התפתחות ילדים בגיל 6-8

ילדים בגיל בית הספר מגיעים בשלל צורות וגדלים, אך הם מתפתחים באופן דומה למדי בגיל שש עד שמונה. מה ילדכם צפוי לעשות, כיצד תוכלו לעזור, ומתי יש לגשת לרופא הילדים?

כיצד מתפתחים ילדים בגיל שש-שמונה

משחק ולמידה

המשחק של ילדכם מורכב יותר כעת, ולעיתים קרובות הוא מציג רעיונות שבהם נתקל בבית הספר או בתקשורת. לדוגמה, יכול להיות שתגישו את ארוחת הערב לפיטר פן, לכוכב רוק – ולפעמים אפילו לראש הממשלה! כיוון שילדכם שולט טוב יותר בהתנהגותו וברגשותיו, הוא מתמודד טוב יותר עם משחקים בעלי כללים, עם ניצחון וגם עם הפסד.

הוא נהנה להכיר חברים ולהיות חבר. החברויות נותנות לו תחושת שייכות ועוזרות לו ללמוד ולתרגל מיומנויות חברתיות בסיסיות כגון שיתוף ועריכת משא ומתן. החברויות עשויות גם להציג לו אתגרים, כיוון שחבריו יכולים להיות קצת שתלטנים או עצבניים. לפעמים הם אפילו עלולים להשאיר אותו לבד – לדוגמה, “אם אתה משחק עם דביר, אתה כבר לא חבר שלי!”. רוב מערכות היחסים שלו יהיו חיוביות, אך כדאי לבדוק אם אין סימני בריונות. כמו כן, יכול להיות שיתחיל לשחק עם ילדים בני אותו מגדר.

רגשות

ילדכם רוצה לרַצות את המבוגרים החשובים בחייו, כמו הוריו ומוריו, ולכן, חשוב לו יותר לעשות את הדברים “כמו שצריך”. מצד שני, לפעמים הוא עלול להיות בטוח מדי בעצמו.

הוא מובך בקלות רבה יותר ורגיש יותר לדעותיהם ולאמונותיהם של אחרים. למעשה, הוא מפגין המון אמפתיה לבני המשפחה ולחברים כשהם במצוקה. לפעמים הוא מבקר את עצמו בחומרה רבה מדי, וזקוק לעזרתכם כדי להתמקד בדברים שהוא עושה היטב.

יכול להיות שתבחינו שהוא מודע יותר לדברים שראה או שמע בחדשות, כמו פיגועים או תאונות. המודעות הגדלה והולכת לעולם שסביבו עלולה להוביל לחרדה ופחדים, ולכן חשוב לדבר איתו על מה שמתרחש בהתאם לרמת ההבנה שלו.

חשיבה

ילדכם מבין טוב יותר את היחסים בין סיבה לתוצאה ומתחיל לראות כיצד מעשיו משפיעים על אנשים אחרים, אף שלפעמים הוא עדיין נראה מרוכז מאוד בעצמו. הזיכרון שלו משתפר והוא יכול למיין חפצים לפי קבוצות שייכות (פירות/ירקות/כלי תחבורה/ וכו’). הוא מבין טוב יותר מהם מספרים, מתחיל להבין פעולות חשבוניות פשוטות, כמו חיבור וחיסור, ולקראת גיל שמונה יתחיל גם להבין משמעות פעולות של כפל וחילוק.

ילדכם ממשיך לחקור את העולם סביבו, אז התכוננו למתקפת שאלות. הוא עושה ניסויים קטנים כדי לראות כיצד דברים עובדים. “מה יקרה אם אמלא את הכיור ואז אטבול את הסבון, משחת השיניים והמייק אפ שלך, אימא?” המון דברים קורים בגיל הזה, אז אל תופתעו אם דעתו של ילדכם מוסחת בקלות והוא שוכח בקשות והוראות קטנות.

דיבור ותקשורת

ילדכם יכול כעת למלא הוראות מורכבות יותר ולהשתמש בשפה כדי לחקור את מחשבותיו ורגשותיו. בן השמונה הממוצע לומד כ-20 מילים חדשות מדי יום, בעיקר באמצעות קריאה או הקשבה לספרים. הוא מנהל שיחות ארוכות ומורכבות יותר, ותוכלו להבין את כל מה שהוא אומר.

