומנויות מוטוריות

ילדכם:

  • אינו הולך לבד
  • משתמש ביד אחת הרבה יותר מאשר ביד השנייה (ילדים אינם אמורים לפתח העדפה ליד אחת עד סביבות גיל שנתיים)
  • אינו עולה ויורד במדרגות, גם אם הוא נעזר בכם או במעקה
  • אינו יכול לרוץ
  • מתקשה להתמודד עם חפצים קטנים – למשל, עיפרון או צבע
  • אינו משרבט.

כמו כן, יש לפנות לאיש מקצוע אם אתם מבחינים שילדכם מאבד מיומנויות שכבר רכש.

קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים אם אתם מבחינים בסימנים של דיכאון אחרי לידה אצל נשים או דיכאון אחרי לידה אצל גברים. הסימנים כוללים תחושת עצב ובכי ללא סיבה נראית לעין, התרגזות, קושי להתמודד ותחושת חרדה עמוקה. אם אתם מבחינים בסימנים אלה, בקשו עזרה מאיש מקצוע.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם תוהים האם קצב ההתפתחות של ילדכם “נורמלי”, כדאי לזכור ש”הנורמה” היא טווח רחב. אם אתם עדיין מרגישים שמשהו לא בסדר, קבעו פגישה אצל אחות טיפת חלב או רופא הילדים.

© raisingchildren.net.auהמידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.