הוא לומד כעת להביע את דעותיו ומספר סיפורים בערנות וברגש. הוא יכול לעבוד לפי ההוראות במתכון פשוט, לכתוב סיפורים על פעילויותיו, לכתוב דוא”ל או מסרון ולקרוא לבד במיטה, לפני השינה.

תנועה

ילדכם נהנה לבחון את גבולותיו הגופניים ולפתח מיומנויות תנועה מורכבות יותר, כמו ריצה בזיג-זג, קפיצה בשתי מדרגות כל פעם, גלגלונים ותפיסת כדורים קטנים.

הוא משתפר בשילוב כמה מיומנויות מוטוריקה גסה: למשל, הוא יכול לרוץ כדי לבעוט בכדור, או לקפוץ בחבל. המיומנויות הגופניות שלו תלויות בתדירות התרגול. ענפי ספורט מובנים כמו שיעורי ריקוד, טניס וכדורגל יכולים לעזור, אבל חשוב לאפשר לו לרוץ, לבעוט, לזרוק, לעשות גלגלונים וכן הלאה – כמה שיותר.

מיומנויות המוטוריקה העדינה שלו מפותחות היטב כעת, והוא יכול לצחצח שיניים ולמלא מטלות היגיינה יומיומיות נוספות ללא עזרתכם. הוא מצליח לגזור צורות חופשיות ולכתוב את האותיות בתוך קווי השורה.

חיי היומיום והתנהגות

בגיל זה, חייו של ילדכם סובבים סביב המשפחה, בית הספר, החברים ופעילויות אחר הצהריים. הוא אוהב לאסוף פריטים שונים, כמו קלפי כדורגל, צדפים או בובות קטנות.

המוסר והערכים שלו מתפתחים, והוא מביע דעות מוצקות בנוגע לדברים שונים ולשאלה אם הם נכונים או לא נכונים. כמו כן, הוא מודע יותר למעשיהם של אחרים, מה שמוביל להשוואות כמו “היא מציירת יותר טוב ממני”, או תלונות על כך שאחיו מקבלים יותר ממנו.

ילדכם עצמאי יותר ורוצה להשפיע יותר על מה שיוכל ולא יוכל לעשות. כחלק מעצמאות זו, הוא נהנה למלא יותר מטלות במשק הבית – אבל לא תמיד… עם זאת, עדיין חשוב לו מאוד לבלות איתכם.

כמו כן, בגיל זה הוא עשוי:

  • לספר בדיחות שאת רובן המציא – ולא עדינות במיוחד!
  • לכתוב מספרים ומילים בצורה מדויקת יותר, אף שהוא עדיין עלול להתבלבל בין כמה אותיות כמו ו/ן, ר/ד או ה/ק
  • לקרוא טוב יותר מאשר לאיית
  • להתחיל להבין את ערך הכסף וליהנות לספור ולחסוך
  • להתעניין יותר במראה החיצוני, בביגוד ובסגנון השיער
  • להשתפר בהבחנה בין דמיון למציאות
  • להתפאר במיומנויות ובהתנהגות – לדוגמה, “אני יכול לאכול עשרה המבורגרים בבת אחת!”

כיצד לעזור להתפתחות ילדכם

הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו להתפתחות ילדכם:

  • עזרו לפתח את ההערכה העצמית והביטחון העצמי של ילדכם באמצעות זיהוי החוזקות והתכונות החיוביות שלו. ההערכה העצמית של ילדים נוטה לרדת לפעמים בשנות בית הספר היסודי, כיוון שהם נהיים ביקורתיים יותר כלפי עצמם ומשווים את עצמם לאחרים.
  • למדו אותו שמותר לעשות טעויות: תנו לו לראות אתכם מנסים דברים חדשים ועושים טעויות בעצמכם. כך תעזרו לו להבין שהטעויות מובילות ללמידה ושיפור, ושהדבר החשוב ביותר הוא לעולם לא לוותר.
  • תנו לו הזדמנויות לחקור וללמוד, בתוך הבית ובחוץ. בתוך הבית הוא יכול לערוך ניסויים עם דברים כמו כוסות, מדחומים, זכוכית מגדלת וצנצנות למיון. בחוץ אפשר לחקור את הפארק המקומי או שמורת הטבע הקרובה.
  • קראו עם ילדכם: הקריאה עדיין חשובה מאוד להתפתחות האוריינות שלו. כשהוא לומד לקרוא, בקשו ממנו להקריא לכם. כמו כן, תוכלו לנסות כמה פעילויות אוריינות כמו סיפור סיפורים או כתיבת ספר משלכם.
  • עודדו את ילדכם להיות מודע לתוצאות של התנהגותו, ולראות את הדברים מנקודת המבט של אחרים. שאלו אותו שאלות כמו “איך לדעתך רוני מרגישה עכשיו?”
  • חלקו עמו את הרעיונות שלכם ודברו על נושאים חשובים: כך תוכלו להתחבר לילדכם ולהראות לו שאתם מתעניינים בו. כשיתבגר, אפשרו לו להצטרף לתהליך קבלת ההחלטות המשפחתי, כשאפשר.

להיות הורים

מדי יום, אתם וילדכם מכירים זה את זה מעט יותר. ככל שהוא גדל ומתפתח, כך תכירו יותר ויותר את צרכיו ואת הדרך שבה תוכלו למלא אותם. למעשה, בתור הורים, אנחנו לומדים ללא הרף. כל הורה עושה טעויות ולומד מניסיון. זה בסדר להיות בטוחים במה שאתם יודעים. זה גם בסדר להודות שאינכם יודעים ולשאול שאלות – לעיתים קרובות, השאלות שנראות לכם טיפשיות הן הטובות ביותר!

בריאותכם הגופנית והנפשית היא חלק חשוב מאוד מתפקידכם כהורים. כשכל תשומת הלב מתרכזת בטיפול בילד, הורים רבים שוכחים לדאוג לעצמם, או שפשוט אין להם זמן לכך. תפקידכם כהורים דורש מכם הבנה, סבלנות, דמיון ואנרגיה – ותעשו זאת בצורה הטובה ביותר אם תטפלו בעצמכם.

לפעמים אתם עשויים לחוש תסכול או חוסר אונים. אם אתם מרגישים מוצפים, השאירו את הילד במקום בטוח או בקשו ממישהו אחר להשגיח עליו לזמן מה, כדי שתוכלו לקחת פסק זמן ולהירגע. נסו לעבור לחדר אחר ולקחת כמה נשימות עמוקות, או להתקשר לבן משפחה או חבר כדי לדבר.

לעולם אל תכו או תתעללו מילולית בילד. אתם מעמידים את ילדכם בסכנה, גם אם אינכם מתכוונים לכך. מותר לבקש עזרה. אם ההתמודדות עם ילדכם מציפה אתכם, פנו לרופא המשפחה, פסיכולוג, בן משפחה או חבר קרוב ושתפו ברגשותיכם.

מתי לבקש עזרה

קבעו פגישה אצל רופא הילדים אם אתם דואגים או מבחינים שבגיל שש-שמונה, ילדכם מפגין אחד מהדברים הבאים.

תקשורת והבנה

ילדכם:

  • מגמגם או הוגה עיצורים בצורה לקויה
  • מתקשה למלא הוראות.

התנהגות ומשחק

ילדכם:

  • מתקשה להכיר חברים
  • אינו יכול לנתר, לדלג או לקפוץ
  • מתקשה לשבת בשקט לפרקי זמן ארוכים
  • נוהג באגרסיביות כלפי ילדים אחרים
  • מפחד ללכת לבית הספר, או מסרב ללכת לבית הספר (הוא עשוי להגיד שיש לו כאבי ראש או בטן כשהגיע הזמן לצאת).

מיומנויות יומיומיות

ילדכם:

  • אינו יכול להתלבש או להתפשט לבד
  • מרטיב או מלכלך את התחתונים במהלך היום
  • עדיין מרטיב בלילה בגיל שש

עליכם לפנות לרופא ילדים בכל גיל, אם ילדכם מאבד מיומנויות שכבר רכש באופן מובהק ועקבי.

ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. אם אתם תוהים האם קצב ההתפתחות של ילדכם “נורמלי”, כדאי לזכור ש”הנורמה” היא טווח רחב. אם אתם עדיין מרגישים שמשהו לא בסדר, קבעו פגישה אצל רופא הילדים.